Lära hästen passage och piaff

Äger2hästar

Trådstartare
Hej!
Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag.

Min häst har ett super fint steg och är lite av ett dressyrämne utan hög kunskap elr hur man ska säga.

Jag skulle vilja lära henne att gå i en mer samlad form i trav och galopp, och senare utveckla de till passage och piaff.
Jag kommer så småningom om ta hjälp av duktig dressyrtränare och jag vet att det är mycket lättare irl men tips och idéer har aldrig skadat.

Min häst kan ha lite undertempo i traven till att börja med.
Är det någon som har bra övning för att få upp tempot och höja steget lite?

Skulle ni säga att det är lättast att börja från marken eller på hästen?
Hon är duktig i tömmkörningen men kan bli lite seg.

Har ju även en grövre valack som just nu är lite tjock men som värkligen hade behövt att tänka och jobba mycket med sina fötter.
Han kan vara extremt tung i traven och är mest bara ovanför backen med sina fötter, så honom hade jag velat få upp lite tempo på så han vågar lyfta lite mer på benen!

Jag letar bara efter tips och tricks för att komma igång och jag vet att tränare i verkligheten är de bästa och de kommer de bli så inte några sådana kommentarer jag letar efter!
Tack på förhand!
 
Kul att du vill vidareutveckla dressyren. Det är dock en låååång väg till piaff och passage och de flesta hobbyhästar kommer inte ens dit. Skynda långsamt och var noga med grunderna. Jag skulle, trots att du inte vill höra det, säga att en bra tränare är A och O. Speciellt om man ska börja lite från början. Och det är inte mindre viktigt med hjälp i början - snarare allra viktigast då, så att man får en bra förståelse för var man är just nu, vad man behöver utveckla och hur.
 
Piaff och passage är ju hög samling som kräver mycket styrka. Det första steget ditåt är att jobba med noggranna övergångar. Allteftersom hästen blir starkare kommer det gå att samla mer och mer. Hästen måste också, som du säger, ha bjudning och vara kvick för skänkeln, så det är också något du kan träna på. En bra dressyrtränare är guld värd! Jag är bättre ryttare än jag är från marken, så jag jobbar uppsuttet. Är man duktig från marken är det förstås bra - det är lättare för hästen att orka samlingen utan ryttare på ryggen.
 
Vill du spara tid och pengar så slarva inte med grunden. Det är här du ska ta hjälp tidigt för att se att du är rätt ute - det är lätt hänt att man sätter grunderna fel, det håller ett tag under utvecklingen men när man ska gå vidare till de svåra stegen så bär det sig inte. Då blir det till att backa och göra om.
 
Hej!
Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag.

Min häst har ett super fint steg och är lite av ett dressyrämne utan hög kunskap elr hur man ska säga.

Jag skulle vilja lära henne att gå i en mer samlad form i trav och galopp, och senare utveckla de till passage och piaff.
Jag kommer så småningom om ta hjälp av duktig dressyrtränare och jag vet att det är mycket lättare irl men tips och idéer har aldrig skadat.

Min häst kan ha lite undertempo i traven till att börja med.
Är det någon som har bra övning för att få upp tempot och höja steget lite?

Skulle ni säga att det är lättast att börja från marken eller på hästen?
Hon är duktig i tömmkörningen men kan bli lite seg.

Har ju även en grövre valack som just nu är lite tjock men som värkligen hade behövt att tänka och jobba mycket med sina fötter.
Han kan vara extremt tung i traven och är mest bara ovanför backen med sina fötter, så honom hade jag velat få upp lite tempo på så han vågar lyfta lite mer på benen!

Jag letar bara efter tips och tricks för att komma igång och jag vet att tränare i verkligheten är de bästa och de kommer de bli så inte några sådana kommentarer jag letar efter!
Tack på förhand!
Det här är lika bakvänt som att praktikanter håller lektioner för nybörjare på ridskolor. Man börjar med att ta hjälp av någon som vet hur man gör.
 
Om vi utgår ifrån att det inte är samma häst du skrivit om innan, TS, är mitt tips att du tar dig en titt på utbildningsskalan och skaffar dig fördjupande kunskap om den så att du kan identifiera var du och din häst befinner er.

Jag tror det är bra att inte tänka på piaff och passage som separata övningar man kan lära in, utan snarare som resultat av allt det man gjort innan: flera år av (mål)medvetet arbete och strukturerad utbildning där varje ny byggsten vilar på samtliga tidigare byggstenar. Med andra ord är allt som kommer före en förutsättning för det som kommer senare.

Det handlar också om att hästen ska kunna bygga upp rätt muskelstyrka för att kunna bära sig och ryttaren i en så hög grad av samling. Bland annat därför rids yngre hästar i en annan form, med fokus på andra, tidigare steg utbildningsskalan.

Det du beskriver gör tydligt att ni inte behöver jobba på samling just nu, utan på tidigare steg.

Sen kan jag tyvärr inte låta bli att understryka att det allra viktigaste är att du börjar rida för en duktig instruktör.

Och om det trots allt är samma häst är det självklart endast stärkande arbete i samråd med behandlande veterinär ni bör pyssla med, med fokus och syfte att främja hästens hälsa och välmående.
 
Låter så. Den triangelmärkta hästen :meh:
När man läser dessa trådar så är jag mer och mer glad att jag tog bort min KS häst när hon blev utdömd. Tänker på vilket öde stackarn hade haft om den hade blivit T-märkt och såld :sorry: Hoppning, piaff och passage, jag blir ledsen på riktigt när jag läser dessa tråd.
Jag hoppas att det inte är samma.
 
Om vi utgår ifrån att det inte är samma häst du skrivit om innan, TS, är mitt tips att du tar dig en titt på utbildningsskalan och skaffar dig fördjupande kunskap om den så att du kan identifiera var du och din häst befinner er.

Jag tror det är bra att inte tänka på piaff och passage som separata övningar man kan lära in, utan snarare som resultat av allt det man gjort innan: flera år av (mål)medvetet arbete och strukturerad utbildning där varje ny byggsten vilar på samtliga tidigare byggstenar. Med andra ord är allt som kommer före en förutsättning för det som kommer senare.

Det handlar också om att hästen ska kunna bygga upp rätt muskelstyrka för att kunna bära sig och ryttaren i en så hög grad av samling. Bland annat därför rids yngre hästar i en annan form, med fokus på andra, tidigare steg utbildningsskalan.

Det du beskriver gör tydligt att ni inte behöver jobba på samling just nu, utan på tidigare steg.

Sen kan jag tyvärr inte låta bli att understryka att det allra viktigaste är att du börjar rida för en duktig instruktör.

Och om det trots allt är samma häst är det självklart endast stärkande arbete i samråd med behandlande veterinär ni bör pyssla med, med fokus och syfte att främja hästens hälsa och välmående.
EXAKT så! 🙏
 
Hej!
Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag.

Min häst har ett super fint steg och är lite av ett dressyrämne utan hög kunskap elr hur man ska säga.

Jag skulle vilja lära henne att gå i en mer samlad form i trav och galopp, och senare utveckla de till passage och piaff.
Jag kommer så småningom om ta hjälp av duktig dressyrtränare och jag vet att det är mycket lättare irl men tips och idéer har aldrig skadat.

Min häst kan ha lite undertempo i traven till att börja med.
Är det någon som har bra övning för att få upp tempot och höja steget lite?

Skulle ni säga att det är lättast att börja från marken eller på hästen?
Hon är duktig i tömmkörningen men kan bli lite seg.

Har ju även en grövre valack som just nu är lite tjock men som värkligen hade behövt att tänka och jobba mycket med sina fötter.
Han kan vara extremt tung i traven och är mest bara ovanför backen med sina fötter, så honom hade jag velat få upp lite tempo på så han vågar lyfta lite mer på benen!

Jag letar bara efter tips och tricks för att komma igång och jag vet att tränare i verkligheten är de bästa och de kommer de bli så inte några sådana kommentarer jag letar efter!
Tack på förhand!
Vill du lära hästen göra konster då sikta på spansk skritt eller liknande. Piaff och passage ska byggas på rätt sätt genom lång och tålmodig träning.
 
Vill du lära hästen göra konster då sikta på spansk skritt eller liknande. Piaff och passage ska byggas på rätt sätt genom lång och tålmodig träning.
En korrekt spansk skritt där hästen höjer sin rygg, lägger vikt på bakdelen och sträcker ut hela benet och sidan kräver också mycket träning så hästen bygger upp stryka, balans och koordination. Annars blir resultat en häst som sänker ryggen och viftar lite med frambenen, till ingen nytta.
 
En korrekt spansk skritt där hästen höjer sin rygg, lägger vikt på bakdelen och sträcker ut hela benet och sidan kräver också mycket träning så hästen bygger upp stryka, balans och koordination. Annars blir resultat en häst som sänker ryggen och viftar lite med frambenen, till ingen nytta.
Ja har funderat lite på de, de kanske kan vara en bra början? Tack för tipset
 
Kul att du vill vidareutveckla dressyren. Det är dock en låååång väg till piaff och passage och de flesta hobbyhästar kommer inte ens dit. Skynda långsamt och var noga med grunderna. Jag skulle, trots att du inte vill höra det, säga att en bra tränare är A och O. Speciellt om man ska börja lite från början. Och det är inte mindre viktigt med hjälp i början - snarare allra viktigast då, så att man får en bra förståelse för var man är just nu, vad man behöver utveckla och hur.
👍, har du några bra övningar för för att få igång lite tempo och motivation?
 
Om vi utgår ifrån att det inte är samma häst du skrivit om innan, TS, är mitt tips att du tar dig en titt på utbildningsskalan och skaffar dig fördjupande kunskap om den så att du kan identifiera var du och din häst befinner er.

Jag tror det är bra att inte tänka på piaff och passage som separata övningar man kan lära in, utan snarare som resultat av allt det man gjort innan: flera år av (mål)medvetet arbete och strukturerad utbildning där varje ny byggsten vilar på samtliga tidigare byggstenar. Med andra ord är allt som kommer före en förutsättning för det som kommer senare.

Det handlar också om att hästen ska kunna bygga upp rätt muskelstyrka för att kunna bära sig och ryttaren i en så hög grad av samling. Bland annat därför rids yngre hästar i en annan form, med fokus på andra, tidigare steg utbildningsskalan.

Det du beskriver gör tydligt att ni inte behöver jobba på samling just nu, utan på tidigare steg.

Sen kan jag tyvärr inte låta bli att understryka att det allra viktigaste är att du börjar rida för en duktig instruktör.

Och om det trots allt är samma häst är det självklart endast stärkande arbete i samråd med behandlande veterinär ni bör pyssla med, med fokus och syfte att främja hästens hälsa och välmående.
Det är inte samma häst, dock kan de vara lite lika😍 hennes häst är lite mer hoppmodell och min är mer allround med dressyrsteg. De skiljer 3år på våra hästar (min är 3år äldre) och min häst har varit tävlad i någon lättklass trav/skritt program ev galopp med ett tag innan jag köpte henne. Hon är väldigt stark i sina gångarter och gör med lätthet skänkelvikningar i trav och galopp och väldigt fin över bommar med lite högre steg
 
Det är inte samma häst, dock kan de vara lite lika😍 hennes häst är lite mer hoppmodell och min är mer allround med dressyrsteg. De skiljer 3år på våra hästar (min är 3år äldre) och min häst har varit tävlad i någon lättklass trav/skritt program ev galopp med ett tag innan jag köpte henne. Hon är väldigt stark i sina gångarter och gör med lätthet skänkelvikningar i trav och galopp och väldigt fin över bommar med lite högre steg
Det är en bra början men vägen till piaff och passage därifrån är lång. Även för ett proffs som sätter grunderna rätt från början och har en god metodik är det många års arbete. Snabbaste sättet är att göra grundarbetet rätt och gediget. Så tränarhjälp är bra! Jag tror också att det är klokt att inte stirra sig blind på rörelser som piaff och passage utan ha målet att få en riktigt världen häst och se hur långt man kommer.
 
Du behöver rida för tränare och befästa dina grundkunskaper i dressyr. Med din nuvarande kunskap kommer du inte att kunna lära din häst korrekt piaff och passage.

Skriver det inte för att slå ner på din ambition, utan för att det du skriver signalerar att du inte är på nivån där du kan lära hästen det du vill lära den.
 
Det är inte samma häst, dock kan de vara lite lika😍 hennes häst är lite mer hoppmodell och min är mer allround med dressyrsteg. De skiljer 3år på våra hästar (min är 3år äldre) och min häst har varit tävlad i någon lättklass trav/skritt program ev galopp med ett tag innan jag köpte henne. Hon är väldigt stark i sina gångarter och gör med lätthet skänkelvikningar i trav och galopp och väldigt fin över bommar med lite högre steg
Vad bra att det inte är samma häst och att din är frisk ☺️ Jag ber om ursäkt att jag drog förhastade slutsatser.

Hur tänker du kring resten av mitt svar till dig, skrev jag på ett sätt som blev begripligt, och tycker du att det lät vettigt?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 154
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp