Lära hästen passage och piaff

Jag håller med! Jag rider ju islandshäst, och på vissa hästar (främst femgångare) så har jag ridit skolor i skritt och tölt långt innan vi hittat en bärig, balanserad galopp, till exempel. För att den typen av häst behöver stärka sig ganska mycket innan galoppen fungerar. Så där hade det inte heller blivit någon särskilt bra (eller ens godkänd) LC.
Ja, vissa raser och individer har ju lite "galopp-handikapp" snudd på. Där kan man behöva stärka upp dem via skolorna innan man får någon vettig galopp öht. Sluta är ju framtagen för att förbättra galoppkvaliteten just.
Min gamle islandskorsning hade 45 orena gångarter och en värdelös galopp när jag började utbilda honom. Idag kanske jag skulle kunnat lösa det snabbare än då när jag kunde mycket mindre. Men då red jag skolor av bara den i skritt och trav många månader och lät galoppen vara annat än ute där vi susade fram på skoj bara.
Men skillnaden är ju att skolor är samlanDE piaff är samlaD. Skolor är skolande/utbildande. Piaff är resultatet av skolor i stort sett.
Att rygga i lägre form med långa och långsamma kliv längre sträckor kan också vara kanon för att få hästar mer på bakdelen innan de är skolade att samla sig på hjälp.
 
Det jag reagerar på är väl "ska så småningom" ta hjälp av tränare. Det är ju nu, när ni båda ska lära er ngt nytt, som det är som viktigast att ta hjälp!! Det är så myyyycket lättare att lära sig rätt början och befästa nya bra grunder än att senare behöva ta hjälp för att lära av/om diverse “olater" man lagt till med på egen hand.

Säger det i all välmening och inte för att "hacka" på dig, från någon som själv ganska snabbt gick från att träna för regelbundet ridlärare till att köra "eget race" när jag skaffade häst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 192
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 890
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp