Lära hästen passage och piaff

Det är inte samma häst, dock kan de vara lite lika😍 hennes häst är lite mer hoppmodell och min är mer allround med dressyrsteg. De skiljer 3år på våra hästar (min är 3år äldre) och min häst har varit tävlad i någon lättklass trav/skritt program ev galopp med ett tag innan jag köpte henne. Hon är väldigt stark i sina gångarter och gör med lätthet skänkelvikningar i trav och galopp och väldigt fin över bommar med lite högre steg
Kan du rida piaff? Du måste ju kunna det för att lära din häst.
 
Hej!
Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag.

Min häst har ett super fint steg och är lite av ett dressyrämne utan hög kunskap elr hur man ska säga.

Jag skulle vilja lära henne att gå i en mer samlad form i trav och galopp, och senare utveckla de till passage och piaff.
Jag kommer så småningom om ta hjälp av duktig dressyrtränare och jag vet att det är mycket lättare irl men tips och idéer har aldrig skadat.

Min häst kan ha lite undertempo i traven till att börja med.
Är det någon som har bra övning för att få upp tempot och höja steget lite?

Skulle ni säga att det är lättast att börja från marken eller på hästen?
Hon är duktig i tömmkörningen men kan bli lite seg.

Har ju även en grövre valack som just nu är lite tjock men som värkligen hade behövt att tänka och jobba mycket med sina fötter.
Han kan vara extremt tung i traven och är mest bara ovanför backen med sina fötter, så honom hade jag velat få upp lite tempo på så han vågar lyfta lite mer på benen!

Jag letar bara efter tips och tricks för att komma igång och jag vet att tränare i verkligheten är de bästa och de kommer de bli så inte några sådana kommentarer jag letar efter!
Tack på förhand!
Det bästa är att ta hjälp på en gång. Det går mycket fortare att utvecklas så. Plus att du slipper riskera göra fel och inte bara behöva börja från början utan också behöva ändra om felaktigt befästa saker.

Det finns ingen rörelse som kräver lika mycket bjudning som piaff. Bjudning är inte bara att röra sig framåt utan att hästen från bakhoven kommer fram till handen på korrekt sätt. Och i piaff kan du inte ta hjälp av fart för det. Hästen måste i stillastående fortsätta sträva framåt till handen och med hjässan.

Så vill du i framtiden kunna rida piaff tex så måste du börja från början med att renodla hjälperna. Se till att hästen förstår vad du menar om du tex ber den gå genom skänkeln. Och sedan när det funkar ska hästen själv behålla tempo och takt tills du ber om annat.
Men var noga med att du själv inte fastnar i att sitta och klämma eller skänkla konstant. Utan bara när du vill något. Och då gör du det tills hästen svarar som du vill och berömmer och upphör med skänkeln.

Sen att lyfta benen kommer sig inte naturligt för vissa individer. Det är sällan bara tempo som krävs. Utan man kan genom att jobba med hästens balans få dem att lyfta benen högre och "våga vara i luften" så att säga. Många hästar går i obalans under ryttare tyvärr. När man är i obalans vill man ha nära till marken för att ev kunna trampa om. När man får dem i balans brukar man få mer lyft i dem.
Och just det är något som är himla svårt att lära sig utan tränare.

Men bjudning och balans kan också hänga ihop. Du vill ju inte springa fortare om du känner att du kanske kan ramla tex. Och för vissa hästar är känslan lite samma. De blir såsiga och markbundna pga att de är i obalans.

Och du har säkert också hört att man vill ha hästen lösgjord. Piaff tex kräver en lösgjord häst om det ska bli en sund och korrekt rörelse. Men lösgjordhet är något man bör börja träna på tidigt i sin och hästens utbildning, för att rida på ett sätt som inte sliter och ger ökad risk för skador. Och för att hästen ska kunna vara helt lösgjord behöver den vara i balans. Även här om du tänker att du står upp och lutar åt ett håll så kan du förstå känslan av att om du slappnar av nu så ramlar du. Du måste spänna dig för att luta/vara i obalans. På samma sätt kan hästen inte vara lösgjord i obalans.

Så att träna så att du kan påverka hästens balans är extremt viktigt. Och det är jättesvårt att lära sig utan tränare!

Det är absolut inget fel att ha som mål att rida piaff, passage eller lära sig spansk skritt tex. Men man ska ha respekt för att det är dressyrrörelser som inte är lösryckta trick. De bygger på att man gör grundjobbet och sedan arbetar enligt en utbildningstrappa där man gradvis lär sig mer och mer tills man når toppen, vilken brukar vara piaff/passage etc.
Spansk skritt är också en rörelse som ska göras i samling. När hästen lyfter och sträcker ut benen så högt och långt från kroppen öppnar de upp underlinjen, det blir tufft för dem att orka vinkla bäckenet och behålla bukstöd så att de inte går ur samling och får benen mer bakom sig, tappar det vinklade bäckenet och rygg och mage åker ner. Så för att behålla smlingen i det behöver hästen vara stark och tränad till att förstå samling.
Annar blir det bara ett trick där hästen lyfter frambenen och man inte får till något bra jobb muskulärt som stärker de muskler som hästen behöver för att minska risk för skador.
 
Kan du rida piaff? Du måste ju kunna det för att lära din häst.
DET är en mycket bra poäng!

Har du Ts möjlighet att ta lite lektioner på rutinerade hästar som gör svåra rörelserna med lätthet så att DU kan lära dig hur det ska kännas korrekt, och hur du får rätt takt, tempo och energi för att hästen ska orka biomekaniskt?

Grön ryttare ska lära sig av rutinerad häst.
Grön häst behöver läras upp av rutinerad ryttare.
Vet varken din häst eller du hur det ska kännas när det är korrekt, och ingen tränare med rätt kompetens att guida er, då blir det som att en blind leder en blind genom ett minfält. Ställer man de kraven på en häst som inte är rätt förberedd så är risken att den börjar protestera när det blir jobbigt och den inte förstår.

Så, förbered er väl, och håll hårt i en bra tränare.
 
Skulle börja med att komma ut och rida i backar både uppför och ner och inte tillåtas att gå fort nerför utan lugnt och fint utan att dra hästen i munnen, även ut i skogen och kliva över grenar. Bygg upp styrkan på detta sättet tills du börjar för tränaren.
 
Vad bra att det inte är samma häst och att din är frisk ☺️ Jag ber om ursäkt att jag drog förhastade slutsatser.

Hur tänker du kring resten av mitt svar till dig, skrev jag på ett sätt som blev begripligt, och tycker du att det lät vettigt?
Absolut, alla har bra saker att komma med och jag har en del bakomliggande kunskaper men ville mest veta hur ni rekommenderar att man börjar
 
DET är en mycket bra poäng!

Har du Ts möjlighet att ta lite lektioner på rutinerade hästar som gör svåra rörelserna med lätthet så att DU kan lära dig hur det ska kännas korrekt, och hur du får rätt takt, tempo och energi för att hästen ska orka biomekaniskt?

Grön ryttare ska lära sig av rutinerad häst.
Grön häst behöver läras upp av rutinerad ryttare.
Vet varken din häst eller du hur det ska kännas när det är korrekt, och ingen tränare med rätt kompetens att guida er, då blir det som att en blind leder en blind genom ett minfält. Ställer man de kraven på en häst som inte är rätt förberedd så är risken att den börjar protestera när det blir jobbigt och den inte förstår.

Så, förbered er väl, och håll hårt i en bra tränare.
Min häst är förredetta dressyrhäst så hon har gått någon klass med någon form av passage paff korta och läng så de är mest att jag vill få igång de igen, hon är om man ska säga omskolad till hopphäst så dressyren är inte de vi lägger ner en massa tid på, när vi kör dressyr är det mycket övergångar, korta och långa galopp och lite byten osv
 
Min häst är förredetta dressyrhäst så hon har gått någon klass med någon form av passage paff korta och läng så de är mest att jag vill få igång de igen, hon är om man ska säga omskolad till hopphäst så dressyren är inte de vi lägger ner en massa tid på, när vi kör dressyr är det mycket övergångar, korta och långa galopp och lite byten osv
Va? Du skrev ju nyss här i tråden att den tävlat nån lättklass i skritt och trav?
 
Min häst är förredetta dressyrhäst så hon har gått någon klass med någon form av passage paff korta och läng så de är mest att jag vill få igång de igen, hon är om man ska säga omskolad till hopphäst så dressyren är inte de vi lägger ner en massa tid på, när vi kör dressyr är det mycket övergångar, korta och långa galopp och lite byten osv
Nja, det här låter inte helt rimligt. En sådan häst hade med största sannolikhet befunnit sig i en annan typ av hem. Sen går det inte riktigt ihop med det du beskrev i trådstarten och några inlägg därefter.

Lite tråkigt att du slösar folks tid.
 
Inte riktigt sant, jag och min häst fick lära oss piaff och passage tillsammans, hade aldrig någonsin ens testat innan.
Jag har ridit piaff på en typ grundriden quarter, så håller med om att allt som sagts här inte måste vara skrivet i sten (även om det här såklart är ett stort undantag).
 
Jag har ridit piaff på en typ grundriden quarter, så håller med om att allt som sagts här inte måste vara skrivet i sten (även om det här såklart är ett stort undantag).
Är du utbildad nog att kunna avgöra om det var en piaff, dvs hästen trampar in framför bakknä och verkligen sätter sig så att bogarna lägger sig, frambenen lifta i 90-gradig vinkel från kroppen, halsen är framme ur manken och nacken högst?
Eller var det jogg/tramp?
Att jogga och sedan också trampa kan man göra rätt fort. Det behöver inte så mycket till grundträning för det. Och inte heller styrka. Vid trampet lägger man ju så klart gradvis in mer styrka ju mer man samlar. Men jogg krävs ju knappt något mer än att hästen förstår rent tekniskt hur den ska röra sig utan att skjuta på så mycket. Det kommer väldigt fort.

Jag har haft ganska mycket nya elever som tror de ridit piaff när de ridit jogg eller tramp.
En bra piaff kräver styrka och att hästen förstår hur den ska forma sig för att i lösgjordhet kunna klämma in så mycket styrka, energi och bjudning som krävs för en korrekt piaff. Många klämmer ju i mer energi än hästens lösgjordhet tolererar, dvs de får spänning, och tappar bakdelen.
 
Är du utbildad nog att kunna avgöra om det var en piaff, dvs hästen trampar in framför bakknä och verkligen sätter sig så att bogarna lägger sig, frambenen lifta i 90-gradig vinkel från kroppen, halsen är framme ur manken och nacken högst?
Eller var det jogg/tramp?
Att jogga och sedan också trampa kan man göra rätt fort. Det behöver inte så mycket till grundträning för det. Och inte heller styrka. Vid trampet lägger man ju så klart gradvis in mer styrka ju mer man samlar. Men jogg krävs ju knappt något mer än att hästen förstår rent tekniskt hur den ska röra sig utan att skjuta på så mycket. Det kommer väldigt fort.

Jag har haft ganska mycket nya elever som tror de ridit piaff när de ridit jogg eller tramp.
En bra piaff kräver styrka och att hästen förstår hur den ska forma sig för att i lösgjordhet kunna klämma in så mycket styrka, energi och bjudning som krävs för en korrekt piaff. Många klämmer ju i mer energi än hästens lösgjordhet tolererar, dvs de får spänning, och tappar bakdelen.
Vi lekte fram det på en träning, och det var det tränaren sa (även om den såklart inte var en 10-poängare).
 
Då är nog ett bättre uttryck att säga du fick hästen att trampa. Inte piaff, men "tramp".
Fattar inte varför folk ska trigga på andra (hästmänniskor) jag hade inte tänkt att tävla piaff med min häst men hade varit roligt att få igång de trampandet som de skriva om, för mig är det mer lydnad och kontroll ingen tävling
 
Fattar inte varför folk ska trigga på andra (hästmänniskor) jag hade inte tänkt att tävla piaff med min häst men hade varit roligt att få igång de trampandet som de skriva om, för mig är det mer lydnad och kontroll ingen tävling
Jag tycker att det är en intressant diskussion, vad är kriterierna för piaff, tramp etc. Vad finns det för risker/fördelar med träningen. Vi måste ju kunna diskutera det utan att någon känner sig påhoppad eller?
 
Fattar inte varför folk ska trigga på andra (hästmänniskor) jag hade inte tänkt att tävla piaff med min häst men hade varit roligt att få igång de trampandet som de skriva om, för mig är det mer lydnad och kontroll ingen tävling
Varför jag svarade som jag gjorde var för att det kom ett svar som uttryckte att man kunde rida piaff på en häst som bara är grundriden och att det inte behöver få ta så mycket tid.
För mig som jobbar som tränare och har stort intresse för just samling så är det viktigt att man vet vad man menar när man säger att man rider piaff. Just för att det faktiskt måste få ta lite tid och kräver utbildning.
Det är många idag som försöker trampa och rida piaff utan att ha gjort grundjobbet korrekt. Då kan det rent av skada hästen. Plus att jag möter många som tror att bara man pressar på och ser till att hästen inte kommer framåt så mkt så blir det piaff och är så man ska jobba. Det är SÅ vanligt tyvärr!
Att någon leker fram lite jogg på träning och det sker lösgjort och fint så är det absolut inte farligt eller fel. Det är oftast nyttigt. Men då måste man kalla det för vad det är. Så att folk inte börjar forcera fram saker.

Att hålla på med samling som sker korrekt är inte slitage. Tvärtom stärker det och avlastar framdelen från slitage.
Men när man försöker samla och inte riktigt får till det kan det bli så att hästen inte vinklar jämnt i alla leder och därav riskerar överbelasta vissa leder. Det är rätt vanligt att dressyrhästar får besvär när man ökar på samlingsgraden av det skälet. Och det är inte så att samling sliter utan att misslyckad samling sliter. Det kan bli så pass risigt att man måste åka till veterinären och spruta de lederna. Inte ovanligt alls!
Just därför är det viktigt att göra sådant jobb ihop med tränare om man själv inte har gjort det förr. Inte bara för att man vill tävla eller inte utan för att man inte ska skada hästen.
För en människa som är bra på det så går det rätt fort att börja jogg och sedan tramp. Men en bra piaff blir det inte förrän efter en längre tid.

Är det något du vill jobba med kan du leta efter någon tränare som är bra på det.
Att börja för hand i träns för att enklast kunna påverka hästen med kropp och hjälper som går att ta med upp i sadeln är något jag brukar rekommendera.
 
Fattar inte varför folk ska trigga på andra (hästmänniskor) jag hade inte tänkt att tävla piaff med min häst men hade varit roligt att få igång de trampandet som de skriva om, för mig är det mer lydnad och kontroll ingen tävling
Förstår inte riktigt vad du menar med ”trigga på”, det är som jag uppfattar det helt enkelt en diskussion om ridlära och utbildning.

Personligen ser jag inte riktigt vitsen med att försöka sig på svårklassrörelser med en häst och ryttare som inte är i närheten av den fasen av sin utbildning och dessutom inte har någon med mer kunskap att lära sig av. (De allra flesta av oss är inte i närheten av den fasen!) Risken för frustration hos dig och förvirring och skador hos hästen är stor.

Vore det inte roligare att börja jobba med saker ni faktiskt har en chans att lyckas med?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 194
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 893
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp