Lära hästen passage och piaff

Jo det var ett snäsigt inlägg några rader upp om att fiadors häst bara är nivå LC.

Det jag ville få sagt är att det finns andra sätt att mäta utbildning. Man kan lära in samling på en häst som inte ens är ridbar, det kan vara en del av rehabträning från marken.

Jag tror inte de hästar jag upplevt högre grader av samling på hade kunnat flänga igenom en godkänd LC. Framförallt för att de hade tyckt det var skittråkigt 😂. Skolhalt, levad och terre-a-terre fick jag uppleva när fjaraben var uttråkad och inte ville gå dit jag ville hahaha.

Men det var ju en grundutbildad häst? (Om jag minns rätt?)
En grundutbildad häst har inte muskelstyrka till den samling som piaff kräver. Däremot kan den rent tekniskt röra sig på det sättet men utan samma kraft och vinkling = tramp eller jogg typ på stället.
Grundutbildad i vanlig, engelsk dressyr. @skiesabove förklarade bättre i stycket jag klippte in ovan.
 
Grundutbildad i vanlig, engelsk dressyr. @skiesabove förklarade bättre i stycket jag klippte in ovan.
Okej men då var det alltså en häst som var tränad i samling på annat sätt under lång tid?
Håller med om att det isf ligger långt från ts fråga. Kan ju bli vanskligt att få det att låta som att man kan lära outbildade och otränade hästar piaff om det egentligen handlat om välutbildade och vältränade hästar men i annat system där man också arbetar med samling.
 
Känner dock att just den här diskussionen tramp/piaff blir ett sidospår om inte ens GP-ryttare gör (enligt vissa) en korrekt piaff - kanske borde det diskuteras i en separat tråd?

Och jag hade tränare på marken.
Det är stor skillnad på träning o tävling , det flera nämner här är piaff på tävling, rätt ställe , rätt antal steg, ihop med andra rörelser , blanda med elasticitet osv etc , jag tror att många gör g bra piaff på träning men då kanske det inte ställs samma krav på precision, ex exakt rätt ställe exakt rätt antal steg sen är det kanske mer ro på träning lättare att lyckas.
 
Bukefalos är sig likt ser jag. Hittar man någon/något att hacka på så gör man det. Besserwissers överallt och alla är sååå perfekta ;)

Lyssna inte på tramsgänget här inne. Våga prova dig fram. Så länge du är juste mot hästen och inte bannar den när det blir fel, så tar den inte skada. Det ska vara roligt att jobba tillsammans.

Jag har en quarter som var en riktig boskapshäst i sin ungdom. Han skadade sig illa för många år sedan nu och jag blev tvungen att hitta ett annat sätt att utveckla honom på. Klassisk dressyr blev något jag började kolla på för att se hur jag kunde anamma den utifrån den grund vi redan hade.

Han hade INGEN fallenhet för stora steg och/eller "tramp" och höga frambenslyft. Han stod bokstavligt med alla fyra hovarna på jorden. Gör fortfarande, men kan uppmuntras att lyfta på dom lite mer nu förtiden.

Mitt mål var iof aldrig piaff, utan rörelserna skulle fungera som rehabilitering.

Jag började med att rida ett visst tempo i skritt, länga steget 10 steg och korta steget 10 steg, i bibehållet tempo. Jag räknade högt (ett - två - ett - två) och höll takten i sitsen och försökte mana hästen att följa med och hålla takten. Det blev många missförstånd, han travade iväg ibland och stannade för tvärt andra gånger, han släpade benen och tappade takten, men jag låtsades som ingenting och bara fortsatte "tjata" om takten, ett - två - ett - två, 10 steg i taget, samtidigt som jag manade till att länga och korta steget med 10 stegs intervaller.

Efter ett tag (faktiskt redan första gången) började han se och förstå mönstret och han började bjuda till mer och mer. Långa steg = slappna av, korta steg = jobba på. Ett - två - ett - två och fortsätta hålla takten.

Det såg inte snyggt ut kan jag lova, men vi hade jätteroligt och allt var i skritt utan tvång bara tjat tjat tjat (ett - två - ett - två :D). Men för hästen blev det en rolig lek (nu är han en väldigt lekfull häst i sig själv så kan ju ha underlättat) och han började bjuda mer och mer på sig själv (i avkortningen av steget) för varje ridtur.

Ibland filmade jag när jag red och fick till min fasa se att när han kortade steget väldigt kort (vilket han bjöd på helt självmant efter ett tag) så fick han en två-taktsskritt, först blev jag lite orolig att detta skulle störa (förstöra) hans fina taktfulla fyrtaksskritt, men sen av en slump hittade jag på Youtube att den han uppvisade var något som kallas "Counted Walk" och att det är ett försteg till piaff. Aha tänkte jag, vi är kanske på rätt väg ändå....

Så jag fortsatte min resa med "långa steg - korta steg" med bibehållet tempo och kunde korta steget så han nästan stod helt stilla men ändå trampade (och höll takten). Vi gjorde även samma moment från trav. Det här utvecklads över tid, dock inte några 10 år som vissa här försöker få det till. Vi pratar månader, men att det får ta den tid det tar.

Det blev inte perfekt piaff a la Spanska Ridskolan, men ändå ett rent tvåtaktigt steg som kunde kortas till stillastående så att han satte sig på bakbenen och lyfte ett av frambenen. Man kan säga att han lättade rejält fram vilket var ju mitt enda syfte med övningen/rörelsen från första början. Vi går inte längre än så då han har svaga ligament bak som inte får överbelastas.

Han ökade också sin benaktivitet, både fram och bak, och lyfter fint på frambenen i takt med rörelsen. Även i trav och vanlig skritt började han röra sig mycket mer "luftigt" och aktivt och idag behöver jag bara sitta till lite med sitsen så börjar han trampa. För honom är det en lek och jag ser det som bra stärkande övning för hans hållningsmuskler samtidigt som han blir mycket mycket mer aktiv och energisk i sitt sinne när vi "steppar" (piaffar ;)) några steg här och där. Men framförallt, vi har roligt.

Det jag vill få fram är att piaff inte är något hokus pokus eller jättesvår rörelse, alla hästar och alla ryttare kan piaffa med sin häst, allting har en början och början är oftast inte perfekt, men den kan finslipas och bli bättre. Det viktiga är att man tror på sig själv och sin häst och att man respekterar hästens förutsättningar och inte tvingar fram något. Man tjatar och nöter och ger mycket beröm och tid för vila och avslappning mellan varven. Då får man en motiverad häst och en motiverad häst kan lära sig nästan vad som helst.

... och kan en fd envis och bestämd kossehäst tillsammans med en lika envis westernryttare som älskar att valla kossor över stock och sten, komma till piaff (om än inte a la Spanska Ridskolan) på mindre än ett år, då kan det inte vara så himla svårt. Piaff är en rörelse som syftar till att få mer energi och bärighet som förberedelse för mer samling. Alla hästar, även unghästar, kan piaffa (trampa) mer eller mindre perfekt.

Prestige är det värsta som finns...... ingen häst ska behöva utsättas för det.
Behövde få höra detta, tack 🙏🏼
 
Behövde få höra detta, tack 🙏🏼
Varför? Har andra hackat på dig i tråden ? Eller gillar du det bara för det blir” det går likabra att piaffera utan någon särskild grund”? Läste ditt första inlägg där du beskrev dina hästar som outbildade nån va seg o nån va tung , då finns det enligt mig väldigt mkt att jobba på innan man ska börja med dina planer, oavsett om vissa applåderar.
 
Jo det var ett snäsigt inlägg några rader upp om att fiadors häst bara är nivå LC.

Det jag ville få sagt är att det finns andra sätt att mäta utbildning. Man kan lära in samling på en häst som inte ens är ridbar, det kan vara en del av rehabträning från marken.

Jag tror inte de hästar jag upplevt högre grader av samling på hade kunnat flänga igenom en godkänd LC. Framförallt för att de hade tyckt det var skittråkigt 😂. Skolhalt, levad och terre-a-terre fick jag uppleva när fjaraben var uttråkad och inte ville gå dit jag ville hahaha.
ha ha, låter lite som min quarter. Han behöver mycket motivation för att få fram gnistan, när man inte arbetar så vilar man är hans paroll. Att trava runt på en volt eller på ett fyrkants spår (LC) är ingen utmaning och dötråkigt i hans värld, då tappar han gnistan och energin och gör så lite som möjligt. Det behövs nåt som triggar. Förberedelse för något som är svårt och kräver bärighet motiverar, så fungerar en arbetshäst.

Med en kossa framför mulen vet man aldrig vart det bär hän, det kan ändras på en tiondels sekund och det gäller att vara beredd. Då kunde han vända på en femöring och vända tillbaks lika snabbt och det gällde att hålla i sig annars åkte man av.

Denna motivation saknades i dressyrarbetet, eller det var svårt att hitta den, åtminstone i traven som förutom också sliter onödigt på svaga ligament. Steppandet (piaffen) blev en sån trigger som ger energi och arbetslust som varar en lång stund efter, förutom att den hjälper honom till mer skonsamt stärkande av hållningsmuskulaturen.

För mig är piaffen inte målet, utan vägen till målet.
 
Det är stor skillnad på träning o tävling , det flera nämner här är piaff på tävling, rätt ställe , rätt antal steg, ihop med andra rörelser , blanda med elasticitet osv etc , jag tror att många gör g bra piaff på träning men då kanske det inte ställs samma krav på precision, ex exakt rätt ställe exakt rätt antal steg sen är det kanske mer ro på träning lättare att lyckas.
Jag tror inte att det är främst skillnad på träning och tävling utan olika traditioner som finns inom ridsporten. De har lite olika utbildningsskalor och olika syn på hur rörelse ska utföras ”rätt” och varför det är viktigt. Tex Akademiskt, klassiskt, modernt och tävlingsdressyr plus hybrider däremellan. Skillnad kan också vara om betoning är på teori eller metod, helst ska det ju vara bådeock (tycker jag).
 
Men håller du inte med om att det krävs en viss utbildningsnivå innan det kan övergå från tramp/jogg på stället/korta steg till piaff?
Min häst har också fått lära sig korta steg (avslappnat och utan krav på samling eller att hon ska ta i) under sin rehabperiod i vintras men jag skulle ju aldrig gå runt och säga att jag rider piaff. Däremot kanske det kommer bli piaff en dag, om jag lyckas träna henne väl under årens lopp :)
Jag vet inte vad du menar med utbildningsnivå? I min värld räknas inte nivåer i dressyrprogram, utan utifrån hur väl kommunikation och samspel fungerar. Har man en bra grund här, "lydig" häst, kan den lära sig förstå nästan vad som helst. Resten är övning övning övning.

Alla rörelser/moment som man vill frambringa har en början. En ryggning börjar med en halt, ett galoppombyte börjar med galoppfattning. Piaff börjar med kortande av steg med bibehållet tempo. Sen upprepar man, om och om igen, tills det blir mer och mer samordnat och balanserat, då syftar jag främst på den mentala biten, för om hästen kan balansera "spänning" och "fysiskt arbete/rörelse" samtidigt så kommer balansen (bärigheten) och takten på köpet.

Alla friska hästar kan bära ryttare. När dom är unga behöver dom lite extra tid att vänja sig vid den nya balansen/vikten, men med tiden blir den bättre och bättre på att bära ryttaren i balans och man kan börja introducera mer och mer avvancerade övningar. Men man börjar alltid enkelt, något som man vet hästen kan förstå och klara av.

Samling är inte ett arbetsmoment i sig, samling sker hela tiden i olika steg och nivåer. Från skritt till halt är en samlingsnivå. Från trav till halt är en annan nivå. Från galopp till halt är nästa nivå. Alla nivåer kräver någon sorts samling.

I min värld finns alltså ingen särskild nivå för att "börja med samling" eller övningar som kräver samling då jag anser att detta arbete börjar dag 1 och alla rörelser/övningar kräver någon nivå av samling.
 
Jag vet inte vad du menar med utbildningsnivå? I min värld räknas inte nivåer i dressyrprogram, utan utifrån hur väl kommunikation och samspel fungerar. Har man en bra grund här, "lydig" häst, kan den lära sig förstå nästan vad som helst. Resten är övning övning övning.

Alla rörelser/moment som man vill frambringa har en början. En ryggning börjar med en halt, ett galoppombyte börjar med galoppfattning. Piaff börjar med kortande av steg med bibehållet tempo. Sen upprepar man, om och om igen, tills det blir mer och mer samordnat och balanserat, då syftar jag främst på den mentala biten, för om hästen kan balansera "spänning" och "fysiskt arbete/rörelse" samtidigt så kommer balansen (bärigheten) och takten på köpet.

Alla friska hästar kan bära ryttare. När dom är unga behöver dom lite extra tid att vänja sig vid den nya balansen/vikten, men med tiden blir den bättre och bättre på att bära ryttaren i balans och man kan börja introducera mer och mer avvancerade övningar. Men man börjar alltid enkelt, något som man vet hästen kan förstå och klara av.

Samling är inte ett arbetsmoment i sig, samling sker hela tiden i olika steg och nivåer. Från skritt till halt är en samlingsnivå. Från trav till halt är en annan nivå. Från galopp till halt är nästa nivå. Alla nivåer kräver någon sorts samling.

I min värld finns alltså ingen särskild nivå för att "börja med samling" eller övningar som kräver samling då jag anser att detta arbete börjar dag 1 och alla rörelser/övningar kräver någon nivå av samling.
TS skrev att hen ville utöka sina och sin hästs kunskaper inom dressyr, närmare bestämt ville hen rida piaff och passage. Det är utgångspunkten för diskussionen. Det är den begreppsvärlden vi kan använda oss av för kommunikation som blir begriplig för alla parter. Utbildningsnivå är ett självförklarande begrepp, oavsett om du använder just dressyrprogram för att specificera dem. Du pratar ju själv om nivåer bara något stycke senare.

Du verkar ha en egen ridlära/skola/teoretisk utgångspunkt (samt någon slags form av grudge...?). Jag kan inte se att det blir givande för den här tråden att börja i den änden att man plockar isär de olika begreppen och deras definitioner och ställer dem på sin ända, alternativt använder sina helt egna definitioner. För mig blir detta ordsalad som endast tröttar ut. Att en rörelse har en början och ett slut, det säger ingenting.

För gemensam, lyckad kommunikation krävs det att man rör sig i en gemensam, delad begreppsvärld. Hade TS ställt frågan om hur hen kan lära sin häst att trampa på stället hade svaren antagligen sett annorlunda ut.
 
Det kanske är värt att nämna att tramp och piaff ingår i utbildningsskalan i olika skolor.

Inte bara engelsk dressyr.

Själv har jag haft förmånen att få sitta på ett gammalt dressyrhalvblod som bjöd på tramp och hade jag kunnat rida in i piaff så hade han nog gjort det. Han var utbildad i engelsk dressyr, men jag är utbildad inom akademisk ridkonst när det kommer till samlingen. Skolhalt och levad har jag fått uppleva på en gräsligt tjock fjarab-ponny som var skolad i ett decennium med AR.

Gemensamt för alla utbildningssätt är ju såklart att det krävs tid att träna tekniken och styrkan för så samlade rörelser. Och att man ska ta hjälp av tränare, för både häst och ryttare behöver utbildning.

Men det är inte reserverat för enbart de som tävlar i engelsk dressyr.
Ja, det lärs in lite olika inom olika skolor.
Men iaf förut så var beskrivning av den färdiga piaffen densamma i tävlingsdressyr som klassisk och akademisk.
Personligen arbetar jag i ett system som är klassisk dressyr med inslag av tävlingsdressyr. Det går alldeles utmärkt att tävla med systemet. Men utbildningstrappan kan vara lite annorlunda, precis som hjälperna.

Jag brukar tycka att på en grundriden häst kan man hitta en bra piaff inom 2 år typ om man vet vad man gör.
Sen med skolhalt tex så även där kan den ju göras väldigt olika i form av hur hästen är formgiven och hur satt den är och hur länge den sitter. Levad är ju knepigare både styrkemässigt och balansmässigt. Och samma där så kan man sätta den olika mycket och olika länge. Ofta breddar sig ju hästen en hel del i början och man sätter dem inte så tufft eller länge. Får du spänningar i överlinjen då så dimper frambenen ner och är den i oabalns dimper den ner med ngt framben/båda. I piaff kan man ju få viss spänning, dra ihop hästen, klämma i energi och iaf få den att trava på stället med viss grad samling. Det blir inte lika tydligt att det går åt skogen där om man tror det är så piaff ska vara.

De flesta hästar kan lära sig piaff. Men det måste som du skriver få ta lite tid så man inte tummar på lösgjordheten.

Och sen är en piaff aldrig bättre än övergången in och ur den om man är intresserad av en arbetsbar piaff.
 
Det är stor skillnad på träning o tävling , det flera nämner här är piaff på tävling, rätt ställe , rätt antal steg, ihop med andra rörelser , blanda med elasticitet osv etc , jag tror att många gör g bra piaff på träning men då kanske det inte ställs samma krav på precision, ex exakt rätt ställe exakt rätt antal steg sen är det kanske mer ro på träning lättare att lyckas.
Exakt och jag läser ingenstans att TS har tänkt börja rida tävlingsuppvisningspiaff direkt heller, utan vill hitta sätt att motivera hästen/hästarna till mer arbete och arbetsglädje genom att tex påbörja piaffträning. Varför är det så tabu?

Det funkade på min häst. Han blev en helt annan häst på "dressyrbanan" som annars var urtråkig i hans ögon. Piafftrampandet triggade något som behövdes. Han tyckte det var kul. Han började såklart inte med piaffsteg direkt, utan enkla tramp i takt, men som sen blev mer och mer piaffig som slutligen ledde till att han satte sig och lyfte frambenet (båda ibland) från marken. Och nej, det blev kanske inte mer än två/tre riktiga piaffsteg i taget, men vad spelar det för roll, det var ju ändå piaff och piaffträning vi höll på med. Och ingen har tagit skada och hästen är nöjd och glad och idag fullt frisk från en allvarlig skada.

Vi är ju inte inne på dressyrforumet nu och TS har inte framställt det som att hon tänkt rida piaff ala högsta nivån på dressyrtävling heller vad jag kan se så jag förstår inte problemet.
 
TS skrev att hen ville utöka sina och sin hästs kunskaper inom dressyr, närmare bestämt ville hen rida piaff och passage. Det är utgångspunkten för diskussionen. Det är den begreppsvärlden vi kan använda oss av för kommunikation som blir begriplig för alla parter. Utbildningsnivå är ett självförklarande begrepp, oavsett om du använder just dressyrprogram för att specificera dem. Du pratar ju själv om nivåer bara något stycke senare.

Du verkar ha en egen ridlära/skola/teoretisk utgångspunkt (samt någon slags form av grudge...?). Jag kan inte se att det blir givande för den här tråden att börja i den änden att man plockar isär de olika begreppen och deras definitioner och ställer dem på sin ända, alternativt använder sina helt egna definitioner. För mig blir detta ordsalad som endast tröttar ut. Att en rörelse har en början och ett slut, det säger ingenting.

För gemensam, lyckad kommunikation krävs det att man rör sig i en gemensam, delad begreppsvärld. Hade TS ställt frågan om hur hen kan lära sin häst att trampa på stället hade svaren antagligen sett annorlunda ut.

Efter en termin på westernridskola och ha pluggat på lite så kan jag säga att jag förstår både det du skriver, och det fiador skriver, och:

Det är inte lätt att kommunicera mellan western och engelsk ridning. För människorna alltså.

Ni pratar faktiskt om samma saker, men det är en annan... Mmmm. Filosofi? Paradigm? Ett annat sätt att se på hela konceptet ridning, och ett annat sätt att prata om samma rörelser och fenomen. Jag höll på att få panik innan det klickade för mig på ridskolan, min bakgrund är engelsk 😅.

Men ingen vits att bråka om något som grundar sig i olika paradigmer/läror, när själva budskapet är samma: piaff är en hög nivå av samling och man behöver mycket utbildning och träning av såväl häst som ryttare för att komma dit.
 
Efter en termin på westernridskola och ha pluggat på lite så kan jag säga att jag förstår både det du skriver, och det fiador skriver, och:

Det är inte lätt att kommunicera mellan western och engelsk ridning. För människorna alltså.

Ni pratar faktiskt om samma saker, men det är en annan... Mmmm. Filosofi? Paradigm? Ett annat sätt att se på hela konceptet ridning, och ett annat sätt att prata om samma rörelser och fenomen. Jag höll på att få panik innan det klickade för mig på ridskolan, min bakgrund är engelsk 😅.

Men ingen vits att bråka om något som grundar sig i olika paradigmer/läror, när själva budskapet är samma: piaff är en hög nivå av samling och man behöver mycket utbildning och träning av såväl häst som ryttare för att komma dit.
Ja, alltså, med all respekt och ödmjukhet för andra typer av ridning, och fullt erkännande av att det säkert finns en hel del som överlappar, förstår jag inte helt relevansen i just den här tråden. Det framgick väl tydligt att det var engelsk ridning det handlade om, och svårklassrörelser ur motsvarande dressyrdisciplin.

Hade frågan varit en annan hade det säkert kunnat vara givande med ett western-perspektiv dock!

Edit: Obs uppskattade ditt inlägg, ej meningen att eventuellt låta snäsig.
 
TS skrev att hen ville utöka sina och sin hästs kunskaper inom dressyr, närmare bestämt ville hen rida piaff och passage. Det är utgångspunkten för diskussionen. Det är den begreppsvärlden vi kan använda oss av för kommunikation som blir begriplig för alla parter. Utbildningsnivå är ett självförklarande begrepp, oavsett om du använder just dressyrprogram för att specificera dem. Du pratar ju själv om nivåer bara något stycke senare.

Du verkar ha en egen ridlära/skola/teoretisk utgångspunkt (samt någon slags form av grudge...?). Jag kan inte se att det blir givande för den här tråden att börja i den änden att man plockar isär de olika begreppen och deras definitioner och ställer dem på sin ända, alternativt använder sina helt egna definitioner. För mig blir detta ordsalad som endast tröttar ut. Att en rörelse har en början och ett slut, det säger ingenting.

För gemensam, lyckad kommunikation krävs det att man rör sig i en gemensam, delad begreppsvärld. Hade TS ställt frågan om hur hen kan lära sin häst att trampa på stället hade svaren antagligen sett annorlunda ut.
Allt handlar ju om vad man lägger i orden "kunskaper inom dressyr". Vi är inte inne på dressyrforumet nu, utan på träningsforumet, och då får man räkna med att det kommer lite olika syn på dressyr och dressyrabetets upplägg.

Piaff rids som redan sagts inte bara inom tävlingsdressyren. Den filosofi jag anammar har rötter från den Spanska/Portugisiska klassiska dressyren och har genom tiderna anpassats till ett dressyrarbete för boskapsarbetande ekipage i Californien (USA), sk Vaquero Horsemanship. Den dressyren är väldigt lik akademiska dressyren och WE dressyren. Där menar man att allt arbete till häst ÄR DRESSYR. Dock ingår inte just piaff och passage i Vaquero Horsemanship.

Dressyr är konsten att samspela med en häst och förmå den att använda sin kropp på det mest optimala sätt utifrån vad den ska prestera och utifrån vad hästen har för förutsättningar att prestera i just det momentet och/eller den situationen. Det handlar om förberedelse.

Rätt förberedelse = lätt för hästen att utföra = hästen kan prestera sitt bästa.

Jag skrev att i min värld mäts inte nivåer utifrån tävlingsdressyrens tävlingsmoment eller utbildningsskala. Självklart har alla något form av nivåer som behöver genomgås för att komma vidare. Du är fri att hålla dig till din egen skala.
 
Allt handlar ju om vad man lägger i orden "kunskaper inom dressyr". Vi är inte inne på dressyrforumet nu, utan på träningsforumet, och då får man räkna med att det kommer lite olika syn på dressyr och dressyrabetets upplägg.

Piaff rids som redan sagts inte bara inom tävlingsdressyren. Den filosofi jag anammar har rötter från den Spanska/Portugisiska klassiska dressyren och har genom tiderna anpassats till ett dressyrarbete för boskapsarbetande ekipage i Californien (USA), sk Vaquero Horsemanship. Den dressyren är väldigt lik akademiska dressyren och WE dressyren. Där menar man att allt arbete till häst ÄR DRESSYR. Dock ingår inte just piaff och passage i detta.

Dressyr är konsten att samspela med en häst och förmå den att använda sin kropp på det mest optimala sätt utifrån vad den ska prestera och utifrån vad hästen har för förutsättningar att prestera i just det momentet och/eller den situationen. Det handlar om förberedelse.

Rätt förberedelse = lätt för hästen att utföra = hästen kan prestera sitt bästa.

Jag skrev att i min värld mäts inte nivåer utifrån tävlingsdressyrens tävlingsmoment eller utbildningsskala. Självklart har alla något form av nivåer som behöver genomgås för att komma vidare. Du är fri att hålla dig till din egen skala.
Men om du lägger in någonting helt annat i begreppet dressyr än TS eller någon annan i tråden blir det ju inte särskilt givande, särskilt om du inte ens tydliggör det för TS som antagligen inte är tillräckligt insatt för att kunna skilja på äpplen och päron. Du tror ju sannolikt inte att det var vaqueros TS tänkte på när hen skrev att hen ville fokusera mer på dressyren eftersom de just nu tar en paus från hoppningen? Om man tolkar piaffera som att trampa på stället så kanske det är möjligt att uttala sig, som du gjorde, att det inte är så svårt och det är att testa lite bara och "tjata" på sin häst, men om vi pratar piaff utifrån de begreppsramar som TS använde så är det en svårklassövning de flesta av oss aldrig kommer i närheten av.
 
Jag vet inte vad du menar med utbildningsnivå? I min värld räknas inte nivåer i dressyrprogram, utan utifrån hur väl kommunikation och samspel fungerar. Har man en bra grund här, "lydig" häst, kan den lära sig förstå nästan vad som helst. Resten är övning övning övning.
Nej jag syftade inte på dressyrprogram utan bara att vissa saker ju behöver finnas på plats innan. Hästen behöver vara lösgjord, rakriktad och ha övergått från primärt skjutkraft till bärkraft. Det är ju generellt inget som görs på någon månad utan det tar tid. För att trampa lättsamt krävs ju inte så mycket. Men det är ju mer att hästen rent tekniskt ska lära sig att lyfta benen utan att ta sig så mkt framåt.
Alla rörelser/moment som man vill frambringa har en början. En ryggning börjar med en halt, ett galoppombyte börjar med galoppfattning. Piaff börjar med kortande av steg med bibehållet tempo. Sen upprepar man, om och om igen, tills det blir mer och mer samordnat och balanserat, då syftar jag främst på den mentala biten, för om hästen kan balansera "spänning" och "fysiskt arbete/rörelse" samtidigt så kommer balansen (bärigheten) och takten på köpet.
Men inte säger du att du gör ett galoppombyte när du gör en galoppfattning? Vi kallar det galoppfattning sålänge det görs från en annan gångart, vi kallar det inte galoppombyte bara för att det längre fram kan bli ett byte.
Vad är poängen med att kalla det samma sak? Jag förstår nog inte varför det är så viktigt. Bättre ha olika ord för att göra kommunikationen enklare.
Alla friska hästar kan bära ryttare. När dom är unga behöver dom lite extra tid att vänja sig vid den nya balansen/vikten, men med tiden blir den bättre och bättre på att bära ryttaren i balans och man kan börja introducera mer och mer avvancerade övningar. Men man börjar alltid enkelt, något som man vet hästen kan förstå och klara av.

Samling är inte ett arbetsmoment i sig, samling sker hela tiden i olika steg och nivåer. Från skritt till halt är en samlingsnivå. Från trav till halt är en annan nivå. Från galopp till halt är nästa nivå. Alla nivåer kräver någon sorts samling.

I min värld finns alltså ingen särskild nivå för att "börja med samling" eller övningar som kräver samling då jag anser att detta arbete börjar dag 1 och alla rörelser/övningar kräver någon nivå av samling.
Jag tror jag fattar vad du menar men jag ser nog inte riktigt poängen med att kalla allt samling. Vet inte riktigt vad man vinner på det?
 
Men om du lägger in någonting helt annat i begreppet dressyr än TS eller någon annan i tråden blir det ju inte särskilt givande, särskilt om du inte ens tydliggör det för TS som antagligen inte är tillräckligt insatt för att kunna skilja på äpplen och päron. Du tror ju sannolikt inte att det var vaqueros TS tänkte på när hen skrev att hen ville fokusera mer på dressyren eftersom de just nu tar en paus från hoppningen? Om man tolkar piaffera som att trampa på stället så kanske det är möjligt att uttala sig, som du gjorde, att det inte är så svårt och det är att testa lite bara och "tjata" på sin häst, men om vi pratar piaff utifrån de begreppsramar som TS använde så är det en svårklassövning de flesta av oss aldrig kommer i närheten av.
Men som sagt, vi är fortfarande inte på dressyrforumet nu och hade TS velat ha specifikt svar från enbart tävlingsdressyrryttare så hade nog TS antingen skrivit i dressyrforumet eller förtydligat det här.

Som sagt, dressyr är ett vitt begrepp och även om jag främst anammar Vaquero Horsemanship med mina hästar och använder den dressyren i grundarbetet, så är det ju ett dressyrarbete som kan leda till möjligheten att anamma även högre skolor inom dressyren. Jag är inte rädd för att prova något nytt om det kan hjälpa mig och min häst vidare.

Det är också många tävlingsdressyrryttare som fått hjälp av mina mentorer. Både med tekniska såväl som mentala problem. Hästar är hästar och människor är människor. Anatomiskt och mentalt fungerar vi inte olika bara för att vi anammar olika "skolor" och vi kan lära mycket av varandra.

Jag har lärt mig mycket av tävlingsdressyren, det tråkiga tycker jag är mentaliteten bland allt för många (dressyrryttare?) härinne, som verkar ha ett särskilt behov av att trycka ner allt som inte passar den egna mallen.
 
Men som sagt, vi är fortfarande inte på dressyrforumet nu och hade TS velat ha specifikt svar från enbart tävlingsdressyrryttare så hade nog TS antingen skrivit i dressyrforumet eller förtydligat det här.

Som sagt, dressyr är ett vitt begrepp och även om jag främst anammar Vaquero Horsemanship med mina hästar och använder den dressyren i grundarbetet, så är det ju ett dressyrarbete som kan leda till möjligheten att anamma även högre skolor inom dressyren. Jag är inte rädd för att prova något nytt om det kan hjälpa mig och min häst vidare.

Det är också många tävlingsdressyrryttare som fått hjälp av mina mentorer. Både med tekniska såväl som mentala problem. Hästar är hästar och människor är människor. Anatomiskt och mentalt fungerar vi inte olika bara för att vi anammar olika "skolor" och vi kan lära mycket av varandra.

Jag har lärt mig mycket av tävlingsdressyren, det tråkiga tycker jag är mentaliteten bland allt för många (dressyrryttare?) härinne, som verkar ha ett särskilt behov av att trycka ner allt som inte passar den egna mallen.
Om jag ska vara helt ärlig tror jag inte TS haft ens en tanke om att det skulle finnas någon ’annan’ dressyr än den man ser på TV där folk rider passage & piaff. Men, jag kan såklart ha fel, så det är sagt med stort förbehåll för att TS kanske tänker på ordet dressyr i en lika vid bemärkelse som du.
 
Men som sagt, vi är fortfarande inte på dressyrforumet nu och hade TS velat ha specifikt svar från enbart tävlingsdressyrryttare så hade nog TS antingen skrivit i dressyrforumet eller förtydligat det här.

Som sagt, dressyr är ett vitt begrepp och även om jag främst anammar Vaquero Horsemanship med mina hästar och använder den dressyren i grundarbetet, så är det ju ett dressyrarbete som kan leda till möjligheten att anamma även högre skolor inom dressyren. Jag är inte rädd för att prova något nytt om det kan hjälpa mig och min häst vidare.

Det är också många tävlingsdressyrryttare som fått hjälp av mina mentorer. Både med tekniska såväl som mentala problem. Hästar är hästar och människor är människor. Anatomiskt och mentalt fungerar vi inte olika bara för att vi anammar olika "skolor" och vi kan lära mycket av varandra.

Jag har lärt mig mycket av tävlingsdressyren, det tråkiga tycker jag är mentaliteten bland allt för många (dressyrryttare?) härinne, som verkar ha ett särskilt behov av att trycka ner allt som inte passar den egna mallen.
Bukefalos ser ju annorlunda ut. Jag tror inte ens nya användare har koll på att det funnits ett dressyrforum. Inte samma sak nu med prefixen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 447
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 844
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp