Lära hästen passage och piaff

Nej jag syftade inte på dressyrprogram utan bara att vissa saker ju behöver finnas på plats innan. Hästen behöver vara lösgjord, rakriktad och ha övergått från primärt skjutkraft till bärkraft. Det är ju generellt inget som görs på någon månad utan det tar tid. För att trampa lättsamt krävs ju inte så mycket. Men det är ju mer att hästen rent tekniskt ska lära sig att lyfta benen utan att ta sig så mkt framåt.

Jag delar helt enkelt inte upp det på det viset. Bärkraft och skjutkraft har hästen från dag 1. Den föds med dom egenskaperna. Det det handlar om är att få hästen att använda rätt kraft i rätt moment med svårighetsgrad utifrån hur rutinerad och stark den är. I min värld finns det inget särskilt program för detta utan man får prova sig fram och känna av hästens svar på ev. övningar/rörelser man ber den om.

Jag tänker som så att hästen inte egentligen behöver lära sig lyfta benen, även om vi ibland uttrycker det så. För det kan den redan från födseln. Däremot är det mot deras natur att använda mer energi än nödvändigt. Det handlar främst om att få hästen att acceptera mer energi utan att tappa huvudet och koppla på flyktbeteendet. Lyckas man med det då lyfter den automatiskt mer på benen. Det kan man tex se på hästar som stylar i hagen.

Men inte säger du att du gör ett galoppombyte när du gör en galoppfattning? Vi kallar det galoppfattning sålänge det görs från en annan gångart, vi kallar det inte galoppombyte bara för att det längre fram kan bli ett byte.
Vad är poängen med att kalla det samma sak? Jag förstår nog inte varför det är så viktigt. Bättre ha olika ord för att göra kommunikationen enklare.

Nej, men innan du börjar med galoppombyte så börjar du med galoppfattning, eller hur? Sen ber du hästen byta galopp enkelt genom att helt enkelt sakta ner och fatta ny galopp i andra galoppen. Sen när hästen fattar att du vill byta galopp när du saktar ner så kan du prova med att innan den bryter av galoppen, förbereda för den andra galoppen, och be den byta innan den brutit av. Då har du ett galoppombyte. Det finns ju flera sätta att göra detta på, det här var bara ett exempel för att beskriva hur övningar och rörelser hänger ihop.

Jag tränar på galoppombyten både i skritt och trav, varje gång jag byter varv och "ställer om" böjningen så övar jag på förberedelsen för galoppombyte. Gör man det här metodiskt lika hela tiden och sen lägger till galoppen, då går det ganska enkelt sen om hästen inte har andra problem.

Jag tror jag fattar vad du menar men jag ser nog inte riktigt poängen med att kalla allt samling. Vet inte riktigt vad man vinner på det?

Jag kallar inte allt samling, jag menar bara att samling inte är en specifik rörelse utan mer en förberedelse hästen behöver göra inför alla förändringar i rörelsemönster och övningar.

Samling = att förbereda sig.
 
Japp det är här språkbruket skiljer sig åt...

Men det är samma samling. Man kan se det rätt tydligt i reiningtävlingar, även om formen på nacken är annorlunda så är samlingen, alltså vad som händer med bål, buk, rygg, bakben, samma samling som i all ridning. Samlingen måste finnas där för att det ska gå att göra smootha gångarts- och tempoväxlingar med osynliga hjälper, från full galopp till en slidestop, från en slidestop till en ryggning, etc. Reining är westerns motsvarighet till tävlingsdressyr.

Men hur man pratar om det skiljer sig åt.
 
Japp det är här språkbruket skiljer sig åt...

Men det är samma samling. Man kan se det rätt tydligt i reiningtävlingar, även om formen på nacken är annorlunda så är samlingen, alltså vad som händer med bål, buk, rygg, bakben, samma samling som i all ridning. Samlingen måste finnas där för att det ska gå att göra smootha gångarts- och tempoväxlingar med osynliga hjälper, från full galopp till en slidestop, från en slidestop till en ryggning, etc. Reining är westerns motsvarighet till tävlingsdressyr.

Men hur man pratar om det skiljer sig åt.
Okej. Det är intressant, absolut, men i den här diskussionen blir det pannkaka. Tycker det verkar blandas hejvilt och med en del hemmasnickrat också. Uppskattar ändå den klarhet du bidragit med!

*kl*
Inser att vi inte kommer komma längre än såhär om en part envisas med att använda definitioner ingen annan är med på.
 
Japp det är här språkbruket skiljer sig åt...

Men det är samma samling. Man kan se det rätt tydligt i reiningtävlingar, även om formen på nacken är annorlunda så är samlingen, alltså vad som händer med bål, buk, rygg, bakben, samma samling som i all ridning. Samlingen måste finnas där för att det ska gå att göra smootha gångarts- och tempoväxlingar med osynliga hjälper, från full galopp till en slidestop, från en slidestop till en ryggning, etc. Reining är westerns motsvarighet till tävlingsdressyr.

Men hur man pratar om det skiljer sig åt.
Jag är rätt insatt i både tävlingsdressyr, klassisk, AR, western, vaquero etc. IOM många år inom problemlösning och rehab så har jag kunder från alla möjliga grenar, har själv tagit lektioner inom dem alla av duktiga tränare etc och umgås med folk som är duktiga inom olika grenar. För mig är det en skyldighet upplever jag, för att kunna hjälpa ekipage inom olika grenar.
Och kriterier för samling är olika i western och tävlingsdressyr/klassisk/AR.
Om man läser ridhandböcker eller själv rider för instruktörer inom de tre sista så liknar slutmålet varann, om man nu stannar vid piaff. Men inom western skiljer det sig en del mer.

Jag är jätteimpad över duktiga ryttare oavsett gren och tycker verkligen vi kan lära av varann. För inom vissa skolor eller grenar är man bättre på vissa saker och sämre på annat. Och duktigt hästfolk oavsett gren kan ofta hitta mycket gemensamt om man bara är öppen för det.
Men biomekanik är biomekanik. Och därför går det att avgöra hur samling funkar, vilka vägar som kan vara lämpligast att ta dit etc. Och vad halsen gör påverkar hela hästens förmåga till samling. Så man kan inte bara räkna bort låg form tex och tycka att det är sak samma.
 
Exakt och jag läser ingenstans att TS har tänkt börja rida tävlingsuppvisningspiaff direkt heller, utan vill hitta sätt att motivera hästen/hästarna till mer arbete och arbetsglädje genom att tex påbörja piaffträning. Varför är det så tabu?

Det funkade på min häst. Han blev en helt annan häst på "dressyrbanan" som annars var urtråkig i hans ögon. Piafftrampandet triggade något som behövdes. Han tyckte det var kul. Han började såklart inte med piaffsteg direkt, utan enkla tramp i takt, men som sen blev mer och mer piaffig som slutligen ledde till att han satte sig och lyfte frambenet (båda ibland) från marken. Och nej, det blev kanske inte mer än två/tre riktiga piaffsteg i taget, men vad spelar det för roll, det var ju ändå piaff och piaffträning vi höll på med. Och ingen har tagit skada och hästen är nöjd och glad och idag fullt frisk från en allvarlig skada.

Vi är ju inte inne på dressyrforumet nu och TS har inte framställt det som att hon tänkt rida piaff ala högsta nivån på dressyrtävling heller vad jag kan se så jag förstår inte problemet.
Ok, så för att du tycker det gått bra för din häst, en enda häst, så tycker du det är lämpligt att rekommendera någon du inte har en aning om vad den kan, om den har förmåga att läsa av hästen, hur dennes häst funkar etc att själv börja piaffera?
Jag kan inte ens räkna hur många hästar jag stöter på som man försökt forcera piaff på utan att man insett att hästen inte är bekväm, inte är redo, inte förstår uppgiften eller att det görs i spänning. Inte hur många hästar hästrehab/veterinär/hästbehandlare etc möter som blivit halta av det, alt problem med rygg etc. Det är jättevanligt även med de som tränar för stora tränarnamn. Det är jättevanligt!
Jag fattar att du inte rider i spänning. Men verkligheten är att många gör det, omedvetet så klart för de allra flesta.
Många börjar att på en häst som än inte fattat vad minska skjutkraft är, inte förstår samling alls att bara på rakt spår bromsa fram i tex tömkörning med gramanfästning och jaga på bak med spö.
Jag säger inte att TS är kass eller kommer forcera något med sina hästar. Absolut inte! Men det är en fara att ta så lätt på det och uppmana folk köra på utan tränare. För det är många andra som läser.

Det finns folk som är självlärda och jätteduktiga. Jag har tex en mentor som i stort sett lärt sig det mesta själv. Han är en av de bästa på sin grej.
Jag har en kompis som inte har mycket skolning. Men som själv lyckats få en trasig, stressad och aggresiv travare till att bli frisk, stark, glad etc. Det är rätt kul när hon berättat om något hon kommit på och gjort för att hon upplevde att det skulle stärka hennes häst. Och så är det en övning från barocken med det syftet typ.
Men de två är ju VÄLDIGT unika. Extremtalanger som man inte hittar ens bland 1 på tusen.

Varför är det så dumt att ha en tränare som är bra på det man vill göra tycker du?
 
Du vrider och vänder på andras meningar -här då min-för att det ska passa den egen tjafsagenda, läs ditt första inlägg igen, vad jag skrev, gällande mindre bra piaff på tävling-eller tom dålig, var att jag tror att många av dem kan bättre hemma/på träning när det kanske släpps lite på precisionen- det är inte så enkelt att tävla, inte ens för eliten ibland.
Att du får hålla på o vräka ur dig dynga från inlägg nr 1 är för mig en gåta.

Ingen häst kan lära sig piaff om de är knappt grundridna,det blir bara en cirkuskonst- det kan du och vem som helst hålla på med det är inget fel i det ,felet är att kalla det piaff- samtidigt som här då du alltid klagar och gnäller på elitryttarnas piaffer.
Men varför måste man utgå ifrån att hästen är knappt grundriden? Var framgår det att hästarna i fråga inte är grundridna?

Samtidigt, här skiljer sig åsikterna en hel del. Många klassiska tränare (tänker nu inte på tävlingsdressyr då) börjar trampet tidigt med unga hästar. Detta för att DET ÄR en process. Och trampet är ett steg i processen till piaff och piaff är inte målet för alla utan en övning som alla andra, tex som öppnor och slutor. Trampet tillför energi och även enklare form av "samling" i trampet hjälper hästen framåt i utvecklingen. Därför börjar man tidigt. Man anses inte behöva uppnå någon viss grund först, utom möjligen att förstå kommunikationen och känna förtroende för tränaren.

Varför är det så tabu att kalla det för piaff? När den unga hästen drullar fram i galoppen med mer eller mindre obalans, kallar du det då inte för galopp bara för den ännu inte är perfekt?

Problemet är (i diskussionen) att ni lägger för mycket prestige i begreppet piaff och blir dessutom nedlåtande mot dom som inte ser det på samma sätt som ni.
 
Men varför måste man utgå ifrån att hästen är knappt grundriden? Var framgår det att hästarna i fråga inte är grundridna?

Samtidigt, här skiljer sig åsikterna en hel del. Många klassiska tränare (tänker nu inte på tävlingsdressyr då) börjar trampet tidigt med unga hästar. Detta för att DET ÄR en process. Och trampet är ett steg i processen till piaff och piaff är inte målet för alla utan en övning som alla andra, tex som öppnor och slutor. Trampet tillför energi och även enklare form av "samling" i trampet hjälper hästen framåt i utvecklingen. Därför börjar man tidigt. Man anses inte behöva uppnå någon viss grund först, utom möjligen att förstå kommunikationen och känna förtroende för tränaren.

Varför är det så tabu att kalla det för piaff? När den unga hästen drullar fram i galoppen med mer eller mindre obalans, kallar du det då inte för galopp bara för den ännu inte är perfekt?

Problemet är (i diskussionen) att ni lägger för mycket prestige i begreppet piaff och blir dessutom nedlåtande mot dom som inte ser det på samma sätt som ni.
Jag såg något inlägg från dig som jag inte hann svara på och ser att det verkar ha raderats ihop med ytterliga inlägg efter det.

Jag tror verkligen inte jag är fullärd. Det blir någon aldrig och det är längre bort för mig än vissa andra.
Men vissa saker lär man sig faktiskt om man tränar enormt mycket för duktiga tränare, själv tränar hästar per dag, umgås med andra yrkesverksamma etc. Jag skulle aldrig ge mig in och tycka saker i tex hopptrådar. Jag vet att jag inte kan nog. Men det här är ändå något jag intresserat mig väldigt för under väldigt lång tid. Och har haft turen att ha tränat 20 år för och jobbat för den som i Sverige anses bäst på just samling och anlitas av många i eliten. Hen jobbar alltså klassiskt men med modern twist. Och är själv utbildad t.o.m. skolsprång. Dvs hen är enormt mkt kunnigare än mig. Och just därför har jag vänt mig till hen för träning och inte tvärtom. För mig är det viktigt att ha en bra tränare som lär en när man själv är på en rätt basic nivå. När man nått viss nivå kan man sen lättare klura ut hur man gör något man än inte utbildats till IOM att man fattar systemet, inlärning och biomekanik. Men det är bra om en tränare stämmer av det eller om tränaren är en som gett en uppgiften att göra det själv öht.
Så ja, jag vet att jag har långt kvar. Men just inom det här området har jag på fötterna. Det är sorgligt mkt skador pga att man försöker forcera i okunskap.

Det handlar absolut inte om att skrämma folk från att inte träna mot vissa mål. Men man måste kunna avråda folk från saker som kan bli för svårt.
Att hästen bjuder fram är grund som måste funka för mig. Det är så basic det kan bli. Bjuder inte hästen funkar inte grunderna.

Om man inte vet hur man ska få hästarna att svara fram/bjuda så kan ”tramp”-liknande vara överkurs. Vid samling på stället kan man inte maskera brist på bjudning genom fart.

Jag tar ofta hästar för hand i träns tidigt. Och jag börjar med det jag gissar du kallar tramp tidigt.
För mig är det så att jag lär dem hjälperna och formgivning först. De får lära sig både jogga lite slappt och sakta. Sen jobbas de i skolorna i jogg och får lära sig gå väldigt små steg i skritt med bibehållen bjudning. Lägger man till energi i jogg i skolor så får man tramp/halva steg, dvs ett bakben i taget närmar sig piaff.
När det funkar liksidigt kan man rakställa den rakriktade hästen och få piaff.

Jag jobbar även så på rehabhästar avsuttet. Då tar jag jogg, tramp etc före saker som om man kikar på dressyrprogrammens utformning borde gjorts före. Så jag är helt med på att man kan ta olika vägar och att det inte är rörelse reserverad för de som rider Världscuper liksom.
Men det kräver ändå grundarbete som ofta inte finns där när man tror att man kan få lite tips och tricks för att det ska funka för alla.
Det är samma med de som har en häst som inte går att lasta på under 4 timmar av 4 personer och frågar om ett litet trick. Det är ju SÅ mycket man måste lära sig oftast att ett litet tips inte räcker.

Och ja, vi har alla varit där! Och vi har alla mkt kvar att lära. Just därför bör vi ha tränare och bygga en stadig grund.
Och inte rekommendera folk att inte lyssna på de som tycker det är bra med tränare om man vill göra svårklassrörelser när man är på basic nivå.
 
Ang att kalla saker för vad de är så blir det ju väldigt mycket enklare att ett ord eller begrepp alltid betyder samma sak. Om jag kallar något stol och du apelsin får vi svårt att kunna prata om det. Om du pratar om din fantastiska skänkelvikning och jag säger att samma sak är piruett får vi svårt att kommunicera. Och du kommer få svårare att förstå träningen, hitta info etc.

En ung häst som ”drullar fram” i galopp som du säger är en fråga om vilken gångart det är. Inte en dressyrrörelse. Fotförflyttning etc talar om att det är en galopp. Det finns bra och dålig galopp.
Om du säger att du rider öppna, men hästen tex tvärar bak. Då blir det ju närmre en böjd skänkelvikning.
Och eftersom även en öppna fyller ett specifikt syfte, att verka samlande, så blir den ju då värdelös och inte godkänd som öppna.
Det finns tydliga kriterier för vad en piaff är och hur den ska se ut/utföras. Och för de av oss som vill vidare förbi piaffen måste den ha en arbetsbar kvalitet. Dvs den måste uppfylla vissa kriterier. Annars är det jogg/ej samlad trav på stället/lite framåt.
Jogg och sedan tramp/halva steg är något helt annat än piaff och bör benämnas det IOM att det de facto är olika övningar med lite olika syften.
Och om nån tror att det är piaff att jogga får du problem att nå riktig piaff IOM att du inte fattar skillnad på de två förberedande faserna och slutresultatet.
 
Varför? Har andra hackat på dig i tråden ? Eller gillar du det bara för det blir” det går likabra att piaffera utan någon särskild grund”? Läste ditt första inlägg där du beskrev dina hästar som outbildade nån va seg o nån va tung , då finns det enligt mig väldigt mkt att jobba på innan man ska börja med dina planer, oavsett om vissa applåderar.
Jag har en tung häst och en som inte är ja, de hackas hela tiden och de är tydligen denna sida känd för🤯
 
Jo det var ett snäsigt inlägg några rader upp om att fiadors häst bara är nivå LC.

Det jag ville få sagt är att det finns andra sätt att mäta utbildning. Man kan lära in samling på en häst som inte ens är ridbar, det kan vara en del av rehabträning från marken.

Jag tror inte de hästar jag upplevt högre grader av samling på hade kunnat flänga igenom en godkänd LC. Framförallt för att de hade tyckt det var skittråkigt 😂. Skolhalt, levad och terre-a-terre fick jag uppleva när fjaraben var uttråkad och inte ville gå dit jag ville hahaha.
Jag håller med! Jag rider ju islandshäst, och på vissa hästar (främst femgångare) så har jag ridit skolor i skritt och tölt långt innan vi hittat en bärig, balanserad galopp, till exempel. För att den typen av häst behöver stärka sig ganska mycket innan galoppen fungerar. Så där hade det inte heller blivit någon särskilt bra (eller ens godkänd) LC.
 
Jag håller med! Jag rider ju islandshäst, och på vissa hästar (främst femgångare) så har jag ridit skolor i skritt och tölt långt innan vi hittat en bärig, balanserad galopp, till exempel. För att den typen av häst behöver stärka sig ganska mycket innan galoppen fungerar. Så där hade det inte heller blivit någon särskilt bra (eller ens godkänd) LC.
Så tränar nog de flesta. Man är och nosar på alla möjliga övningar just för att utbilda och stärka hästen, det har inte så mkt med utbildningsnivå att göra :)
Stor skillnad på skolor (man gör väl iofs troligen inte några korrekta skolor i det läget) och piaff dock.
 
Så tränar nog de flesta. Man är och nosar på alla möjliga övningar just för att utbilda och stärka hästen, det har inte så mkt med utbildningsnivå att göra :)
Stor skillnad på skolor (man gör väl iofs troligen inte några korrekta skolor i det läget) och piaff dock.
Man gör det man behöver för ändamålet, anser jag. Det som för min del inte helt stämmer med den traditionella utbildningsskalan är att jag inte är "färdig" med lösgjordheten när jag börjar med samling, till exempel. Jag har kanske lösgjordhet i skritt och trav, men behöver träna samling för att ens få galopp (och ännu mera samling för att få en lösgjord galopp).

Just skolorna är jag ganska petig med, eftersom de för mig inte är en "dressyrrörelse" utan har ett specifikt syfte i vidareutbildningen av hästen. Så när de väl är inlärda är de hyfsat korrekta :)
 
Man gör det man behöver för ändamålet, anser jag. Det som för min del inte helt stämmer med den traditionella utbildningsskalan är att jag inte är "färdig" med lösgjordheten när jag börjar med samling, till exempel. Jag har kanske lösgjordhet i skritt och trav, men behöver träna samling för att ens få galopp (och ännu mera samling för att få en lösgjord galopp).

Just skolorna är jag ganska petig med, eftersom de för mig inte är en "dressyrrörelse" utan har ett specifikt syfte i vidareutbildningen av hästen. Så när de väl är inlärda är de hyfsat korrekta :)
Jag tror inte att någon är helt klar med lösgjordheten innan de börjar med viss samling (som i bärighet). Och skolorna har väl alltid ett specifikt syfte? Det jag menade är att man på en mer grön häst troligen rider mer ”bogen in” än en korrekt öppna eftersom hästen inte orkar annars.
Även folk som rider tävlingsdressyr lär sina unga och gröna hästar saker långt innan de ska rida program där den rörelsen ingår.
 
Ok, så för att du tycker det gått bra för din häst, en enda häst, så tycker du det är lämpligt att rekommendera någon du inte har en aning om vad den kan, om den har förmåga att läsa av hästen, hur dennes häst funkar etc att själv börja piaffera?
Jag kan inte ens räkna hur många hästar jag stöter på som man försökt forcera piaff på utan att man insett att hästen inte är bekväm, inte är redo, inte förstår uppgiften eller att det görs i spänning. Inte hur många hästar hästrehab/veterinär/hästbehandlare etc möter som blivit halta av det, alt problem med rygg etc. Det är jättevanligt även med de som tränar för stora tränarnamn. Det är jättevanligt!
Jag fattar att du inte rider i spänning. Men verkligheten är att många gör det, omedvetet så klart för de allra flesta.
Många börjar att på en häst som än inte fattat vad minska skjutkraft är, inte förstår samling alls att bara på rakt spår bromsa fram i tex tömkörning med gramanfästning och jaga på bak med spö.
Jag säger inte att TS är kass eller kommer forcera något med sina hästar. Absolut inte! Men det är en fara att ta så lätt på det och uppmana folk köra på utan tränare. För det är många andra som läser.

Det finns folk som är självlärda och jätteduktiga. Jag har tex en mentor som i stort sett lärt sig det mesta själv. Han är en av de bästa på sin grej.
Jag har en kompis som inte har mycket skolning. Men som själv lyckats få en trasig, stressad och aggresiv travare till att bli frisk, stark, glad etc. Det är rätt kul när hon berättat om något hon kommit på och gjort för att hon upplevde att det skulle stärka hennes häst. Och så är det en övning från barocken med det syftet typ.
Men de två är ju VÄLDIGT unika. Extremtalanger som man inte hittar ens bland 1 på tusen.

Varför är det så dumt att ha en tränare som är bra på det man vill göra tycker du?
:bow: :bow: :bow:
 
Jag tror inte att någon är helt klar med lösgjordheten innan de börjar med viss samling (som i bärighet). Och skolorna har väl alltid ett specifikt syfte? Det jag menade är att man på en mer grön häst troligen rider mer ”bogen in” än en korrekt öppna eftersom hästen inte orkar annars.
Även folk som rider tävlingsdressyr lär sina unga och gröna hästar saker långt innan de ska rida program där den rörelsen ingår.
Ah, okej! Ja, då missuppfattade jag vad du menade med korrekta skolor. Självklart finns det en väg TILL ex-vis en öppna. Jag måste ju lära hästen att flytta sig för skänkeln på olika sätt, till exempel :)

Det jag menade med specifikt syfte var att jag rider skolor ENBART i träningssyfte och att det är huvudsyftet för mig. För någon som också tävlar i dressyr har de ju ett "egenvärde" på ett annat vis, då det ju är ett mål i sig kanske att rida program där skolorna ingår (vilket aldrig är mitt syfte eftersom jag inte tävlar dressyr).
 
Jag har en tung häst och en som inte är ja, de hackas hela tiden och de är tydligen denna sida känd för🤯
Jag tycker inte någon hackar. Jag tycker vi är ett gäng som på ett rätt schysst sätt försöker hjälpa dig.
Man måste börja med grunder som gör att hästen inte upplevs tung och att den börjar bjuda etc.
Det handlar inte om att det är fel sorts häst etc. Jag har sett ardenners gjort fantastisk piaff tex.
Och jag själv hade i 20 år en islandskorsning som var utdömd för lynnesfel, hade dålig ridexteriör, hade en massa orena gångarter varav ingen var galopp typ. Jag fick lära mig enormt mycket av att ha den hästen iom att han hade så mycket emot sig fysiskt som psykiskt. Men med hjälp av bra tränare blev han riktigt trevlig.
Se det istället så; att du kommer lära dig extremt mycket av att du tar tag i grunderna med tränare. Och inget säger ju att piaff inte kan vara slutmål!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp