Lära hästen pussa/stegra m.m. (Utbruten från Farlig häst)

Men både ryggning, galopp och resa sig kan hästen använda mot sin ägare oavsätt om det är inlärt eller inte.
Du tycker inte att risken är större för olyckor om hästen har lärts göra något som inte är normalt förekommande vid ett kommando? Hade någon lärt hästen börja galoppera vid ett pro så hade jag tyckt att det var enormt korkat det med. För det är just det, något som inte är normalt förekommande som man som normal hästmänniska inte kan misstänka eller räkna ut ska hända som gör sådant så farligt.
 
Provred en gång en häst som lärt sig att stegra på kommando. Det vara bara ägaren som kunde rida den. För den trodde när en annan red att den skulle stegra. Fullkomligt galet och farligt. Sen är frågan om den fick problem med kotledsinflammation m.m. pga att ägaren sysslat med sådant som stegring :idea:

Men varför skulle en häst få kotledsinflammation av det?
Jag känner rätt många som har fräscha hästar som under ca 15 års tid bla tricktränats och stegrats avsuttet och uppsuttet.
Det blir ju inte mer vikt på frambenen än om man hoppar tex.

KL

Håller med om att hästar inte ska vara i ansiktet på folk hur som helst. De hästar/ägare som kör på det där att hästen själv när som helst ska bjuda in sig till sånt brukar inte sällan vara de som blir skadade avsuttet eller att hästen skadar andra avsuttet, genom att gå på folk.
Absolut kan man pussa hästar etc. Men det måste ju ske med koll på läget och när hästen är i rätt energi.

Jag möter många som inte markerar nog och framför allt inte konsekvent nog gentemot hästen när den kliver innanför ens personliga space utan att bli inbjuden.
Trickträning måste ju göras med lite eftertanke. Jag brukar ofta vara väldigt selektiv med vilka hästar/ägare som tränas i trick och vilka signaler som används. Det handlar inte bara om att människor kan råka skadas för att hästen gör tricket. Det handlar också om att vissa trick bygger en viss sinnesstämning/skapar viss energi som kan göra hästarna mer eller mindre kommunikativa.
 
Du tycker inte att risken är större för olyckor om hästen har lärts göra något som inte är normalt förekommande vid ett kommando? Hade någon lärt hästen börja galoppera vid ett pro så hade jag tyckt att det var enormt korkat det med. För det är just det, något som inte är normalt förekommande som man som normal hästmänniska inte kan misstänka eller räkna ut ska hända som gör sådant så farligt.
Håller jag med om, att det är korkat att lära en häst att något betyder en sak för just den medan det för andra hästar betyder något annat, är ju inte det trickträning går ut på.
 
Håller jag med om, att det är korkat att lära en häst att något betyder en sak för just den medan det för andra hästar betyder något annat, är ju inte det trickträning går ut på.
Det är ju just sådant som diskuteras, där en häst gör något man som hästmänniska inte kan förutse. Jag hade en kompis som liten vars häst blivit lärd att sparka bakut när man klappade honom på halsen. (Det var inte min kompis som hade lärt honom det.) Skitkul verkligen, skitkul :banghead:
 
Det är ju just sådant som diskuteras, där en häst gör något man som hästmänniska inte kan förutse. Jag hade en kompis som liten vars häst blivit lärd att sparka bakut när man klappade honom på halsen. (Det var inte min kompis som hade lärt honom det.) Skitkul verkligen, skitkul :banghead:
Nä du skrev att det är dumt att lära hästen pro som galoppkomandå, lägger du handen framför manken på mina så stannar dom och ställer sig i bergsgeten, vinkar du fram ett dressyrspö blir det spanskskritt eller att hästen slår med frambenet men s ljud (ja jag vet är jag är gammalmodig där och inte har trav som trav) betyder trav och skritt betyder skritt och så vidare.
 
Nä du skrev att det är dumt att lära hästen pro som galoppkomandå, lägger du handen framför manken på mina så stannar dom och ställer sig i bergsgeten, vinkar du fram ett dressyrspö blir det spanskskritt eller att hästen slår med frambenet men s ljud (ja jag vet är jag är gammalmodig där och inte har trav som trav) betyder trav och skritt betyder skritt och så vidare.
Nu syftade jag inte bara på mitt enskilda inlägg.

Folk får lära sina hästar precis vad de vill sålänge det är deras häst som enbart de behöver hantera hemma i sitt eget stall och hästen sedan inte säljs eller på annat sätt måste hanteras av någon som inte kan förutse udda kommandon som kan skapa olyckor.
 
När min häst var konvalescent en lång tid tänkte jag trickträna för att mentalt stimulera henne. Jag tänkte efter länge, hon skulle få lära sig ett trick som inte kunde "missbrukas". Vifta med hovarna, stegra eller involvera munnen var alltså uteslutet. Så jag lärde henne buga, dock lyckades hon bita mig i fingret när hon blev för ivrig med att få en godis. Så även det tricket utgjorde en "risk". Jag har dock ytterst svårt att se att hon skulle göra det spontant. Skulle hon lärt sig vifta med hovarna för godis så skulle absolut någon gjort sig illa till slut.

För massor av år sen red jag en häst som lärt sig stegra och gick på turridning. Den hästen fungerade det på, för han var totalt ointresserad av att stegra. Man fick "tjata" och han stegrade väldigt lågt flera gånger innan han tog i lite. Det är den enda hästen som jag träffat som kunnat stegra på kommando som har gjort det på ett lämpligt sätt.
 
Min häst pussas på kommando, men hon gör det ju bara om man ber om det, och bara med mig där hon vet att det ger utdelning. Pussen är ett mjukt multryck mot min kind med öron framåt. Hon skulle ju inte bara kasta ut huvudet mot vem som helst när som helst?
Min förra häst som jag hade hela hennes liv kunde stegra på kommando men det gjorde hon bara när vi höll på att träna och greja med det det vid trickttäning. Aldrig på 15 år hände det att hon stegrade med ngn annan eller av misstag med mig.
 
Man ska ju aldrig straffa en häst som vill gosa på vilket sätt den än gör, utan det är bara att gosa tillbaka.
Normalt sett så pussar inte en häst, eller försöker ta godis ifrån munnen på folk, om den inte litar blint på dem.
Straffa en häst som försöker vara snäll är bara att bädda för trubbel, kan sluta med att den hästen sedan ger igen på varenda människa den möter.
Hästar/ ponnyer är som barn de behöver ledning och kontakt, med kontakten kommer respekt. De behöver regler för hur man ska uppföra sig oavsett vilket kön de har. Du kan få en hingst vara superlugn med nybörjare om den lär sig ifrån början vad som är acceptabelt.
 

Liknande trådar

Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 245
Senast: Miedo
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 368
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: krumeluren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp