Lära hund att kissa inomhus på rätt plats?

Dopy

Trådstartare
Såg en annan tråd, och har funderat på detta tidigare.

Jag har en chihuahua tik på 11 år, kastrerad och frisk.
När hon var 3 år gammal vart hon omhändertagen pga misskötsel, hon var vid 3 års ålder inte rumsren.
Vi har tränat massor på detta och hon är nästan helt rumsren, men ca 1-2 ggr/vecka gör hon något inomhus, antingen kiss eller bajs.
Hon väljer ofta en matta som är hennes "toa" så jag har gjort det enkelt genom att ha en matta där som är lätt att bara slänga i tvättmaskin när en olycka hänt. Men tänkte om det kunde vara en idé att lära henne kissa på en anvisad plats istället så slipper man tvätta sönder mattan.

Men hur lär man en vuxen hund kissa på ett visst ställe? hon är totalt obrydd när hon gör sina behov inomhus, hon fattar ju inte att det är fel eftersom hon gjorde alla sina behov inomhus under 3 års tid.

PS: mattan är en ganska medel stor matta, och hon gör inte alltid sina behov på exakt samma ställe så blir svårt att lära henne vad hon ska kissa på enligt den "vanliga metoden" :/
 
Riskerar det inte gå bakåt i rumsrenheten om du lär henne att det finns ett ställe som är okej att kissa/bajsa på inomhus?
 
Skulle det inte vara enklast att helt enkelt lägga puppy pads på mattan och låta det vara så?

(Egentligen är jag inben fan av att lära hundar göra sina behov inne, men en 11-årig hund där man tränat så många år utan resultat kanske det är enklast att bara göra det så bekvämt som möjligt. )
 
Riskerar det inte gå bakåt i rumsrenheten om du lär henne att det finns ett ställe som är okej att kissa/bajsa på inomhus?
Hon tycker redan att det är okej att göra sina behov inomhus, hon har inga problem att göra det, hon skäms inte, hon kan göra det framför mina ögon utan att bry sig.


Skulle det inte vara enklast att helt enkelt lägga puppy pads på mattan och låta det vara så?

(Egentligen är jag inben fan av att lära hundar göra sina behov inne, men en 11-årig hund där man tränat så många år utan resultat kanske det är enklast att bara göra det så bekvämt som möjligt. )
Behövs så många puppy pads för att täcka hela mattan.
 
Hon tycker redan att det är okej att göra sina behov inomhus, hon har inga problem att göra det, hon skäms inte, hon kan göra det framför mina ögon utan att bry sig.



Behövs så många puppy pads för att täcka hela mattan.

Jo, men ändå - risken är ju att du går från 1-2 gånger i veckan till flera gånger i veckan eller till och med dagligen?
 
Hon tycker redan att det är okej att göra sina behov inomhus, hon har inga problem att göra det, hon skäms inte, hon kan göra det framför mina ögon utan att bry sig.
Fast samtidigt så är det "bara" nån gång i veckan? Det känns som om det finns en anledning till att hon väljer att göra inne dom gångerna? Eller är dom andra gångerna hon gör ute mest tur?
 
Jo, men ändå - risken är ju att du går från 1-2 gånger i veckan till flera gånger i veckan eller till och med dagligen?
Känns ärligt talat inte som ett jätte stort problem bara det sker på en mer lämplig plats.
Hade jag trott att det gick att få henne 100% rumsren håller jag med att man ska fortsätta träna och inte acceptera inomhus kiss, men efter att ha tränat i 8 års tid, hunden är nu 11 år, då känner jag att man kanske får acceptera situationen och göra det bästa av det.

Fast samtidigt så är det "bara" nån gång i veckan? Det känns som om det finns en anledning till att hon väljer att göra inne dom gångerna? Eller är dom andra gångerna hon gör ute mest tur?
Eftersom hon gjorde alla sina behov inne i 3 år så ser hon inget fel eller problem att göra sina behov inomhus, hon fick som valp/unghund aldrig lära sig att man ska göra sina behov utomhus. Så hon förstår inte att hon gör fel.

Oftast gör hon sina behov inomhus pga att det är "dåliga väder" utomhus, spelar ingen roll om hon har skor, täcken, osv, regnar det/är blött/blåser/kallt/snö så kan hon hålla sig trots att vi är ute 1 timme för att sen när vi komma in gå och göra sina behov på mattan.
På sommaren är hon typ 100% rumsren, på hösten/vintern/våren är det lite av ett problem, men för det mesta är hon duktig och gör sina behov utomhus, men det vore ju skönt om hennes "misstag" inomhus kunde ske på ett lämpligt ställe så jag slapp slänga mattan i tvättmaskin så ofta.
 
Absolut, men hur lär jag en vuxen hund att det är där jag vill att hon ska göra sina behov när hon gör dem inomhus?

Jag vet inte, har aldrig haft en hund som gått på låda. Skulle testa att ställa lådan i det område hon brukar göra inne och se om hon kanske kommer på själv vad hon ska göra. Om hon fattar grejen kan man ju senare testa att flytta lådan successivt till en bättre plats. Tur det är en chihuahua och inte en schäfer 😁
 
Absolut, men hur lär jag en vuxen hund att det är där jag vill att hon ska göra sina behov när hon gör dem inomhus?
Lyfta henne till kattlådan så fort du ser att hon är på gång att kissa eller bajsa. Precis som med en valp så lär du ju se det. Och så vet du att hon kissar inne när det är dåligt väder och kan vara extra beredd vid de tillfällena. Naturligtvis ska hon ju få möjligheten att kissa ute i första hand.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 832
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 179
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp