Lära hund att sluta stjäla mat/hoppa på bänkar

Det förstår jag! Men om du stänger med kompostgaller/barngrind? Är du i köket och stänger med galler på något sätt och gör tydligt att hon måste vara utanför så lär hon ju inte hoppa över, och då är hon ändå inte helt utstängd. Eftersom hon ändå inte är i köket för att umgås med er (hon verkar ju bara vara ute efter att hitta ätbara saker) så lider hon nog inte av det ;)

Sedan, nog för att det är en flat, jag vet hur retrievers är, men kan ni kanske göra något för att få det här extrema matletandet att lugna sig lite? Du säger att hon inte vill jobba för maten, men uppenbarligen gör hon ju det eftersom hon kämpar för att ta sig upp på bänkar osv trots att hon inte får. Om hon äter torrfoder kan du ju prova att lägga maten i en boll med hål i så att hon får putta runt den för att få i sig maten. Äter hon färskfoder eller annan rå mat så kan du byta ut någon måltid mot kalkonhals, hel kyckling eller annat som hon får jobba med - eller trycka i färskfodret i olika "äta långsamt-skålar" som finns. Får hon jobba lite för sin mat så kanske det inte blir lika spännande och kul att försöka stjäla er mat?

Även vilken mat hon äter kan påverka. Min förra som jag nämnde, hon var helt hysterisk på att leta mat, sådär så att jag inte kunde lämna henne oövervakad för varje vaken sekund gick ut på att leta mat (även om det innebar att hon demolerade hela huset i sin framfart). När jag sedan bytte mat till henne, då plötsligt slutade hon. Jag märkte inga andra tecken på att hon inte fungerade på maten, förutom just att hon efter foderbytet blev mer avslappnad och slutade vara hysterisk på att leta mat. Anledningen till att jag bytte var för att jag behövde byta till min andra hund och tänkte att det var praktiskt om båda kunde äta samma...
Det är iofs sant :D

Ja att hon inte jobbar för mat var väl att ta i, men hon har väldigt dålig uthållighet. Precis som alla retrievers så gillar hon ju allt som går (och inte går) att äta, så enkla/snabba saker gör hon gärna för en godbit. Typ sitt, det är lagom jobbigt och värt att göra ;) Måste hon däremot anstränga sig, dvs typ lära sig något nytt eller sitta kvar längre än 2 sekunder innan godiset kommer, så tycker hon att det är mer värt att gå och äta gräs eller något.. Så egentligen är det väl uthålligheten som är största problemet, kanske? Eller värderar hon inte belöningen tillräckligt högt så det är värt att anstränga sig för?

Få maten serverad i boll, utkastad på gräsmattan eller så är inga problem, det får hon ibland och det jobbar hon för. Men då är det ju på egen hand, inte med mig så..

Vi har har problem med hon ofta är dålig i magen, vi vet inte exakt varför. Kan vara dels att hon äter allt hon kommer åt och dels att hon går på Metacam. Kan Metacam öka hungern? Hon åt först Eukanuba valpfoder från uppfödaren, vilket funkade sådär. Gick över på Purizon valpfoder vilket kraschade magen totalt. Hon fick sedan skonkost ett bra tag innan vi gick över på Four Friends Sensi dog Low calorie vilket funkade jättebra tills nu, då hon plötsligt blivit dålig i magen igen.. Just nu är jag lite uppgiven men hoppas att hon fått i sig något tokigt bara och att magen ska gå tillbaka igen. Jag har således ingen större lust att byta foder, om nu inte magen fortsätter vara dålig. Utöver detta så får hon också färskfoder ibland. Som yngre kraschade magen på färskfodret så har inte vågat gett så ofta/mycket men nu när hon blivit lite äldre verkar färskfodret funka hyfsat iaf.

Nu låter det som att hon bara innebär problem för mig men så är det inte. Hon är dock inte som någon annan flat vi haft och därför blev det väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig när jag köpte henne.. :p
 
Den här tråden fick mig att tänka på det här avsnittet runt 13:47 in i avsnittet och framåt:

Haha, det där fick mig att skratta lite. Jag har dalmatiner också. Dalmatiner ska vara mattjuvar av allra värsta sort om man litar på vad folk skriver i rasgruppen på FB. Mina dalmatiner har ALDRIG stulit mat.. De äter knappt sin egen mat.. :D
 
Det är iofs sant :D

Ja att hon inte jobbar för mat var väl att ta i, men hon har väldigt dålig uthållighet. Precis som alla retrievers så gillar hon ju allt som går (och inte går) att äta, så enkla/snabba saker gör hon gärna för en godbit. Typ sitt, det är lagom jobbigt och värt att göra ;) Måste hon däremot anstränga sig, dvs typ lära sig något nytt eller sitta kvar längre än 2 sekunder innan godiset kommer, så tycker hon att det är mer värt att gå och äta gräs eller något.. Så egentligen är det väl uthålligheten som är största problemet, kanske? Eller värderar hon inte belöningen tillräckligt högt så det är värt att anstränga sig för?

Få maten serverad i boll, utkastad på gräsmattan eller så är inga problem, det får hon ibland och det jobbar hon för. Men då är det ju på egen hand, inte med mig så..

Vi har har problem med hon ofta är dålig i magen, vi vet inte exakt varför. Kan vara dels att hon äter allt hon kommer åt och dels att hon går på Metacam. Kan Metacam öka hungern? Hon åt först Eukanuba valpfoder från uppfödaren, vilket funkade sådär. Gick över på Purizon valpfoder vilket kraschade magen totalt. Hon fick sedan skonkost ett bra tag innan vi gick över på Four Friends Sensi dog Low calorie vilket funkade jättebra tills nu, då hon plötsligt blivit dålig i magen igen.. Just nu är jag lite uppgiven men hoppas att hon fått i sig något tokigt bara och att magen ska gå tillbaka igen. Jag har således ingen större lust att byta foder, om nu inte magen fortsätter vara dålig. Utöver detta så får hon också färskfoder ibland. Som yngre kraschade magen på färskfodret så har inte vågat gett så ofta/mycket men nu när hon blivit lite äldre verkar färskfodret funka hyfsat iaf.

Nu låter det som att hon bara innebär problem för mig men så är det inte. Hon är dock inte som någon annan flat vi haft och därför blev det väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig när jag köpte henne.. :p

Metacam kan magen krascha av.
 
Metacam kan magen krascha av.
Ja, misstänker att Metacam är en orsak till att hon ofta är dålig i magen. Det kommer och går dock, hon var bra en längre period när vi gick över på Four Friends. Totalkraschade gjorde den dock bara vid övergången till Purizon.

För att förtydliga mina ordval, vi alla kanske inte har samma betydelse av orden:
Dålig i magen = krämig konsistens, bajsar klickar typ
Kraschad = sprutdiarre, behöver gå ut konstant, tunnar ur
 
Ja, misstänker att Metacam är en orsak till att hon ofta är dålig i magen. Det kommer och går dock, hon var bra en längre period när vi gick över på Four Friends. Totalkraschade gjorde den dock bara vid övergången till Purizon.

För att förtydliga mina ordval, vi alla kanske inte har samma betydelse av orden:
Dålig i magen = krämig konsistens, bajsar klickar typ
Kraschad = sprutdiarre, behöver gå ut konstant, tunnar ur

Hoppas du hittar nått som funkar för hennes mage.

Min ena hund äter Metacam just nu och än så länge märker jag ingenting på hennes mage som tur är.
 
Hoppas du hittar nått som funkar för hennes mage.

Min ena hund äter Metacam just nu och än så länge märker jag ingenting på hennes mage som tur är.
Hoppas jag med! I värsta fall kanske hon får gå över på något dietfoder under tiden hon äter Metacam. Förhoppningen är att hon ska kunna sluta äta Metacam efter första löpet, som jag hoppas kommer snaaart! Kvarstår problemen efter löpet så har vi ett större problem än magen att ta itu med.. :nailbiting:

Skönt! Ingen av mina tidigare hundar har varit känsliga heller. Men de har inte varit känsliga för annat i magen heller, över lag.
 
Ja, misstänker att Metacam är en orsak till att hon ofta är dålig i magen. Det kommer och går dock, hon var bra en längre period när vi gick över på Four Friends. Totalkraschade gjorde den dock bara vid övergången till Purizon.

För att förtydliga mina ordval, vi alla kanske inte har samma betydelse av orden:
Dålig i magen = krämig konsistens, bajsar klickar typ
Kraschad = sprutdiarre, behöver gå ut konstant, tunnar ur
Har du provat att ge fortiflora eller morotspellets i maten var dag? Det kan hjälpa om de har känslig mage.
 
@Maniac123 vad gör ni annars till vardags? Har ni gått några kurser tillsammans? Med min hund så vet jag att när han hittar på tok så är det i stort sett alltid när han inte har blivit tillräckligt aktiverad. Är han aktiverad och motionerad så händer det inget tok.
Det låter som om ni dels skulle behöva hitta det som motiverar eran hund och dels aktivera hunden så att den inte behöver hitta på egna grejer att sysselsätta sig med.

Men jag skulle aldrig lämna något framme som är ätbart, utan då ställer jag upp kompostgaller eller stänger ute hunden. Men är jag i köket så får han vara med, vi brukar ta några minuters träning vid matlagning, eller smaka olika sorters ätbara ting. Fin knäckebröd och ostbågar är sånt som min Ville skulle kunna göra allt för, morötter är bra tugg men inget värt att jobba så hårt för som exempel. Sockerärtor kan man göra en hel del för. 😁
Men det som verkligen motiverar honom att jobba är två favoritleksaker, som han enbart får tillgång till genom mig, alltså är det värt att jobba med mig.
 
Jag skulle först och främst säga till hunden på skarpen att det inte är ok att hoppa upp och leta mat på bord och bänkar när jag är med. Sedan skulle jag se till att aldrig lämna något framme som hunden kunde ta. Visst gillar jag opportunister till hundar, hundar som tar chanser som ges, men inte framför ögonen på mig!
 
Har provat diverse tillskott för magen, det som har funkat bäst är fiberhusk vilket hon får när hon blir dålig i magen. Morotspellets får hon till lunch, dels för magen och dels för att dämpa hungern lite mitt på dagen.

Morotspellets är nästan enbart karbohydrater, dvs det ger blodsockersvängningar och hunden kommer bli ännu mer hungrig en kort tid efteråt.... Lite OT men ändå kanske inte.

F.ö. ang uthållighet i träningen så kom ihåg att det är en valp fortfarande. Hon kanske bara mognar sent mentalt, och klarar inte av att koncentrera sig särskilt länge när ni tränar ihop just nu.

Jag håller med de som säger att det bästa är att stänga hunden ute från köket när ni lagar mat/äter. Alt om ni har tillräckligt med plats lära henne att ligga stilla i ett hörn, så får hon vara ihop med flocken men inte störa/stjäla.
 
@Maniac123 vad gör ni annars till vardags? Har ni gått några kurser tillsammans? Med min hund så vet jag att när han hittar på tok så är det i stort sett alltid när han inte har blivit tillräckligt aktiverad. Är han aktiverad och motionerad så händer det inget tok.
Det låter som om ni dels skulle behöva hitta det som motiverar eran hund och dels aktivera hunden så att den inte behöver hitta på egna grejer att sysselsätta sig med.

Men jag skulle aldrig lämna något framme som är ätbart, utan då ställer jag upp kompostgaller eller stänger ute hunden. Men är jag i köket så får han vara med, vi brukar ta några minuters träning vid matlagning, eller smaka olika sorters ätbara ting. Fin knäckebröd och ostbågar är sånt som min Ville skulle kunna göra allt för, morötter är bra tugg men inget värt att jobba så hårt för som exempel. Sockerärtor kan man göra en hel del för. 😁
Men det som verkligen motiverar honom att jobba är två favoritleksaker, som han enbart får tillgång till genom mig, alltså är det värt att jobba med mig.
Det jag främst kommer använda henne till är utställning samt som sällskap på vandringar. Inget av detta är ju såklart aktivering som räcker. Utöver det lägger vi blodspår, vilket är planen att hon ska göra prov inom så fort hon blir tillräckligt gammal, samt tränar lite vardagslydnad (kontaktövningar främst, mycket jobbigt enligt fröken ;))/trick. Planen är att köra rally också framöver men än är vi inte där. Vi letar efter kurser men när vi fick hem henne så fanns det ingen valpkurs som passade i ålder, hon var för ung när alla började.. Just nu letar jag febril efter vardagslydnadskurs eller liknande, men det verkar inte vara eftertraktat eftersom ingen av de 4 arrangörerna vi har i stan kan erbjuda något liknande.. Kanske senare till hösten.

Det är ju inte så att jag är en ovan hundägare och detta är min första hund. Men denna hund är inte lik något annat jag har haft och jag blir inte riktigt klok på henne, därav söker jag tips ”utanför boxen”.
 
Det jag främst kommer använda henne till är utställning samt som sällskap på vandringar. Inget av detta är ju såklart aktivering som räcker. Utöver det lägger vi blodspår, vilket är planen att hon ska göra prov inom så fort hon blir tillräckligt gammal, samt tränar lite vardagslydnad (kontaktövningar främst, mycket jobbigt enligt fröken ;))/trick. Planen är att köra rally också framöver men än är vi inte där. Vi letar efter kurser men när vi fick hem henne så fanns det ingen valpkurs som passade i ålder, hon var för ung när alla började.. Just nu letar jag febril efter vardagslydnadskurs eller liknande, men det verkar inte vara eftertraktat eftersom ingen av de 4 arrangörerna vi har i stan kan erbjuda något liknande.. Kanske senare till hösten.

Det är ju inte så att jag är en ovan hundägare och detta är min första hund. Men denna hund är inte lik något annat jag har haft och jag blir inte riktigt klok på henne, därav söker jag tips ”utanför boxen”.
Det finns ju även onlinekurser man kan gå. Just för att hitta det där som motiverar och samarbete. Jag har visserligen en jakthund men han kräver både fysiskt och psykiskt arbete i stort sett varje dag för att vara rolig i vardagen. Sen behöver det inte vara mycket, igår kväll körde vi lite apportering i högt gräs så han fick jobba lite för att hitta apporterna och lite träning med några rallymoment. Självklart även promenader under dagen, men gå här hemma gör honom inte trött. ;) Helt klart stor skillnad när vi går på nya ställen jämfört med gamla invanda. ;)
 
Det är iofs sant :D

Ja att hon inte jobbar för mat var väl att ta i, men hon har väldigt dålig uthållighet. Precis som alla retrievers så gillar hon ju allt som går (och inte går) att äta, så enkla/snabba saker gör hon gärna för en godbit. Typ sitt, det är lagom jobbigt och värt att göra ;) Måste hon däremot anstränga sig, dvs typ lära sig något nytt eller sitta kvar längre än 2 sekunder innan godiset kommer, så tycker hon att det är mer värt att gå och äta gräs eller något.. Så egentligen är det väl uthålligheten som är största problemet, kanske? Eller värderar hon inte belöningen tillräckligt högt så det är värt att anstränga sig för?

Få maten serverad i boll, utkastad på gräsmattan eller så är inga problem, det får hon ibland och det jobbar hon för. Men då är det ju på egen hand, inte med mig så..

Vi har har problem med hon ofta är dålig i magen, vi vet inte exakt varför. Kan vara dels att hon äter allt hon kommer åt och dels att hon går på Metacam. Kan Metacam öka hungern? Hon åt först Eukanuba valpfoder från uppfödaren, vilket funkade sådär. Gick över på Purizon valpfoder vilket kraschade magen totalt. Hon fick sedan skonkost ett bra tag innan vi gick över på Four Friends Sensi dog Low calorie vilket funkade jättebra tills nu, då hon plötsligt blivit dålig i magen igen.. Just nu är jag lite uppgiven men hoppas att hon fått i sig något tokigt bara och att magen ska gå tillbaka igen. Jag har således ingen större lust att byta foder, om nu inte magen fortsätter vara dålig. Utöver detta så får hon också färskfoder ibland. Som yngre kraschade magen på färskfodret så har inte vågat gett så ofta/mycket men nu när hon blivit lite äldre verkar färskfodret funka hyfsat iaf.

Nu låter det som att hon bara innebär problem för mig men så är det inte. Hon är dock inte som någon annan flat vi haft och därför blev det väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig när jag köpte henne.. :p
Kan det vara så att mat gör hennes magproblem tillfälligt bättre?
 
Jag köpte ett uppfartslarm och ställde på bänken när min valp snattade från köksbänken. Funkade utmärkt, hon skulle inte ens tänka tanken att göra om det idag.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa I dagens läge möter man allt för många hundägare med noll koll på sina hundar. Man får ofta möta lösspingande hundar som ska fram och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 729
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Precis som rubriken lyder.. min pappa har två hundar, ca 1 år.. den ena hunden vill ju vara den dominanta över den andra, fast det...
Svar
9
· Visningar
5 464
Senast: MinIan
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 821
Senast: wtf
·
Övr. Hund Idag överglänste hon sig själv, och stal en kvarglömd kopp te. Vi är duktiga på att plocka bort all mat, bröd osv, men ibland glömmer...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 665
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp