Lära hund att sluta stjäla mat/hoppa på bänkar

Maniac123

Trådstartare
Som rubriken säger; hur sjutton lär jag min hund vett och etikett?

Jag har en flat på 7 mån. Det är inte den första flaten i familjen, tvärt om så har de alltid funnits i mitt liv. Att flattar är matglada är jag alltså väl medveten om men; detta fenomen är nytt.

Hundskrället hoppar ogenerat upp på bänkar, mitt framför ögonen på oss. Även om det inte står någon mat framme, bara för att leta små smulor. Hon är hellre i köket och hoppar på bänkarna än umgås med oss om vi är i andra rum.

Vad gör jag ?! Är väl inte svårare än att plocka undan så får hon inte i sig något, men det är ändå irriterande att hon hoppar på bänkarna konstant.
 
Som rubriken säger; hur sjutton lär jag min hund vett och etikett?

Jag har en flat på 7 mån. Det är inte den första flaten i familjen, tvärt om så har de alltid funnits i mitt liv. Att flattar är matglada är jag alltså väl medveten om men; detta fenomen är nytt.

Hundskrället hoppar ogenerat upp på bänkar, mitt framför ögonen på oss. Även om det inte står någon mat framme, bara för att leta små smulor. Hon är hellre i köket och hoppar på bänkarna än umgås med oss om vi är i andra rum.

Vad gör jag ?! Är väl inte svårare än att plocka undan så får hon inte i sig något, men det är ändå irriterande att hon hoppar på bänkarna konstant.
Testa spruta med vattenspray 🙂
 
Se till att hela tiden ha allt undanplockat, försök se när hunden tänker hoppa upp och säg då åt den att göra något annat (som belönas massor) och ha något "hoppa ner"-kommando som kan ges när hund väl hoppar upp ändå.

När min förra saluki höll på så, då gjorde jag också så att jag lärde henne ett kommando för att hoppa upp (på köksstolar) och ett kommando för att hoppa ner. Sedan slutade jag belöna att hon hoppade upp, men belönade massor när hon hoppade ner. Det verkade göra att hon på något vis kopplade att hon skulle hålla sig på marken, för efter det så var hon inte alls lika mycket upp på bänkarna som innan.
 
Se till att hela tiden ha allt undanplockat, försök se när hunden tänker hoppa upp och säg då åt den att göra något annat (som belönas massor) och ha något "hoppa ner"-kommando som kan ges när hund väl hoppar upp ändå.

När min förra saluki höll på så, då gjorde jag också så att jag lärde henne ett kommando för att hoppa upp (på köksstolar) och ett kommando för att hoppa ner. Sedan slutade jag belöna att hon hoppade upp, men belönade massor när hon hoppade ner. Det verkade göra att hon på något vis kopplade att hon skulle hålla sig på marken, för efter det så var hon inte alls lika mycket upp på bänkarna som innan.
Oftast finns det ju inget framme, jag är lite manisk att det måste vara rent på bänkarna.. :angel: Men vid matlagning osv så måste det ju finnas mer eller mindre mat framme.. Vid de tillfällena är det ju enkelt att stänga ute henne såklart, men det löser ju inte problemet.

Jag ser tydligt när hon är på väg upp och oftast lyssnar hon när jag förekommer henne men det tar typ en millisekund innan hon försöker igen. Hoppar hon upp så hoppar hon ner på kommando, men även då försöker hon på nytt direkt igen. Alltså, det funkar helt ok när man kan lägga all fokus på henne men tyvärr är det ju sällan möjligt när man står i köket.

Ett stort problem som jag har med henne är att hon är svårjobbad. Hon är inte som någon annan flat jag har haft. Hon är svårbelönad, sure hon gillar godis men måste hon jobba för det så är det inte värt det. Leksaker är tråkiga, hon går ingen igång ordentligt på varken kamp- eller jaktlekar. Fysisk beröring skyr hon som pesten. Hon är extremt envis, har sjukt stor egen vilja och väldigt mycket åsikter. Hon är väldigt självständig. Jag jobbar på att höja värdet på belöningar, vi jobbar på kontakten, vi jobbar på uthålligheten. Så problemet med detta är att det i dagsläget är svårt att motivera henne till att göra något annat än att hoppa på bänkarna..

Nu blev det lite utanför ämnet men ändå innanför.
 
Se till att hela tiden ha allt undanplockat, försök se när hunden tänker hoppa upp och säg då åt den att göra något annat (som belönas massor) och ha något "hoppa ner"-kommando som kan ges när hund väl hoppar upp ändå.

När min förra saluki höll på så, då gjorde jag också så att jag lärde henne ett kommando för att hoppa upp (på köksstolar) och ett kommando för att hoppa ner. Sedan slutade jag belöna att hon hoppade upp, men belönade massor när hon hoppade ner. Det verkade göra att hon på något vis kopplade att hon skulle hålla sig på marken, för efter det så var hon inte alls lika mycket upp på bänkarna som innan.
Glömde svara på sista, det med stolarna. Jag ska testa det. Det kanske kan fungera.. Det är ju inte jättejobbigt att hoppa upp o ner från en stol, så det kanske hon kan tänka sig göra för lite godis..
 
Oftast finns det ju inget framme, jag är lite manisk att det måste vara rent på bänkarna.. :angel: Men vid matlagning osv så måste det ju finnas mer eller mindre mat framme.. Vid de tillfällena är det ju enkelt att stänga ute henne såklart, men det löser ju inte problemet.
Det kan faktiskt lösa problemet, alltså vara en del av lösningen, just för att det markerar att när det är mat på bänkarna så får hon verkligen inte vara där. Jag hade utan tvekan gjort det i kombination med det övriga jag föreslog just för att göra det så tydligt som möjligt för hunden vad som gäller kring mat på bänkar.

Var äter hunden sin egna mat? Äter hon i köket? Kanske kan du byta rum så att hon äter utanför köket någonstans? Ju mindre hon associerar köket med att äta själv desto bättre tänker jag.
 
Jag lar mina hundar att de maste lamna omradet de ar (i koket, pa mattan, i soffan, vad det nu galler) om jag sager till. De far da vara utanfor troskeln till koket, bredvid soffan, etc i stallet. Om de blir for storiga nar jag lagar mat far de helt enkelt ga ut ur koket tills jag ar klar.
For att trana in det hade jag koppel pa och knot fast det i mig sa jag hade ogonen pa hunden hela tiden jag jobbade i koket tills hunden forstod vad jag ville. Da fick den slapa koppel medan jag var i koket sa jag latt fick tag innan den hoppade upp nagon stans och gick jag ut fick den folja med och sa stangde jag av till koket nar jag inte var dar.

Har ar Tate som sa oskyldigt tycker att han visst ar pa sin "spot" medan vi ater.
2O7qujboQJS2ntk3d92Wpw.jpg
:p
 
Sluta att se det som ett problem och fundera på vad du kan ha ett sånt driv till.
Vi ägnar alldeles för mycket tid till att ändra på våra hundar. Hitta fördelarna med hennes självständighet och driv i er träning, tänk utanför lådan så får ni en mycket trevligare relation. Du kommer inte ens behöva ha godis eller leksak med rätt träning på en sån hund. Jag skulle se det som en superkul utmaning.

Jag har själv en sån hund, det finns inte en vassrugge som stoppar honom när han apporterar fågel, han har aldrig blindat i söket, det finns inte ett ösregn eller snöstorm som stoppar honom i spåret. Han stjäl vänsterskor, sorterar sopor och kommer inte när man ropar. Min hund är fantastisk!
 
Sluta att se det som ett problem och fundera på vad du kan ha ett sånt driv till.
Vi ägnar alldeles för mycket tid till att ändra på våra hundar. Hitta fördelarna med hennes självständighet och driv i er träning, tänk utanför lådan så får ni en mycket trevligare relation. Du kommer inte ens behöva ha godis eller leksak med rätt träning på en sån hund. Jag skulle se det som en superkul utmaning.

Jag har själv en sån hund, det finns inte en vassrugge som stoppar honom när han apporterar fågel, han har aldrig blindat i söket, det finns inte ett ösregn eller snöstorm som stoppar honom i spåret. Han stjäl vänsterskor, sorterar sopor och kommer inte när man ropar. Min hund är fantastisk!
:confused:

Förstår faktiskt inte vad du menar..

Jag har inget behov av att ändra på henne, jag tror det är i princip omöjligt att ta bort hennes självständighet, men jag vill att hon är så pass lydig att hon lägger band på en del av självständigheten ibland så vi kan ha en trevlig och fungerande vardag.

Jag vill att min hund kommer när hon ropar. Jag accepterar ingenting annat. Det spelar ingen roll för mig om du accepterar att din hund inte lyssnar på inkallning, men så vill inte jag ha det.

Visst finns det fördelar med att hon är självständig, det har tex aldrig varit några problem att lämna henne ensam vilket uppskattas.

Du får gärna komma med tips på hur jag kan få henne att sluta hoppa på bänkarna eftersom det var grundfrågan :)
 
Det kan faktiskt lösa problemet, alltså vara en del av lösningen, just för att det markerar att när det är mat på bänkarna så får hon verkligen inte vara där. Jag hade utan tvekan gjort det i kombination med det övriga jag föreslog just för att göra det så tydligt som möjligt för hunden vad som gäller kring mat på bänkar.

Var äter hunden sin egna mat? Äter hon i köket? Kanske kan du byta rum så att hon äter utanför köket någonstans? Ju mindre hon associerar köket med att äta själv desto bättre tänker jag.
Jag kan börja stänga ute henne och se om det hjälper. Det klart att det underlättar men det har känts lite tråkigt att stänga ut henne från oss när vi väl är hemma efter att hon har varit ensam ett tag när jag har jobbat.. Men det är ju bara mina hönsmamma-känslor :p

Hon äter i köket just nu ja. Absolut kan vi testa att ge henne mat i annat rum!
 
Jag lar mina hundar att de maste lamna omradet de ar (i koket, pa mattan, i soffan, vad det nu galler) om jag sager till. De far da vara utanfor troskeln till koket, bredvid soffan, etc i stallet. Om de blir for storiga nar jag lagar mat far de helt enkelt ga ut ur koket tills jag ar klar.
For att trana in det hade jag koppel pa och knot fast det i mig sa jag hade ogonen pa hunden hela tiden jag jobbade i koket tills hunden forstod vad jag ville. Da fick den slapa koppel medan jag var i koket sa jag latt fick tag innan den hoppade upp nagon stans och gick jag ut fick den folja med och sa stangde jag av till koket nar jag inte var dar.

Har ar Tate som sa oskyldigt tycker att han visst ar pa sin "spot" medan vi ater.Visa bifogad fil 34088 :p
Smart! Det kan vara en idé, med kopplet.

Att vara ”bakom gränsen” sas tränar vi på redan. Det tar lite tid att gå in bara.. :angel:
 
:confused:

Förstår faktiskt inte vad du menar..

Jag har inget behov av att ändra på henne, jag tror det är i princip omöjligt att ta bort hennes självständighet, men jag vill att hon är så pass lydig att hon lägger band på en del av självständigheten ibland så vi kan ha en trevlig och fungerande vardag.

Jag vill att min hund kommer när hon ropar. Jag accepterar ingenting annat. Det spelar ingen roll för mig om du accepterar att din hund inte lyssnar på inkallning, men så vill inte jag ha det.

Visst finns det fördelar med att hon är självständig, det har tex aldrig varit några problem att lämna henne ensam vilket uppskattas.

Du får gärna komma med tips på hur jag kan få henne att sluta hoppa på bänkarna eftersom det var grundfrågan :)
Vad jag menar är att det beror på vad du ska ha henne till. Det är samma personliga driv hunden använder för att hoppa upp på bänkar som om hon ska göra ett apportjobb. Ett nytt sätt att träna och se på hund helt enkelt. Och om du vill att hon slutar med något, så vill du faktiskt ändra på henne. Men det är ett helt nytt träningstänk, används på barn, funkar även på hundar. Finns några fantastiska tränare här i Sverige som tagit det till sig. Kommer säkert att bli större vad det lider.

För att lösa ditt "problem", be henne hoppa upp på bänken många gånger, gärna på kommando. Det minskar önskan att "göra nåt man inte får". Att säga stopp däremot hindrar får sällan någon att stanna.
 
<snip>
Att säga stopp däremot hindrar får sällan någon att stanna.

Jag haller inte med. Att belona "stopp" eller inkallning, sit, eller vad det ar man vill, fungerar oftast mycket bra. Man maste bara hitta ratt beloning och ratt "timing" for beloningen.

Mina hundar vantar talmodigt (oftast med fotterna "over kanten" som pa bilden av Tate:p) pa att jag ska tala om hur duktiga de ar och ge Princess Diva en bit godis. Hon far mycket sallan nagot numera, men ibland hander det, och da hon alltid ar godis sugen fungerar den forvantan mycket bra.
Det fungerar mycket bra for Tate ocksa ... han behover dock "bara" en klapp och ett berommande ord till beloning

Jag tror inte hundar "vill gora nagot de inte far" utan har en betydligt rakare tankegang an sa.
 
Jag kan börja stänga ute henne och se om det hjälper. Det klart att det underlättar men det har känts lite tråkigt att stänga ut henne från oss när vi väl är hemma efter att hon har varit ensam ett tag när jag har jobbat.. Men det är ju bara mina hönsmamma-känslor :p

Hon äter i köket just nu ja. Absolut kan vi testa att ge henne mat i annat rum!
Det förstår jag! Men om du stänger med kompostgaller/barngrind? Är du i köket och stänger med galler på något sätt och gör tydligt att hon måste vara utanför så lär hon ju inte hoppa över, och då är hon ändå inte helt utstängd. Eftersom hon ändå inte är i köket för att umgås med er (hon verkar ju bara vara ute efter att hitta ätbara saker) så lider hon nog inte av det ;)

Sedan, nog för att det är en flat, jag vet hur retrievers är, men kan ni kanske göra något för att få det här extrema matletandet att lugna sig lite? Du säger att hon inte vill jobba för maten, men uppenbarligen gör hon ju det eftersom hon kämpar för att ta sig upp på bänkar osv trots att hon inte får. Om hon äter torrfoder kan du ju prova att lägga maten i en boll med hål i så att hon får putta runt den för att få i sig maten. Äter hon färskfoder eller annan rå mat så kan du byta ut någon måltid mot kalkonhals, hel kyckling eller annat som hon får jobba med - eller trycka i färskfodret i olika "äta långsamt-skålar" som finns. Får hon jobba lite för sin mat så kanske det inte blir lika spännande och kul att försöka stjäla er mat?

Även vilken mat hon äter kan påverka. Min förra som jag nämnde, hon var helt hysterisk på att leta mat, sådär så att jag inte kunde lämna henne oövervakad för varje vaken sekund gick ut på att leta mat (även om det innebar att hon demolerade hela huset i sin framfart). När jag sedan bytte mat till henne, då plötsligt slutade hon. Jag märkte inga andra tecken på att hon inte fungerade på maten, förutom just att hon efter foderbytet blev mer avslappnad och slutade vara hysterisk på att leta mat. Anledningen till att jag bytte var för att jag behövde byta till min andra hund och tänkte att det var praktiskt om båda kunde äta samma...
 
Extra stark tabasco fungerar annars bra :devil:. Efter att jag spillt lite på golvet vid matlagning är nu hunden MYCKET noga med att först fråga mig om det jag tappat är ätbart innan han kastar sig över det.
Min rottweiler gillar chili och jalapeno peppers. :cautious:

Det är retriever, hon äter allt, hinner inte känna vad det smakar :D

Som valp fick hon för sig att börja riva i en liten tapetremsa som var lös. Vi kletade tabasco där för att få henne att inse att tugga på väggar inte var något man ska göra i fortsättningen. Den väggen är nu mer söndertuggad än den var innan tabascon.. :angel:
 
Vad jag menar är att det beror på vad du ska ha henne till. Det är samma personliga driv hunden använder för att hoppa upp på bänkar som om hon ska göra ett apportjobb. Ett nytt sätt att träna och se på hund helt enkelt. Och om du vill att hon slutar med något, så vill du faktiskt ändra på henne. Men det är ett helt nytt träningstänk, används på barn, funkar även på hundar. Finns några fantastiska tränare här i Sverige som tagit det till sig. Kommer säkert att bli större vad det lider.

För att lösa ditt "problem", be henne hoppa upp på bänken många gånger, gärna på kommando. Det minskar önskan att "göra nåt man inte får". Att säga stopp däremot hindrar får sällan någon att stanna.
Tack för din förklaring, nu förstår jag bättre vad du menar.

Jag är lite kluven, jag tror ju inte att hon gör det för att hon inte får.. Hon gör det för att hon vill och skiter i vad vi tycker. Lär jag in något, sitt eller vad som helst, så sätter hon sig ju ofta för att testa om hon får belöningen, även när jag inte ger kommando. Inte undviker hon att sitta bara för att hon får sitta..?

Men jag är också medveten om att detta träningssätt kan och har funkat, så jag är inte helt avigt inställd.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa I dagens läge möter man allt för många hundägare med noll koll på sina hundar. Man får ofta möta lösspingande hundar som ska fram och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 720
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Precis som rubriken lyder.. min pappa har två hundar, ca 1 år.. den ena hunden vill ju vara den dominanta över den andra, fast det...
Svar
9
· Visningar
5 440
Senast: MinIan
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 800
Senast: wtf
·
Övr. Hund Idag överglänste hon sig själv, och stal en kvarglömd kopp te. Vi är duktiga på att plocka bort all mat, bröd osv, men ibland glömmer...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 627
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp