Lära hunden att dra?

SiZo

Trådstartare
Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där förstod inte alls att det helt plötsligt var okej att dra. Så jag tänkte höra mer er här hur det är bäst att introducera denna sport för henne.

In med era bästa do:s and dont's!

Min tanke är att ev tvinga husse att springa före, men jag gissar att hon då inte kommer förstå att det är ok även när husse inte springer före... Knepigt det där.

Helt ny på drag och sporten i stort så jag är verkligen helt grön!
 
Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där förstod inte alls att det helt plötsligt var okej att dra. Så jag tänkte höra mer er här hur det är bäst att introducera denna sport för henne.

In med era bästa do:s and dont's!

Min tanke är att ev tvinga husse att springa före, men jag gissar att hon då inte kommer förstå att det är ok även när husse inte springer före... Knepigt det där.

Helt ny på drag och sporten i stort så jag är verkligen helt grön!
Det som har fungerat bäst på mina är att ha någon som springer före, eller spänna fast hunden i en annan draghund som vet hur man gör! :)
 
Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där förstod inte alls att det helt plötsligt var okej att dra. Så jag tänkte höra mer er här hur det är bäst att introducera denna sport för henne.

In med era bästa do:s and dont's!

Min tanke är att ev tvinga husse att springa före, men jag gissar att hon då inte kommer förstå att det är ok även när husse inte springer före... Knepigt det där.

Helt ny på drag och sporten i stort så jag är verkligen helt grön!
Nu är jag inte van vid sånt här, men det jag testat som verkat fungera ok för mina, är att först låta någon leka "hare" så att de springer, och sedan lägga på ett kommando på det hela.

Mina hundar upptäckte rätt snabbt att när vi fick på oss dragutrustning och jag började springa, då var det ok. Om jag sedan sa "Spring då!" eller vad det nu var, och ökade tempot lite, då började de ligga på mer i kopplen även när vi var ensamma.
 
Det som har fungerat bäst på mina är att ha någon som springer före, eller spänna fast hunden i en annan draghund som vet hur man gör! :)
Får se om jag kan tvinga husse till det :rofl:
Någon annan draghund har jag dessvärre inte tillgång till. Men jag trooor ju att går bara ljuset upp för henne så kommer hon älska det. För att dra är något som vi har kämpat med i 8 år att hon inte ska göra... Och vi har senaste året lyckats... Så vi har ju tränat massor på motsatsen. Men vi får se :P Det är preciiiiiiis efter löp nu också så hon är väldigt fokuserad på alla dofter som finns. Springa var inte så viktigt.
 
Min labbe drog inte på promenaderna, men hade lite svårt att förstå att hon plötsligt fick dra när vi skulle dragträna. Men efter lite påhejning trillade polletten ner och hon började dra. Har inte upplevt att det varit svårt för henne att skilja på dragträning/promenad? Tycker hundar snabbt lär sig skillnad på vad som förväntas av dom vid olika tillfällen :)
 
Får se om jag kan tvinga husse till det :rofl:
Någon annan draghund har jag dessvärre inte tillgång till. Men jag trooor ju att går bara ljuset upp för henne så kommer hon älska det. För att dra är något som vi har kämpat med i 8 år att hon inte ska göra... Och vi har senaste året lyckats... Så vi har ju tränat massor på motsatsen. Men vi får se :P Det är preciiiiiiis efter löp nu också så hon är väldigt fokuserad på alla dofter som finns. Springa var inte så viktigt.
Det kan hjälpa att ha en ny sele som hon alltid får dra i med! Mins kopplar dragsele till att få dra. :)
 
Det kan hjälpa att ha en ny sele som hon alltid får dra i med! Mins kopplar dragsele till att få dra. :)
Jo jag har som sagt köpt en dragsele :)
Provade idag med eh... dåligt resultat. Men ska försöka se om jag kan få en polare att springa före så får vi se hur det går.
 
Jag är i lite samma sits som dig, det som funkar bäst för oss (riktigt bra till och med) är att husse är med och springer framför. Tillslut kunde husse och hund springa bredvid varandra och vovven förstod att hon skulle dra mig. Jättekul var det! Tyvärr lite svårt att få till rent tidsmässigt men det är nog så vi kommer träna mest tror jag. Tillslut kanske hon förstår vad som förväntas av henne även när det bara är hon och jag.
 
Är hunden föremålsintresserad så går det att lära dom att få springa till leksak.
Lägga ut en leksak ihop med hunden, backa ifrån den tillsammans och sedan låta hunden springa och ta den. Utöka sträckan osv.
 
Är hunden föremålsintresserad så går det att lära dom att få springa till leksak.
Lägga ut en leksak ihop med hunden, backa ifrån den tillsammans och sedan låta hunden springa och ta den. Utöka sträckan osv.
Ja oj oj vilket föremålsintresse hon har. Resursförsvar dock så jag får ha med mig en påse med grejer, men det är ju görbart.
 
Ja oj oj vilket föremålsintresse hon har. Resursförsvar dock så jag får ha med mig en påse med grejer, men det är ju görbart.
När de fattat grejen brukar det funka att ha föremålet vid starten och att de då måste springa hela rundan för att få föremålet. Fördelen är att man kan göra det själv och inte behöver ha med någon som hjälper en.
 
När de fattat grejen brukar det funka att ha föremålet vid starten och att de då måste springa hela rundan för att få föremålet. Fördelen är att man kan göra det själv och inte behöver ha med någon som hjälper en.
Ja precis. Spännande! Ska ta med mig några tennisbollar och se om hon är på :love1:
 
Jag satte bara på selen och sprang 😅 Ammo drog direkt och så hejjade jag på honom när han gjorde rätt. Med hundar som gillar att dra/springa tycker jag det brukar lossna fort.
 
Jag satte bara på selen och sprang 😅 Ammo drog direkt och så hejjade jag på honom när han gjorde rätt. Med hundar som gillar att dra/springa tycker jag det brukar lossna fort.
Min ska bara lukta på allt... Och så är hon väldigt noga lärd att hon absolut inte får dra.

Men det lossnade lite efter träning med tennisbollen - hon insåg att hon fick dra iaf. Men kanske inte att det var det jag önskade. Men satan så hon tog i efter tennisbollen XD Finns risk för träningsvärk här känner jag. Så jag kanske ger det några dagar innan vi provar igen. Får ju tänka på att hon ändå är 8 år. (matte lär också ha träningsvärk, men det låtsas vi inte om :angel1: )
 
Jag har gjort lite som du @Wingates. Och med Whippishen har det funkat, han verkar tycka det är hur livat som helst. Men han är också den som tenderar att dra naturligt. Stora killen verkar tycka att han väl lika gärna kan springa bredvid mig i så fall. Men sen måste också sägas att vi inte har en bra dragsele till stora än, och att vi inte kört så hemskt mycket, och, kanske viktigast av allt, att jag hittills alltid bara testat med båda mina samtidigt. Då är det mycket som ska stämma och det är såklart inte idealiskt för inlärning.
 
Min ska bara lukta på allt... Och så är hon väldigt noga lärd att hon absolut inte får dra.

Men det lossnade lite efter träning med tennisbollen - hon insåg att hon fick dra iaf. Men kanske inte att det var det jag önskade. Men satan så hon tog i efter tennisbollen XD Finns risk för träningsvärk här känner jag. Så jag kanske ger det några dagar innan vi provar igen. Får ju tänka på att hon ändå är 8 år. (matte lär också ha träningsvärk, men det låtsas vi inte om :angel1: )
Men vad kul! Kul att ni testat redan och ni har en metod som verkar funka som ni kan utveckla mer. Heja heja! Vi kommer efter, flåsandes.
 
Min ska bara lukta på allt... Och så är hon väldigt noga lärd att hon absolut inte får dra.

Men det lossnade lite efter träning med tennisbollen - hon insåg att hon fick dra iaf. Men kanske inte att det var det jag önskade. Men satan så hon tog i efter tennisbollen XD Finns risk för träningsvärk här känner jag. Så jag kanske ger det några dagar innan vi provar igen. Får ju tänka på att hon ändå är 8 år. (matte lär också ha träningsvärk, men det låtsas vi inte om :angel1: )
Jag har sagt "nej" åt sånt och sen hejjat på när han gjort rätt. Brukar lösa sig då.
Men låter vettigt! :D
 
Jag försöker befästa att när jag säger "spring" så springer vi, och då stannar vi inte. I början försökte jag springa korta korta bitar och sen stanna så de får lukta/annan belöning. Sen gradvis utöka tiden som man springer. Nu när vi hållit på lite och ökar tempot lite har jag börjat smacka som till häst om jag ser att en är på väg att stanna. Vi har sen innan kommandon för höger, vänster, rakt fram, in här, stanna och vänta, som jag också använder.
Men jag tycker fortfarande det är bäst att vi hela tiden lyckas, dvs. jag håller det hellre kortare åt gången än att jag springer längre än de klarar och de sen inte lyckas hålla koncentrationen.
 
När jag har gått dragkurser så har instruktörer rekommenderat emot att användandet av "hare" eller att spring mot föremål pga av risken att hunden inte springer utan det. Men uppenbarligen av tråden att döma så funkar det för många.

På nybörjarkursen fick vi börja med att hunden drog en handduk (eller liknande) där vi först gick brevid hunden för att sedan flytta mer och mer bakåt tills man var helt bakom. Denna övning gjorde vi vid bara vid första kurstillfälle samt sen träning hemma tills nästa veckas kurstillfälle. För min hund var det bra då det lärde honom att fokusera framåt när jag var bakom. Har man en mkt dragfokuserad hund behövs nog inte detta steg. Men det är hur det lärdes ut på kursen. Även andra instruktörer inom drag som jag har träffat börjar på detta sätt.
 
När jag har gått dragkurser så har instruktörer rekommenderat emot att användandet av "hare" eller att spring mot föremål pga av risken att hunden inte springer utan det. Men uppenbarligen av tråden att döma så funkar det för många.

På nybörjarkursen fick vi börja med att hunden drog en handduk (eller liknande) där vi först gick brevid hunden för att sedan flytta mer och mer bakåt tills man var helt bakom. Denna övning gjorde vi vid bara vid första kurstillfälle samt sen träning hemma tills nästa veckas kurstillfälle. För min hund var det bra då det lärde honom att fokusera framåt när jag var bakom. Har man en mkt dragfokuserad hund behövs nog inte detta steg. Men det är hur det lärdes ut på kursen. Även andra instruktörer inom drag som jag har träffat börjar på detta sätt.
Det låter som en alldeles utmärkt metod. Men denna hund har inget mellanting mellan "Jag tar i för kung och fosterland" och att inte dra alls. Känns lite vanskligt att låta henne dra mer än typ 50 meter på den nivån? Känns som att det är risk för skador.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 763
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
2 989
Senast: giovanna
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 010
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 451
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp