Lära hunden att dra?

Det låter som en alldeles utmärkt metod. Men denna hund har inget mellanting mellan "Jag tar i för kung och fosterland" och att inte dra alls. Känns lite vanskligt att låta henne dra mer än typ 50 meter på den nivån? Känns som att det är risk för skador.
Hur många gånger har ni testat?
 
Mitt tips är att du läser tråden. Det är trots allt bara en sida så det borde gå rätt fort.
Oj, vilket enormt otrevligt svar. Jag har läst tråden. Vet inte om du såg men jag har gjort tre andra inlägg i den varav ett där jag skrev att det var så roligt att ni kommit igång och heja er. Förstår inte varför du får för dig att svara på det här sättet.
 
Oj, vilket enormt otrevligt svar. Jag har läst tråden, btw. Förstår inte varför du får för dig att svara på det sättet.
Nej det är faktiskt inte otrevligt. Det är jättekonstigt om du har läst tråden och inte förstått? Vad är oklart? Jag är liksom ultratydlig?

En gång, funkade inte som jag ville, startade tråden. Skrev att nu har vi provat igen med tennisboll, gick bättre. Vad är oklart? Jag fattar om tråden är 15 sidor lång, absolut. Men en sida?
 
Nej det är faktiskt inte otrevligt. Det är jättekonstigt om du har läst tråden och inte förstått? Vad är oklart? Jag är liksom ultratydlig?

En gång, funkade inte som jag ville, startade tråden. Skrev att nu har vi provat igen med tennisboll, gick bättre. Vad är oklart? Jag fattar om tråden är 15 sidor lång, absolut. Men en sida?
Men för guds skull. Jag frågade för att jag ville vara säker på att jag förstått allt rätt, för att jag engagerar mig i din tråd. Och jo, det är såklart jätteotrevligt.
 
Men för guds skull. Jag frågade för att jag ville vara säker på att jag förstått allt rätt, för att jag engagerar mig i din tråd. Och jo, det är såklart jätteotrevligt.
Du tycker det. Jag tycker inte det. Det verkade som att du inte hade läst tråden, därför bad jag dig läsa tråden. Mer än så är det inte med det.
 
Du tycker det. Jag tycker inte det. Det verkade som att du inte hade läst tråden, därför bad jag dig läsa tråden. Mer än så är det inte med det.
Baserat på mina tre tidigare inlägg där jag gav dig tips, peppade och delade med mig av mina erfarenheter verkade det som att jag inte läst tråden...? Och när jag sen ber dig förtydliga ett sakförhållande för att kunna ge dig bättre tips tycker du det är motiverat att vara sarkastisk, dryg och inte svara på frågan? Snygg tack för engagemanget.
 
Jag har egentligen ingen aning om hur man bör göra men jag har helt enkelt tagit på selen och sen har jag gått en vanlig promenad och varje gång hunden dragit har jag berömt. De verkar ha fattat fortare när jag springer för då vill de springa fortare och så upplever jag att de slutar tänka så mycket på vad jag vill egentligen och då bara gör som de brukar göra i koppel vilket är att dra. Slutar de dra och blir distraherade på en vanlig promenad springer jag lite och då kommer de igång och drar igen. Jag drar alltså en hel del i skritt-tempo.
 
Baserat på mina tre tidigare inlägg där jag gav dig tips, peppade och delade med mig av mina erfarenheter verkade det som att jag inte läst tråden...? Och när jag sen ber dig förtydliga ett sakförhållande för att kunna ge dig bättre tips tycker du det är motiverat att vara sarkastisk, dryg och inte svara på frågan? Snygg tack för engagemanget.
Som jag redan har skrivit. Ja, skriver man en sådan fråga där svaret finns tydligt i tråden redan så antar jag att man inte har läst tråden. Varför tycker du att det är konstigt? Jag tycker inte om att upprepa mig. Vilket jag gör nu trots att det är bland det värsta jag vet. Jag tycker att ditt beteende gentemot mig nu är mycket otrevligt. Jag har svarat dig sakligt och utan otrevligheter som "Men för guds skull" och likande.
Men jag fattar att du blev arg och nu troligen agerar i affekt. Blev du så påverkad av att bli ombedd att läsa tråden? Varför?

Har man läst tråden och bara vill klargöra något ytterligare så är det väl bara att motivera frågan med varför du tyckte att det var otydligt?

Varför räknas det som mer otrevligt att be någon att läsa om än att be någon upprepa samma sak igen, enligt dig?
 
Det låter som en alldeles utmärkt metod. Men denna hund har inget mellanting mellan "Jag tar i för kung och fosterland" och att inte dra alls. Känns lite vanskligt att låta henne dra mer än typ 50 meter på den nivån? Känns som att det är risk för skador.
Du menar att dra trasa/handuk? Ja, tanken är inte att man ska göra det mkt och handduken ska inte ha någon direkt vikt utan mer att hunden känner att den drar något.

Eller du menar allmänt när det kommer till drag? Det är ju alltid viktigt att värma upp inför fysisk aktivitet, tex en promenad på 20 min så att hunden är varm (och varva ner, igen tex en promenad på 20 min). Att sen låta hunden dra, även om det är för kung och fosterland, i mer än 50 meter hade jag inte haft något probem med förutsatt att hunden är i ok fysik. Men man själv ska ju dock hänga med :D .

Har man en hund som verkligen tar i så blir det ju viktigt att träna tempo och då kanske först "sakta".

Även viktigt att du har ett midjebälte som sitter bra på dig eftersom du kommer känna av draget ordentligt.
 
Du menar att dra trasa/handuk? Ja, tanken är inte att man ska göra det mkt och handduken ska inte ha någon direkt vikt utan mer att hunden känner att den drar något.

Eller du menar allmänt när det kommer till drag? Det är ju alltid viktigt att värma upp inför fysisk aktivitet, tex en promenad på 20 min så att hunden är varm (och varva ner, igen tex en promenad på 20 min). Att sen låta hunden dra, även om det är för kung och fosterland, i mer än 50 meter hade jag inte haft något probem med förutsatt att hunden är i ok fysik. Men man själv ska ju dock hänga med :D .

Har man en hund som verkligen tar i så blir det ju viktigt att träna tempo och då kanske först "sakta".

Även viktigt att du har ett midjebälte som sitter bra på dig eftersom du kommer känna av draget ordentligt.
Hunden väger bara 6,5 kilo så även om hon drar för kung och fosterland så kan jag springa i mitt tempo :p

Jag tänkte när hon använder trasan som hare :) Lätt att det blir långt och tungt då. Ju mer hon drar desto lättare blir det ju för mig ;)

Jag har köpt non stops bälte, så den biten är klar. Har även deras dragsele.

Funderar dock på om dragselen potentiellt är lite kort... Det är JR terrier i henne så hon har rätt lång rygg och jag tycker att det ser ut som att den eventuellt slutar lite för tidigt. Men jag har ingen aning om vad jag skulle ha för sele istället... Känns svårt att hitta selar i så små storlekar. Och runt halsen och bröstet känns den lagom. Även om det var lite knepigt att få på den när den ska träs över huvudet med alltihop.

För att inte tala om midjebältet.... Hade velat ha en instruktionsbok till den...
 
Hunden väger bara 6,5 kilo så även om hon drar för kung och fosterland så kan jag springa i mitt tempo :p

Jag tänkte när hon använder trasan som hare :) Lätt att det blir långt och tungt då. Ju mer hon drar desto lättare blir det ju för mig ;)

Jag har köpt non stops bälte, så den biten är klar. Har även deras dragsele.

Funderar dock på om dragselen potentiellt är lite kort... Det är JR terrier i henne så hon har rätt lång rygg och jag tycker att det ser ut som att den eventuellt slutar lite för tidigt. Men jag har ingen aning om vad jag skulle ha för sele istället... Känns svårt att hitta selar i så små storlekar. Och runt halsen och bröstet känns den lagom. Även om det var lite knepigt att få på den när den ska träs över huvudet med alltihop.

För att inte tala om midjebältet.... Hade velat ha en instruktionsbok till den...
Haha nä då blir det ju inte så mkt tygnd för dig :laugh:. Min hund väger ca 30 kg så det blir ett rejält drag när han springer på.

Använd en lätt/liten trasa/handuk, tex en handuk för ansiktet eller händerna 🙂, eller en kökshandduk - dom bör inte väga mkt samt om det är blött ute så träna kortare iom att handduken kommer bli blöt (eller ha med två st). För ja, vikt vill man eg inte ha iom att dragpunkten blir låg när man drar något som släppar i marken men samtidigt att hunden känner att det är något som släppar. Sen gör man inte denna träning så länge. Vi gjorde den som sagt under en vecka typ (samt efter uppehåll).

Jag har dragsele från sundpro och åtminstone när jag köpte fanns det bra beskrivet på deras sida hur selen ska sitta. Kanske kan vara värt att kolla. Tror dock inte det gör så mkt om den bara slutar lite lite tidigt. Viktigt är att selen fram, vid "Y:et", ligger mot hundens bröstknapp.
 
Senast ändrad:
Jag har dragsele från sundpro och åtminstone när jag köpte fanns det bra beskrivet på deras sida hur selen ska sitta. Kanske kan vara värt att kolla. Tror dock inte det gör så mkt om den bara slutar lite lite tidigt. Viktigt är att selen fram, vid "Y:et", ligger mot hundens bröstknapp.
Jag får ta bild imorgon och lägga ut tror jag. Lika bra så att det blir rätt. Hon har dock väldigt känslig strupe och börjar hosta DIREKT om det kommer tryck på halsen. Nu hostade hon inte en enda gång så den borde sitta rätt framtill iaf.
 
Hunden väger bara 6,5 kilo så även om hon drar för kung och fosterland så kan jag springa i mitt tempo :p

Jag tänkte när hon använder trasan som hare :) Lätt att det blir långt och tungt då. Ju mer hon drar desto lättare blir det ju för mig ;)

Jag har köpt non stops bälte, så den biten är klar. Har även deras dragsele.

Funderar dock på om dragselen potentiellt är lite kort... Det är JR terrier i henne så hon har rätt lång rygg och jag tycker att det ser ut som att den eventuellt slutar lite för tidigt. Men jag har ingen aning om vad jag skulle ha för sele istället... Känns svårt att hitta selar i så små storlekar. Och runt halsen och bröstet känns den lagom. Även om det var lite knepigt att få på den när den ska träs över huvudet med alltihop.

För att inte tala om midjebältet.... Hade velat ha en instruktionsbok till den...
Gällande midjebältet så brukar non stop ha video gällande dom på deras hemsida 🙂. Vilken har du?
 
Jag får ta bild imorgon och lägga ut tror jag. Lika bra så att det blir rätt. Hon har dock väldigt känslig strupe och börjar hosta DIREKT om det kommer tryck på halsen. Nu hostade hon inte en enda gång så den borde sitta rätt framtill iaf.
Ja, den ska ju inte sitta så högt att strupen påverkas utan Y ska ju just vara vid bröstknappen.
 
Gällande midjebältet så brukar non stop ha video gällande dom på deras hemsida 🙂. Vilken har du?
Jag har en canix belt. Får se om jag behåller den eller inte. Beställde en small, meeeeen storleksanvisningen var helt annorlunda på sidan jag beställde och på nonstops sida... Och ja... Den är på det yttersta på allt... Köpte en S, tror kanske att en M vore bättre. Men det funkar. Så länge jag inte går upp i vikt.

https://www.nonstopdogwear.com/se/produkt/canix-belt/
 
Jag har en canix belt. Får se om jag behåller den eller inte. Beställde en small, meeeeen storleksanvisningen var helt annorlunda på sidan jag beställde och på nonstops sida... Och ja... Den är på det yttersta på allt... Köpte en S, tror kanske att en M vore bättre. Men det funkar. Så länge jag inte går upp i vikt.

https://www.nonstopdogwear.com/se/produkt/canix-belt/
Jag har samma, gillar den verkligen. Sitter super och draget blir mkt bekvämt. Det finns en video på den längre ner på sidan som du länkade till. Såg dock en något bättre video när jag köpte selen för några år sen.
 
Hunden väger bara 6,5 kilo så även om hon drar för kung och fosterland så kan jag springa i mitt tempo :p

Jag tänkte när hon använder trasan som hare :) Lätt att det blir långt och tungt då. Ju mer hon drar desto lättare blir det ju för mig ;)

Jag har köpt non stops bälte, så den biten är klar. Har även deras dragsele.

Funderar dock på om dragselen potentiellt är lite kort... Det är JR terrier i henne så hon har rätt lång rygg och jag tycker att det ser ut som att den eventuellt slutar lite för tidigt. Men jag har ingen aning om vad jag skulle ha för sele istället... Känns svårt att hitta selar i så små storlekar. Och runt halsen och bröstet känns den lagom. Även om det var lite knepigt att få på den när den ska träs över huvudet med alltihop.

För att inte tala om midjebältet.... Hade velat ha en instruktionsbok till den...
Nu bad du inte om tips på andra selar men ändå. Jag har Zero dc faster som dragsele till min 7 kg hund. Vet inte om den kan tänkas passa bättre.
 
Hunden väger bara 6,5 kilo så även om hon drar för kung och fosterland så kan jag springa i mitt tempo :p

Jag tänkte när hon använder trasan som hare :) Lätt att det blir långt och tungt då. Ju mer hon drar desto lättare blir det ju för mig ;)

Jag har köpt non stops bälte, så den biten är klar. Har även deras dragsele.

Funderar dock på om dragselen potentiellt är lite kort... Det är JR terrier i henne så hon har rätt lång rygg och jag tycker att det ser ut som att den eventuellt slutar lite för tidigt. Men jag har ingen aning om vad jag skulle ha för sele istället... Känns svårt att hitta selar i så små storlekar. Och runt halsen och bröstet känns den lagom. Även om det var lite knepigt att få på den när den ska träs över huvudet med alltihop.

För att inte tala om midjebältet.... Hade velat ha en instruktionsbok till den...
Hur lång selen är spelar egentligen inte så stor roll. Det är inte så relevant. Det viktigaste är att den ligger bra i halsen, inte skaver i armbågarna och inte trycker på mjukdelarna.
Men känner du att det är svårt att hitta en bra sele i nome format så kanske en kortsele passar bättre? Fungerar lika bra att dra med också.

Midjebälte är mer en personlig preferens. Inte svårare än att välja något du känner är bekvämt och kör på det. Vill du kunna fästa en väska på bältet, välj bort alla som inte kan det.
 
Nä detta var nog inget för mig. Jag har inte tålamod och ork att försöka berömma hunden i exakt rätt tiondels sekund som jag får något tryck i selen medans jag själv kippar efter andan.

Hon blir liksom bara sämre och sämre. Nu springer hon närmare mig med dragselen än var hon går i normala fall. Gissningsvis för att den tiondels sekunden är över för snabbt så att jag inte hinner med och istället då berömmer när hon släpper efter. Visst skulle jag kunna lägga ner några månaders träning med tennisboll och hoppas på att hon kopplar ihop det men nej det orkar jag inte. Jag vill ju träna mig. Det var därför jag köpte detta och tänkte att det kunde passa denna hund bra och jag får en morot för att ge mig ut o springa. Min tanke att det skulle bli lättare att springa med hund än utan. Men så är det inte och då får det faktiskt vara. SÅ tråkigt att hundar är så mycket mer svårtränade än hästar. Med en häst hade jag fått till detta på typ 5 min.

Att låta husse springa före fungerar inte heller. Han är inte hennes favoritperson så det lockar inte tillräckligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 018
Senast: giovanna
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 086
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 883
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp