Lära hunden kloklippning

Har alltid godis, supergott som bara används vid päls- och klovård. Ber honom lägga sig, det får ta tid, han är lite fjantig just med att lägga sig överlag. När han lagt sig på sidan är han avslappnad och jag kan göra "vad som helst". Även om han inte är överförtjust ligger han still och så snart det är klart får han massor av positiva ljud och godiset såklart. Vi tränade alltså först på att ligga och slappna av utan att göra något annat.
 
Floki som hatar att bli fasthållen (hade panik redan som pyttevalp av att man höll fast honom) får stå på alla fyra och klippas som man verkar en häst.
 
Min hund älskar kloklippningen! Hon får ligga eller sitta helt fritt och kan gå när hon vill. Det funkar väldigt bra att hon får titta på belöningen framför henne och så får hon en torrfoderkula per klo.
Hade man försökt hålla fast henne hade hon troligtvis avskytt kloklippningen och fått panik, men nu är det det bästa hon vet. Att hålla fast funkar säkert på hundar som blivit lärda inlärda hjälplöshet men det funkar inte på vår hund.
Varför skulle det vara inlärd hjälplöshet?
Alla hundar får inte panik av att man håller i dem. Åtminstone jag lär in hantering på hundarna när de är valpar, positivt, med samma princip som @Migo De kommer själva och lägger sig på rygg mellan mina ben när jag sitter på golvet, i stort sett sover när jag klipper klorna. Min strategi innefattar hålla fast, men inget våld och inga övergrepp, men det ställer också krav på avläsningsförmåga.
 
Floki som hatar att bli fasthållen (hade panik redan som pyttevalp av att man höll fast honom) får stå på alla fyra och klippas som man verkar en häst.

Jag gjorde så med min förra hund. Ibland gör jag det med nuvarande också, om hon av nån anledning är på nåt humör där hon opponerar sig mot just det att hålla fast tassen. De har ju dagsform de med :cautious: Då får hon stå i mitt knä och äta mjukost från bordet. Så länge hon är nöjd och självmant hoppar upp i knät när jag tar fram klotång och osttub så tänker jag att hon accepterar detta även om kloklippning knappast blir hennes favoritsyssla.
 
Det sätt du visar på videon @Bulldoozer är det jag själv hade föredragit. Jag ser som bäst då. Men tyvärr gillar inte Malte den positionen (än), så de senaste dagarna har vi främst tränat att ligga ned på sidan/sitta intill mig. Det förstnämnda blev han om än ännu mer panikslagen över, men att sitta ner fungerade någorlunda för honom. Stå upp kan han inte :p

Har fått en del inspiration från svaren i tråden, och ska fortsätta träna. Vi kommer säkert hitta en lösning som fungerar för oss båda i slutändan. Tack för alla svar!
Hur stor är hunden? Jag har en liten hund och jag har henne i knät, sen sitter jag på en stol vid ett bord, på bordet lägger jag ut en repa med mjukost så hon får slicka i sig mjukosten medan jag klipper klorna. Har gjrt så sen hon var liten, hon är 8 mån nu. Från början bara nån klo åt gången men nu klipper jag så många det behövs.
Han är en 4 månaders cockerspaniel. Tillräckligt liten även när han är vuxen för att ha i knäet eller på ett bord, tänker jag. Sedan är ju frågan om han vill det :p
 
Han är en 4 månaders cockerspaniel. Tillräckligt liten även när han är vuxen för att ha i knäet eller på ett bord, tänker jag. Sedan är ju frågan om han vill det :p

Kan ju funka med ovanstående då. Jag har en Lancashire Heeler, rätt stort exemplar på 8,4 kg. Så det är ju inte riktigt en "småhund" även om hon är liten jämfört med mellanstora och större raser.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 321
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 502
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Har fått hem en rottistik på drygt två år som jag ska ha hand om lite då ägarna inte har tid med henne. Har enligt uppgifter fått reda...
2
Svar
26
· Visningar
3 190
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp