Lära hunden respekt för hästens bakben

Nej. Den som vill ha 100% säkerhet får nog pröva en annan hobby.

Så kan det gå när man klipper mitt i en menlng. Självklart finns det inget som är 100% säkert men det var heller inte poängen. Poängen var att man inte kan nöja sig med 90% när konsekvenserna kan bli så allvarliga (som en hov i skallen, mitt i sidan eller någon annanstans på kroppen). Tydligare nu?
 
Hej!
Jag har precis blivit med hund. En blandras av gårdshundsmodell. Hunden är vuxen och inte van vid hästar.
Min häst är inte van vid hundar och tycker inte alls om djur som inte är hästar. Skulle jag låta hunden gå in i hagen så skulle hästen attackera aggressivt om jag säger så.

Saken är nu att jag vill gärna ha hunden med på ridturer. Hunden är snäll och duktig och går bra att ha lös.
Enda problemet är att hunden inte alls förstår att hästens bakben är farliga.
Jag har låtit dem hälsa på varandra (både häst och hund var kopplade). Hunden kom nära (inte jättenära, men tillräckligt för att hästen skulle bli irriterad) hästens bakben en gång och hästen lyfte på benet direkt men hunden förstod inte alls faran med det. Hästen skulle inte tveka att sparka om hunden kom för nära

Hur gör jag bäst för att lära hunden att hålla avstånd till hästen? Jag tänker mig att en bra början är koppelpromenader där jag går med hästen och min sambo går med hunden bredvid. Men hur fortsätter vi efter det?

Det är svårt om hon slår ordentligt för att skada. Inte en varning utan en riktad spark? Den kan krossa skallen på en stor hund och du hinner inte parera.

Red en tjurig ponny för länge sen och hade med schäfern då, men hon (ponnyn) vevade mest - hon riktade inte sparkarna. Hunden lärde jag hålla "fot", dvs i möjligaste mån alltid hålla sig på höger sida i boghöjd. Han kunde höger/vänster/framför, enkel att dirigera från sadeln. Ponnyn höll sig lugn så länge han inte smet in bakom. Han fick sig nån smocka på väg till från hagen när han ansåg att ridreglerna inte gällde, men det kändes ändå tryggt att ha med honom. Praktiskt att skicka före när ponnyn ville ha en kamikaze-pilot för att testa vattenpölar och sånt dessutom.

Är din häst bakskygg generellt eller är det just hundar hon inte gillar? Du kan träna att hon ska acceptera rörelser bakifrån. Men om hon verkligen slår skulle jag inte chansa med hunden, det är en så onödig olycka.
 
Jag har inga problem att rasta hunden, utan cykel. 😉
Utan jag vill att hunden ska kunna vara med på ridturerna istället för att sitta hemma när jag är ute och rider. Men jag får väl vänta med det tills de vant sig mer vid varandra. Hunden är som sagt väldigt ny här så det är möjligt att det går bra när de bara vant sig vid varandra.
Nu var det ju inte cykeln direkt som var själva budskapet. Du skriver själv att "det är möjligt att det går bra", vad gör du om det inte går bra? Jag har haft många hundar med vallinslag i rasen, de har inte varit några problem att ha med ut med hästen. Men den har har nu gör söklovar runt mig. Skulle den följa med så vet jag inte var han dyker upp nästa gång, när han gör en sväng i skogen, kan vara bakom, framför eller mittpå hästen. Alldeles för stor risk, när jag rider är det jag och hästen. När jag är med hunden är det jag och hunden.
 
Problemet är ju bara att ni inte har någon marginal den gång er träning och tajming INTE råkade funka. Sannolikt blir det ingen nästa gång att pröva, inte med den hunden för den är antagligen död.

Som sagt så tänkte jag se till att min hund är mer fjärrstyrd innan vi drar ut på tur. Det förutsätter en lydig hund, vilket min är överlag, men det är inte dumt att gå en kurs i fjärrdirrigering tänker jag. Hästen är dessutom alldeles för oigångsatt från sina skador ännu för att det ska vara aktuellt, så det ligger på framtiden i vilket fall. Obs att min häst ej är brydd i hunden, har aldrig slagit eller visat irritation när hunden är med i stallet eller i hagen eller när jag leder hästen och har hunden i koppel.
Det finns faktiskt de som kan rida ut med sina hundar med, så bevisligen går det att lära. Men lämpligheten skiljer sig ju åt både från fall och vilken miljö en har att rida i.
 
Har bara skumläst tråden, men min hund har dels ett inlärt "akta dig" kommando som från början kommer från ridturer men numera även funkar när hon ligger ivägen i köket eller går för nära cykeln eller liknande. Men, framförallt, fick hon med en viss häst lära sig att bara gå framför hästen på ridturer, oavsett vad som hände, hennes plats är framför hästen. Där fick hon rätt stor frihet, men hon får aldrig hamna jämsides/bakom.
 
Som sagt så tänkte jag se till att min hund är mer fjärrstyrd innan vi drar ut på tur. Det förutsätter en lydig hund, vilket min är överlag, men det är inte dumt att gå en kurs i fjärrdirrigering tänker jag. Hästen är dessutom alldeles för oigångsatt från sina skador ännu för att det ska vara aktuellt, så det ligger på framtiden i vilket fall. Obs att min häst ej är brydd i hunden, har aldrig slagit eller visat irritation när hunden är med i stallet eller i hagen eller när jag leder hästen och har hunden i koppel.
Det finns faktiskt de som kan rida ut med sina hundar med, så bevisligen går det att lära. Men lämpligheten skiljer sig ju åt både från fall och vilken miljö en har att rida i.
Jodå, självklart vet jag att det finns folk som tar med sina hundar när de rider ut. Vad jag menar är att saker kan hända med hästen, och saker kan hända med hunden - som gör att man plötsligt helt tappat kontrollen över vad som händer.
 
Jag tar inte ens med hundarna till hästarna av den enkla anledningen att min ena häst hatar hundar och slår för att döda, jag skulle aldrig förlåta mig själv om ett ögonblicks ouppmärksamhet från min sida resulterade i att nån hund dog eller skadades. Jag har ridit med hund men det var med en häst som tyckte om hundar och var trygg med dem. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att testa med den nuvarande.
 
Det är svårt om hon slår ordentligt för att skada. Inte en varning utan en riktad spark? Den kan krossa skallen på en stor hund och du hinner inte parera.

Red en tjurig ponny för länge sen och hade med schäfern då, men hon (ponnyn) vevade mest - hon riktade inte sparkarna. Hunden lärde jag hålla "fot", dvs i möjligaste mån alltid hålla sig på höger sida i boghöjd. Han kunde höger/vänster/framför, enkel att dirigera från sadeln. Ponnyn höll sig lugn så länge han inte smet in bakom. Han fick sig nån smocka på väg till från hagen när han ansåg att ridreglerna inte gällde, men det kändes ändå tryggt att ha med honom. Praktiskt att skicka före när ponnyn ville ha en kamikaze-pilot för att testa vattenpölar och sånt dessutom.

Är din häst bakskygg generellt eller är det just hundar hon inte gillar? Du kan träna att hon ska acceptera rörelser bakifrån. Men om hon verkligen slår skulle jag inte chansa med hunden, det är en så onödig olycka.

Nej det är inte en riktad spark utan mer att han lyfter på bakbenet och siktar, men inte att han sparkar riktigt. Dock tror jag att han skulle sparka om hunden inte flyttade sig.

Hästen är inte onormalt bakskygg, men reagerar på plötsliga ljud bakifrån vilket jag anser är normalt för hästar.
Dock gillar inte hästen andra djur är hästar. Han har aggressivt jagat katter ut ur hagen. Han bodde tidigare med får men jagade bort dem om de kom för nära. Han kan även jaga runt andra hästar ganska aggressivt vid ihopsläpp innan de har lärt känna varandra ordentligt (dock utan att det har blivit några skador).
 
Nej det är inte en riktad spark utan mer att han lyfter på bakbenet och siktar, men inte att han sparkar riktigt. Dock tror jag att han skulle sparka om hunden inte flyttade sig.

Hästen är inte onormalt bakskygg, men reagerar på plötsliga ljud bakifrån vilket jag anser är normalt för hästar.
Dock gillar inte hästen andra djur är hästar. Han har aggressivt jagat katter ut ur hagen. Han bodde tidigare med får men jagade bort dem om de kom för nära. Han kan även jaga runt andra hästar ganska aggressivt vid ihopsläpp innan de har lärt känna varandra ordentligt (dock utan att det har blivit några skador).


Ok. Jag hade inte chansat om jag trodde att hästen skulle rikta in sig på hunden. Det går snabbt som sagt, och ett mardrömsscenario är att bli stående mitt i skogen med en hund med avsparkad käke.

Dåvarande ponnyn jagade inte, den blev orolig och vevade men riktade inte sparkar, lyfte inte hela rumpan i sparken s a s, och stack iväg hellre än försvarade.

Att lära in dirigering är inte svårt, inte heller att få disciplin uppsuttet så länge hunden inte drar på vilt. Däremot kan du aldrig vara 100% säker på att hunden inte råkar komma in bakom. Det räcker ju med att den markerar emot ett träd i farten. Jag tror disciplinen på hunden är lättare att få till än förtroendet för att hästen inte slår.

Men ja, gör en bedömning själv.
 
Nej det är inte en riktad spark utan mer att han lyfter på bakbenet och siktar, men inte att han sparkar riktigt. Dock tror jag att han skulle sparka om hunden inte flyttade sig.

Hästen är inte onormalt bakskygg, men reagerar på plötsliga ljud bakifrån vilket jag anser är normalt för hästar.
Dock gillar inte hästen andra djur är hästar. Han har aggressivt jagat katter ut ur hagen. Han bodde tidigare med får men jagade bort dem om de kom för nära. Han kan även jaga runt andra hästar ganska aggressivt vid ihopsläpp innan de har lärt känna varandra ordentligt (dock utan att det har blivit några skador).
Jag hade inte ens tänkt tanken på att försöka få med mig en hund på uteritter utifrån de premisserna. Varför är det så viktigt att kunna rida med hund när risken för skador är så stora?
 
Jag hade inte ens tänkt tanken på att försöka få med mig en hund på uteritter utifrån de premisserna. Varför är det så viktigt att kunna rida med hund när risken för skador är så stora?

Du (och flera andra) missförstår mig verkligen.
Har jag någonstans skrivit att det är livsviktigt för mig och att jag faktiskt kommer ta med mig hunden på uteritter trots detta? Nej!
Jag har bett om råd om hur jag ska vänja dem vid varandra och hur jag kan träna. Med era svar inser jag att det kanske inte kommer att fungera.
Jag vill kunna ha med mig hunden för att det här varit trevligt och hunden slipper vara ensam hemma men det är inte så att jag kommer att riskera hundens liv. Så dum är jag inte.
 
Har haft en häst som kunde anfalla hundar som kom för nära. Det enda sättet var att lära hunden att man alltid håller avstånd till hästar. Det hade varit lättare att träna om det var hunden som var hästilsken, hästar är tyvärr inte lika lätta med sånt.
 
Din häst låter ju inte hundvänlig alls, jag har dock haft med mina två omplaceringshundar som aldrig träffat hästar innan till stallet utan problem. Jag har ett ord som heter akta och då ska hunden akta direkt! Direkt ! Sen använder jag även gå iväg och pekar vart. Har upplevt att hundarna lär sig läsa hästarna ganska fort men då har jag snälla hästar. Min ena hund sprang in till en sån ilsken häst en gång och blev utjagad med besked jag har varken förr eller senare sett henne springa i sån panik och som tur var var hon på rätt sida mot staket annars hadd nog hästen hunnit ifatt. Hästen liksom hoppade efter henne för att trampa ihjäl henne. Jag släpper aldrig mina hundar i ett stall med en sån häst igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 305
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 415
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp