Lära in fot

Lyan

Trådstartare
Jag håller på att försöka lära in fot på min ena jycke men jag lyckas inte. Vi har kommit så långt att hon fattar att hon ska sitta ned och så länge hon har en vägg bredvid sig så hamnar rumpan där den ska men så fort där inte finns en vägg så åker den iväg halvvägs till Danmark. Jag har försökt både att locka med godis (funkar inte alls), leda med halsband (får bara framdelen på rätt ställe), putta in rumpan (framdelen hamnar i Danmark). Om jag både puttar in rumpan och leder med halsbandet samtidigt som jag lockar med godis som hamnar hon rätt men hon fattar ju inte alls ändå att det är där hon ska sitta eftersom hon hamnar där enbart för att jag ”tvingar” henne och det funkar bara så länge jag står framåtlutad. Så fort jag reser mig så hamnar framdelen i Danmark direkt, leder jag då in henne med halsbandet så hamnar arslet där 😑

Har ni något särskilt knep eller tips eller är det bara att fortsätta nöta och nöta och nöta och hoppas på att poletten ramlar ned till slut? Hon har ju lärt sig att hon ska sitta och även det tog många träningstillfällen så kanske är det bara jag som är otålig? Jag kan inte komma ihåg att det var såhär svårt att lära de andra hundarna fot, men det är många år sedan så jag har kanske bara förträngt det 🤔
 
Är det bara i sättandet hon skjuter ut rumpan eller i fotgåendet också? Sätter hon sig lika snett från ingång och om ni gått en bit och stannar?

Jag hade jobbat lite olika beroende på när och hur hunden hamnar snett men hade fortsatt använda mig av väggen för att bygga muskelminne. Samtidigt använda mycket hjälper och leda henne rätt med vänsterhanden. Förbereda hunden och vägleda genom hela sättandet. Testa att försöka få henne sne åt andra hållet, alltså leda huvud (+ framben) snett åt vänster så rumpan "skjuts in" några gånger. Dessutom hade jag tränat bakdelskontroll för att få den mer medveten om bakbenen.
 
Utöver pallträning (som jag själv håller på med en del nu för att försöka få bukt med sneda sittanden/ingångar) så minns jag en annan modell när jag började träna fot med ena hunden (vilket är en del år sedan nu, så kanske inte minns helt rätt ;) ).

Med godis/lockande får man hunden att följa efter föraren när föraren går baklänges (dvs föraren går baklänges med ansiktet mot hunden, som går framlänges och följer efter). Sedan så när hunden håller på att gå och följa efter så vänder föraren snabbt på sig in till fotposition under tiden hunden fortsätter gå, och klickar/berömmer/belönar direkt när föraren kommit i rätt position och hunden går. Och sedan gör man samma sak men utökar långsamt antalet steg hunden går i rätt position innan belöning.
 
Tack för tipsen! Jag ska kolla upp pallträning och försöka leda henne mer.

Vi har inte kommit längre än till sättandet och att gå typ 2-3 steg eftersom jag har velat ha sättandet klart före jag börjar gå eftersom det var så jag blev lärd, men kanske funkar det bättre för Bella att gå mer istället så hon får lite fart och hamnar rakt i gåendet. Än så länge har jag bara tränat hemma också så det är inte så stor plats att gå på.

Hon är sned åt alla hållen. Om jag får in framdelen så åker bakdelen iväg och om jag får in bakdelen så åker framdelen iväg. Lägger in en bild där man kan se lite hur hon gör med framdelen. Hon sätter frambenen långt ut och sedan luuuutar hon sig ännu längre ut. Jag gissar att det är för att hon är liten och vill se godiset hela tiden. Enda sättet att hindra lutandet är om jag böjer mig långt framåt och matar godis inåt mig men så fort hon fått godiset så lutar hon igen och om jag reser mig så flyttar hela hunden tillbaka till Danmark. På bilden så har jag fysiskt placerat henne på rätt plats bara för att ta bilden så hon är snedare när vi tränar.

Jag har inte provat att klicka in henne för hon är ljudkänslig och hennes syster är rädd för klickerljudet, men det kanske är värt ett försök att prova när inte Poppy är i närheten. Bella är mycket mer godisorienterad än Poppy så kanske blir hon inte rädd för ljudet om hon får godis.
A19DF7FC-6A16-46C7-9224-8DB4C1BD666F.jpeg
 
Pallträning är jättebra, och kul.

Testa att använda klicket i ett burklock (det som ska visa om burken varit öppen) för snällare klick-ljud. Annars kan du lära in en verbal signal som yes, japp, rätt el dyl och använda som klick enl samma principer.

Godiset kan du förvara t.ex i en påse i bältet på höger sida. Efter din belöningssignal tar du upp godisen och ger den nära ditt lår på vänster sida. Använd belöningssignalen innan du påbörar rörelsen att ta upp godiset.

Du kan också lägga godiset på ett bord om ni är hemma. Samma där, använd belöningssignal innan du påbörjar rörelsen för att hämta godis.
 
Pallträning är jättebra, och kul.

Testa att använda klicket i ett burklock (det som ska visa om burken varit öppen) för snällare klick-ljud. Annars kan du lära in en verbal signal som yes, japp, rätt el dyl och använda som klick enl samma principer.

Godiset kan du förvara t.ex i en påse i bältet på höger sida. Efter din belöningssignal tar du upp godisen och ger den nära ditt lår på vänster sida. Använd belöningssignalen innan du påbörar rörelsen att ta upp godiset.

Du kan också lägga godiset på ett bord om ni är hemma. Samma där, använd belöningssignal innan du påbörjar rörelsen för att hämta godis.
Där sa du något som jag kom att tänka på nu! Jag är väldigt snabbt framme med godiset. Ofta samtidigt och ibland nog till och med lite innan jag säger bra. Jag har godiset i höger hand för att försöka få henne att titta på den men eftersom hon är så liten så måste jag böja mig så långt ned att hon nog inte fattar att godiset är i den handen. Kanske ska lägga fotgåendet på hyllan ett tag och koncentrera mig på att lära in ett bättre belöningssystem (för både henne och mig) och försöka klicka in henne. Jag säger bra väldigt utdraget (gammal vana som jag utan resultat försökt ändra på) och det ihop med snabb godisutdelning kan nog förvirra 🤔
 
Ha godis i din vänstra hand (du kan ha flera bitar i höger hand och flytta över en i taget till vänster hand) och belöna rakt ner längs ditt ben, så hon blir tvungen att flytta sig till rätt position för att ta godiset.

För att få raka sitt utan att locka kan man, om hunden har stadga nog att sitta kvar, sätta hunden "fritt", tex framför en själv och sen kliver man själv in vid hundens sida och kan då belöna ett korrekt positionerat sitt vid sidan.

Med godis i högerhanden får man ofta resultatet att hunden försöker "titta runt" och ju mindre hund desto mer måste den luta sig ut/fram och då blir det allt annat än rakt.

Man kan också släppa godiset rakt ner till hunden från vänsterhanden (då håller man handen ungefär vid höften/övre delen av låret) om hunden är duktig på att fånga.

Viktigt är att belöningen placeras där hunden ska vara, dvs om hunden lutar sig utåt så ska man inte ge godiset så hunden tar det sittande i den positionen - gör man det så bekräftar man ju för hunden att den gör rätt trots att den inte sitter där man egentligen vill ha den. Tänker man istället på var man vill att hundens huvud ska vara och håller godiset där så kommer hunden att börja söka sig till den positionen.
 
Jag skulle just skriva vad @Åsa A skrev. Godis i vänster hand!

Sen gör ju folk olika men om hunden sitter snett hade jag inte korrigerat utan fortsatt genom att vända mig 90 grader åt höger och gått framåt igen.

Man kan släppa sittandet också och bara träna på att stanna till korta stunder och belöna varje gång hunden står rakt.

Man får prova sig fram till vad som fungerar för just den individen.
 
Precis, godis i vanster hand och nar hunden sitter correct ett klick eller "YES" eller vad man anvander. Sedan att leverera godiset med en snabb cirkel till vanster medan man sjalv flytter sig (bakat brukar vara enklast och att lata hunden fa godiset fran handen framfor en sjalv).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 064
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp