camilla058

Trådstartare
hej!!
jag är en tjej på 13 år som har ridit på ridskola i 2 år nu ungefär
men jag skulle vilja veta mer som man måste göra när man har en häst om hur mycket det kostar vad man behöver och vad hästarna äter och ungefär så som en dag som häst ägare ser ut.
jag funderar lite på en häst som står på ridskolan och då tänkte jag att han skulle få stå kvar där.
stall hyran e på runt 1300
har ridit honom en massor och skulle gärna va med på enklare hopp tävlingar och pay and jumps och liknande

just nu så har jag varit på ett par pay and jump med honom och han har sköt sig bra
skulle ju säga att han e som en dröm ponny och en perfeck första häst eftersom han e snäll i allt

skulle ju kunna tro att jag kan få hans utrustning för han kommer stå kvar på ridskolan för båda min och hans skull då vi känner folket och hästarna där

så vilka tider man oftast man behöver gå till stallet och hur långt tid man ska spendera i stallet
 
I och med att du är omyndig bör ditt första steg vara att prata dina föräldrar om de är intresserade av att betala för din häst och lägga den tid som ändå krävs. En häst kommer att påverka deras liv likväl som ditt.

Tänker du på något sätt att du ska köpa hästen men att den ändå ska gå kvar i ridskoleverksamheten? I det senare fallet är det något som du i sådana fall behöver diskutera med ridskolechefen om det ens är möjligt.

Du behöver också prata med ridskolan om vilken service som ingår om du står som privatryttare på anläggningen, för det kan variera mycket.

Jag skulle inte räkna med att du kan få hästens utrustning. Även om du kan få det så lär det finnas saker som du måste köpa.

Jag står med min häst på en ridskola. Hon är och har dock aldrig varit ridskolehäst, utan vi är bara ett vanligt privatekipage. Det har varit trevligt för mig att ha folk omkring mig som jag känner, men det är ju både ont och gott. Ibland avskyr jag det. För det mesta tycker jag att det är trevligt. Ibland är jag sällskapssjuk så då går jag från vår avskilda stalldel bort till ridskolestallet bara för att hänga :D

Hur lång tid man tillbringar i stallet beror på hur effektiv man är och vad man ska/behöver göra. Jag som inte är värst effektiv och som gillar att stå och prata med folk samtidigt som jag håller på med hästen är ofta där i typ 3 timmar när hästen rids. Men så gillar jag att vara i stallet också så ibland när vi gör saker så kan det ta betydligt längre tid

Men nu är jag ju också vuxen. Min yngre stallkompis går i högstadiet. Hon beskrev sitt liv som:
Skola 8-15
Stallet 15-18
Middag 18-20
Läxor 20-22
Så det tar ju hela livet på ett sätt. Sina kompisar träffar hon antingen i stallet eller någon enstaka gång på helgen.
 
Tänkte att han får prova att vara privat häst ett tag men om han inte skulle trivas med det så skulle han gå kvar i ridskolan
 
hej!!
jag är en tjej på 13 år som har ridit på ridskola i 2 år nu ungefär
men jag skulle vilja veta mer som man måste göra när man har en häst om hur mycket det kostar vad man behöver och vad hästarna äter och ungefär så som en dag som häst ägare ser ut.
jag funderar lite på en häst som står på ridskolan och då tänkte jag att han skulle få stå kvar där.
stall hyran e på runt 1300
har ridit honom en massor och skulle gärna va med på enklare hopp tävlingar och pay and jumps och liknande

just nu så har jag varit på ett par pay and jump med honom och han har sköt sig bra
skulle ju säga att han e som en dröm ponny och en perfeck första häst eftersom han e snäll i allt

skulle ju kunna tro att jag kan få hans utrustning för han kommer stå kvar på ridskolan för båda min och hans skull då vi känner folket och hästarna där

så vilka tider man oftast man behöver gå till stallet och hur långt tid man ska spendera i stallet

Två år på ridskola är inte så mycket, då behöver man ordentligt hästvana föräldrar för att skaffa häst, eller ha hästen på en anläggning där man får väldigt mycket hjälp.

En vanlig dag som hästägare kan innebära att man åker till stallet och mockar, kollar att vattenkoppen är ren och fungerar, och eventuellt fyller på höpåsar och foderhinkar. Sen visiterar man hästen, borstar och rider och sköter av den efteråt. I många stall behöver man mocka hagen regelbundet också, och fylla på vatten där. Sen finns det ovanliga dagar - långa nätter när hästen har kolik och man behöver promenera med den eller hålla kolla på påsar med dropp. Och tråkiga dagar, när hästen har varit halt och bara får ledas på korta promenader i flera veckor. Sorgliga dagar, när man har blivit osams med sin häst eller saker inte gått som man tänkt sig.

Många stall har stallpass där man turas om att fodra och släppa ut och in. Man kan behöva åka på morgonen före skolan och fodra och släppa ut alla hästar i stallet, eller sent på kvällen för att ge kvällsmat. Seriösa stall kräver att en vuxen är med, och den vuxna ska vara tillräckligt hästkunnig för att se om någon häst inte mår bra och veta när hen behöver kontakta hästägaren. Hen behöver också kunna lösa situationen om någon häst kommer lös eller grinden går sönder eller något annat oväntat. Det behövs också en vuxen som kan vara på plats när veterinären eller hovslagaren kommer. Det kan innebära att hen behöver vara borta från jobbet i ett par timmar eller hela dagen. I värsta fall kan hen behöva köra hästen till djursjukhus.

Kort sagt kan man säga att det är ganska enkelt och kul att ha häst när allt funkar, men det tar mycket tid. Och man behöver ha minst en förälder som tycker att det är roligt med häst och som vill lägga ner alla de pengar det kostar. Förutom stallhyran kostar ju hovslagaren en del (ca 1500 kr vad sjätte vecka), och så ska den ha foder och vaccinationer och försäkring. Dessutom bör du rida lektion 1-2 gånger i veckan eftersom du ridit så lite.

Nu vet inte jag hur seriösa dina hästplaner är - jag har också varit tretton år och minns hur självklart jag tyckte att det var att jag skulle kunna få loss min favorithäst från ridlägret om jag bara hade en tillräckligt bra plan och ville tillräckligt mycket. Är ponnyn ens till salu? Ridskolehästar som är snälla och friska och funkar bra i verksamheten brukar nästan aldrig vara det, de är guld värda för ridskolorna.

Mitt tips till dig, om du inte har hästgalna föräldrar som står redo att dyka ner med näven i plånboken, är att hänga kvar på ridskolan ett par år till. Rid två gånger i veckan om dina föräldrar går med på det, du kanske inte alltid får favoriten men det är lärorikt att rida andra ponnyer också. Om du är aktiv på ridskolan och hjälper till där det går kommer du att lära dig mycket om att ha häst och om att tävla. Erbjud dig att vara funktionär på tävlingar, gå kurser. Det är också väldigt bra att vara medryttare på en privathäst ett par år innan man köper en egen.
 
hej!!
jag är en tjej på 13 år som har ridit på ridskola i 2 år nu ungefär
men jag skulle vilja veta mer som man måste göra när man har en häst om hur mycket det kostar vad man behöver och vad hästarna äter och ungefär så som en dag som häst ägare ser ut.
jag funderar lite på en häst som står på ridskolan och då tänkte jag att han skulle få stå kvar där.
stall hyran e på runt 1300
har ridit honom en massor och skulle gärna va med på enklare hopp tävlingar och pay and jumps och liknande

just nu så har jag varit på ett par pay and jump med honom och han har sköt sig bra
skulle ju säga att han e som en dröm ponny och en perfeck första häst eftersom han e snäll i allt

skulle ju kunna tro att jag kan få hans utrustning för han kommer stå kvar på ridskolan för båda min och hans skull då vi känner folket och hästarna där

så vilka tider man oftast man behöver gå till stallet och hur långt tid man ska spendera i stallet
Är dina föräldrar med på att köpa häst?

Min dotter är 13, och vi har vår uppstallad på en ridskola, där hästen även går med en del i verksamheten (mån - ons)
Om man tar en vanlig torsdag så ser hennes dag ut såhär

Skola 8.30 - 16
Hem och äta middag och göra lite läxor
Stallet 17.30 - 20. Mocka och packa hö, fixa kraftfoder och ev rida.
20-22 kvällsmat och ta det lugnt.

Kompisar har hon nästan inga utanför stallet.
Att stallhyran "bara" är runt 1300 kanske låter billigt, men vad ingår?
Vi betalar 1500 i kallhyra, då ingår in- och utsläpp och fodringar alla dagar. Spån, hö och kraftfoder får vi köpa till. Man kan även köpa till mockning. Vips så har de där 1500 tredubblats.
Sen tillkommer ju hovslagare, vaccinationer, försäkring, tandkoll varje år, träning- och tävlingsavgifter mm.
För att inte tala om all bensin det går åt att köra fram och tillbaka varje dag, beroende på hur långt man har till stallet såklart.

Säger som föregående.
Har du bara ridit 2 år så tycker jag nästan att du borde fortsätta på ridskolan ett par år till, gärna lite privatlektioner utöver de vanliga lektionerna. Försök lära dig så mycket som möjligt genom att läsa, fråga och kolla hur andra gör. Erbjud dig att hjälpa till på ridskolan och vid tävlingar. Ev försök hitta en medryttarhäst?
 
Två år på ridskola är inte så mycket, då behöver man ordentligt hästvana föräldrar för att skaffa häst, eller ha hästen på en anläggning där man får väldigt mycket hjälp.

En vanlig dag som hästägare kan innebära att man åker till stallet och mockar, kollar att vattenkoppen är ren och fungerar, och eventuellt fyller på höpåsar och foderhinkar. Sen visiterar man hästen, borstar och rider och sköter av den efteråt. I många stall behöver man mocka hagen regelbundet också, och fylla på vatten där. Sen finns det ovanliga dagar - långa nätter när hästen har kolik och man behöver promenera med den eller hålla kolla på påsar med dropp. Och tråkiga dagar, när hästen har varit halt och bara får ledas på korta promenader i flera veckor. Sorgliga dagar, när man har blivit osams med sin häst eller saker inte gått som man tänkt sig.

Många stall har stallpass där man turas om att fodra och släppa ut och in. Man kan behöva åka på morgonen före skolan och fodra och släppa ut alla hästar i stallet, eller sent på kvällen för att ge kvällsmat. Seriösa stall kräver att en vuxen är med, och den vuxna ska vara tillräckligt hästkunnig för att se om någon häst inte mår bra och veta när hen behöver kontakta hästägaren. Hen behöver också kunna lösa situationen om någon häst kommer lös eller grinden går sönder eller något annat oväntat. Det behövs också en vuxen som kan vara på plats när veterinären eller hovslagaren kommer. Det kan innebära att hen behöver vara borta från jobbet i ett par timmar eller hela dagen. I värsta fall kan hen behöva köra hästen till djursjukhus.

Kort sagt kan man säga att det är ganska enkelt och kul att ha häst när allt funkar, men det tar mycket tid. Och man behöver ha minst en förälder som tycker att det är roligt med häst och som vill lägga ner alla de pengar det kostar. Förutom stallhyran kostar ju hovslagaren en del (ca 1500 kr vad sjätte vecka), och så ska den ha foder och vaccinationer och försäkring. Dessutom bör du rida lektion 1-2 gånger i veckan eftersom du ridit så lite.

Nu vet inte jag hur seriösa dina hästplaner är - jag har också varit tretton år och minns hur självklart jag tyckte att det var att jag skulle kunna få loss min favorithäst från ridlägret om jag bara hade en tillräckligt bra plan och ville tillräckligt mycket. Är ponnyn ens till salu? Ridskolehästar som är snälla och friska och funkar bra i verksamheten brukar nästan aldrig vara det, de är guld värda för ridskolorna.

Mitt tips till dig, om du inte har hästgalna föräldrar som står redo att dyka ner med näven i plånboken, är att hänga kvar på ridskolan ett par år till. Rid två gånger i veckan om dina föräldrar går med på det, du kanske inte alltid får favoriten men det är lärorikt att rida andra ponnyer också. Om du är aktiv på ridskolan och hjälper till där det går kommer du att lära dig mycket om att ha häst och om att tävla. Erbjud dig att vara funktionär på tävlingar, gå kurser. Det är också väldigt bra att vara medryttare på en privathäst ett par år innan man köper en egen.
 
om man har häst på min ridskola så ingår in-ut släpp (mån-fredag) och fodringar.
han är ju inte till salu än men eftersom jag inte ridit sålänge så ville jag läsa på lite om det så att jag skulle kunna va redo när chansen kommer
just nu så söker jag en medryttar häst.
jag har hjälpt till lite med min kompis häst och gjort allting förutom att rida henne
fast på helgerna så kommer några häst ägare som släpper ut,mockar,fodrar och sånt
just nu när jag har flyttat så bor jag ungefär 15 min ifrån stallet men då tänte jag att jag kunde ta bussen
innan jag flytta så brukade jag nästan alltid gå till stallet efter skolan och hjälpa till men nu har jag ju inte samma chans att gå dit längre
 
hej!!
jag är en tjej på 13 år som har ridit på ridskola i 2 år nu ungefär
men jag skulle vilja veta mer som man måste göra när man har en häst om hur mycket det kostar vad man behöver och vad hästarna äter och ungefär så som en dag som häst ägare ser ut.
jag funderar lite på en häst som står på ridskolan och då tänkte jag att han skulle få stå kvar där.
stall hyran e på runt 1300
har ridit honom en massor och skulle gärna va med på enklare hopp tävlingar och pay and jumps och liknande

just nu så har jag varit på ett par pay and jump med honom och han har sköt sig bra
skulle ju säga att han e som en dröm ponny och en perfeck första häst eftersom han e snäll i allt

skulle ju kunna tro att jag kan få hans utrustning för han kommer stå kvar på ridskolan för båda min och hans skull då vi känner folket och hästarna där

så vilka tider man oftast man behöver gå till stallet och hur långt tid man ska spendera i stallet

Kul att du vill lära dig mer och vill skaffa häst! Du har redan fått bra råd om att du måste prata med föräldrar och ridskolechef. Sen får du också tänka på att om du står uppstallad på en ridskola så kan man till stor del vara hänvisad till uteritter eftersom manege/paddock oftast är upptaget av lektionsridning. Har du tillräckligt kunskap och erfarenhet för att hantera en häst vid uteritter i mörker och del av året kanske vanskligt underlag med is o.s.v.?

Läste ditt sista inlägg också och det är bra att du satsar på medryttarhäst först, det kommer att ge dig mer värdefull erfarenhet som du har nytta av den dagen du vill skaffa egen häst. Så måste du ju såklart prata med dina föräldrar om vilket engagemang de är beredda att ha och om de har råd. Lycka till i framtiden, du tänker klokt så det kommer säkert att gå jättebra med egen häst när du är redo för det.
 
just nu så har jag inte varit på någon ute ritt med honom
men jag har hört att han e väldigt snäll och skulle aldrig göra något busigt ute det värsta han kan göra e då att få lite mera energi.
fast ridskolan rider inte så mycket ute i paddock iallafall dom åren jag har ridit där så har vi aldrig varit i paddock
 
En välfungerande och frisk ridskolehäst säljs inte, det är väl min uppfattning. Så även om du tycker om din favorithäst nu så skulle jag inte lägga allt för mycket tid på att fantisera om att köpa den.
 
jag vet att dom inte säljs när dom e ´´unga´´ och passar in i ridskolan men när hästarna börjar komma upp i lite ålder då brukar dom sälja sina hästar
 
jag vet att dom inte säljs när dom e ´´unga´´ och passar in i ridskolan men när hästarna börjar komma upp i lite ålder då brukar dom sälja sina hästar

En annan aspekt är ju då att du troligtvis kommer att växa och bli längre fram till att du är 16-18 år och då skulle du ju kunna växa ur ponnyn innan denna blir till salu.
 
Jag tolkar det som att detta är något du skulle vilja - ha din favorithäst som din - men ridskolor säljer sällan välfungerande ridskolehästar. De är svåra att hitta och dyra. Och om de säljer honom kommer de behlva hans plats till en ny lektionshäst = han kan inte stå kvar. Om de inte har privatstall med inackorderingsplatser också, men där kan det ofta vara kö. Jag tror att din vision inte är helt realistisk om jag ska vara ärlig. Men det betyder inte att du inte kan lära dig mer om hästar och i framtiden ha en egen.

Två år på ridskola ger oftast inte tillräckligt stor erfarenhet för att skaffa egen häst. Visst kan du skaffa en häst men det ktävs mkt erfarenhet för att kunna rida sin häst på ett hållbart sätt och anpassa skötsel och foder korrekt, och anpassa dessa saker efter just den hästens behov. Ridskolans personsl kommer ju inte gratis lära dig detta när du är där för att ta hand om din egen häst, de har ju andra saker att göra när de arbetar. Lektioner och skötsel av ridskolans göromål, det ger sällan utrymme för att hålla gratis lektioner för privatryttarna sas.

Börja med att rida fler lektioner, fråga på ridskolan om det finns sktiviteter fu kan delta i som kan ge dig mer kunskap om hästhantering och skötsel - får du tex komma en gång i veckan och hjälpa till med kvällsfodring och intag? Då får du tillfälle att se andra delar av hästlivet än ridningen. Följ gärna med komoisar till deras hästar när dom rider och titta på, hjälp till med skötseln, mockningen, fixa foder. Då samlar du kundksp och erfarenhet gratis. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp