Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

Casteloro

Trådstartare
Jag är en medelmåttig ryttare utan höga mål på att klättra i klasser, mitt första mål är att kunna hoppa lugnt och kontrollerat. Att inte känna mig spänd eller som att jag bara åker med i själva språnget. Jag har en häst nu som jag fått möjlighet att låna fram till sommaren 2012. Hästen är bra, har fin stam och gör allting rätt. Tyvärr har hon en ryttare (mig) som inte är särskilt duktig, men hon har tålamod och är förlåtande. Hon älskar att hoppa. Jag älskar att hoppa, men jag har varit (och är ibland) rädd och osäker - jag spänner mig.

Egentligen vet jag inte varför jag vill detta, mer än att dressyr inte tilltalar mig på samma sätt. Min hjärna behöver aktivitet med tydliga mål och att rida på en ridplan utan något alls får mig mest bara att ramla runt i mörkret. Eller jo, jag älskar ju att hoppa när det går bra och jag har inga krav på att jag ska hoppa högt. Jag är mest en "träna-på-låga-höjder-i-resten-av-mitt-liv"-människa, åtminstone känns det så nu och det får vara så. Ibland går luften bara ur mig...

Tränade igår och hoppade lite högre än vad jag gjort tidigare med den här hästen (hela 70 cm), det var så simpelt egentligen men det blev bara fel från min sida. Hästen hoppade när hon skulle, men jag räknade med att hon skulle ta ett till galoppsprång och jag hamnade i bakvikt och damp rakt ned i backen efter språnget eftersom hon med sådan kraft i baken och runda rygg helt enkelt sköt mig ur sadeln. Idag har jag tränat lite bommar hemma och då märker jag ju direkt att det här extra språnget kommer. Min tränare (har två) sa igår att när en bom ligger på marken så behöver det inte vara perfekt.

Men jag stör mig på att hästen "hoppar" 10 cm framför bommen och jag vet inte hur jag ska göra i det här läget. Kalla mig inte dum, men jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra. Provade olika varianter idag, lite högre tempo, något långsammare. Fick någon gång där det gick bra. När andra hoppar ser det så himla enkelt ut, men jag kan inte förstå eller reglera galoppen över en bom? :confused: Jag förstår ju att hästen måste hoppa längra ifrån desto högre hindret blir, men hur sjutton hittar jag den känslan så att jag kan hänga med i språnget och hamnar i bakvikt? Eller tvärt om, för jag måste vara ganska synkad med henne.

Jag rider henne ganska bra på backen och över travbommar, har koll. Dock inte riktigt när det kommer till hinder. Övning ger färdighet, men jag kan inte riktigt acceptera det. Jag vill förstå och hitta känslan, utan att behöva ramla av i tid och otid :o:D
 
Sv: Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

Mitt tips för att lära dig reglera galoppen är att lägga ut två bommar med 21m mellan, det är normalt 5 galoppsprång för stor häst.
Rid med 5 galoppsprång mellan tills du hittat rytmen, sen kortar du hästen och försöker rida på 6 galoppsprång mellan, då måste du ha koll på bromsen, men samtidigt jobba hästen så att hästen inte bryter av. När ni får 6 galoppspång kan du gå över till 5 igen och sen rida på lite och rida på 4 galoppsprång.

Tänk på att det oftast är lättare att gasa, men att det ska vara kontrollerat!

När du känner att du kan reglera hästen från 4 galoppsprång till 6, kan du göra små hinder av bommarna, tänk då på att ju högre hindren blir ju mer får du öka avståndet mellan dem!

Lycka till! :)
 
Sv: Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

Vilken toppenbra och enkel övning! Tack! Måste dock komma med några följdfrågor/funderingar förstås... Jag antar att den här övningen hjälper mig att hitta rytmen i olika tempon och således också lära mig att hitta känslan för avsprånget? Min ena tränare brukar säga att jag ska räkna galoppsprången högt eftersom det dels hjälper mig att andas men också för att det blir lättare (för mig) att fokusera på att bara göra, att hoppa med hästen. "Min" häst är väldigt duktig, hon taxerar och kan det här mycket bättre än vad jag kan och det är bra samtidigt som det är enormt läskigt. Gör inte jag rätt så blir det fel (enkel ekvation :D), men på en annan häst som inte har samma teknik blir jag inte skjuten ur sadeln iaf. Inför i måndags hade jag kommit dit att jag tänkte att jag bara ska rida, precis som med köttbullen på ridskolan med noll teknik och se till att hänga med. Nu gick den planen inte som jag hade tänkt riktigt :cool:. Problemet blev då bara att när jag inte var med i avsprånget så kom jag helt ur balans och hon sköt mig ur sadeln. Där blir det något diffust för mig. Fast denna övning som du tipsar om, lär väl helt enkelt göra mig något mer redo för uppgiften.

Om jag lägger upp bommen till enkla kryss/räcke (eller upphöjd bom snarare :D), hur mycket ska jag öka på avståndet då?
 
Sv: Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

21 m och 5 glp, då krävs det ganska stor galopp om det bara är bommar på marken. Kanske inte så lämpligt om du vill "hoppa lugnt och kontrollerat" Dessa avstånd gäller ju för hinder, och då på högre höjder!
Ska du ha det avståndet skulle jag rekommendera 6 glp för att ha en bra rytm och lagom stor galopp, och det kan du fortsätta med på samma avstånd när det bara är små sockerbitshinder.

Är det avsprångspunkten du vill hitta skulle jag snarare lägga en bom ca 2,5-3 m innan ett lågt hinder, då hjälper bommen dig att komma rätt på hindret och på så sätt hitta känslan (anridning i galopp).
En annan övning som hjälper dig att komma rätt är 5 1/2:an, dvs litet kryss/räcke som du rider an i trav, (OBS lätt sits eller trepunktsits!) sedan 5,5m till en liten kryssoxer. Där blir det naturligt ett galoppsprång mellan hindrerna.

Men är du osäker på avsprångspunkten skulle jag bara lägga ut en bom mitt på ridbanan och sedan sitta på en volt och rida över den. Detta nöter inte på hästen genom onödiga språng, och när det känns bra i vanlig galopp, kan du öka längden på sprången, eller minska, för att kunna känna att du hittar den även om du reglerar galoppen.

Tycker att det är jättebra att du rider för tränare, fortsätt att ta hjälp av dem är nog viktigast av allt, och de som har sett er som ekipage borde även ha bra övingaar att ge dig i hemläxa :)
 
Sv: Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

En annan övning som hjälper dig att komma rätt är 5 1/2:an, dvs litet kryss/räcke som du rider an i trav, (OBS lätt sits eller trepunktsits!) sedan 5,5m till en liten kryssoxer. Där blir det naturligt ett galoppsprång mellan hindrerna.

En jättebra övning men är du säker på att det är 5,5m på storhäst? Jag har det till mina ponnysar som oandra sidan är dom rätt storgalopperade..
 
Sv: Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

Remix; Ja, tanken är att hjälphindret ska vara litet, och då kräva ett litet språng, vilket ger gott om utrymme efter landning... Sedan beror det självklart på hur högt man vill ha hindret och hur rutinerad häst man då har, men som standard fungerar det alldeles utmärkt för storhäst. Men med tanke på att Strindlund inte verkar hoppa över metern för tillfället är risken att det blir långt och flackt språng om det är avstånd för större hinder.
Jag har använt mig av denna övning vid träning av orutinerade/rutnerade hästar i varierande storlekar med enbart gott resultat :)
 
Sv: Lära ryttaren att hoppa med teknik och känsla - svammel

Alla kan inte rida på känsla utan måste rida på teknik. Tro mig jag vet. Jag är den som rider på känsla. 10 meter innan hindret känner jag om han kommer hoppa för tidigt eller få in ett halvt galoppsprång så jag hänger för det mesta med honom.

Men min syster. Hon har ingen känsla för 5öre. Hon är som de äldre killarna i stallet och får rida helt på teknik:D
Det funkar ju det med men hon får ju aldrig känslan. Det kanske kan bero på henne men jag vet inte. Killarna i stallet har iaf heller inte fått någon känsla och dem har ridit i flera år:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 955
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp