Lära sig köra EU-moped?

Casteloro

Trådstartare
Hur kör man en EU-moped? I hela mitt 32-åriga liv har jag aldrig kört en moped eller annat motorfordon än bil (eller jo, jag har kört traktor), och det grundar sig i att jag helt enkelt varit för rädd för att prova :o. Nu kommer det dock sig så att jag skulle behöva köra i en rätt trafikerad stad med många idioter, klarar jag det? Startar man och kör, eller hur funkar det? :nailbiting::rofl::angel:
 
Startar på en knapp. Gasar. Bromsar med en handbroms, som typ på en cykel.

Busenkelt! Men träna gärna på mindre vägar först, den väger ju mer än en cykel, så du har koll på balansen när du står stilla.
 
Startar på en knapp. Gasar. Bromsar med en handbroms, som typ på en cykel.

Busenkelt! Men träna gärna på mindre vägar först, den väger ju mer än en cykel, så du har koll på balansen när du står stilla.

Är det så pass enkelt alltså? Ja, jag skulle onekligen behöva öva lite, men jag vet inte om jag har någon i min närhet att fråga.. tror min kusin kör en crossmoppe typ, men jag ska höra mig för på jobbet, det finns säkert flera av karlarna som vill lära denna lilla (nåja) tjej att köra moped bara de har en i sin närhet. Ett gott skratt förlänger livet tänker jag.

Hur tung är en sådan moppe då? Stå stilla och stötta med fötterna? :angel:
 
Är det moped klass 2 som du syftar på och du är född före 1994 så behöver du inget körkort, det är då samma trafikregler som för cykel.

Mopeder är relativt enkla så länge man kör säkert och tränar på t ex krypkörning, svänga och såklart start och stopp innan man ger sig ut i trafiken.
Har iofs bara kört manuel cykelmoped men det finns ju många som är automat växlade och då bara har en start och stopp knapp + gas och broms.
 
Är det moped klass 2 som du syftar på och du är född före 1994 så behöver du inget körkort, det är då samma trafikregler som för cykel.

Mopeder är relativt enkla så länge man kör säkert och tränar på t ex krypkörning, svänga och såklart start och stopp innan man ger sig ut i trafiken.
Har iofs bara kört manuel cykelmoped men det finns ju många som är automat växlade och då bara har en start och stopp knapp + gas och broms.

32 år :cautious: Men tänker mig klass 1 i vilket fall som helst, har förstås B-kort!
 
Är det så pass enkelt alltså? Ja, jag skulle onekligen behöva öva lite, men jag vet inte om jag har någon i min närhet att fråga.. tror min kusin kör en crossmoppe typ, men jag ska höra mig för på jobbet, det finns säkert flera av karlarna som vill lära denna lilla (nåja) tjej att köra moped bara de har en i sin närhet. Ett gott skratt förlänger livet tänker jag.

Hur tung är en sådan moppe då? Stå stilla och stötta med fötterna? :angel:
Inga problem att stå stilla, tänk att små 15-åringar orkar med dom utan problem ;)
 
Det är i princip bara att gasa och bromsa, och, som mitt 15 åriga jag upptäckte, inte att bromsa/svänga just där det är massa grus :angel:. Det där med att man sladdar/glider på grus var inget jag tänkte på när jag började köra moppe, men jag lärde mig snabbt efter en vurpa :p.
 
Jag hade verkligen sett till att provköra på något enskilt ställe innan jag gav mig ut i (stads)trafik! :nailbiting:

Jag har inte kört EU-moppe just, men någon annan variant på två hjul (cross-ish) och det är ingen kärnfysik - gasa, växla, bromsa, styr - men jag tyckte fasen att det var oväntat läskigt. Tvåans växel hann jag upp och köra på några gånger, sen pajade jag tändstiften och fick inte köra mer.
 
Har kört eu-moped i över 12 år nu och det som är viktigt att öva på är just kurvtekniken och att inte förvänta dig att andra fordon varken ser eller ens bryr sig om dig i trafiken. Du är väldigt utsatt.
 
Jag hade verkligen sett till att provköra på något enskilt ställe innan jag gav mig ut i (stads)trafik! :nailbiting:

Jag har inte kört EU-moppe just, men någon annan variant på två hjul (cross-ish) och det är ingen kärnfysik - gasa, växla, bromsa, styr - men jag tyckte fasen att det var oväntat läskigt. Tvåans växel hann jag upp och köra på några gånger, sen pajade jag tändstiften och fick inte köra mer.

Fast får korrigera mig. EU-moped var det, men inte scootermodell. Sådana har jag bara varit passagerare på.

Men same same, jag hade sett till att provköra lite även om körningen inte är avancerad i sig.
 
Som tidigare nämnts, inte särskilt svårt att lära sig att köra, öva på en parkeringsplats och lär dig krypköra.

Annars är väl det viktigaste att ha i åtanke att utgå ifrån att INGEN annan trafikant ser dig. Man sitter extremt oskyddat och bilister är katastrofalt dåliga överlag på att uppmärksamma mopeder (i Sverige, ska tilläggas, jag upplever att det är tryggare att köra tvåhjuligt i städer i länder med en mer utbredd moped/mc/vespa-kultur än i Sverige)
 
Är både lätt och roligt att köra! Liten varning för grusvägar dock, det är lätt att köra omkull. Har jag hört:angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 272
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 774
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp