Lära sig något nytt som vuxen. Vad har ni för dröm som ni inte tagit tag i men alltid velat eller som ni faktiskt gjort något med?

Efter att ha hållit på med islandshästar större delen av livet har jag nu börjat lära mig isländska - tröttnade helt enkelt på att aldrig förstå vad islänningarna runtomkring mig sade! 😂 Och plötsligt har det väckts en liten tanke att kanske försöka spendera lite tid på den där ön - kanske jobba i några månader... Vi får se!

Tog också tag i mitt hästliv efter många år som "ponnymamma". Vi sålde vår äldre häst, köpte en ny tävlingshäst till dottern och då bestämde jag mig också för att satsa lite på mig själv och köpte en unghäst och började träna för tränare (som är från Island, kan vi se ett mönster här?) igen. Bästa jag har gjort!

Någonstans finns kanske också den där drömmen om en egen gård att ha hästarna på... Har dock inte kommit längre med det än att kolla hemnet-annonser :D
 
Haha, det där var något oväntat. Simhopp hade jag inte ens tänkt på att man kunde börja med. Men får rysningar bara jag läser om det. Jag är så feg så jag vågar inte ens dyka från kanten, inget med huvudet först fungerar (typ kullerbyttor och sånt går inte heller). Kan du svanhoppet nu?
Jag har ju bara tränat sen i januari, och det är lite som ridning, det är en massa grunder att sätta först. Just nu tränar vi på tyska hoppet, det är svårt nog!

Jag tävlar hoppning annars, och det har man faktiskt en del nytta av mentalt. Man blir ju lite orädd av att hålla på med hoppning. Vi har simmare och dansare i gruppen som är mycket bättre på det rent fysiska än jag, men jag kommer en bit på att våga mer.
 
Började lära mig ett "onödigt" språk för två år sen som jag velat göra i nästan 20 år. Kan nu knaggla mig fram i enklare texter, skriva lite. Prata behöver jag öva mer på. Men så himla roligt!

Jag vill kunna göra en backflip med skidor. 🙈
 
Vill lära mig massor av saker! Är en sån ofta snöar in på nya intressen. De senaste åren har jag lärt mig sticka, sy, brodera och att spinna garn. Har även börjat lära mig om odling/blommor och att baka bröd.

Men något som är en såndär ”dröm” är att jag någon gång skulle vilja lära mig gymnastik. Stå på händer, hjula, gå ner i spagat, göra en volt - allt sånt.
Har väldig dålig tro på min egen kropp pga dåligt kroppssjälvförtroende under uppväxten. Är lång och tung - och ganska feg, kan som mest göra en framåtkullerbytta på tjockmatta..
”Det är väl bara att börja träna”. Jo, men det ska ju göras också :angel:
 
Just det, min dröm sen jag lärde mig läsa och skriva har varit att skriva en bok! Mitt mål är en självbiografi som ska kunna användas av anhöriga och vården för att förstå personer med viss problematik och för dom som har det liknande att få känna sig mindre ensamma. Får alltid höra att min historia borde berättas och att det skulle kunna hjälpa så många så det är ett mål. Har faktiskt börjat skriva men det går veckor mellan gångerna och nu spelar jag ju keyboarden så all tid utöver hundarna går ju dit. Men det ska bli en bok, det får ta den tiden det tar.

Samma här! Tror vi har ungefär samma problematik utifrån de trådar jag läst. Håller tummarna att du kommer till skott. Jag skulle läsa din bok 😊
 
Sjunga vackert på scen inför en massa människor (dock sjunger jag hellre än bra så detta ska nog inte hända :laugh:).

Åh, den drömmen har jag med! Dock sjunger jag helst inte alls pga vanvettig scenskräck.. (Sjunger bara i bilen med musiken på högsta volym!) Men om det hade försvunnit och jag faktiskt kunde sjunga rent, då jävlar i det!
 
Vad vill ni lära er eller göra? Lära er något nytt? Resa någon särskild stans? Ändra på något i ert liv? Flytta till en särskild plats? Eller har ni redan gjort den där saken ni drömt om länge? Vad hindrar er från att göra det om ni inte redan gjort det?
Just nu kan jag inte tänka på typ något annat än att sy och sticka! Sy kan jag (i alla lite, och vill bli mycket bättre!) men är långsam med att sätta igång. Sticka kan jag inte alls men vill kunna sticka egna tröjor så jag tror det blir ett projekt för mig det här året :)

Är också något av en frankofil, så intresset för att bli duktigare på franska dyker upp titt som tätt. Får se om jag orkar ta tag i det på riktigt någon gång :D
 
Jag skulle vilja lära mig flera språk. Jag pratar okej engelska men hade gärna haft ett eller flera språk till. Helst franska/spanska/italienska/portugisiska + något annat lite mer udda på våra breddgrader - tamil kanske?

Satsa på uzbekiska så kan du skaffa dig en ny karriär som tolk :)

Just uzbekiska har jag haft jättesvårt att hitta tolkar för.
 
Jag skulle vilja ta körkort såhär lagom tills jag blir 34 år... känns väldigt övermäktigt att påbörja en sån process i den här åldern men åh vad skönt det skulle vara att ha körkort!

Jag började övningsköra i den åldern och två år och sex uppkörningar senare hade jag mitt körkort!

Nu var det över 15 år sen och jag har fått distans till antalet uppkörningar. Jag blev så nervös att jag blev blockerad men eftersom pappa tyckte jag körde bra fortsatte jag.
 
Jag har alltid velat dansa men alltid känt mig för stor och överviktig för det Gick ner ca 15 kilo och som 42-åring gick jag min första danskurs och i slutet av terminen var jag med på elevuppvisning på Stora teatern i Göteborg. Sen höll jag på några terminer och har hunnit med både balett, contemporary och street. Deltog i dansuppvisningar varje termin. Så kul och mäktig känsla att stå på en professionell scen. Just nu har jag ett uppehåll i dansen för att det har varit lite annat i livet men jag är sugen på att gå hiphop till hösten.

Såklart kan jag aldrig bli lika bra som någon som börjar som barn varken i teknik eller taktkänsla och så är jag ju inte lika smidig som ett barn heller men ändå en fantastisk kul hobby som har lärt mig mycket om kroppen. Kan verkligen rekommendera alla att ta tag i sina drömmar det är verkligen helt fantastiskt.
 
Jag är praktiskt lagd och vill lära mig svetsa, hittar jag någon kvällskurs i det kommer jag troligen att gå den.

En sak jag lärt mig som vuxen är att spela fiol, gick iof bara en kurs och är inte det minsta duktig på det men jag kan åtminstone grunderna.
 
Jag har alltid velat dansa men alltid känt mig för stor och överviktig för det Gick ner ca 15 kilo och som 42-åring gick jag min första danskurs och i slutet av terminen var jag med på elevuppvisning på Stora teatern i Göteborg. Sen höll jag på några terminer och har hunnit med både balett, contemporary och street. Deltog i dansuppvisningar varje termin. Så kul och mäktig känsla att stå på en professionell scen. Just nu har jag ett uppehåll i dansen för att det har varit lite annat i livet men jag är sugen på att gå hiphop till hösten.

Såklart kan jag aldrig bli lika bra som någon som börjar som barn varken i teknik eller taktkänsla och så är jag ju inte lika smidig som ett barn heller men ändå en fantastisk kul hobby som har lärt mig mycket om kroppen. Kan verkligen rekommendera alla att ta tag i sina drömmar det är verkligen helt fantastiskt.
Jag har inte heller gått någon dans som barn men haft en dröm om att dansa balett. Så jag anmälde mig nu som 30 åring till balett och ångrar det inte :D Går även på pole men kommer nog prova fler saker till hösten. Är ju så kul!
 
I höstas började jag plugga till journalist efter att ha drömt om det, och slagit det ifrån mig, i typ 20 år. Trivs jättebra och kan komma på mig själv med att bara sitta och flina av glädje över att jag tog steget och min nuvarande tillvaro.
Jag läste journalistik på folkhögskola och det var bland det roligaste jag gjort. Det kändes inte som skola alls (förutom när vi läste om lagar och vissa teoretiska bitar) utan som att jag bara fick utöva mitt intresse. Jag älskar att skriva och då fick jag en knuff i baken att faktiskt göra det, annars är det mest idéer i huvudet som inte kommer ner i skrift. Och så otroligt roligt att lära sig om så många olika sätt att skriva och hur varierat det kan vara.
 
Jag har alltid velat dansa men alltid känt mig för stor och överviktig för det Gick ner ca 15 kilo och som 42-åring gick jag min första danskurs och i slutet av terminen var jag med på elevuppvisning på Stora teatern i Göteborg. Sen höll jag på några terminer och har hunnit med både balett, contemporary och street. Deltog i dansuppvisningar varje termin. Så kul och mäktig känsla att stå på en professionell scen. Just nu har jag ett uppehåll i dansen för att det har varit lite annat i livet men jag är sugen på att gå hiphop till hösten.

Såklart kan jag aldrig bli lika bra som någon som börjar som barn varken i teknik eller taktkänsla och så är jag ju inte lika smidig som ett barn heller men ändå en fantastisk kul hobby som har lärt mig mycket om kroppen. Kan verkligen rekommendera alla att ta tag i sina drömmar det är verkligen helt fantastiskt.
Jag började på dans som 16 åring och kände mig alldeles för gammal :D Gick några år på mest street dance och hiphop. Jätte roligt. Provade lite annat också och vi hade också uppvisningar varje termin. Fick även dansa på arrangemang på mässor och liknande.

På gymmet hade dom olika danser varje fredag och det var så himla roligt, allt från street till bugg med en pensionär :p
 
Jag skulle vilja ta körkort såhär lagom tills jag blir 34 år... känns väldigt övermäktigt att påbörja en sån process i den här åldern men åh vad skönt det skulle vara att ha körkort!
Jag var lite över 30 när jag tog mitt 😉.
Jag tror att man har vissa avseenden har nytta av att inte ta det när man är 18.
I alla fall jag var lite för försiktig och osäker i trafiken när jag övningskörde då. Att vänta till 30-årsåldern var kanske lite överdrivet men jag behövde det inte däremellan varför jag som du skrev kände att det var en stor process att dra igång.
När jag väl bestämt mig var det lättare än jag trott....
Så ta tag i det du, jag hejar på!
 
Jag har många drömmar. Men de kanske kompletterar eller kan ersätta varandra.

1. Besöka Island, rida och få se islandshästar i den miljö de hör hemma. Då lära mig mer om islandshäst på köpet.
2. Åka till Australien och lära mig mer om deras djur.
3. Byta bana till ett mer naturnära jobb. Oklart vad ännu.
4. Skaffa (och ha tid och råd med) fler djur. Ankor, kaniner, hund och gärna getter också.
5.Utveckla gården till lönsamhet så pass att en av oss inte behöver ha ett annat arbete. Många idéer finns en de flesta är bara på drömstadiet just nu då en del renoveringar kommer först.

En dröm som uppfyllts är att se en flock vilda mustanger, men det kanske inte var så lärorikt mer än utvecklande att försöka spåra dem( jag och maken ensamma).
Som bonus fick jag på samma resa se vildåsnor i mängder.
Åsnorna har jag återbesökt flera gånger då de är rätt lätta att finna 😁.
En annan är att köpa egen gård med allt vad det innebär av skötsel osv.

Jag har ett armband där det står: "Ingen dröm är för stor" som jag tar på mig ibland när jag behöver påminnas att allt är möjligt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 073
Senast: AchyBreaky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp