Lära sig något nytt som vuxen. Vad har ni för dröm som ni inte tagit tag i men alltid velat eller som ni faktiskt gjort något med?

Jag skulle vilja sy mina egna kläder. Jobbar mot leverantörer som designar fantastiska tyger. Overlockmaskinen står i mammas källare men jag känner att jag måste ha gott om tid för att bekanta mig med den.
 
Jag jobbar som en transkribent, jag översätter ljudfiler till textfiler. Spanskt företag men de har kunder över hela europa så jag sitter bara med svenska filer. Det kan vara mötesprotokoll, intervjuer - allt möjligt. Det enda som är jobbigt är att det ska skrivas ner som det låter, jag får inte rätta grammatiska fel :D
Men det fungerar online och det är det viktiga. Däremot är betalningen inte den bästa men det är en början.

Vilken utbildning behövs för att jobba som transkribent?
 
Jag vill lära mig att spela trummor. Tyvärr är jag inte musikalisk så jag skulle säkert ha jättesvårt att lära mig..

Tänkt att få trumma till Metallica eller Linkin Park🤗
 
Vilken utbildning behövs för att jobba som transkribent?
Jag tror inte man behöver någon särskild utbildning. Svärmor transkriberar jättemycket. Nu är hon visserligen doktorand, men jag har svårt att tro att hon har någon särskild utbildning för transkriberingen.

Nej, jag har ingen speciell utbildning för just det, men jag har alltid skrivit mycket och snabbt och så tränade jag upp mig innan. De flesta företag har prov man får gå igenom som visar om man passar att jobba där. Jag hittade mitt företag via fb (spanskt företag) men sökte till några svenska också, bara att googla.
 
Jag skulle vilja lära mej att sjunga opera. Jag är proffs på luftgitarr men skulle vilja lära mej spela el-gitarr och bas samt trummor.
Skulle vilja lära mej ryska, mandarin fornnordiska. Och lära om tyskan. Kan typ inget trots 3år på högstadiet och 1 år på mellanstadiet. Men har typ bara talang för språk och noll intresse för att läsa om jag inte är intresserad
Trummor skulle det vara kul att lära sig. :)
 
Jag vill lära mig att spela trummor. Tyvärr är jag inte musikalisk så jag skulle säkert ha jättesvårt att lära mig..

Tänkt att få trumma till Metallica eller Linkin Park🤗
Hihi,stackars grannarna om du bor i lägenhet :D Det går att plugga in hörlurar till min keyboard men ljudet blir uselt så vill helst inte det, hoppas av hela mitt hjärta att det inte hörs in till grannarna. I så fall måste dom vara less på Für elise nu...
 
Inser mer och mer vilken otrolig nybörjare jag är, sökte på keyboard och pianokurser men ingenting i min hemstad. Den enda jag hittade hade redan börjat så jag får kämpa på själv. Har ju lärt mig en hel del noter själv (dom vanligaste och grunderna) och lärt mig vad oktaver är och var alla tangenter sitter och börjar höra när jag lyssnar vilken ton det är som spelas för jag lyssnar och tittar på videos på tutorials och jag har börjat spela med båda händerna men då går det i snigeltempo. Tränar in Für elise så jag ska kunna den utantill och har börjat med första delen av My heart will go on och den går bra med högerhanden. Ser till att spela flera låtar efter "vanliga" noter samtidigt som jag spelar för att bli trygg i det, det är väl en 5-6 låtar jag övar på där och det går ok.

Igår hade jag en kompis på besök som spelat i 25 år och hon lärde mig vad ackord är, jag visste inte ens vad det var, sån nybörjare är jag :o:angel:

Nu ska jag bara lära mig när man ska lägga in dom där ackorden men ska börja med att lära mig några vanliga ackord utantill, det verkar svårt men det är nog bara att nöta och öva öva öva. Har insett att det är så man lär sig piano, man upprepar och spelar om och om igen tills det sitter.

Min kompis frågade varför jag valde en så pass komplicerad låt som Für elise som första låt att kunna utantill och med båda händerna och det enda svaret är att jag alltid älskat den låten, när jag spelat i orkester med tvärflöjten och varit med på konserter när andra spelat den eller man hört den i olika sammanhang.:love:

Dock har jag ändå kommit ganska långt på en vecka. Fick ju keyboarden förra lördagen. Lätt att glömma att jag faktiskt inte ska kunna allt ännu, det vore ju konstigt om jag var en fulländad pianospelare på 7-8 dagar.
 
Och annorlunda och ny kunskap har jag också fått inom ett område som är viktigt för mig, jag vill föreläsa om psykisk ohälsa och autism så jag läser allt jag kommer åt och går på föreläsningar. Det är nämligen min dröm att både skriva en bok om det och föreläsa. Det vill jag uppnå och det borde inte vara omöjligt men vet inte hur man gör när man vill börja föreläsa. Någon som vet?

Mamma är specialpedagog och en kollega till henne hade beställt två böcker om autism och jag fick låna en och läser nu boken som heter Autism handboken och där har dom vänt på allt och istället för att ha nt-personer som utgångspunkten har dom oss med högfungerande autism som normen och går igenom mycket hur man lär sig hantera vardagen och hur man underlättar i dagens samhälle, men fokuset är ändå på högfungerande autism vilket är ganska självklart i en sån bok men det är intressant när dom ska förklara hur dom som inte har autism fungerar, det finns förklaringar till nästan allt så att man ska förstå när det man själv tänker och gör krockar med hur dom utan autism gör. Till exempel finns ett helt kapitel som bara handlar om hur nt-personer är, tänker och hur dom fungerar, dock lägger dom till att även nt-personer är individer och är olika :D:rofl: Ingen ny kunskap kanske att det finns olika sorters människor utan autism :rofl:

Dock intressant då beskrivningarna dom har omvänt ses som helt naturliga, autism och andra npf-diagnoser och psykiska sjukdomar beskrivs på precis samma sätt. Bara det att det låter ganska hemskt när man generaliserar "vanliga" människor. Men självklart enligt samhället när det gäller oss som anses avvika.
 
Senast ändrad:
Jag vill lära mig att spela trummor. Tyvärr är jag inte musikalisk så jag skulle säkert ha jättesvårt att lära mig..

Tänkt att få trumma till Metallica eller Linkin Park🤗
Men gå till musikaffären de har superfina trummor som går på dator och inte hörs utanför hörlurarna och så finns det väl typ guitar hero för trummor. Du måste kolla musikaffärerna och leta efter någon sån moderna musiker som kan hjälpa dig. Det löser du , då får du spela fiktivt till Metallica.
 
Men gå till musikaffären de har superfina trummor som går på dator och inte hörs utanför hörlurarna och så finns det väl typ guitar hero för trummor. Du måste kolla musikaffärerna och leta efter någon sån moderna musiker som kan hjälpa dig. Det löser du , då får du spela fiktivt till Metallica.
Svarar @Lillefrun också.

Bor i eget hus med en stor förrådsbyggnad som är tom så utrymme finns för riktiga trummor. Mer fråga om tid och pengar. Men NÅN dag ska jag lära mig trumma😊
 
Jag skulle vilja sy mina egna kläder. Jobbar mot leverantörer som designar fantastiska tyger. Overlockmaskinen står i mammas källare men jag känner att jag måste ha gott om tid för att bekanta mig med den.
Nej det behöver du inte! Gå in i sytråden eller gå med i vi sytokiga på facebook så kommer du få massor av hjälp. Det är faktiskt inte så svårt alls :) utan jättekul.
 
Jag önskar att jag var lite mer vågad och kunde släppa kanten. Skulle vilja leva på att måla, odla och sådant. Jag har förvisso ett ganska kreativt yrke men kanske inte på den mest kreativa av arbetsplatser.
 
Starta eget företag. Jobba med inredning och trädgårdsdesign och kunna försörja mig på det.
Det är min dröm.
 
Jag vill lära mig spela gitarr. Har haft en i tio år nu, som bara står och samlar damm... Kanske ska försöka leta upp någon kurs nu i vår. 😊
 
Jag skriver upp för jägarexamen om 2 veckor 😬 har egentligen inga planer på att jaga, tror inte det är min grej 😅 men har intresse för djur och natur och vill lära mig mer. Dessutom är ju maken jägare så kul att bli lite mer insatt :)
Jo, såklart du ska jaga. Gå med i JAQT. :D Massor med roliga jaktrelaterade aktiviteter för kvinnor.
 
En annan dröm jag har är att skaffa egen jakthund och jaga mer. Har varit med pappa och jagat älg och rådjur sen jag var liten och sen när jag hade åldern inne tog jag jägarexamen och kunde jaga älg utan uppsikt. Så mycket annan jakt än älgjakten varje år har det inte blivit pga så mycket annat som tagit tid. Men nu har både jag och maken börjat komma in i jaktlaget där vi bor och möjligheten för mer jaktmark har öppnat sig och barnen blir äldre så inom några år hoppas jag ha en egen jakthund :love:
 
Jag önskar att jag var lite mer vågad och kunde släppa kanten. Skulle vilja leva på att måla, odla och sådant. Jag har förvisso ett ganska kreativt yrke men kanske inte på den mest kreativa av arbetsplatser.
Vad är det som hindrar dig från att ta steget? Är det ekonomiskt eller rädsla för förändring?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 070
Senast: AchyBreaky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp