Lära sig något nytt som vuxen. Vad har ni för dröm som ni inte tagit tag i men alltid velat eller som ni faktiskt gjort något med?

Lillefrun

Trådstartare
Jag har alltid velat spela piano, tycker det är så vackert men jag har aldrig gjort något för att följa drömmen. Men nu när jag fyllde 32 så önskade jag mig en keyboard för att äntligen ta tag i min dröm. Och gudars vad roligt det är. Jag har suttit hela dagarna och tränat på noter och toner och provat massor av låtar och tittat på youtube och spelat och spelat. Har till och med glömt att äta för att jag varit så inne i det. Spelar och tar pauser för att gå ut med hundarna.

Mitt mål nu är att lära mig hela für Elise, spela med båda händerna dvs kunna spela två melodier samtidigt. Nöter in högerhanden först nu och kan i princip hela men ska öva, öva, öva och sen öva, öva, öva på vänster och sen lägga ihop dom. Samtidigt ser jag till att spela andra låtar efter noter för att få in det också. Jag har fått testa mig fram och blandat det jag kunde sen tvärflöjtsspelandet som barn, sådant jag läst på, det jag sett på en video på youtube och att bara testa mig fram. Trodde det var omöjligt att lära sig på egen hand men det går.

Tjoho, en dröm går i uppfyllelse :banana:

Vad vill ni lära er eller göra? Lära er något nytt? Resa någon särskild stans? Ändra på något i ert liv? Flytta till en särskild plats? Eller har ni redan gjort den där saken ni drömt om länge? Vad hindrar er från att göra det om ni inte redan gjort det?
 
Piano (och gitarr) är också en dröm för mig! skaffade mig ett keyboard nyligen och tränar ibland. Spelade lite som barn men det har ju försvunnit :cautious: Sedan är det att sjunga vilket också går framåt, skall samarbeta med en vän :D Sista är att lära mig franska och spanska, vilket jag skall gå kurser i :) Gäller bara att hålla fast i det och fortsätta öva, öva och öva ännu mer så det sätter sig.
 
Jag skulle vilja lära mig flera språk. Jag pratar okej engelska men hade gärna haft ett eller flera språk till. Helst franska/spanska/italienska/portugisiska + något annat lite mer udda på våra breddgrader - tamil kanske?
 
Vad kul det låter! :)
Vad vill ni lära er eller göra? Lära er något nytt? Resa någon särskild stans? Ändra på något i ert liv? Flytta till en särskild plats? Eller har ni redan gjort den där saken ni drömt om länge? Vad hindrar er från att göra det om ni inte redan gjort det?
Det är verkligen roligt och utvecklande att lära sig nya saker. Jag går högskolekurser på distans när tiden tillåter.
Jag har gjort rätt mycket av allt jag drömt om, men visst finns det saker kvar att prova på. Något jag längtat efter hela livet är att flyga, till slut sammanföll tillräckligt stabil ekonomi med tillräckligt flexibel kalender och jag började utbildningen mot PPL (privatflygcertifikat). Tyvärr förändrades tillvaron, inte minst ekonomiskt, i samband med skilsmässa och utbildningen fick avbrytas. Någon gång i framtiden kanske det går att ta upp den bollen igen.
I övrigt är det nog mest resor som lockar, i både stort och smått. Bor gör jag alldeles utmärkt där jag gör. Resor är kanske egentligen en egen tråd, men på min lista ligger bl a...
  • Norröra, där Saltkråkan spelades in
  • Skotska höglandet, ju kargare desto bättre
  • Shetlandsöarna
  • Nya Zeeland
  • USA, 1-2 månaders rundresa till sånt som missats under tidigare jobbresor, inklusive...
  • ...Burning Man festivalen
  • Motorcykel från Nordkapp till Kapstaden
 
Jag lärde mig att rida i vuxen ålder. Jag har alltid stått avundssjuk bredvid brorsan som hållt på med hästar hela sitt liv. Så när jag var 30 år anmälde jag mig till en vuxengrupp på ridskolan och ett halvår senare hade jag köpt min första häst :D

En dröm jag har och alltid har haft men aldrig vågat förverkliga är att sjunga i kör.
 
Jag började måla i höstas och insåg att det var ju jättekul! För något år sedan var jag med i en opera och tog opera-sånglektioner för en riktigt skolad operasångare. Jag har alltid varit hyfsat musikalisk men det var sååå kul och ngt jag aldrig trodde jag skulle göra. Nu är jag lite sugen på att testa sjunga barockmusik eller kanske spela i en kammarorkester? Sen skulle jag gärna vilja lära mig att prata hebreiska flytande.
 
Jag började odla grönsaker och plocka bär och är nu självförsörjande halva året på grönsaker och hela året på bär, sylt och saft. Hade aldrig odlat något tidigare och inte heller haft minsta lilla intresse för varken odling eller bärplockning. Har lärt mig massor massor från Youtube, nätet överlag och böcker från biblioteket och är super duper lycklig och glad för mina odlingar och allt fantastiskt gott det ger oss!

Vill också spela instrument. Spelade som barn och har i tankarna att (snart) köpa mig en blockflöjt och lära mig spela på den och sen övergå till digitalpiano eller liknande. Blockflöjt bara för att det skulle vara så enkelt att köpa och förvara den och därmed så snabbt igång. Digitalpiano är ett större inköp och då vill jag läsa på innan osv.
 
Jag har alltid varit värdelös på geografi. Nu har jag laddat ner en app med vilken jag tänker lära mig all geografi som bara går att lära sig. Slut på att jag kläcker ur mig "Afrika" på frågor som "Var ligger Nicaragua". Numera kan jag till och med peka ut Nicaragua.
Betar långsamt av världen. Länder, huvudstäder, floder, stora sjöar. mm.
Det är ganska kul.
 
Jag har alltid varit värdelös på geografi. Nu har jag laddat ner en app med vilken jag tänker lära mig all geografi som bara går att lära sig. Slut på att jag kläcker ur mig "Afrika" på frågor som "Var ligger Nicaragua". Numera kan jag till och med peka ut Nicaragua.
Betar långsamt av världen. Länder, huvudstäder, floder, stora sjöar. mm.
Det är ganska kul.
Vilken app är det?

H. tott som är totalt värdelös på geografi
 
Skulle vilja vara på språkresa eller bo en period i Spanien. Har läst steg ett och två men inte fått betyg i steg två. Köpte bok och cd för steg tre och lyssnade på cd:n, upptäckte att jag faktiskt förstod det mesta. O_o
Tyvärr gillar jag inte sol och värme så då passar väl inte Spanien så bra. Får åka dit off-season.

Österrike vill jag också besöka, när jag var yngre var det pga Spanska Ridskolan och Piber men nu är det något mer som drar … har inte ens läst så mycket om Österrike så vet knappt något. Kanske har levt där i ett tidigare liv. :D
 
Vad kul att det är så många som har saker dom vill göra och även har gjort.

Jag ville någon gång se Asien och har velat det i ca 20 år när kompisarna med mer pengar började åka till Thailand när vi kuskade runt på campingar och även sen när vi reste mer så kom familjen aldrig iväg dit och jag hade ingen som ville följa med. Men nu i december var vi i Vietnam och det var så underbart. Den mest harmoniska resan jag gjort.

Keyboarden är jätte rolig, ska börja med vänsterhanden nu och måste kika in på videon så jag gör rätt. Det är lite kruxigt att hålla koll på alla tangenter och att kunna läsa noterna men jag tycker noterna gått över förväntan. Spelade tvärflöjt som jag skrev men då var jag 9-12 år och har fått repetera det mesta och lära på nytt och sen så finns det fler noter till pianot än till flöjten och varje not finns ju i flera oktaver. Det är som att lära sig ett nytt språk.

Nu kan jag i alla fall hela grundmelodin i für elise utantill utan att behöva kolla på noterna :bump:

Spelar lite psalmer också, är inte kristen men gillar att spela psalmer och klassisk musik. Jag lyssnar inte på klassisk musik men det är det jag gillar nästan mest att spela. Ska också lära mig My heart will go on och lite "vanliga" låtar.
 
Drömmen är att bo i Valencia eller ha en liten stuga där jag kan odla och hundarna kan springa fritt. Tittade på en stuga för 1,5 år sedan men tyckte den blev för dyr. Istället köpte jag en liten tvåa i stan mittemot där jag bodde innan för att området är så bra och hyran låg. Men jag ångrar mig lite med stugan, tänker ofta på den. Jag har även tittat på lägenheter i Valencia men jag är så familjekär så det stoppar mig från att flytta så långt.

Och ska jag köpa en stuga behöver jag bil och mister min bekväma närhet och gångavstånd till typ allt och kanske blir isolerad och inte ta mig ut på samma sätt och det blir svårare för andra att komma till mig.

Så nu funderar jag på en sommarstuga (som jag dock tror blir för dyrt) och en kolonilott.
 
Jag har alltid velat spela piano, tycker det är så vackert men jag har aldrig gjort något för att följa drömmen. Men nu när jag fyllde 32 så önskade jag mig en keyboard för att äntligen ta tag i min dröm. Och gudars vad roligt det är. Jag har suttit hela dagarna och tränat på noter och toner och provat massor av låtar och tittat på youtube och spelat och spelat. Har till och med glömt att äta för att jag varit så inne i det. Spelar och tar pauser för att gå ut med hundarna.

Mitt mål nu är att lära mig hela für Elise, spela med båda händerna dvs kunna spela två melodier samtidigt. Nöter in högerhanden först nu och kan i princip hela men ska öva, öva, öva och sen öva, öva, öva på vänster och sen lägga ihop dom. Samtidigt ser jag till att spela andra låtar efter noter för att få in det också. Jag har fått testa mig fram och blandat det jag kunde sen tvärflöjtsspelandet som barn, sådant jag läst på, det jag sett på en video på youtube och att bara testa mig fram. Trodde det var omöjligt att lära sig på egen hand men det går.

Tjoho, en dröm går i uppfyllelse :banana:

Vad vill ni lära er eller göra? Lära er något nytt? Resa någon särskild stans? Ändra på något i ert liv? Flytta till en särskild plats? Eller har ni redan gjort den där saken ni drömt om länge? Vad hindrar er från att göra det om ni inte redan gjort det?


Jag flyttar med @Unafraid till medelhavet. Jag skulle vilja utveckla min lilla extrainkomst-tjänst så att den kunde bli större och säkrare. Då hade jag kunnat säga upp min "riktiga" tjänst, och flytta var som helst. Hade väldigt gärna sluppit den svenska vintern - men vill vara kvar som medborgare, så halva året nån varmare stans hade passat fint. Måste kunna ta med kattfröknarna, så det får bli inom EU.

Hästmässigt skulle jag vilja antingen köpa egen igen eller ha tillgång till häst på plats, och gärna börja träna distansridning mer seriöst. Så exempelvis att vara groom/medis för en distansryttare med flera hästar som behöver träningshjälp hade passat fint.

Kunskapsmässigt skulle jag vilja utveckla min estetiska ådra, men utan en massa press. Fotografi hade varit roligt, även gärna silversmide eller något annat mer fysiskt.
 
Jag har alltid velat spela piano, tycker det är så vackert men jag har aldrig gjort något för att följa drömmen. Men nu när jag fyllde 32 så önskade jag mig en keyboard för att äntligen ta tag i min dröm. Och gudars vad roligt det är. Jag har suttit hela dagarna och tränat på noter och toner och provat massor av låtar och tittat på youtube och spelat och spelat. Har till och med glömt att äta för att jag varit så inne i det. Spelar och tar pauser för att gå ut med hundarna.

Mitt mål nu är att lära mig hela für Elise, spela med båda händerna dvs kunna spela två melodier samtidigt. Nöter in högerhanden först nu och kan i princip hela men ska öva, öva, öva och sen öva, öva, öva på vänster och sen lägga ihop dom. Samtidigt ser jag till att spela andra låtar efter noter för att få in det också. Jag har fått testa mig fram och blandat det jag kunde sen tvärflöjtsspelandet som barn, sådant jag läst på, det jag sett på en video på youtube och att bara testa mig fram. Trodde det var omöjligt att lära sig på egen hand men det går.

Tjoho, en dröm går i uppfyllelse :banana:

Vad vill ni lära er eller göra? Lära er något nytt? Resa någon särskild stans? Ändra på något i ert liv? Flytta till en särskild plats? Eller har ni redan gjort den där saken ni drömt om länge? Vad hindrar er från att göra det om ni inte redan gjort det?
Samma dröm här, går sådär köpte mig en Roland keyboard. Har insett att jag behöver nog hitta en lärare för att komma vidare har kört fast själv trots att jag kollat på otaliga videos på youtube och läst på olika hemsidor m.m.
Kan läsa noter, men det svåra är att få vänster hand att sammarbeta med högerhanden. Sen ska vi inte tala om alla ackord som finns också och sen kunna skifta mellan dom, sen oktaverna.

Här är en tidig film när jag provade Moonlight Sonata, syns att jag inte är så avslappnad i händerna.

Lite kul att du också spelat tvärflöjt, det har jag med tror syrran har min flöjt någonstans.

Utöver piano spelandet skulle jag vilja lära mig läsa och tala Japanska, det går också sådär med det. :angel:
 
Jag skulle vilja lära mig flera språk. Jag pratar okej engelska men hade gärna haft ett eller flera språk till. Helst franska/spanska/italienska/portugisiska + något annat lite mer udda på våra breddgrader - tamil kanske?

Jag använder mig av Duolingo för att lära mig prata Franska, det går ganska bra :D Det är en rolig app! Och gratis
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 070
Senast: AchyBreaky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp