Lära sig rida western?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har blivit lite nyfiken på western ridning och skulle gärna vilja "pröva på" och se om det kanske är något för mig. Men vart vänder man sig när man inte har egen häst eller råd att spendera enorma summor på resor till clinics och liknande? Finns det western ridskolor eller måste man ha "egen" häst?
Jag har ingen erfarenhet av western ridning sedan tidigare, enda gången jag har suttit i en westernsadel hade jag skavsår efter 20 min, antagligen sitter jag fel:crazy:
Har hört att personer som ridit engelskt har svårare att lära sig att rida western än den totala nybörjaren, kan detta stämma? Att ridstilarna skiljer sig så mycket åt att man som fd. engelsk ryttare måste omskolas helt?
 
Sv: Lära sig rida western?

Jag har blivit lite nyfiken på western ridning och skulle gärna vilja "pröva på" och se om det kanske är något för mig. Men vart vänder man sig när man inte har egen häst eller råd att spendera enorma summor på resor till clinics och liknande? Finns det western ridskolor eller måste man ha "egen" häst?
Jag har ingen erfarenhet av western ridning sedan tidigare, enda gången jag har suttit i en westernsadel hade jag skavsår efter 20 min, antagligen sitter jag fel:crazy:
Har hört att personer som ridit engelskt har svårare att lära sig att rida western än den totala nybörjaren, kan detta stämma? Att ridstilarna skiljer sig så mycket åt att man som fd. engelsk ryttare måste omskolas helt?

Har man bara lärt sig rida på rätt sätt (balans, följsamhet, känsla osv) så tror jag absolut inte det är svårare att lära sig om man har ridit klassiskt innan än om man är total nybörjare. Snarare tvärt om. Man sitter ju trots allt på en häst - oavsett sadel och grenar på tävlingsbanan. Det svåraste är väl isf. tygeltag med det evinnerliga stödet på yttertygeln vs. neckreining men har man ridit på stångbett innan så är det inte helt lurigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lära sig rida western?

Finns tyvärr inte så många westernridskolor men kan hända att du genom närmsta klubb kan få tips om någon som du kan få komma till och testa! på www.wras.se hittar du länkar till de flesta klubbar

Lycka till!

Malin
 
Sv: Lära sig rida western?

E så rätt så. Men har du talang för balans o följsamhet så kan det vara lättare att lära sig rida western än att lära sig rida klassiskt. Har du redan lärt dig den vanliga ridkonsten genom ridskola så kan det vara svårt att nollställa sig så att man kan ta in nya intryck. Men det gäller ju inte bara ridning, har man lärt sig en sak på ett sätt är det svårt att lära sig på ett nytt sätt.
 
Sv: Lära sig rida western?

E så rätt så. Men har du talang för balans o följsamhet så kan det vara lättare att lära sig rida western än att lära sig rida klassiskt. Har du redan lärt dig den vanliga ridkonsten genom ridskola så kan det vara svårt att nollställa sig så att man kan ta in nya intryck. Men det gäller ju inte bara ridning, har man lärt sig en sak på ett sätt är det svårt att lära sig på ett nytt sätt.


:bow::banana::bow::banana::bow::banana:

Precis!!

Är man villig och förmögen att ha ett öppet sinne och villig att lägga tid, ork och arbete på att lära om/lära nytt så är det inte så svårt. Om inte annat så kan man göra som jag och stå vid framridningsbanan på RHC och "rida med" fastän man är fullastad med grommväska, kamera och täcken... utan att ens sitta på en häst :angel:
 
Sv: Lära sig rida western?

Ja just de gullet, man lär sig mycket genom att se lära o härma.:angel: Jag härmade ju en dressyr ryttare i går.:angel:
 
Sv: Lära sig rida western?

Har funderat på om jag kanske kunde försöka hitta nån hästägare med westernutbildad häst som kanske kan ge lite lektioner mot betalning samt att jag hjälper till i stallet?
Känner till en westernridskola som ligger på gotland där jag ridit "vanliga" lektioner får några år sedan. Kanske man skulle flytta tillbaka till ön:laugh:

För jag måste nog ha nån kunnig som säger till mig vad som ska göras och hur. Att bara åka runt lär ju inte ge mig nån känsla för vad det handlar om.
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 898
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 970
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp