Lära sig sätta gränser

För mig har det precis som flera andra skriver, hjälpt att ta betänketid/inte svara direkt. Även att sätta mig själv i min kalender så det ser/är bokat, har hjälpt mig. Förut hade jag ett låtsasnamn jag skrev in i jobbkalendern så att jag (och andra som råkade se min kalender) skulle fatta att det inte gick att klämma in mer jobb där. Ganska snabbt kom jag på att skriva in mitt eget namn där. Det var verkligen en vändpunkt! Vi är värda tid för oss och våra syften i vårt eget liv.
Det här håller jag med om! Jag har ett par kollegor som är ganska gränslösa och vägrar respektera att andra människor kanske inte lever exakt det liv som de själva gör. Dessutom brukar de ofta komma med små nålstick i stil med "vad kan du ha att göra som är så viktigt, du har ju varken barn eller man". Vi har rätt till en timmes friskvård i veckan på vårt jobb. Före pandemin när alla jobbade från kontoret tog typ alla ut den friskvårdstimmen fredag eftermiddag, det var inte en kotte kvar efter klockan 15 på fredagseftermiddagen i princip. Jag gjorde också det och till skillnad mot många andra gjorde jag faktiskt något "friskvårdsrelaterat" då, det vill säga åkte hem och motionerade häst medan det fortfarande finns en gnutta dagsljus på vintern. Jag har faktiskt lagt in det som en händelse i min kalender, så folk kan inte boka mig på möten fredag eftermiddag. (Jo, om min chef verkligen ville att vi skulle ha ett möte så hade jag så klart fått ha det, men jag tänker inte sitta till klockan 17 en fredag för att någon som saknar all takt och ton för när man lägger möten bokar in ett möte 15.30 en fredag eftermiddag, och ja, det har hänt.)

Under pandemin har jag inte använt den tiden riktigt på samma sätt. Men den "kalenderhändelsen" står fortfarande kvar ifall jag skulle behöva den. Det känns ännu viktigare nu om det blir återgång till kontoret, för då är min fritid alldeles för värdefull och viktig för att någon annan ska få förstöra den för att jag är för snäll för att säga nej.
 
Alazzi, du verkar vara jättehärlig! Tror vi träffats på buketräff för läääänge sedan(hemma hos inte ung och så har jag fått horseshow biljetter av dig?).

lita på att folk vill umgås med dig! Du behöver inte hjälpa till med saker, bra vänner vill ju bara UMGÅS med dig.

Är det inte dags att flytta till Sverige snart?
 
Lyckades precis (med tungt samvete) säja nej till dottern som ville låna min bil för att köra långt. Ja, min bil är bättre och bekvämare men hon har en egen bil. Men jag mår dåligt av att inte säja ja så jag måste få skriva av mig på Buke. Japp. Jag har verkligen problem med att säja nej. Men jag måste sätta gränser. Jag vill verkligen inte låna ut min bil.
Kom ihåg att det är bra också för dottern att hennes mamma sätter gränser. Oavsett så är du hennes förebild och nu visade du en stark sida av dig själv. JÄTTEbra!!
 
Alazzi, du verkar vara jättehärlig! Tror vi träffats på buketräff för läääänge sedan(hemma hos inte ung och så har jag fått horseshow biljetter av dig?).

lita på att folk vill umgås med dig! Du behöver inte hjälpa till med saker, bra vänner vill ju bara UMGÅS med dig.

Är det inte dags att flytta till Sverige snart?
Även jag har träffat dig, Alazzi, minns ditt spegelvända hus (!!) och att du var/är en underbar person!
 
Alazzi, du verkar vara jättehärlig! Tror vi träffats på buketräff för läääänge sedan(hemma hos inte ung och så har jag fått horseshow biljetter av dig?).

lita på att folk vill umgås med dig! Du behöver inte hjälpa till med saker, bra vänner vill ju bara UMGÅS med dig.

Är det inte dags att flytta till Sverige snart?

Tack❤❤❤

Det stämmer. Jag och min dotter var på Buketräff hemma hos inte_ung. Min första utflykt med dottern.

Jag vill definitivt tillbaka till Sverige. Helst igår men det har varit en del saker som gjort att jag blivit kvar.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
Övr. Barn Nu har jag så mycket funderingar i mitt huvud så jag tror snart att det sprängs. Måste ventilera mina känslor lite. Kanske finns det...
Svar
1
· Visningar
1 293
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 281
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp