Lära sig se hälta

literealistisk

Trådstartare
Hej! Jag vill bli bättre på att se hältor och undrar om ni har allmänna tips på vad ni kollar efter, länkar till tips, och allra helst filmer eller Youtube-klipp ☺️ Jag tar givetvis hästen till veterinären så fort jag märker något konstigt och har vetchecks varje år, men man kan ju alltid lära sig mer
 
Observera din och andras hästar massor när de är lösa, i hagen eller på ridbanan. Pränta in hur din häst ser ut när han är glad och busig och rör sig fritt.

Du kanske inte kommer kunna säga "där är hältan" på många år (det är jättesvårt) men det går ganska fort att lära sig se "något är fel" på sin egen häst.
 
När jag ville lära mig mer hittade jag denna https://www.lamenesstrainer.com , den är lite smårolig. Klicka på module 1, titta på youtube filmen om du vill eller scrolla ner och klicka på start the game. :)

Annars har jag bara sökt på youtube och tittat på massvis med videos. Men spelet kan jag rekommendera! Jag hade mycket fel i början och sen började jag ändå få mer rätt än fel. :D
 
Jag tänker att hästen är ojämn i takten, att den inte vilar lika länge på varje ben i steget.
Sen får man lära sig hur just den egna hästen rör sig. Min hade en långdragen hovböld i somras, i ett par veckor rörde hon sig som en häst med väldigt tråkiga gångarter men jag vet ju hur bra hon rör sig och såg att hon fortfarande inte var kry.
 
Jag använder periferiseendet när jag försöker upptäcka en hälta eller orenhet som inte är omedelbart uppenbar. När man tittar på något med direktseendet är det väldigt lätt att hjärnan förvränger det man ser eftersom hjärnan vet vad man "vill" se eller "borde" se. En sak som jag hört många gånger är att om du tittar tillräckligt länge och noga så kan en 100% frisk häst bli halt på alla fyra ben. Jag upplever att det är lättare att "se saker för vad de är" när man använder periferiseendet.
 
Många bra tips! Att träna hältögat är ngt man gör resten av livet. Jag kan ofta se att ngt "inte ser rätt ut" men är sååå dålig på att se vilket ben om det inte rör sig om en väldigt tydlig frambens hälta typ. :p
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 426
Senast: vilde
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp