Lära sig språk som "äldre".

Otherside

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde jag franska- och spanskalektionerna och valde bort dem så snabbt jag kunde, men engelska gillar jag och pratar flytande då min sambo sedan 30 år tillbaka bara pratar engelska.

Men. Nu upptäcker jag att det är nästan OMÖJLIGT att få in de nya orden i hjärnan. Dottern har läst spanska och har de senaste dagarna, mycket road, försökt lära mig -Hej, vad heter du? på spanska, och jag kommer ungefär till -Hola... Sen glömmer jag resten på två minuter. Håller jag på att bli senil?? Jag är inte obildbar på andra sätt och jag älskar verkligen språk numera.

Man säger ju att språkdelen i hjärnan är som mest öppen medan man är barn, men andra menar att det inte alls är så. Jag röstar nog på det första..... Jag är lite chockad, faktiskt.

Det lite lustiga är, att jag fortfarande minns en del av franskan, fastän jag avskydde det och aldrig använde språket efter högstadiet. Vissa spanska ord påminner lite om franskan så ibland tänker jag dem på franska först och drar till med nåt liknande på spanska - veckodagarna, räkneorden etc. Men hur kan jag minnas dem fortfarande?

Men jag ska ta hem kursen och försöka. Någon här som lärt sig ett nytt språk på Äldre Dar? Och lyckats någolunda...? Jag dras med ett visst tvivel i mitt fall.....
 
Nja.

Det som är lättare att lära när man är yngre är språkljuden, inte direkt orden i sig (med vissa undantag).

Att lära sig nya saker kräver att man gymnastiserar hjärnan för att få den flexibel och tänjbar. Ju mer man lär sig desto enklare är det. Har man inte aktivt försökt lära sig något på ett tag kan det vara lite uppförsbacke innan hjärnan kommer ihåg hur man "bok-lär" sig något, men jag lovar, det kommer igång.

Hjärnan är fantastisk och det är väldigt sällan vi faktiskt glömmer något, på riktigt. Det kan ligga gömt lääääääänge, tills något påminner oss om det och då plockas det fram ur gömmorna igen.

Du kommer också känna igen en hel del ord från engelskan (engelska har ju massor av låneord från både latin och franska) så du kommer verkligen ha nytta av att du är bra på engelska.
 
Jag intervjuar en hel del äldre apropå lärande och mina kollegor forskar om äldres lärande. Personer upplever det olika. En som jag pratade med nyligen tyckte att hon lärde sig bättre nu, för att det var mindre rörigt i hjärnan, hon var mer nere i varv och kunde fokusera i lugn och ro. En annan hade jobbigare efter en tidigare utmattning. Men det är många äldre, särskilt kvinnor, som deltar i olika typer av utbildningar. Språk, historia, konst tex är populärt.
Kolla här tex.

Mer om äldres lärande här: https://app2.editnews.com/page/read...371826&readid=E437D8E98F14&umailid=3719563296

Och här: https://app2.editnews.com/page/read.ashx?issueid=444910&test=1&userid=&readid=4FBC464675AE&umailid=
 
För gemene man är språk svårare att få in ju äldre man blir. Hur mkt svårare är dock individuellt. Däremot vet man att ju fler språk man kan, desto lättare att lära sig nya, att man faktiskt blir marginellt ngt ngt lite intelligentare och att om man förstår grammatik i mer än ett språk är ny grammatik lättare att ta till sig. Och, så klart är det lättare att lära sig nya begrepp om man kan dom på sitt hemspråk. (Vilket en del kanske inte tänker på när de väljer bort modersmålsundervisning. Man kan sitt språk i vardagliga språkdomäner men saknar begrepp i ”bildade” sammanhang tex)

Kan det vara så att du legat av dig ngt gällande studieteknik? Det är sällan, om man inte pluggar mot ren utantilllärning, som man som vuxen behöver sitta och banka in saker i huvudet. Oftast lär man sig nya saker på ett annat plan, genom samtal, något man läser osv. Man är liksom inte van att traggla in saker i huvudet, och repetera.
Oavsett, stort lycka till!
 
Kampa pa ... men utan press. Det kommer nar du slappar av.

Nar jag tog min andra Masters degree pa ett universitet med delvis distance studier nar jag var 48-49 (jag kommer inte ihag exact) var vi manga medelalders och ett par riktigt aldre.
En kvinna var 82 nar hon tog sin BA ... Hon hade alltid onskat sig en universitets examen men varken hennes foraldrar eller hennes man gick med pa det. Nar henne's make dog var det forsta hon gjorde att anmala sig till en BA. Hon var verkligen vaken och hade inga problem att klara kurserna utan extra hjalp fran vara professorer.
Hon tyckte att det bara handlade om att slappna av och inte inbilla sig att man var for gammal. (henne's ord :p)
 
Det finns liksom inga val - vill man lära sig spanska så ska man. För många blir det svårare med åren (om inte annat för att vi glömmer vilka inlärningsproffs ungarna är - de har att lära sig som heltidsyrke i decennier! Inte bara biologin gör jämförelser orättvisa ;))
 
Ett tips från mig är att försöka få in spanskan så mycket som möjligt i andra situationer. Kolla på ex pressbyrån om de har några tidningar på spanska med ett tema du gillar, ex matmagasin, sport eller historia. Gillar du temat är det lättare än kanske regelrätta nyhetstidningar. Har ni Disney+ verkar det gå att få det dubbat på andra språk, se om spanska är ett alternativ :) jag tycker alltid det är mycket enklare att lyssna och se saker jag är intresserad av än att ex traggla glosor!
 
Jag är 50+ och laddade i september ner appen Duolingo där jag studerar spanska. Har ingen erfarenhet av språket sedan tidigare men läste (slarvigt) franska i 2 år i högstadiet.
Jag tycker jag lär mig via appen 😊 Visst känns orden och annat ibland jättesvåra men appen är byggd så man repeterar och repeterar och plötsligt har jag lärt mig 😊
Kanske du kan ha Duolingo som hjälp, på sidan av dina andra studier. Finns gratis variant, men jag betalar. Kostar ca 700 kr för ett år.
 
Det finns ett visst "språkfönster" i barndomen där det är lättare. Sen ska man också komma ihåg att flerspråkiga barn sällan "pluggar" sina språk, de blir placerade i en ny språkmiljö (t.ex ett nytt land) och plockar upp det nya språket efter behov. Det är väldigt mycket svårare att lära in eller bibehålla ett språk som man inte behöver i sin vardag.

Rent konkret: se till att plocka in det nya språket i din vardag så mycket som bara möjligt. Film (med svenska undertexter till en början), böcker (barnböcker är en bra start) och, så fort du kan göra dig hjälpligt förstådd, kasta dig in i situationer där du måste prata. Leta rätt på personer som har språket som modersmål och förbjud alla andra språk i samtalen. Åk till ett land där språket talas och leta upp en plats där kunskaperna i engelska är låga.
 
TACK för alla intressanta och peppande svar!!! Vad glad jag blir! Nu ska jag lära mig spanska, verkligen. Har idag lärt mig säga kanelbulle (efter att ha sett underbara bilder från ett bageri i Palma de Mallorca.....) :D Och jag kan tala om vad jag heter....
 
Jag är 50+ och laddade i september ner appen Duolingo där jag studerar spanska. Har ingen erfarenhet av språket sedan tidigare men läste (slarvigt) franska i 2 år i högstadiet.
Jag tycker jag lär mig via appen 😊 Visst känns orden och annat ibland jättesvåra men appen är byggd så man repeterar och repeterar och plötsligt har jag lärt mig 😊
Kanske du kan ha Duolingo som hjälp, på sidan av dina andra studier. Finns gratis variant, men jag betalar. Kostar ca 700 kr för ett år.
Jag gillar också Duolingo 😊 Har nött portugisiska med appen en längre tid, nu testar jag grekiska också och det är jättekul! Sen märker jag att jag glömmer fortare nu, men den tyska jag lärde mig i skolan sitter i ryggmärgen.
 
Jag har precis fyllt 50 och håller på och lär mig isländska, vilket blir mitt tredje främmande språk. Jag tycker det är relativt lätt och väldigt kul! Jag märker ju att jag har stor nytta av att ha svenska som modersmål och av att ha läst (och fortfarande kan) tysk grammatik. Jag har också ett yrke som innebär att jag ständigt måste lära mig nytt, hålla mig uppdaterad, certifiera mig osv, så jag tror också att min hjärna liksom är van vid att lära sig!

Det jag medvetet gör för att få in isländskan lite mer än att ”bara” plugga är att jag försöker titta på isländska filmer o serier på Netflix, läsa den isländska jag kommer över, titta på intervjuer med islänningar osv. Det hjälper mig jättemycke! Och det bör man ju kunna göra oavsett språk!

Lycka till med spanskan!
 
Jag är 50+ och laddade i september ner appen Duolingo där jag studerar spanska. Har ingen erfarenhet av språket sedan tidigare men läste (slarvigt) franska i 2 år i högstadiet.
Jag tycker jag lär mig via appen 😊 Visst känns orden och annat ibland jättesvåra men appen är byggd så man repeterar och repeterar och plötsligt har jag lärt mig 😊
Kanske du kan ha Duolingo som hjälp, på sidan av dina andra studier. Finns gratis variant, men jag betalar. Kostar ca 700 kr för ett år.
Hur stor skillnad tycker du det är mellan gratis versionen och betal versionen av duolingo? Om du vet. Testade gratis versionen i somras och tycke den var bra om än lite tråkig eftet ett tag.
 
Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde jag franska- och spanskalektionerna och valde bort dem så snabbt jag kunde, men engelska gillar jag och pratar flytande då min sambo sedan 30 år tillbaka bara pratar engelska.

Men. Nu upptäcker jag att det är nästan OMÖJLIGT att få in de nya orden i hjärnan. Dottern har läst spanska och har de senaste dagarna, mycket road, försökt lära mig -Hej, vad heter du? på spanska, och jag kommer ungefär till -Hola... Sen glömmer jag resten på två minuter. Håller jag på att bli senil?? Jag är inte obildbar på andra sätt och jag älskar verkligen språk numera.

Man säger ju att språkdelen i hjärnan är som mest öppen medan man är barn, men andra menar att det inte alls är så. Jag röstar nog på det första..... Jag är lite chockad, faktiskt.

Det lite lustiga är, att jag fortfarande minns en del av franskan, fastän jag avskydde det och aldrig använde språket efter högstadiet. Vissa spanska ord påminner lite om franskan så ibland tänker jag dem på franska först och drar till med nåt liknande på spanska - veckodagarna, räkneorden etc. Men hur kan jag minnas dem fortfarande?

Men jag ska ta hem kursen och försöka. Någon här som lärt sig ett nytt språk på Äldre Dar? Och lyckats någolunda...? Jag dras med ett visst tvivel i mitt fall.....
Och jag som tänkte plugga språk när jag går i pension (+ allt annat jag har tänkt göra då).....det lär ju inte gå så bra.

Jag har inte pluggat sedan gymnasiet, och i princip aldrig använt tyskan eller franskan jag läste där.
Men som för dig så kommer jag ihåg en del i alla fall.
Engelskan är väl någorlunda hyfsad.
Du får väl komma med glada inlägg här om hur oväntat lätt det går när du väl kommit igång :)
 
Hur stor skillnad tycker du det är mellan gratis versionen och betal versionen av duolingo? Om du vet. Testade gratis versionen i somras och tycke den var bra om än lite tråkig eftet ett tag.
Har inte full koll, men man har åtminstone oändligt med liv och ingen reklam. Tror man får tillgång till lite mera fördelar/pris också
 
Nu fick jag svar från KomVux och blev lite nedstämd: För att ens kunna läsa Spanska 1 (det finns nivåer 1 - 4) ska man ha förkunskaperna från grundskola eller liknande. Annars blir även nivå 1 för svår. Men hallå - hur ska en då kunna lära sig ett nytt språk?!? Vad ska jag nu läsa in för att komma mig upp till ens den nivån? Några tips?
 
Nu fick jag svar från KomVux och blev lite nedstämd: För att ens kunna läsa Spanska 1 (det finns nivåer 1 - 4) ska man ha förkunskaperna från grundskola eller liknande. Annars blir även nivå 1 för svår. Men hallå - hur ska en då kunna lära sig ett nytt språk?!? Vad ska jag nu läsa in för att komma mig upp till ens den nivån? Några tips?
Det måste ju finnas kurser någonstans. Studieförbundet (eller vad de heter nuförtiden) tänker jag direkt på. Annars är Rosettastenen fortfarande jättebra. Appar som Duolingo är bra som komplement men man får noll grammatiklektioner så de har sina brister. Jag gillar Duolingo (är på dag 578 - portugisiska) men jag hade inte litat bara på den. Jag har köpt kursböckerna till gymnasieportugisiska och kör dem parallellt med appen.
 
Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde jag franska- och spanskalektionerna och valde bort dem så snabbt jag kunde, men engelska gillar jag och pratar flytande då min sambo sedan 30 år tillbaka bara pratar engelska.

Men. Nu upptäcker jag att det är nästan OMÖJLIGT att få in de nya orden i hjärnan. Dottern har läst spanska och har de senaste dagarna, mycket road, försökt lära mig -Hej, vad heter du? på spanska, och jag kommer ungefär till -Hola... Sen glömmer jag resten på två minuter. Håller jag på att bli senil?? Jag är inte obildbar på andra sätt och jag älskar verkligen språk numera.

Man säger ju att språkdelen i hjärnan är som mest öppen medan man är barn, men andra menar att det inte alls är så. Jag röstar nog på det första..... Jag är lite chockad, faktiskt.

Det lite lustiga är, att jag fortfarande minns en del av franskan, fastän jag avskydde det och aldrig använde språket efter högstadiet. Vissa spanska ord påminner lite om franskan så ibland tänker jag dem på franska först och drar till med nåt liknande på spanska - veckodagarna, räkneorden etc. Men hur kan jag minnas dem fortfarande?

Men jag ska ta hem kursen och försöka. Någon här som lärt sig ett nytt språk på Äldre Dar? Och lyckats någolunda...? Jag dras med ett visst tvivel i mitt fall.....
Jag har lärt mig holländska i vuxen ålder. Det har varit svårt för mig att börja tala - skriva och läsa är helt ok - kanske mest beroende på att jag jobbar ensam och inte direkt möter folk att prata med som man gör på en mer ordinär arbetsplats.

Har kört Duolingo gratisversion varje dag i sex månader nu när man ändå är hemma under corona och har nu ett helt annat självförtroende när jag talar. Tror melodin är att träna träna träna och vägra ge upp när det är svårt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I perioder har jag, precis som många andra, varit nedstämd, ibland lite mer än så. Jag har dock alltid haft lätt att sätta ord på saker...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: Gry
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 329
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Halva min släkt är tyskspråkig och jag vill verkligen att I ska kunna kommunicera hyfsat problemfritt med dem i framtiden - något jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 749
Senast: leia
·
Fritid Jag har ett stillasittande arbete och jag tycker det blir långsamt att lyssna på ljudböcker hela tiden... Så var det en person som sa...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp