Lära sig språk som "äldre".

Jag började med Duolingo för 46 dagar sedan, och har gratisversionen. Jag har hittills inte stört mig särskilt mycket på reklamen, och jag har hittills aldrig inte kunnat fortsätta på grund av för få liv - antingen har jag köpt mer liv eller så har jag övat på saker jag tidigare lärt mig (vilket har behövts).
 
Nu fick jag svar från KomVux och blev lite nedstämd: För att ens kunna läsa Spanska 1 (det finns nivåer 1 - 4) ska man ha förkunskaperna från grundskola eller liknande. Annars blir även nivå 1 för svår. Men hallå - hur ska en då kunna lära sig ett nytt språk?!? Vad ska jag nu läsa in för att komma mig upp till ens den nivån? Några tips?
Medborgarskolan brukar ha
 
Nu fick jag svar från KomVux och blev lite nedstämd: För att ens kunna läsa Spanska 1 (det finns nivåer 1 - 4) ska man ha förkunskaperna från grundskola eller liknande. Annars blir även nivå 1 för svår. Men hallå - hur ska en då kunna lära sig ett nytt språk?!? Vad ska jag nu läsa in för att komma mig upp till ens den nivån? Några tips?
Vad konstigt! Jag har läst steg 1 på komvux på gymnasienivå utan att ha läst spanska på grundskolenivå. Men de kan ju ha ändrat systemet sen dess.
Känner du till Instituto Cervantes? De borde ha spanskkurser på alla nivåer. Det är spanska statens organisation för att sprida och informera om språk och kultur.
 
Vad konstigt! Jag har läst steg 1 på komvux på gymnasienivå utan att ha läst spanska på grundskolenivå. Men de kan ju ha ändrat systemet sen dess.
Känner du till Instituto Cervantes? De borde ha spanskkurser på alla nivåer. Det är spanska statens organisation för att sprida och informera om språk och kultur.
Nej, men vad spännande! Jag ska kolla upp dem, tack!!
 
Hah! Idag fick jag brev från KomVux med avslag på min ansökan om att få läsa spanska hos dem. Ingen motivering, ingenting. Jag känner mig åldersdiskriminerad!!!

Nu hade jag iofs redan beställt just den kursboken, som finns att köpa hos Adlibris bl.a. (och som jag måst betala själv även via KomVux) och där står att kursen går i ett långsamt tempo och att ALLA klarar den. Men ändå. Lite snopet är det ju. Jag trodde KomVux var till för alla..... :cry:

Nu får jag läsa själv. Dottern ska hjälpa mig ;-) Och kursboken har länkar till online-lektioner!
 
Hah! Idag fick jag brev från KomVux med avslag på min ansökan om att få läsa spanska hos dem. Ingen motivering, ingenting. Jag känner mig åldersdiskriminerad!!!

Nu hade jag iofs redan beställt just den kursboken, som finns att köpa hos Adlibris bl.a. (och som jag måst betala själv även via KomVux) och där står att kursen går i ett långsamt tempo och att ALLA klarar den. Men ändå. Lite snopet är det ju. Jag trodde KomVux var till för alla..... :cry:

Nu får jag läsa själv. Dottern ska hjälpa mig ;-) Och kursboken har länkar till online-lektioner!
Svarar mitt eget inlägg ovan: jag inser nu, efter att ha googlat lite, att KomVux är till för de som vill läsa in gymnasiebetyg för vidare utbildning, och dit räknas väl inte jag. Så det är väl bara att acceptera.
 
Läsa själv kommer att gå jättebra! Det kanske finns studiecirklar på Facebook att gå med i. Eller virtuella lektioner via Zoom. Min make lär sig svenska och hans lärare är i London (vi är i USA) medan de andra kursdeltagarna är överallt i världen.

Se om du kan hitta ett tv-program dubbat på spanska! Det finns ju hur mycket som helst av märkliga ting på Youtube så du kanske hittar någonting där.
 
Folkuniversitetet tycker jag i a f tidigare haft bra kurser i språk, från nybörjade till ganska avancerade, men lite mer "på allvar" än vad en del andra studieförbund har. I flera språk finns (fanns?) det förberedelsekurser för olika officiella prov. Gissar att de även har distansundervisning i tider som denna
 
Jag tipsar om barnböcker. Det rekommenderas tex för personer som kommer till Sverige och ska lära sig svenska, det är enkelt språk och bilderna gör det lättare att sätta orden i rätt kontext. Ett bra sätt att komma igång.
 
Jag tipsar om barnböcker. Det rekommenderas tex för personer som kommer till Sverige och ska lära sig svenska, det är enkelt språk och bilderna gör det lättare att sätta orden i rätt kontext. Ett bra sätt att komma igång.
Bra ide! Det fungerar särskilt bra om man redan har hört eller läst historien. Jag köpte Harry Potter på latin när det var dags för Latin prose composition på universitetet. :o
 
För ett antal år sen (15?) gick jag nån vuxenutbildning i isländska. Tror jag läste två eller tre terminer.
Det var dock när jag sen besökte en bekant på Island, själv, och bad denne tala isländska istället för engelska med mig som det lossnade. På de 14 dagarna jag var där kunde jag utan problem hänga med i samtal (framförallt förstå) och kolla nyheter på tv tex. Var även och fikade hos en gammal tant som inte kunde engelska och kunde göra mig tillräckligt förstådd :).

Tyvärr blev det bara en resa till innan det av olika anledningar inte blev så mer, så just nu är jag nog tillbaka på ruta ett igen känns det som.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I perioder har jag, precis som många andra, varit nedstämd, ibland lite mer än så. Jag har dock alltid haft lätt att sätta ord på saker...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Gry
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 321
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Halva min släkt är tyskspråkig och jag vill verkligen att I ska kunna kommunicera hyfsat problemfritt med dem i framtiden - något jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 737
Senast: leia
·
Fritid Jag har ett stillasittande arbete och jag tycker det blir långsamt att lyssna på ljudböcker hela tiden... Så var det en person som sa...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp