Lära sig språk

Hippocampus

Trådstartare
Har ni tips på utbildningar/kurser som är bra för nybörjare? Jag skulle vilja lära mig arabiska och ta några försiktiga steg mot det. Jag läste lite arabiska på en nybörjarkurs för många år sen men jag minns inte ens "hej".... Så vad har ni för tips? Antar det mesta är digitalt.
 
Jag kör Drops och duolingo apparna som start men sen får man fördjupa sig i språket.
Se filmer lyssna på språket lyssna på hur det funkar i praktiken.
 
Uppsala universitet ger kurser i arabiska på distans.
https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=5AB123&lasar=21/22&typ=1

Liksom Lund, Göteborg, Dalarnas högskola och Linné. De flesta antog alla som sökte. Inte kollat huruvida de är på distans eller inte dock.
Tiden för ansökan till hösten gick just ut men gissar att de öppnar för sena ansökningar om ett tag om klasserna inte blivit fulla.
En kompis läste arabiska via Dalarna på distans och hon tyckte det var en riktigt bra kurs. Så det är ju helt klart ett alternativ.
 
Uppsala universitet ger kurser i arabiska på distans.
https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=5AB123&lasar=21/22&typ=1

Liksom Lund, Göteborg, Dalarnas högskola och Linné. De flesta antog alla som sökte. Inte kollat huruvida de är på distans eller inte dock.
Tiden för ansökan till hösten gick just ut men gissar att de öppnar för sena ansökningar om ett tag om klasserna inte blivit fulla.
jag provade för många år sedan läsa språk på universitet, jag hoppade dock av, det gick verkligen inte.
 
Har ni tips på utbildningar/kurser som är bra för nybörjare? Jag skulle vilja lära mig arabiska och ta några försiktiga steg mot det. Jag läste lite arabiska på en nybörjarkurs för många år sen men jag minns inte ens "hej".... Så vad har ni för tips? Antar det mesta är digitalt.
Jag gör som @Tranan - studerar via Duolingo-appen. Började som totalt okunnig i spanska för 203 dagar sedan. Tycker jag lärt mig en del och längtar efter att få åka till Spanien och öva på riktigt.
 
jag provade för många år sedan läsa språk på universitet, jag hoppade dock av, det gick verkligen inte.
Vad tyckte du inte funkade?
Jag har läst flera olika språk från grunden på universitet och de hade helt olika upplägg och gick således olika bra. Det jag läste på kvartsfart var helt klart bäst, annars gick det för fort och jag försökte hitta genvägar för att hänga med. Inte så smart i längden. :angel:
 
Vad tyckte du inte funkade?
Jag har läst flera olika språk från grunden på universitet och de hade helt olika upplägg och gick således olika bra. Det jag läste på kvartsfart var helt klart bäst, annars gick det för fort och jag försökte hitta genvägar för att hänga med. Inte så smart i längden. :angel:
För mig blev det så otroligt krångligt, för jag gillar genvägar ;) Jag tappade intresset omedelbart när vi började med att läsa nån grammatik-kurs i många veckor innan vi började läsa språket. Nu var ju detta runt 2003 så jag har kanske mognat sen dess ;)
 
För mig blev det så otroligt krångligt, för jag gillar genvägar ;) Jag tappade intresset omedelbart när vi började med att läsa nån grammatik-kurs i många veckor innan vi började läsa språket. Nu var ju detta runt 2003 så jag har kanske mognat sen dess ;)
Kanske har även språkundervisningen mognat lite. 🙄😆

Det språk jag gillade mest att läsa, där blev grammatiken invävd allt eftersom. I det andra var det mer uppdelat men följde ändå parallellt ord, läs och hörförståelsen.
Tror inte du ska dra språkundervisning på universitet över samma kam utan det kan nog se olika ut både vilket språk man läser, lärare och lärosäte. :)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
747
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: niardasp
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 114
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 426
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp