Lära treåring att somna själv

lilleknodd2

Trådstartare
Nu behöver jag eran hjälp...

Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har ända sen hon föddes behövt ligga intill för att kunna somna. Hon ammades till sömns när hon ammades och har sen hon slutade hållt handen/legat och ”myst” med våran arm. Förut gick läggningen rätt snabbt, 10-20 min men på senare tid har det börjat dra ut på tiden och läggningen kan ta upp till en timme - oavsett när man börjar lägga henne.
Vi väntar småsyskon om 4 månader och börjar båda känna att det är dags att lära sig att somna utan hudkontakten...
vi har testat att ”lura” henne (jag går och duschar medan hon lyssnat på ljudbok, säger att jag kommer tillbaka så fort jag är klar osv). Detta funkar dock inte alls då hon bara kommer upp och gör en lek av det.
Igår somnade hon som en däckad 21.20 efter att ha varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen medan vi firade sambons födelsedag. Det gick alltså mycket bra för henne att somna ensam, på 10min, när hon hållt igång hela kvällen.

Standard nu är att hon går och lägger sig vid 20. Hon är trött men kommer helt enkelt inte till ro på samma sätt längre.

På förskolan sover hon fortfarande, 1-1,5 tim. Hon är trött och jag vet inte alls hur hon skulle orka eftermiddagarna/kvällarna om vi tog bort vilan. Har dock funderat på testa from nästa vecka.

Idag och i förrgår har jag suttit på en stol bredvid hennes säng, men utan att ge henne min hand/hudkontakt. Hon pratar, leker, busar i upp emot 1-1,5 Tim..

Någon som har tips?
Den stora problematiken är alltså behovet av hudkontakt då vi måste försöka få bort den låsningen hos henne, för allas skull. På förskolan somnar hon själv i egen vagn. Behovet av hudkontakt gör även att hon inte kan somna om själv när hon vaknar på nätterna vilket kan vara allt från 1-3 gånger. Jag tror att om man får till läggningarna så kommer även uppvaken på natten ge med sig.

Nu har jag säkert skrivit samma sak hundra gånger om, men är det helt enkelt så att hon ska sluta sova dagtid nu? Men hur ska vi få bort kravet på hudkontakt vid läggning/uppvak?
 
Nu behöver jag eran hjälp...

Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har ända sen hon föddes behövt ligga intill för att kunna somna. Hon ammades till sömns när hon ammades och har sen hon slutade hållt handen/legat och ”myst” med våran arm. Förut gick läggningen rätt snabbt, 10-20 min men på senare tid har det börjat dra ut på tiden och läggningen kan ta upp till en timme - oavsett när man börjar lägga henne.
Vi väntar småsyskon om 4 månader och börjar båda känna att det är dags att lära sig att somna utan hudkontakten...
vi har testat att ”lura” henne (jag går och duschar medan hon lyssnat på ljudbok, säger att jag kommer tillbaka så fort jag är klar osv). Detta funkar dock inte alls då hon bara kommer upp och gör en lek av det.
Igår somnade hon som en däckad 21.20 efter att ha varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen medan vi firade sambons födelsedag. Det gick alltså mycket bra för henne att somna ensam, på 10min, när hon hållt igång hela kvällen.

Standard nu är att hon går och lägger sig vid 20. Hon är trött men kommer helt enkelt inte till ro på samma sätt längre.

På förskolan sover hon fortfarande, 1-1,5 tim. Hon är trött och jag vet inte alls hur hon skulle orka eftermiddagarna/kvällarna om vi tog bort vilan. Har dock funderat på testa from nästa vecka.

Idag och i förrgår har jag suttit på en stol bredvid hennes säng, men utan att ge henne min hand/hudkontakt. Hon pratar, leker, busar i upp emot 1-1,5 Tim..

Någon som har tips?
Den stora problematiken är alltså behovet av hudkontakt då vi måste försöka få bort den låsningen hos henne, för allas skull. På förskolan somnar hon själv i egen vagn. Behovet av hudkontakt gör även att hon inte kan somna om själv när hon vaknar på nätterna vilket kan vara allt från 1-3 gånger. Jag tror att om man får till läggningarna så kommer även uppvaken på natten ge med sig.

Nu har jag säkert skrivit samma sak hundra gånger om, men är det helt enkelt så att hon ska sluta sova dagtid nu? Men hur ska vi få bort kravet på hudkontakt vid läggning/uppvak?

Personligen skulle jag definitivt prova att ta bort dagsömnen! Våra har slutat sova dagtid runt 2,5 år, annars var det hopplöst att lägga dem på kvällen. Däremot skulle jag nog ligga nära en liten stund när hon ska somna, hon kanske behöver det helt enkelt för att känna sig trygg? Likaså kanske hon behöver se att ni verkligen är kvar där om hon vaknar till på natten. Men chansen finns ju att hon vaknar mindre på nätterna också om ni tar bort dagsömnen :)
 
Personligen skulle jag definitivt prova att ta bort dagsömnen! Våra har slutat sova dagtid runt 2,5 år, annars var det hopplöst att lägga dem på kvällen. Däremot skulle jag nog ligga nära en liten stund när hon ska somna, hon kanske behöver det helt enkelt. Likaså se att ni verkligen är kvar där om hon vaknar till på natten. Men chansen finns ju att hon vaknar mindre på nätterna också om ni tar bort dagsömnen :)
Att sova bredvid henne hela nätterna funkar inte alls för någon av oss, då får ingen sova och eftersom vi ska ha lillebror och pappan börjar jobba tidigt är det liksom inte ett alternativ att samsova. Hon VILL dessutom inte samsova och har aldrig riktigt gjort det.
Hon har sovit i eget rum sen hon var ett och det är inte så att hon är hysterisk vid läggning eller uppvak som att hon blir rädd/har behov av att man sover bredvid utan just att hon har som ”måste” att mysa med en hand eller arm - istället för tillexempel ett gosedjur. Det är just den fixeringen vi vill få bort. Närhet och mys/gos får hon innan hon ska somna, just för att hon har behov av det, men vill försöka få till att hon kan somna in själv om du förstår vad jag menar 🤭
Medan hon ammades på nätterna så var bröstet hennes fixering, när vi slutade amma så bytte hon det till napp och ”nyp” på hand/arm.

Ska testa under helgen att inte sova alls på dagen och se hur hon fixar det!
Tack för tips!
 
Hon verkar ha ett behov av att vara nära er, och efter en lång dag så är det inte ett dugg konstigt att vilja "tanka närhet" innan natten ❤

Jag hade minskat på sovtiden på dagis och sen bestämt mig för att 30 minuter (eller så länge ljudboken spelas, något som gör det konkrerare än tid) ligger vi bredvid, sen går mamma/pappa upp.
 
Hon verkar ha ett behov av att vara nära er, och efter en lång dag så är det inte ett dugg konstigt att vilja "tanka närhet" innan natten ❤

Jag hade minskat på sovtiden på dagis och sen bestämt mig för att 30 minuter (eller så länge ljudboken spelas, något som gör det konkrerare än tid) ligger vi bredvid, sen går mamma/pappa upp.
Hur gör du sen när barnet inte ligger kvar i sängen när mamma/pappa går upp?
Tankar närhet gör vi innan vi försöker lämna henne själv. Ligger bredvid, myser, dricker välling och pratar om dagen som gått. Det är sen vid själva insomningen som det blir tokigt då hon gör det till en lek att komma upp och gå ut från sovrummet.
 
Att sova bredvid henne hela nätterna funkar inte alls för någon av oss, då får ingen sova och eftersom vi ska ha lillebror och pappan börjar jobba tidigt är det liksom inte ett alternativ att samsova. Hon VILL dessutom inte samsova och har aldrig riktigt gjort det.
Hon har sovit i eget rum sen hon var ett och det är inte så att hon är hysterisk vid läggning eller uppvak som att hon blir rädd/har behov av att man sover bredvid utan just att hon har som ”måste” att mysa med en hand eller arm - istället för tillexempel ett gosedjur. Det är just den fixeringen vi vill få bort. Närhet och mys/gos får hon innan hon ska somna, just för att hon har behov av det, men vill försöka få till att hon kan somna in själv om du förstår vad jag menar 🤭
Medan hon ammades på nätterna så var bröstet hennes fixering, när vi slutade amma så bytte hon det till napp och ”nyp” på hand/arm.

Ska testa under helgen att inte sova alls på dagen och se hur hon fixar det!
Tack för tips!

Ursäkta att jag var otydlig, jag menade alltså inte att ni ska samsova utan att hon kanske behöver ha er nära just då när hon ska somna. Men låter bra att testa att skippa dagsömnen, kanske blir hon så trött på kvällarna då att hon inte orkar springa efter sen när ni går utan somnar själv efter en stunds mys och gos :up:
 
Ursäkta att jag var otydlig, jag menade alltså inte att ni ska samsova utan att hon kanske behöver ha er nära just då när hon ska somna. Men låter bra att testa att skippa dagsömnen, kanske blir hon så trött på kvällarna då att hon inte orkar springa efter sen när ni går utan somnar själv efter en stunds mys och gos :up:
Det är detta som är målscenariot 😅
Självklart kommer hon fortsätta få den närheten hon behöver, men det är som sagt själva insomnandet som behöver tränas på..

Nu har jag suttit i hennes rum en timme, tillslut somnade hon lugnt och fint ensam i sin säng. Med mig sittandes på stolen. Hon kanske helt enkelt inte är tillräckligt trött 🤔
 
Det är detta som är målscenariot 😅
Självklart kommer hon fortsätta få den närheten hon behöver, men det är som sagt själva insomnandet som behöver tränas på..

Nu har jag suttit i hennes rum en timme, tillslut somnade hon lugnt och fint ensam i sin säng. Med mig sittandes på stolen. Hon kanske helt enkelt inte är tillräckligt trött 🤔
Jag skulle också testa att ta bort dagsvila, kan vara jobbigt ett tag innan barnet vant sig dock. Sen vi tog bort den så är nattningarna en dröm, kunde ta timmar förut...
Jag förberedde dottern ett tag innan att hon är så stor nu och att det snart är dags att somna själv. Vi sätter på saga och lägger oss bredvid i 5-10 min för att mysa och säga godnatt, sen går vi föräldrar iväg. Tog längre tid i början innan vi kunde gå, men nu har hon inga problem med att ligga vaken själv, även om hon inte är så trött.
Tror mkt på förberedelse och att prata med barnet om det, så går det enklare när det väl är dags för förändringen.

Kan också tillägga att vi testat detta mad att somna själv i omgångar, men då har det inte funkat, tror helt enkelt att hon inte var redo då.
 
Tänker att ni är på helt rätt spår, och det kommer nog ta lite tid nu i början innan hon vänjer sig. Så ni får försöka hålla ut och fortsätta på samma spår så kommer nog tiden kortas ner dag för dag. När vi lärde sonen att somna själv hade han visserligen spjälsäng så det underlättade ju lite då han inte kunde gå iväg någonstans. Men jag tänker att sitta på en stol i rummet, alternativt utanför rummet (gör ni det är det ju bra att ni berättar för henne att ni sitter precis utanför) och bara vara tyst är det bästa. Inte prata, skulle hon gå upp skulle jag bara tyst leda/lägga tillbaka henne i sängen. Brukar ju bli en del "röjande" i början men när de märker att man inte hänger med på tåget brukar det tillslut greja med nått själva och sen somna. Angående ta bort sovstunden på dagen har jag inget att bidra med, har ingen aning om när barn behöver sluta sova middag :p Men det kan ju helt klart vara värt ett försök.
 
Om det är handen som hon vill ha kontakt med, kan ni inte börja med att sitta bredvid sängen och hålla henne i handen? Då får hon hudkontakten och sen är steget inte lika långt om man absolut vill att hon ska kunna somna helt själv.
 
Om det är handen som hon vill ha kontakt med, kan ni inte börja med att sitta bredvid sängen och hålla henne i handen? Då får hon hudkontakten och sen är steget inte lika långt om man absolut vill att hon ska kunna somna helt själv.
Jag tror tyvärr att vi bara ”drar ut på lidandet” om hon får hålla handen oavsett vart vi sitter, så det kommer då bli samma jobbiga situation när vi än tar bort möjligheten att hålla i någon av oss men det ska absolut funderas på!

Tack!
 
Jag tror tyvärr att vi bara ”drar ut på lidandet” om hon får hålla handen oavsett vart vi sitter, så det kommer då bli samma jobbiga situation när vi än tar bort möjligheten att hålla i någon av oss men det ska absolut funderas på!

Tack!
Men varför vill ni att hon ska sluta att hålla handen?
Kan man korta tiden på läggningen så är det ju bra, men varför måste hon sluta hålla handen unde läggstunden? ?
 
Hur gör du sen när barnet inte ligger kvar i sängen när mamma/pappa går upp?
Tankar närhet gör vi innan vi försöker lämna henne själv. Ligger bredvid, myser, dricker välling och pratar om dagen som gått. Det är sen vid själva insomningen som det blir tokigt då hon gör det till en lek att komma upp och gå ut från sovrummet.
Jag låg och läste en bok och det tog helt enkelt en timma (vilket var kortare än det tog när han var yngre). Tror jag gjorde det då och då ända upp i 7 årsåldern. Faktum är att jag kröp ned i hans säng sist han inte kunde sluta tänka på otäcka aliens och han är 9 nu. Det händer mer och mer sällan. (vi körde varannan kväll)

Kan ni få henne att trava upp och lägga sig i er säng när hon vill somna om istället för ropa?

De som har barn som man bara lägger ned och som somnar själva verkar mer ha sådana barn helt enkelt, de verkar inte ha gjort någonting? Men visst med lillebror satt jag i dörrkarmen och läste istället.

Vi kortade inte sömnen där, han sov i ett par timmar. Men han somnade inte snabbare när han började skolan. Det tar honom en timma att somna helt enkelt, nu läser han serietidningar den timman, och det tog mig någon timma när jag var liten, och min man.
 
Senast ändrad:
Jag tror tyvärr att vi bara ”drar ut på lidandet” om hon får hålla handen oavsett vart vi sitter, så det kommer då bli samma jobbiga situation när vi än tar bort möjligheten att hålla i någon av oss men det ska absolut funderas på!

Tack!

Men är det ett så stort problem om ni behöver sitta bredvid och hålla henne i handen? Hon är ju fortfarande ett väldigt litet barn. Jag förstår de praktiska problemen i att behöva ligga bredvid när man samtidigt har en bebis (har rätt mycket erfarenhet på den fronten :p ), men sitta bredvid sängen?

Mitt äldsta barn är drygt 4 och vi ligger bredvid honom när han ska somna. Han somnar om själv när han vaknar på natten så jag har inte ens tänkt på att de skulle vara sammankopplade.
 
Jag förstår inte heller problemet med att hålla handen? Har två barn med nästan exakt samma åldersskillnad och har från början lagt båda barnen själv samtidigt varje natt. Storebror vill ligga nära, lillasyster ammar och behöver sen för det mesta lite hjälp att somna...men då ligger storebror bredvid och väntar på att bli kramad så han kan somna. Tycker det låter lite som att ni skapar ett problem innan det har blivit ett problem.. men gissar att du bara kan sluta hålla handen om det känns viktigt för dig, tids nog lär hon ju somna hur som helst :)
 
Eftersom hon sover i eget rum och lillebror kommer sova i egen säng i vårat rum underlättar det om någon av dom kan ligga en liten stund själv, om det skulle vara något med den andra. Helt enkelt underlätta för oss alla.
Hålla handen kommer hon nog vilja fortsätta göra tills hon blir 10 minst om vi inte slutar någon gång, så att fortsätta bara för att ser jag inte riktigt meningen med.

Det var mest om någon hade något handfast tips och jag har fått några, så vi börjar med att testa ta bort/minska på vilan.
Så får vi se om hon kan somna lite snabbare/själv. När hon varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen häromdagen var det som sagt inga problem alls att somna själv samt sova hela natten.
 
När nattningarna börjar bli sådär är det absolut värt att prova att ta bort dagssömnen. Barnet kan faktiskt bli piggare av det. När vi tog bort dagssömnen gav det 1-2 timmar mer sömn per dygn. Barnet sover 18-06, istället för ca 20:30-06 och en timme sömn på dagen. Nattningen gick från 1,5 timme till 10 min.

Somna med hundkontakt gör vår 3,5 åring fortfarande. Somna om själv går ibland och ibland inte. Kan hon inte somna om kommer hon själv till våran säng. Tycker det är mycket begärt att en 3-åring ska förväntas kunna somna om själv och jag är inte så säker på att det förändras med annan nattningsrutin.
 
Eftersom hon sover i eget rum och lillebror kommer sova i egen säng i vårat rum underlättar det om någon av dom kan ligga en liten stund själv, om det skulle vara något med den andra. Helt enkelt underlätta för oss alla.
Hålla handen kommer hon nog vilja fortsätta göra tills hon blir 10 minst om vi inte slutar någon gång, så att fortsätta bara för att ser jag inte riktigt meningen med.

Det var mest om någon hade något handfast tips och jag har fått några, så vi börjar med att testa ta bort/minska på vilan.
Så får vi se om hon kan somna lite snabbare/själv. När hon varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen häromdagen var det som sagt inga problem alls att somna själv samt sova hela natten.

Ta problemet när det kommer, om det kommer. Lillebror kanske inte alls är någon nigh need baby och detta är ett icke-problem, eller så är han det och då hittar ni en strategi när ni faktiskt har problem.

Att 3-åringen kommer hålla handen tills hon är minst 10 år, om ni inte sätter stopp, tycker jag både är ett fånigt påstående och en lite taskig barnsyn.
 
Nu behöver jag eran hjälp...

Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har ända sen hon föddes behövt ligga intill för att kunna somna. Hon ammades till sömns när hon ammades och har sen hon slutade hållt handen/legat och ”myst” med våran arm. Förut gick läggningen rätt snabbt, 10-20 min men på senare tid har det börjat dra ut på tiden och läggningen kan ta upp till en timme - oavsett när man börjar lägga henne.
Vi väntar småsyskon om 4 månader och börjar båda känna att det är dags att lära sig att somna utan hudkontakten...
vi har testat att ”lura” henne (jag går och duschar medan hon lyssnat på ljudbok, säger att jag kommer tillbaka så fort jag är klar osv). Detta funkar dock inte alls då hon bara kommer upp och gör en lek av det.
Igår somnade hon som en däckad 21.20 efter att ha varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen medan vi firade sambons födelsedag. Det gick alltså mycket bra för henne att somna ensam, på 10min, när hon hållt igång hela kvällen.

Standard nu är att hon går och lägger sig vid 20. Hon är trött men kommer helt enkelt inte till ro på samma sätt längre.

På förskolan sover hon fortfarande, 1-1,5 tim. Hon är trött och jag vet inte alls hur hon skulle orka eftermiddagarna/kvällarna om vi tog bort vilan. Har dock funderat på testa from nästa vecka.

Idag och i förrgår har jag suttit på en stol bredvid hennes säng, men utan att ge henne min hand/hudkontakt. Hon pratar, leker, busar i upp emot 1-1,5 Tim..

Någon som har tips?
Den stora problematiken är alltså behovet av hudkontakt då vi måste försöka få bort den låsningen hos henne, för allas skull. På förskolan somnar hon själv i egen vagn. Behovet av hudkontakt gör även att hon inte kan somna om själv när hon vaknar på nätterna vilket kan vara allt från 1-3 gånger. Jag tror att om man får till läggningarna så kommer även uppvaken på natten ge med sig.

Nu har jag säkert skrivit samma sak hundra gånger om, men är det helt enkelt så att hon ska sluta sova dagtid nu? Men hur ska vi få bort kravet på hudkontakt vid läggning/uppvak?
Varför vill du ha bort det? Bebisen kan väl ligga bredvid medan ni nattar/väcker, om den är vaken?

Jag har aldrig ens tänkt på det som ett problem, jag har två barn. De har alltid nattats med hudkontakt.

Svårigheten att natta om vid uppvak löste vi genom att de fick komma över till vår säng om de vaknade på nätterna. I nåt skede kom de på att de kunde somna om själva, och orkade inte gå till oss när de vaknade på nätterna längre, eftersom det var lättare att somna om i sin egen säng.
 
Eftersom hon sover i eget rum och lillebror kommer sova i egen säng i vårat rum underlättar det om någon av dom kan ligga en liten stund själv, om det skulle vara något med den andra. Helt enkelt underlätta för oss alla.
Hålla handen kommer hon nog vilja fortsätta göra tills hon blir 10 minst om vi inte slutar någon gång, så att fortsätta bara för att ser jag inte riktigt meningen med.

Det var mest om någon hade något handfast tips och jag har fått några, så vi börjar med att testa ta bort/minska på vilan.
Så får vi se om hon kan somna lite snabbare/själv. När hon varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen häromdagen var det som sagt inga problem alls att somna själv samt sova hela natten.
Hon vill väl hålla handen så länge hon behöver? I nåt skede är hon tillräckligt stor och självständig för att klara sig utan, men det är det ju rimligen hon själv som bäst kan avgöra. Ge barnet den närhet hon behöver.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp