Läromedel svenska: App, Cd etc

majola

Trådstartare
Jag har en fråga till lärare och föräldrar till barn på låg- och mellanstadium ungefär.

Pga av Corona är ju skolorna i den flesta europeiska länder stängda. Detta gäller naturligtvis också vår "svenska skola" (kompletterande svenskundervisning i utlandet). Eftersom vi misstänker att våra grupper kommer att höra till de sista som släpps in igen (vi lånar lokaler på en grundskola) så gäller det att ställa om till distansundervisning. Nu är vi på jakt efter passande digitala lösningar.

Många tyska skolbarn använder sig av en App som heter Anton. Där finns övningar i alla skolämnen, indelat efter klass. Man kan bilda grupper (min dotters klass har t ex en grupp där läraren kan ställa in vilka uppgifter de ska göra) eller använda den enskilt. Finns det något liknande på svenska? Vi behöver egentligen inte alla ämnen heller, svenska skulle räcka långt.

Finns det övningsböcker med tillhörande CD eller inloggning för web-baserade övningar? Jag har hört talas om lärare som låter barnen göra läsläxa genom att läsa in en ljudfil och skicka in t ex. Hur funkar det i era klasser? Svenska skolor verkar vara mycket längre fram generellt med teknik och media, så vi hoppas på många bra tips.

Tack på förhand!
 
Kolla in Google Classroom - om det är tänkt att läraren ska sköta undervisningen.

Elevspel.se - för förströelse spel som övar svenska och andra ämnen.
 
Kolla Bingel, det används mycket på min skola. Är baserat på Sanomas läromedel så vet inte hundra om det fungerar utan att man har dessa också men sidan är poppis bland eleverna och med bra övningar.
 
Kolla Bingel, det används mycket på min skola. Är baserat på Sanomas läromedel så vet inte hundra om det fungerar utan att man har dessa också men sidan är poppis bland eleverna och med bra övningar.

Intressant. Jag vet att minst en av grupperna använder material från Sanoma. (Jag är med i styrelsen, inte i lärarteamet.)
 
Den verkar verkligen toppen! Vilket utbud!

Men en dum fråga, finns den på svenska, eller måste våra lärare producera eget material och ladda upp eller hur funkar det? Jag hittade bara en engelsk version.
Det är engelsk men det är ur lätt att göra eget material. Jag gör allt själv eller så kopierar jag andras och ändrar språk i den. Fråga om du vill veta mer!
 
Det är engelsk men det är ur lätt att göra eget material. Jag gör allt själv eller så kopierar jag andras och ändrar språk i den. Fråga om du vill veta mer!

Nu har jag testat lite och är sjukt imponerad. Ska rekommendera Seesaw till styrelse och lärare! Tack så mycket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp