Läs detta först!!!

Sv: Läs detta först!!!

Om jag skulle få ett kompicerat taktproblem i en utvecklingsfas under träning av en unghäst - tror du då det skulle vara någon mening för mig att lägga in en tråd här för att diskutera det och få hjälp ?

Men om du lade in en bild samtidigt så skulle du få en massa svar:)

Tööööt isis:love:
ÅÅÅÅÅH han e lik en isis på min ridskola
Vilken ridskola då?:love: :rofl: :devil:
Vad har du för sadel?
Ska sadeln verkligen ligga så långt fram?
Fiiint din pålle töltar så här töltar min:
Med d går juh inte kan nån förklara hur man lägger in biiiiild
Har han inte lite långa hovar?
Fint men går aldrig isisar i form?
Ska verkligen vuxna rida ponnyer, jag tycker det ser konstigt ut

Som sagt, massa svar:D
 
Sv: Läs detta först!!!

....och detta svar kom från en "gammal försvunnen" användare som tydligen av någon anledning har slutat svara i de andra trådarna :angel: ?
 
Sv: Läs detta först!!!

Tja, efter att jag sålt hästen har jag försökt hålla kvar lite intresse för islandshästvärlden genom att åtminstone läsa på det här forumet.

Men det har blivit så annorlunda mot hur det var när det var bra. Rent personligt har jag inget emot sadel- eller eksemfrågor här. Men chattandet och bildvisandet stöter bort mig, hade hellre sett ett gnäggforum för sånt. Vilket väl bekräftar din poäng.:smirk:
 
Sv: Läs detta först!!!

Vad menar du? Att ni svarar eller sätter i ett hörn och tjurar?
Kanske jag tolkar ditt svar fel men hur menar du egentligen?
Om "fjortisfasoner" är att "sätta sig i ett hörn och tjura" för att man anser tråden ligger fel bör man väl kanske undvika att svara på den?

Boj,t.ex svarar på det mesta utan att prata så mycket om att trådarna ligger fel och det tycker jag är bra speciellt som hon faktiskt har en del intressanta saker att förmedla.

Jag kan förstå att du som moderator varken hinner eller orkar flytta på alla trådar som ligger fel ty då skulle du väl inte ha någon fritid alls. Jag har full respekt för det du gör på forumet.

Nu har det ju på senaste tiden blivit en del flyttade trådar och mycket diskussion om VAD man får skriva på just islandshästforumet och det tycks bara eskalera.

Vore inte Mandalakis förslag alldeles utmärkt?
Att kanske pröva på att dela upp islandshästforumet i ett STRIKT tävlingsforum samt ett forum för allt övrigt.
Jag tror alla skulle vinna på det.

moccis

Anledningen till de många flyttade trådarna är att många fler avsiktligt eller oavsiktligt lägger dem fel. Problemet har accelererat. Diskussioner om vad man får diskutera på forumet har funnits så länge forumet funnits, det är inget nytt och det går i vågor. Den som vill ha ett islandsforum till bör antingen maila Gunnar eller lägga in en tråd på avsett forum Bukefalos-Hjälp.

Jag tänker inte kommentera enskilda användare, men med fjortisfasoner (kunde lika gärna vara lekskole- eller dagisfasoner) menar jag att bildligt göra barsliga saker som att hålla för öronen, blunda, låtas att saker och ting inte finns. Det är ett flertal användare som skickar synpunter på att trådar ligger fel och forsätter att diskutera i dessa, t.ex jag själv, Boj och Silverkedjan. Jag tror att det är en försvinnade liten minoritet som anser att det är tabu att svare i en tråd man anser är felplacerad om nu ämnet intresserar en.

Moccis, anser du att folk lägger in inlägg som inte passar i trådarna är det bäst att skicka en synpunkt på dessa och inte att vid ett senare tillfälle påpeka vad som var fel, oavsett vad du ogillar eller i tillämpliga fall diskutera det i tråden.
 
Sv: Läs detta först!!!

Läste på Aftonbladets Ridsport att Islandshästen nu är de 2:a största rasen i Sverige

Nu ska vi väl inte diskutera det här egentligen, men detta faktum är flera år gammalt nu. Jag tror det är 4 eller 5 år sedan på ett årsmöte för SIF som detta togs upp, i samband med att man funderade på lokaler i Strömsholm.

Sorry, mycket out of topic jag vet.:angel:
 
Sv: Läs detta först!!!

Moccis skrev:
Ovanstående har jag inte sagt.Jag säger t.om att jag själv lagt in och svarat på trådar som inte hör hemma där.:devil:

Silverkedjan frågade mig:"moccis,vilka trådar på förstasidan tycker du handlar om gångartsridning,träning och tävling?"

Mitt svar var:
"Du frågar vilka trådar jag tycker handlar om gångartsridning på Islandshästforumet.
Övervägande delen handlar INTE om gångartsridning enligt vad jag kan se.
Om nu tråden SKALL handla om gångartsridning så borde ju mer än hälften av trådarna flyttas och det är ju en omöjlighet."

moccis som tycker det var bättre förr (Om man nu får tycka det?)
 
Sv: Läs detta först!!!

Nu ska vi väl inte diskutera det här egentligen, men detta faktum är flera år gammalt nu. Jag tror det är 4 eller 5 år sedan på ett årsmöte för SIF som detta togs upp, i samband med att man funderade på lokaler i Strömsholm.

Sorry, mycket out of topic jag vet.:angel:

Herregud! Skäms på mig!:o
Jaha, där ser man! Jag tycks ha fel i allt jag skriver.
Känns som om jag snart är idiotförklarad!
Kanske jag skulle skaffa mig en gunghäst istället?:idea: Både säkrare och lugnare kan jag tro.;)
Hur många islandshästar finns det i Sverige idag?
moccis
 
Sv: Läs detta först!!!

moccis som tycker det var bättre förr (Om man nu får tycka det?)

Jag tycker också det var bättre förr.

När saker och ting diskuterades på rätt sidor.

Alla andra raser och discipliner diskuterar avel på avelssidan. När vi också gjorde det blev det mycket värdefull feedback från erfarna avlare som INTE går in på ett tävlingsforum för att leta efter avelsfrågor.

Hur menar du med "förr" ? Det har ALDRIG varit så totalt urspårat som nu, med ett inlägg av 20 som håller sig till ämnet. Om du gillar att alla får lägga inlägg fel och att det mest pladdras i trådarna så är det väl NULÄGET du gillar?

"Förr" hade tex den här tråden legat på "Bukefalos-hjälp" ;)
 
Sv: Läs detta först!!!

Om nu tråden SKALL handla om gångartsridning så borde ju mer än hälften av trådarna flyttas och det är ju en omöjlighet."

Återigen - VARFÖR är det omöjligt just på den här sidan att hålla sig till ämnet och bukefalos regler?

Det är oerhört pinsamt för islandshästridningen som disciplin att det här ska vara ett "top of the line" -forum för gångartsridnig och tävling.

Självklart ger det inte intrycket att islandshästen är en seriös vuxenhäst.

Snarare ett gullegullobjekt för icke läskunniga/oförskämda (jag tycker det är oförskämt att uppsåtligen bryta mot forumreglerna) :cool:

Jag har PM:at Gunnar och frågat om han vill att forumets regler efterlevs eller om de ska skrivas om efter den förändring som skett, om sidan kan delas eller vad som ska ske, men inte fått något svar.
 
Sv: Läs detta först!!!

OM Jag gillade nuläget så hade jag väl inte föreslagit en delning?:(
Utrycker jag mig så oklart? :devil:
Jag har väl i rimlighetens namn aldrig nämnt att jag tycker det är okej att alla inlägg ligger fel??? Tvärtom.
moccis (som har rätt att tycka att det var bättre förr):banana:
 
Sv: Läs detta först!!!

...och nu har det kommit fler trådar om utrustning (som skulle få bättre svar på utrustning) och "vem kommer dit?" så nu finns det INGEN tråd på första sidan som hör till den "gamla" typen av gångartstrådar.

Öppnar man som "gammal" användare sidan x antal ggr och inte hittar en en enda tråd i det ämne som den ska/brukade handla om så ger man ju upp till slut.

Vilket i sin tur gör att det bara är spammarna kvar.

Visst fyller sidan en funktion för dem som inte ids gå in på olika forum för att diskutera olika saker, men problemet är att det finns ingen "tävla islandshästsida" och seriösa erfarna användare kvar längre, och ingen annanstans för dessa inlägg.

Skulle jag vilja diskutera hur bärigheten påverkas av öppna och sluta och om en "för i sidorna lösgjord" häst kan bli travtaktig i tölten av den typen av arbete så inte har jag några bollplank kvar här! Då är det större chans att man hittar någon att diskutera med på barock eller dressyr, typ. Fast där är det inte meningen att TÖLT-träningen ska ligga, så då postar man ju fel :(

Finns det något annat fristående seriöst gångartsforum på nätet? Någon som vet ?
 
Sv: Läs detta först!!!

Knapplån.

Jag tycker också att det känns som att Islandshäst förvandlats till en kafferepslokal. Jag tycker INTE att detta stackars lilla underforum ska behöva delas för att vissa inte bemödar sig lägga trådar på rätt ställe - för ärligt talat, hur svårt kan det vara?

Utrustningsfrågor ligger under - håll i er! - Utrustning!
Foderfrågor ligger under - detta är häftigt! - Foder!
Hästvårdsfrågor ligger under - denna är stor! - Hästvård!

Det KAN inte vara så svårt, som Thomas av Aquino sade om teodicéproblemet. ;)
 
Sv: Läs detta först!!!

...sa ytterligare en som "försvunnit" ;)

Alltså, vi "GAMLA" tycker ju inte det, men för de nya är ju den nuvarande blogg/gnäggsidan standard och de har inget intresse av att ändra på det.
 
Sv: Läs detta först!!!

Jag tycker också att det känns som att Islandshäst förvandlats till en kafferepslokal. Jag tycker INTE att detta stackars lilla underforum ska behöva delas för att vissa inte bemödar sig lägga trådar på rätt ställe

...eller respekterar ämnet för tråden. Just nu finns en sadeltråd som gått över i "här är en bild på min häst" och småpratande om hästens härstamning.
 
Sv: Läs detta först!!!

...eller respekterar ämnet för tråden. Just nu finns en sadeltråd som gått över i "här är en bild på min häst" och småpratande om hästens härstamning.

Touché. Och där undrar jag återigen: Hur svårt kan det vara? Det finns ju en PM-funktion, så här kommer en uppmaning till alla som inte begripit sig på den:

ANVÄND DEN!
 
Sv: Läs detta först!!!

Jag tycker islandshästsidan är ganska bra som den är, tycker t ex det är bra att det finns en information om hingstar-tråd här, i s f 100 trådar om olika islandshingstar på avel. Tråden om avelsmålet tycker jag också passar här.
Ibland kommer det trådar som inte passar (nu senast "brodda") men de flyttas.
Det finns mycket (islands)hästkunnigt folk här, inte alls bara nybörjare och fjortisar.
 
Sv: Läs detta först!!!

Nu verkar Gunnar ha ändrat så alla tävlingsforum är borta.

Rubriken är bara islandshäst och det antar jag är likställt med eller inkluderar isis-gnägg ?

Elin - helt allvarligt. Är det inte värt att surfa till avel, utrustning och hästvård i de frågorna om man kan hålla en SERIÖS profil på gångarts- och tävlingsdiskussionerna istället för att få dem nerklottrade med blogginlägg hela tiden ?

Jag ser nuförtiden någon ENSTAKA kunnig som gör något enstaka inlägg.

Men de flesta är borta. Och de kunniga inläggen drunknar i ord- och bild-svada från yngre förmågor som är bloggsugna men sällan vet vad de pratar om.

Nya användare kan ju inte SÅLLA svaren på samma sätt som du kan. De kanske på fullt allvar tror att det är ett bra sätt att få en travaktig häst i tölt att sätta boots fram som någon tvärsäkert skrev i en tråd.


Trist tycker jag eftersom buke var stört i norden på samlad gångartskompetens förut.
 
Sv: Läs detta först!!!

Jag läser även på avel, utrustning, hästvård m fl, mig spelar det egentligen ingen roll var t ex en tråd om islandshingstavelsvärderingen ligger men de flesta verkar ha svårt att hitta till avel.
Jag tycker vissa trådar flyttats felaktigt, en tråd om benskydd på tävling tycker jag ska ligga här och inte på utrustning.

Jag fick en idé. Ta bort rubriken islandshäst och lägg till "träna gångartshäst", det finns ju fler raser än islandshäst som har extra gångarter. Vad tycker ni?
 
Sv: Läs detta först!!!

Halleluja! Nya rubriker på Forumet!! Hoppas att det blir ordning nu! Verkligen välkommet, jättebra initiativ! :bow:
 
Sv: Läs detta först!!!

Nya användare kan ju inte SÅLLA svaren på samma sätt som du kan. De kanske på fullt allvar tror att det är ett bra sätt att få en travaktig häst i tölt att sätta boots fram som någon tvärsäkert skrev i en tråd.


Trist tycker jag eftersom buke var stört i norden på samlad gångartskompetens förut.

Jag vill att det ska vara så igen!
För jag må vara ny och okunnig men jag VILL lära mig ju!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 524
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp