Läsa böcker med Kindle?

Sasse

Trådstartare
Jag fick en Kindle för inte så länge sedan, men blir inte riktigt klok på hur den fungerar. Jag vet att jag kan köpa böcker via Amazon, men mina bekanter hävdar att det även ska gå att ladda ner gratisböcker och låna via bibliotek.

Någon som vet om detta faktiskt fungerar i praktiken och hur man gör i så fall? Har försökt hitta på nätet själv, men hittills inte hittat ett fungerande sätt.
 
Låna via bibliotek har jag inte lyckats med, de använder formatet epub som inte funkar med Kindle. De har dessutom ett kopieringsskydd så man inte ska kunna omvandla tii mobi som kindld använder.
Däremot har jag klarat att läsa andra böcker i epub och andra format genom att använda ett program som heter calibre (tror jag, det var ett tag sen jag gjorde det) och "översätta" till kindles format.
 
Senast ändrad:
Älskar Kindle!
Calibri är magiskt, enkelt att omvandla alla format till mobi. Tyvärr tror jag det är svårt med biblioteksböcker som @Karfitsa skriver, kindle och epub går inte ihop.
 
Det går att få över låneböcker till Kindle via Calibre. Det kräver dock ett tillägg som tar bort DRM-skyddet från boken, och jag vågar inte svära på att det faktiskt är lagligt att göra så.
 
https://biblioteket.stockholm.se/vilken-läsplatta-ska-jag-välja

Tyvärr finns det inte något (lagligt?) sätt att omvandla Kindle format till epub/adobe som är det vanligaste formatet. Jag gör det utan hämningar när jag köpt e-böcker från amazon eftersom boken är min. Låneböcker blir lite mer iffy eftersom man, som @Jeffery sa måste ta bort drm för att kunna läsa dem.
Jag vet att jag och @Sharpless är lika som bär, men i detta fall ska vi ära den som äras bör..!
 

Liknande trådar

IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
907
Senast: Trasten
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
897
Senast: sjoberga
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 898
Senast: Snubbelfot
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp