Läsa för två barn när den ena mest stökar...

Det var i den åldern (lilla tre, stora fem) som behovet av egna rum blev tydlig. Jag var ensam med dem och läggningarna blev helt enkelt för jobbiga. Egna rum underlättade enormt mycket för mig/oss. Då kunde stora barnet greja med annat medans jag la det lilla barnet. Sedan fick stora barnet den tid och uppmärksamhet hen behövde och de slutade störa varandra. Plötsligt blev läggningarna enkla. Jag förstår ju att det inte är en lösning som går att få till alla gånger och det var inte enbart pga läggningarna de behövde egna rum heller utan det fanns fler skäl men för oss blev det en bra lösning.
Ja egna rum hade förenklat mycket. Tyvärr är det skriande bostadsbrist här och en hyresrätt med 2 sovrum skulle kosta oss flera tusen mer än det radhus vi hyr i andra hand nu. Vi sparar till kontantinsats på ett hus och behöver varje krona... Så vi måste hitta en lösning helt enkelt☺
Barnen själva trivs dock med att dela rum, vi har erbjudit stora barnet att ha den inredda vinden som sovrum men det blir för ensamt och långt ifrån oss andra tycker hen. Där uppe är istället stora barnets lekrum+klädkammare så hen kan få lite space.
 
Vi är i liknande situation då vår 5 åring vill lära sig bokstäver och uttal medan vår 3 åring är likadan som eran, från tidig morgon tills han somnar på kvällen.

Just vid sagoläsning på kvällen så har vi löst det att de får välja bok varsin dag. Vi sitter i 5 åringens säng med ett barn på vardera sida om oss så de ser boken båda två. Sen att sluta springa, jadu vi är i samma sits för denna 3 åring lyssnar på vad man säger men sen gör han precis vad han vill iallafall. Helt skillnad mot sina två äldre bröder där man kunde ha några jobbiga nattningar och sen var det bra. Så fungerar inte detta barn, för vi har kämpat med att få honom att sova själv sen han var liten.

Jag fick tips av en förälder att läsa om high need baby/plusbarn, när jag pratade om min 3 åring. Har du hört talats om det? Inte för att det hjälper er nattning men för mig tex så hjälpte det att förstå varför sonen på 3 år är överallt samtidigt som han hörs och syns.
Så skönt att höra att vi inte är ensamma!
Har nog läst uttrycket high need baby sådär i förbifarten nån gång. Får kika på det.
Lilla är verkligen igång, hela dagarna. Syns, hörs, trivs med att vara i centrum, full av idéer, aktiv, social, påhittig, smart.
Hen uppskattade ju som sagt läsningen när hen var mindre men nu är det inte så intressant.
Jag misstänker att det började med att det skulle tävlas om min uppmärksamhet då jag för 9 månader sedan gick upp i tid på jobbet. Jag är alltså hemma mindre och det är ungefär då lilla började trassla känns det som. Och även om de båda är vana vid det nu så har det liksom blivit en ond cirkel kring det här med att läsa innan nattning.
För oss alla tror jag.

Om vi hoppar över läsning utan bara kramas, pussas och säger gonatt så sover bägge barnen inom 15 min 9/10 gånger. Helt smärtfria läggningar då alltså.
 
När jag är ensam med båda barnen (som visserligen är yngre än dina) så läser vi i soffan innan tandborstning. Känns som att risken för att de varvar upp sig i sängen blir mindre då, och busar de så finns ändå tid kvar av läggningen till att komma ner i varv igen.
 
Så skönt att höra att vi inte är ensamma!
Har nog läst uttrycket high need baby sådär i förbifarten nån gång. Får kika på det.
Lilla är verkligen igång, hela dagarna. Syns, hörs, trivs med att vara i centrum, full av idéer, aktiv, social, påhittig, smart.
Hen uppskattade ju som sagt läsningen när hen var mindre men nu är det inte så intressant.
Jag misstänker att det började med att det skulle tävlas om min uppmärksamhet då jag för 9 månader sedan gick upp i tid på jobbet. Jag är alltså hemma mindre och det är ungefär då lilla började trassla känns det som. Och även om de båda är vana vid det nu så har det liksom blivit en ond cirkel kring det här med att läsa innan nattning.
För oss alla tror jag.

Om vi hoppar över läsning utan bara kramas, pussas och säger gonatt så sover bägge barnen inom 15 min 9/10 gånger. Helt smärtfria läggningar då alltså.

Håller med övriga om att det låter som den lilla vill ha uppmärksamhet. Kan det vara så att hon känner sig lite utanför när stora lär sig nya saker och kanske får mycket uppmärksamhet för det? Jag upplever det litegrann här hemma med vår stora som nyligen lärt sig läsa och skriva, att mellanbarnet nog känner sig lite utanför. Dessutom har jag upplevt treårsperioden som lite speciell, mycket energi och vilja kombinerat med att de ännu inte kan behärska sig särskilt mycket, inget konsekvenstänk, ofta känslor i bergochdalbana och går inte riktigt att resonera med som med ett bara lite större barn.
Jag skulle nog ge det lite tid och ta läsövningsstunderna en annan tid på dagen eller försöka lösa det på ett annat sätt. Göra nattningen till en mysig stund då ni kanske pratar och hittar på en saga alla tillsammans så treåringen känner sig mer delaktig? Efter sommaren har treåringen vuxit till sig och kanske har ett helt annat tålamod.
 
Så skönt att höra att vi inte är ensamma!
Har nog läst uttrycket high need baby sådär i förbifarten nån gång. Får kika på det.
Lilla är verkligen igång, hela dagarna. Syns, hörs, trivs med att vara i centrum, full av idéer, aktiv, social, påhittig, smart.
Hen uppskattade ju som sagt läsningen när hen var mindre men nu är det inte så intressant.
Jag misstänker att det började med att det skulle tävlas om min uppmärksamhet då jag för 9 månader sedan gick upp i tid på jobbet. Jag är alltså hemma mindre och det är ungefär då lilla började trassla känns det som. Och även om de båda är vana vid det nu så har det liksom blivit en ond cirkel kring det här med att läsa innan nattning.
För oss alla tror jag.

Om vi hoppar över läsning utan bara kramas, pussas och säger gonatt så sover bägge barnen inom 15 min 9/10 gånger. Helt smärtfria läggningar då alltså.

Men då är ju problemet lätt att lösa. Läs vid andra tider på dagen. Läs när ni båda två är hemma så kan ni ta ett barn var och läsa den bok barnet uppskattar och på det sätt som passar barnet bäst. Läsning ska vara roligt, mysigt och avkopplande.
 
Nu är det iofs sommarlov om en dryg vecka och då försvinner ju problemet inser jag iom att barnen inte måste i säng så tidigt. Men jag tar ändå tacksamt emot era tips och tankar för det kommer ju en termin till sen.

Skapade tråden igår efter ytterligare en lässtund som innebär att lilla kravlade på oss, jag fick freda storasyskonet från att ha lillas tår i ansiktet, lilla springer och sätter på Tv:n, bankar på Tv:n, öppnar frysen, drar fram alla leksaker, skriksjunger, låser upp altandörren och rusar ut i trädgården(hen kan klättra över staketet och ta sig ut på bilvägen)etc.
Jag vet ju att lilla är obstinat och testar gränser men hen är envis som synden. Skrika och skälla är=timslånga utbrott så det funkar inte. Vi har tyvärr provat det med när frustrationen spiller över nån gång.
Eftersom jag gillar enkla lösningar tror jag att jag skulle ge den lilla en ipad under tiden jag läste för den stora. Om jag inte kunde lägga den lilla tidigare. Och sedan därefter läsa för den lilla, en bok som hen gillar och är jättekort (minns inte om det var en han eller en hon).

Vet ju att det inte anses bra med ipads före sängdags men du läser ju en bok sedan och den äldre behöver lite ro med sitt läsande.

Bygger såklart på att en ipad kan distrahera 3-åringen i 15 minuter så hen kan sitta med. Typ Toca Boca eller vad de heter.

Sedan var mitt barn också helt fast i att man bara fick läsa innan sängdags, men vi lyckades övertyga om att det var helt ok att läsa vid andra tillfällen också, uppmuntran, och det har blivit lyckat, speciellt om man vabbar.

Sedan eftersom du bad om råd och tips kanske det är en bra idé att öva på att hålla tråden mellan dagar eftersom jag tror att de om något år kräver det i skolan. Typ läsa halva sagan Snövit dag ett och halva dag två.

Sedan måste jag bara rekommendera Bamse för de minsta. Det är serietidningar att läsa högt för treåringar och dyl. Men eftersom vi inte hade slängt våra så återupptäckte jag dem när A var sju och precis skulle börja läsa lite själv, ensam. Det är Stora bokstäver, Korta meningar, Stora pratbubblor och korta historier som är sjukt gulliga :D Mycket uppmuntrande.

https://www.egmont.com/se/produkter/tidningar/bamse-for-de-yngsta/

De kan ju få dubbel nytta hemma hos dig ;)
 
Senast ändrad:
Håller med övriga om att det låter som den lilla vill ha uppmärksamhet. Kan det vara så att hon känner sig lite utanför när stora lär sig nya saker och kanske får mycket uppmärksamhet för det? Jag upplever det litegrann här hemma med vår stora som nyligen lärt sig läsa och skriva, att mellanbarnet nog känner sig lite utanför. Dessutom har jag upplevt treårsperioden som lite speciell, mycket energi och vilja kombinerat med att de ännu inte kan behärska sig särskilt mycket, inget konsekvenstänk, ofta känslor i bergochdalbana och går inte riktigt att resonera med som med ett bara lite större barn.
Jag skulle nog ge det lite tid och ta läsövningsstunderna en annan tid på dagen eller försöka lösa det på ett annat sätt. Göra nattningen till en mysig stund då ni kanske pratar och hittar på en saga alla tillsammans så treåringen känner sig mer delaktig? Efter sommaren har treåringen vuxit till sig och kanske har ett helt annat tålamod.
Det där påminner mig om en kompis. Äldsta barnet har börjat skolan och har läxor. Minsta vill också ha läxor. Lösningen är att även minsta får uppdrag att göra läxor. Skitsamma om det är att rita en teckning eller låtsas skriva en historia eller nåt annat.

Kanske kan det gå att göra något sånt @SpanskaLoppan ? Låta minstingen pussla ihop något i samma veva som du kikar på när boken är läst?
 
Så skönt att höra att vi inte är ensamma!
Har nog läst uttrycket high need baby sådär i förbifarten nån gång. Får kika på det.
Lilla är verkligen igång, hela dagarna. Syns, hörs, trivs med att vara i centrum, full av idéer, aktiv, social, påhittig, smart.
Hen uppskattade ju som sagt läsningen när hen var mindre men nu är det inte så intressant.
Jag misstänker att det började med att det skulle tävlas om min uppmärksamhet då jag för 9 månader sedan gick upp i tid på jobbet. Jag är alltså hemma mindre och det är ungefär då lilla började trassla känns det som. Och även om de båda är vana vid det nu så har det liksom blivit en ond cirkel kring det här med att läsa innan nattning.
För oss alla tror jag.

Om vi hoppar över läsning utan bara kramas, pussas och säger gonatt så sover bägge barnen inom 15 min 9/10 gånger. Helt smärtfria läggningar då alltså.
Då skulle jag helt enkelt köra en övertalningskampanj och läsa före middagen med den stora och på helgmornar eller något med den mindre?

(vi kan väl prova, smaka? vi testar en gång att läsa.)
 
I vår familj finns två barn. Den äldsta är nyblivna 7 år och mitt uppe i att lära sig läsa. Hen vill otroligt gärna läsa innan läggdags och då blandat att vi läser och att hen läser själv.
Vi har kämpat för att få det att funka men småsyskonet är inte alls lika intresserad... Lilla stökar runt, klättrar på oss, lägger fötter i ansiktet, far i och ur sängen, sjunger, springer runt i lägenheten och hittar på bus, pratar och kommenterar.
Lilla gillade också läsning vid läggdags när hen var 2 år och då läste vi varje kväll. Men då la hen sig också före storasyskonet.
Nu lägger sig båda vid 18.30-19 på vardagarna, det blir hopplöst att få upp dem annars. De delar dessutom rum och lilla är av lättväckt sort...

Min sambo och jag jobbar oregelbundna arbetstider och för att få ihop vardagen går vi ofta om varandra. Det innebär att vi för det mesta är bara en vuxen hemma vid läggning på vardagar.

Har någon nåt tips? Drömmen hade ju varit att vi alla kunde läsa och ha det mysigt tillsammans men vi skulle önska att lilla iaf kunde ligga i sin säng(underslafen på våningssäng)och koppla av under tiden(ca 20 min)... Hur kan man nå dit?
Nu har jag inget nytt att tillägga men jag förstår hur du känner. Vår 3,5 åring är precis likadan och då har vi bara en...
 
Jag tänker att just nu får man kanske bara acceptera att drömmen om en mysig avkopplande sagostund i sängen är just en dröm och bygga om rutinerna. Kan lilla distraheras av tv/platta och kolla på något skojigt medan ni läser med stora? Alt läsa ihop med äldsta barnet vid något annat tillfälle på dagen. Läsa en kortare bok som är anpassad efter lilla tillsammans på kvällen om det funkar? Annars kanske lättlästa böcker som sjuåringen kan ligga i sängen och titta i/läsa själv, eller ljudsagor kan funka som alternativ?

Två av mina barn har också varit helt rabiata i den åldern så du har mina fulla sympatier ;) det tenderar ju att bli bättre med åldern så efter sommaren eller om ett halvår kanske ni är steget närmare era mysiga lässtunder. :)
 
Att treåringen inte sitter still och lyssnar medan sjuåring ljudar/stakar sig igenom orden i boken är ju inte förvånande. Går det att förhandla med treåringen? Först läser vi din saga i vardagsrummet, sen får du ligga i din säng och lyssna på en saga ifrån ipaden men ditt storasyskon får höra/läsa sin saga i vardagsrummet. Så får varje barn sin egentid med dig som de verkar behöva.
 
Vi har haft liknande perioder. Jag är ensamståensamstående så jag är aldrig två. En nyckel har varit att sömnen på förskolan har behövt minskas. Lilla var helt enkelt inte så trött.
Sen har det just varit perioder. Nu (8 och 4) funkar det jättebra. Men det är svårt när det känns som att den stora blir "lidande" hur man än gör.
 
Om vi hoppar över läsning utan bara kramas, pussas och säger gonatt så sover bägge barnen inom 15 min 9/10 gånger. Helt smärtfria läggningar då alltså.
Jag hade också valt att ta lästräningen med det äldsta barnet vid en annan tid, det är nog bättre ur inlärningssynpunkt också, och vid läggdags själv läst eller bara nattat dem om det fungerar bättre. Jag förstår treåringens synpunkter här.
 
Om vi hoppar över läsning utan bara kramas, pussas och säger gonatt så sover bägge barnen inom 15 min 9/10 gånger. Helt smärtfria läggningar då alltså.
Då så tror jag att den lilla är övertrött och far runt så för att hålla sig vaken.
Jag hade flyttat läsningen till annan tidpunkt på dagen. Det som du beskriver blir ju inte trevligt för någon.
Den lilla kan inte bättre just nu, den är för trött för det.
Det blir bättre när hen orkar bättre på kvällen.
 
Jag hade försökt hitta en annan tidpunkt för läsningen, både för den stora och den lilla. Kanske en stund efter hämtning eller en lugn stund efter middagen men innan läggdags?
Det är inte en trevlig situation innan läggdags för någon av er just nu och då är det bättre att försöka hitta andra rutiner.
 
Jag tror som flera andra varit inne på att det inte är rimligt att förvänta sig att en 3-åring ska ligga tyst, stilla och intresserad när en sjuåring försöker läsa böcker. Och verkligen inte om 3-åringen ska ligga själv i underslafen på en våningssäng under tiden. Jag hade nog snarare varit lite chockad om lilla barnet klarade av att ligga och slappna av under de förutsättningarna ;)

Eftersom barnen somnar snabbt och lätt och smärtfritt utan läsning (tänk vilken utopi att ha det så tänker jag :D ) så har du nog lösningen där. Alternativt att du läser en kort saga som passar båda. Sen får ni se till att stora barnet kan få läsa vid annat tillfälle.
 
Att treåringen inte sitter still och lyssnar medan sjuåring ljudar/stakar sig igenom orden i boken är ju inte förvånande.

Precis! Och skulle 7-åringen mot förmodan inte staka sig så läser ingen i den åldern, som jag känner till, med någon som helst inlevelse vilket gör det dötråkigt.
 
Accepterar lilla att lägga sig före den stora?
Läs a med lilla och natta, den stora gör ngt annat i köket/vardagsrummet.
Sen läsa i soffan med stora och lägga denne efter det.. Borde inte diffa så mkt i tid, tänker 19 lilla 20 stora?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 248
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 319
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp