Läser ni skönlitterära e-böcker?

Jag föredrar vanliga böcker, blir mer fokuserad och upplever det mer avslappnat (hela grejen med att ta sin bok och sätta sig för att läsa). Men kan läsa e-bok om jag inte hittar boken fysiskt och det är ju smidigt på resor och så.
 
Sedan jag köpte en Letto läsplatta har min läsning mångdubblats. Den har minskat trösklarna till läsningen och som någon skrev innan blir läsergonomin så mycket bättre. Det är oerhört stor skillnad att läsa från läsplatta än en surfplatta/mobil, jag läser aldrig på skärm förutom på läsplattan. Min man har också en och han uppskattar jättemycket att kunna läsa på kvällen när jag somnat utan att behöva tända sänglampan.

Jag köper ytterst sällan e-böcker utan lånar från biblioteket. Har lånekort i två olika kommuner så brukar kunna hitta det mesta jag vill läsa. Läser mest nyutgivet, kan vara lite krångligare att få tag på äldre böcker i e-format.
 
Papper eller ljudbok, jag läser helst så lite som möjligt på skärm eftersom jag ändå måste läsa avhandlingar, artiklar och grejer för utbildningen. När jag rent nöjesläser vill jag ha papper, även om det kostar mer.
 
Om en skönlitterär bok finns tillgänglig som traditionell bok och e-bok, vad väljer ni då? Vanligtvis är ju e-boken en hel del billigare än den tryckta boken. Påverkar det ert val? Vad använder ni när ni läser e-böcker? Mina egna fördomar sa att man absolut inte kunde läsa en e-bok bekvämt på mobilen (för "pluttigt"), men när jag testade idag kändes det faktiskt inte så dumt alls.

Funderar på hur min bok ska ges ut, och om e-bok är ett intressant alternativ..... :) Kul att höra andras åsikter :) !

Jag läser allt jag kan som e-bok. På telefon (iPhone XR), iPad, Kindle eller Storytel Reader. Så otroligt smidigt. Jag läser mycket snabbare när jag läser på skärm, de får plats i jackfickan (nja, inte iPaden men där läser jag inte så mycket numera), jag kan ha tusentals titlar med mig precis överallt och de väger bara något hekto.

Sedan släpps ju inte allt som e-bok, och somligt släpps mycket senare än pappersboken ifråga, så har jag bråttom att läsa något nytt så läser jag förstås fysiska böcker också. Men e-boken är verkligen en revolution i mitt liv, jag läser väldigt mycket.
 
Skönlitteratur läser jag enbart som e-bok om det inte är böcker jag redan har eller böcker jag köper i andra hand. Jag läser mest skönlitteratur när jag reser och då är det så smidigt att använda min Kindle istället för att bära med sig fysiska böcker.
 
Skönlitteratur läser jag enbart som e-bok om det inte är böcker jag redan har eller böcker jag köper i andra hand. Jag läser mest skönlitteratur när jag reser och då är det så smidigt att använda min Kindle istället för att bära med sig fysiska böcker.

Det beror nog på hur man reser. Jag lämnar hellre en pocketbok vid poolen/på stranden när jag ska bada än en läsplatta/iPad.
 
Jag väljer pappersbok alla dagar i veckan. Jag gillar att få pilla, vända/vika blad, hålla och känna pappersdoft. (Ja, jag gör hundöron och knäcker bokryggar) Och jag gillar att sedan få stapla mina böcker i en stor hög eller fylla hela bokhyllor med dem :D Ljudbok funkar inte alls, jag tappar lätt fokus och "glömmer" lyssna hela tiden. E-bok funkar säkert, men jag har absolut noll intresse av det. Vansinnigt oromantiskt med läsplatta...
 
Jag läste om miljöfördelar som ett argument för att välja e-bok i stället för tryckt bok. Någon som skulle välja e-bok pga detta?
Vilka skulle miljöfördelarna vara?

Papper, en av Sveriges viktigaste exportprodukter, ingår i ett kretslopp, och numera är processerna väl genomtänkta ur ett miljöperspektiv.

De elektroniska manicker (mobiler, padda, bokläsare) som krävs för att läsa e-boken är föga miljövänliga, i varje fall jämfört med papper. Ju fler manicker man har, och ju oftare man behöver/anser sig behöva byta dem, desto större avtryck på miljö och klimat.

Det är väldigt lönsamt att sälja e-media, eftersom man bara behöver ta betalt för innehållet, samtidigt som det pressar priset på fysiska böcker.

KL
Personligen föredrar jag fysiska böcker, min lästeknik är anpassad till att ta in större stycken i taget, och jag blir trött i huvudet av ljuset på läsmanicker.
Mobilen är för liten, och större manicker ryms inte i fickan.
 
Håller med skogaliten. Jag vet inte hur många böcker man behöver köpa för att göra lika stort avtryck på miljön som tillverkningen av en läsplatta. Troligtvis mer än vad jag läser under min livstid och garanterat mer än vad jag läser under läsplattans livstid.

Men jag har en läsplatta eftersom det är smidigt att kunna ha många böcker med sig på längre resor. Även smidigt att kunna läsa i mörker. Mobilen är inte bra nog för att jag ska orka läsa på den i längden. Plus att batteriet tar slut.

Så om en bok finns som e-bok är det större chans att jag köper den. Eller lånar den på biblioteket (kan göras direkt från läsplattan).

Men jag tycker det är rätt värdelöst att betala 60 spänn för en bok jag bara kommer läsa en gång jämfört med att skaffa en riktig pappersbok som jag kan ge till en vän eller behålla och återvända till. Chansen att jag betalar för boken är högre med e-böcker just för att man inte får dem i present eller köper dem second hand.

Jag vet inte hur det fungerar för författare men jag vet att vad gäller musik så är det löjligt vad lite artisterna får från digitala tjänster så jag får inte känslan att jag stödjer författaren, eller ens förlaget när jag köper e-böcker. Jag har bemödat mig med att undvika amazon, men har inget större förtroende för någon.
 
Håller med skogaliten. Jag vet inte hur många böcker man behöver köpa för att göra lika stort avtryck på miljön som tillverkningen av en läsplatta. Troligtvis mer än vad jag läser under min livstid och garanterat mer än vad jag läser under läsplattans livstid.

Det finns LCA:er på det där, och om inte jag minns fel så var break even (om man bara köper pocket) nånstans vid hur många böcker jag tidigare köpte på 1,5 år. Kindlen är som sagt 6 år nu, och visar inga som helst tendenser att behöva bytas ut. (Till skillnad från mobilen, som brukar behöva rejäla utbyten av delar vid 1,5 år och dessutom kostar 10 ggr mer.)

Det är ju inte bara en bok som ska tillverkas, den ska dessutom transporteras i flera led, säljas i någon form av butik och sen rent krasst läses de flesta böcker bara en gång och sen antingen kastas eller förvaras (vilket i sig är en miljökostnad eftersom mer förvaring kräver större bostäder). Om vi ska kunna leva på de där "hållbara" kvm måste åtminstone jag minimera det fysiska ägandet till sånt som inte går att förvara digitalt.

Som referens köpte jag mellan 40 och 80 böcker om året strax innan jag köpte Kindle. Numera är det lyrik och "blädderböcker" jag köper enbart.

Tillägg: om jag verkligen älskar en bok så mycket att jag vill ha den i min hylla för att den gör mig glad köper jag en inbunden (och försöker hitta den som e-bok på biblioteket för att kunna läsa den ordentligt :D).
 
Även smidigt att kunna läsa i mörker.

Detta argument glömde jag! Det är guld värt att kunna läsa tidigt på morgonen eller på natten utan att störa med lampa. Dessutom kan jag somna ifrån plattan utan att det gör något (slipper vakna två timmar senare med lampan tänd och inte ha någon aning om vilken sida jag var på) och jag kan ligga på sidan och läsa vilket jag tycker är jobbigt med fysisk bok.
 
Det finns LCA:er på det där, och om inte jag minns fel så var break even (om man bara köper pocket) nånstans vid hur många böcker jag tidigare köpte på 1,5 år. Kindlen är som sagt 6 år nu, och visar inga som helst tendenser att behöva bytas ut. (Till skillnad från mobilen, som brukar behöva rejäla utbyten av delar vid 1,5 år och dessutom kostar 10 ggr mer.)

Det är ju inte bara en bok som ska tillverkas, den ska dessutom transporteras i flera led, säljas i någon form av butik och sen rent krasst läses de flesta böcker bara en gång och sen antingen kastas eller förvaras (vilket i sig är en miljökostnad eftersom mer förvaring kräver större bostäder). Om vi ska kunna leva på de där "hållbara" kvm måste åtminstone jag minimera det fysiska ägandet till sånt som inte går att förvara digitalt.

Som referens köpte jag mellan 40 och 80 böcker om året strax innan jag köpte Kindle. Numera är det lyrik och "blädderböcker" jag köper enbart.

Tillägg: om jag verkligen älskar en bok så mycket att jag vill ha den i min hylla för att den gör mig glad köper jag en inbunden (och försöker hitta den som e-bok på biblioteket för att kunna läsa den ordentligt :D).

Hmm.. det låter helt osannolikt för mig. Kan det varit amazon som låg bakom den där undersökningen? :P Eller handlade de enbart om koldioxidutsläppen för produkterna utan att ta hänsyn till gifter eller att gruvorna ska byggas upp och så vidare?
Tar man med effekterna av gruvdriften för att hitta material (vilket nu med allt fler batterier innebär att skapa helt nya gruvor), alla gifter som läcker ut från sån verksamhet och problemen med att hantera elektronikavfall så tror jag helt enkelt inte riktigt på det där.. Skulle ändå kunna vara intresserad av att läsa mer om du kan hänvisa mig nånstans. Jag är ju lekman på området!

Dessutom så kan ju böckerna man köper enkelt ges bort till vänner för att spara plats så varje bok läses ju mer än en gång.

Och glöm inte att allt kvicksilver som samlats in från återvunna batterier sedan 80-talet i europa försvann på svarta marknaden.. Har man räknat med den miljöpåverkan också tror du?

Menar inte att jag vet sanningen på något sätt, bara att man inte ska tro på diverse vetenskapliga undersökningar hur som helst för det finns alltid många olika som kommer fram till olika resultat.
 
@Kenya, det var en svensk LCA, kommer inte ihåg nu om det var universitet eller forskningsinstitut. Och ja, man tar med påverkan från gruvdrift och liknande när man gör lca:er. Givetvis gör man det, det är ju hela syftet med en LCA att fånga upp miljöpåverkan från hela produktens livscykel. Sen påverkar det såklart vilka antaganden och viktningar man gör för att kunna jämföra, men även där finns det (helt transparenta) standardmetoder för att bli så jämförbar som möjligt. Det intressanta med att jämföra just LCA och liknande utvärderingsmodeller är ju att det ofta är helt andra faktorer än de man själv kommer att tänka på som står för den största belastningen.

I mitt bokanvändande är en pocket till 95% en engångsprodukt. Det är en knapp handfull böcker jag läser om, och ungefär lika många jag lånar/lånar ut. Att ge bort pocketar verkar helt lönlöst, inga ställen som skulle kunna vidareförmedla dem vill ha hundratals av samma ex av böcker som kom ut förra året. Det är bara ovanligare böcker som tas emot och det skulle möjligen vara de jag vill behålla. Tyvärr blir det mer och mer sällan jag hittar något som ens är speciellt minnesvärt nästa månad.

Skulle jag behålla allt jag läser måste jag skaffa något större än de 70 kvm vi har nu... (Och som sagt, bostadsyta kostar miljö varenda dag.)

(Och det är väldigt intressant att miljöargumentet alltid tas upp till pappersbokens försvar, men aldrig för tex LP-skivan som är ett motsvarande paradigmskifte från fysisk produkt till digital tjänst.

Jag tror jag räkna långt mycket längre än hundra innan jag kommer till en "skiva", som jag, fysiskt eller digitalt, lyssnat på färre gånger än det antal gånger jag läst mina mest sönderlästa böcker. )
 
Hmm.. det låter helt osannolikt för mig. Kan det varit amazon som låg bakom den där undersökningen? :P Eller handlade de enbart om koldioxidutsläppen för produkterna utan att ta hänsyn till gifter eller att gruvorna ska byggas upp och så vidare?
Tar man med effekterna av gruvdriften för att hitta material (vilket nu med allt fler batterier innebär att skapa helt nya gruvor), alla gifter som läcker ut från sån verksamhet och problemen med att hantera elektronikavfall så tror jag helt enkelt inte riktigt på det där.. Skulle ändå kunna vara intresserad av att läsa mer om du kan hänvisa mig nånstans. Jag är ju lekman på området!

Dessutom så kan ju böckerna man köper enkelt ges bort till vänner för att spara plats så varje bok läses ju mer än en gång.

Och glöm inte att allt kvicksilver som samlats in från återvunna batterier sedan 80-talet i europa försvann på svarta marknaden.. Har man räknat med den miljöpåverkan också tror du?

Menar inte att jag vet sanningen på något sätt, bara att man inte ska tro på diverse vetenskapliga undersökningar hur som helst för det finns alltid många olika som kommer fram till olika resultat.

Biblioteksboken måste ju vara den överlägset mest miljövänliga boken mtp hur många som läser den innan den kasseras.
 
Jag ÄLSKAR riktiga böcker, en helt annan känsla!

Men pga tidsbrist till att läsa böcker har jag börjat läsa e-böcker (på mobilen). Väldigt befriande, finns alltid till hands och jag har plöjt många böcker för att den alltid finns till hands när jag råkar få en minut över.
Så nu älskar jag e-böcker också:D
 
Hur jag själv känner - i ordning från bäst till sämst:

1) Tryckt bok. Favorit om jag ska läsa.

2) E-bok. Faktiskt inte alls lika besvärligt som jag trodde. Till och med på mobilen kändes det riktigt okej, jämfört med det mesta annat som man måste zooma och greja med för att kunna se ordentligt. Jag testade i appen Play Böcker.

3) Ljudbok. Funkar inte alls för mig. Jag behöver något visuellt också, antingen en text eller bilder. Jag tappar koncentrationen av att bara höra en röst.

Idealet är väl om man kan erbjuda alla tre, eftersom det finns fördelar (och nackdelar) med alla typer......
 
Hur jag själv känner - i ordning från bäst till sämst:

1) Tryckt bok. Favorit om jag ska läsa.

2) E-bok. Faktiskt inte alls lika besvärligt som jag trodde. Till och med på mobilen kändes det riktigt okej, jämfört med det mesta annat som man måste zooma och greja med för att kunna se ordentligt. Jag testade i appen Play Böcker.

3) Ljudbok. Funkar inte alls för mig. Jag behöver något visuellt också, antingen en text eller bilder. Jag tappar koncentrationen av att bara höra en röst.

Idealet är väl om man kan erbjuda alla tre, eftersom det finns fördelar (och nackdelar) med alla typer......

För mig är det nog:

1) Ljudbok (om uppläsaren är bra): avslappnande. Jag kan lyssna var som helst. T.ex. medan jag fyller diskmaskinen och går runt här hemma och städar.

2)Tryckt bok. Mysigt!

3) E-bok. Gillar inte att titta på skärmen så länge tyvärr. Känns inte som att det är så bra för ögonen.
 
Om en skönlitterär bok finns tillgänglig som traditionell bok och e-bok, vad väljer ni då? Vanligtvis är ju e-boken en hel del billigare än den tryckta boken. Påverkar det ert val? Vad använder ni när ni läser e-böcker? Mina egna fördomar sa att man absolut inte kunde läsa en e-bok bekvämt på mobilen (för "pluttigt"), men när jag testade idag kändes det faktiskt inte så dumt alls.

Funderar på hur min bok ska ges ut, och om e-bok är ett intressant alternativ..... :) Kul att höra andras åsikter :) !

Det är egentligen enbart på sommaren som jag läser traditionella pappersböcker. I övrigt så läser jag bara e-böcker på min ipad av det skälet att jag vill kunna läsa sent på kvällen och när jag vaknar mitt i natten utan väcka min sambo. Jag har en ipad mini som jag tycker har ett alldeles lagom bokformat.
 
Det är egentligen enbart på sommaren som jag läser traditionella pappersböcker. I övrigt så läser jag bara e-böcker på min ipad av det skälet att jag vill kunna läsa sent på kvällen och när jag vaknar mitt i natten utan väcka min sambo. Jag har en ipad mini som jag tycker har ett alldeles lagom bokformat.

Ett annat skäl är att jag gärna lyssnar på böcker på väg till jobbet och det är väldigt geschwint att kunna fortsätta med boken i ljudformat när jag hoppar in i bilen på morgonen. Till vardags föredrar jag således böcker som jag kan få i både ljudboks- och e-boksformat.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur 37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 943
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 474
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp