Läser ni skönlitterära e-böcker?

Om en skönlitterär bok finns tillgänglig som traditionell bok och e-bok, vad väljer ni då? Vanligtvis är ju e-boken en hel del billigare än den tryckta boken. Påverkar det ert val? Vad använder ni när ni läser e-böcker? Mina egna fördomar sa att man absolut inte kunde läsa en e-bok bekvämt på mobilen (för "pluttigt"), men när jag testade idag kändes det faktiskt inte så dumt alls.

Funderar på hur min bok ska ges ut, och om e-bok är ett intressant alternativ..... :) Kul att höra andras åsikter :) !
Jag har en läsplatta som är några år gammal och min man har en Kindle som är ny. Jag har läst böcker på dem och det går typ ok men jag känner mig låst. Jobbigt att bläddra bakåt för att kolla saker, det får plats för lite text på sidan i den textstorlek jag gillar, normal för bok, så det blir dubbla antalet bläddringar och en himla massa tryckande för ny sida.

Men är det panik och biblioteket eller affären inte kan leverera så går det.

Kan inte läsa på en mobiltelefon, ögonen går totalt i kors då. Har en liten iPhone 4s. Läser såklart artiklar men inte med nöje på den.
 
Jag tycker inte alls om att läsa e-böcker. Vill ha fysiska böcker.
Lånar på biblioteket, så smidigt att reservera på nätet och få sms när de finns hemma. Har mer öppet så kan hämta nästan när jag vill.
 
Jag lånar på biblioteket om boken jag vill läsa finns där, om inte kollar jag prisskillnaden på e-bok och bok. Är priset ungefär samma köper jag den som bok, är priset mycket billigare som e-bok köper jag som e-bok. Om det är en bok jag vill börja läsa direkt köper jag också den som e-bok, eftersom jag då kan börja läsa några sekunder efter jag köpt den. Om det är en bok som jag vet att jag vill spara efter jag läst den försöker jag köpa den som bok.

Jag håller alltid på att läsa minst en e-bok och några stycken vanliga pappersböcker.

Jag har dock en Kindle Paperwhite, så jag läser inte på mobilen om det är en e-bok. Jag köpte den 2015-2016 och har vid det här laget läst hundratals e-böcker via läsplattan.
 
Jag läste om miljöfördelar som ett argument för att välja e-bok i stället för tryckt bok. Någon som skulle välja e-bok pga detta?
Nej det är tydligen nära lika och läsning var ganska milt mot miljön oavsett.

Jag har ju redan kört miljöuträkningen för mig i botten genom att ha köpt en läsplatta, och inte använt den till mer än kanske tio böcker. 33 böcker behövs för att den ska gå jämnt upp miljömässigt med pappersböcker. Samtidigt som jag ändå läser pappersböcker. Men eftersom jag läser pocket och cyklar till bokhandeln så skulle det gått åt betydligt fler lästa böcker om 360 sidor för mig innan plattan kommit ifatt, speciellt som jag lånar ut en del också. Studien som kom fram till det där gjordes 2009, och sedan dess tror jag man har insett problemet med stora servrar och att de tar mer energi än man trodde. Men jag har inte kikat på det.

En bok var miljömässigt ungefär som ett paket mjölk i övrigt.

Men en miljögrej jag tror jag kanske gör är att jag cyklar till biblioteket och lånar böcker mer ofta nu (de har fått in bättre böcker i mina favvisgenrer). Då lånar jag gärna böcker jag är ganska säker på att jag inte vill läsa om. Ibland går det ju fel men.
 
Jag väljer fysisk bok, vill inte sitta framför en skärm när jag läser böcker. jag sitter framför en dataskärm hela dagarna på jobbet och en del på fritiden också. Tror det är nyttigt för hjärnan helt enkelt att koppla av skärmen och det digitala och bara gå in i böckernas värld. Har också väldigt svårt för att lyssna på böcker som blir upplästa, det är för lätt mina tankar att vandra iväg någon annanstans om jag inte har en fysisk bok att koncentrera mig på. Sen är det också så att jag tycker det är skönt att när jag läser en bok så gör jag bara det, det är den enda aktiviteten jag kan ha och jag tror det är bra att öva sig på att koncentrera sig på att bara göra en sak i taget ibland. Så pris spelar ingen roll för mig. Böcker skänker jag vidare så på det sättet återanvänder jag dem.
 
Som flera andra skrivit så har mitt läsande fått ett rejält uppsving sedan jag skaffade läsplatta, och i synnerhet Storytels egen med abonnemang. Vips kan jag läsa boken jag ville! Är dock gammal boknörd och det skulle inte falla mig in att avskaffa mina bokhyllor.

I telefonen läser jag bara undantagsvis, t ex på bussen.

Vad gäller utgivning så minns jag att det var en kille som skrev en deckare som han sålde för 9 eller 19 kronor som e-bok på Bokus och Adlibris. Pga det låga priset och, antar jag, bra med marknadsföring på sociala medier så sålde den såpass bra att ett förlag nappade och gav ut den i pocket. Jag har nu i två dagar försökt komma på vad han hette 😄 men inte lyckats - nånting på K, L, M... så förmodligen blev det ingen dundersuccé, och förlaget var inte ett av "de stora", men ändå, det var ju ett sätt.
 
Jag som reser mycket både privat och i jobbet tycker e-böcker är helt underbart!
Får med mig massor av böcker på mina längre resor.
Tycker även det är väldigt skönt att bara kunna stänga ner och lägga plattan i fickan. Jag läser mer med en läsplatta, det är för mig mer tillgängligt än böcker.
Har en RakutenKobo.
 
Jag föredrar fysiska böcker framför både e-böcker och ljudböcker. Anledningen är att jag läser snabbt, ibland flera rader samtidigt genom att så att säga "se hela stycket". Det gör att uppläsning oundvikligen känns påfrestande långsamt, och det gör också att scrollande i e-bok kräver åtminstone en normalstor ipad för att fungera hjälpligt. Läser jag bok på mobil blir skärmstorleken en flaskhals.
Jag läser också snabbt och just därför nästan uteslutande e-böcker. En kasse från bibblan räcker inte långt, tyvärr, så jag har accepterat scrollandet istället. Provat både i-pad och Storytels egna läsplatta, men tycker ändå mobilen är bäst. Men visst, det förtar lite känslan av att vänta på något gott!
 
Jag föredrar papper generellt, men e-boksläsare är smidigt på resor. Nackdelen är att ju att en Kindle kostar i inköp, och sedan är det oftast billigare att köpa papper än digital.
 
Jag föredrar papper generellt, men e-boksläsare är smidigt på resor. Nackdelen är att ju att en Kindle kostar i inköp, och sedan är det oftast billigare att köpa papper än digital.
Intressant, jag tror aldrig jag varit med om att någon av böckerna jag velat läsa varit billigare som pappersbok - digital version via Amazon har alltid varit billigare.
 
Intressant, jag tror aldrig jag varit med om att någon av böckerna jag velat läsa varit billigare som pappersbok - digital version via Amazon har alltid varit billigare.

De flesta böcker jag titta på på Amazon har ungefär samma pris på kindle version som pocket.
 
Intressant, jag tror aldrig jag varit med om att någon av böckerna jag velat läsa varit billigare som pappersbok - digital version via Amazon har alltid varit billigare.
För de böcker jag brukar köpa, är det oftast något lägre pris på pocket, i något fall har jag till och med varit med om att det varit billigare med inbundet (när det också fanns pocket att köpa)
 
De flesta böcker jag titta på på Amazon har ungefär samma pris på kindle version som pocket.
För de böcker jag brukar köpa, är det oftast något lägre pris på pocket, i något fall har jag till och med varit med om att det varit billigare med inbundet (när det också fanns pocket att köpa)
Intressant det här. Jag antar att det beror på att böckerna jag köper (dvs de jag inte lånar på biblioteket) inte är superpopulära i Sverige och att det kanske kostar lite mer att leverera hit dem i mindre volymer. Det är normalt sett inte heller böcker som görs i pocketvariant, utan oftare är det häftad som gäller.
 
Intressant det här. Jag antar att det beror på att böckerna jag köper (dvs de jag inte lånar på biblioteket) inte är superpopulära i Sverige och att det kanske kostar lite mer att leverera hit dem i mindre volymer. Det är normalt sett inte heller böcker som görs i pocketvariant, utan oftare är det häftad som gäller.
Som exempel nu senaste boken jag köpte - 46 kr på Amazon och 139 kr på Adlibris/Bokus.
 
Som flera andra skrivit så har mitt läsande fått ett rejält uppsving sedan jag skaffade läsplatta, och i synnerhet Storytels egen med abonnemang. Vips kan jag läsa boken jag ville! Är dock gammal boknörd och det skulle inte falla mig in att avskaffa mina bokhyllor.

I telefonen läser jag bara undantagsvis, t ex på bussen.

Vad gäller utgivning så minns jag att det var en kille som skrev en deckare som han sålde för 9 eller 19 kronor som e-bok på Bokus och Adlibris. Pga det låga priset och, antar jag, bra med marknadsföring på sociala medier så sålde den såpass bra att ett förlag nappade och gav ut den i pocket. Jag har nu i två dagar försökt komma på vad han hette 😄 men inte lyckats - nånting på K, L, M... så förmodligen blev det ingen dundersuccé, och förlaget var inte ett av "de stora", men ändå, det var ju ett sätt.

Jag vet inte vem killen du tänker på är på rak arm, men Emelie Schepp är ett annat exempel, även om jag inte tror att hon sålde sin debut riktigt så billigt. Men hon gav ut sin första bok i serien om Jana Berzelius själv, i alla fall, och den blev ju en dundersuccé, tack vare god marknadsföring. Den snappades upp av ett av de stora förlagen och gavs ut på nytt, och sedan dess slåss förlagen om hennes böcker.

Här är en intressant intervju med henne!
 
Jag plöjde mängder med böcker de första 35 åren av mitt liv. Sen fick jag barn och hade inte ro att läsa.
De senaste 10 åren har jag enbart lyssnat på ljudböcker, med något enstaka undantag. Jah lyssnar när jag kör bil, mockar, städar, pysslar i trädgården eller vilar.
Mina leder och nacke mår allt sämre, så tryckta böcker är inte längre nåt alternativ, även om tiden skulle finnas idag. Bok som inte finns inläst kommer aldrig läsas av mig.
 
Jag vet inte vem killen du tänker på är på rak arm, men Emelie Schepp är ett annat exempel, även om jag inte tror att hon sålde sin debut riktigt så billigt. Men hon gav ut sin första bok i serien om Jana Berzelius själv, i alla fall, och den blev ju en dundersuccé, tack vare god marknadsföring. Den snappades upp av ett av de stora förlagen och gavs ut på nytt, och sedan dess slåss förlagen om hennes böcker.

Här är en intressant intervju med henne!
Det där var både intressant och deprimerande.....

För att lyckas måste man antingen vara a) extremt duktig som författare och ha en särdeles tur att något förlag vill satsa på en ELLER så måste man b) vara extremt duktig som författare och ha en stor budget.
 
Det där var både intressant och deprimerande.....

För att lyckas måste man antingen vara a) extremt duktig som författare och ha en särdeles tur att något förlag vill satsa på en ELLER så måste man b) vara extremt duktig som författare och ha en stor budget.

Hon är ju såklart jätteovanlig som slog så stort så snabbt. Det är ju en väldigt liten del som ett förlag som Bonniers får upp ögonen för men hon gjorde ju ett fantastiskt jobb med marknadsföringen. Den behöver inte kosta så mycket.

Sedan handlar det ju mycket om timing också. Är man debutant i "fel" genre just för tillfället så är det svårt att få ett förlag att nappa - har man is i magen kanske det går toppen om ett halvår. Detta hände en nära vän till mig nyss - hon ville inte vänta av olika skäl, utan valde att ge ut sin bok via en digital egenutgivningstjänst.

Jag tyckte att denna guiden i tidningen Skriva var väldigt intressant - du har säkert läst den, men den kanske kan vara av intresse för andra i tråden:

https://tidningenskriva.se/guide/egenutgivning-stor-guide/
 
Hon är ju såklart jätteovanlig som slog så stort så snabbt. Det är ju en väldigt liten del som ett förlag som Bonniers får upp ögonen för men hon gjorde ju ett fantastiskt jobb med marknadsföringen. Den behöver inte kosta så mycket.

Sedan handlar det ju mycket om timing också. Är man debutant i "fel" genre just för tillfället så är det svårt att få ett förlag att nappa - har man is i magen kanske det går toppen om ett halvår. Detta hände en nära vän till mig nyss - hon ville inte vänta av olika skäl, utan valde att ge ut sin bok via en digital egenutgivningstjänst.

Jag tyckte att denna guiden i tidningen Skriva var väldigt intressant - du har säkert läst den, men den kanske kan vara av intresse för andra i tråden:

https://tidningenskriva.se/guide/egenutgivning-stor-guide/
Just den där artikeln har jag inte läst, men ska göra det med en gång. Tack :) !

Mitt största problem är att alla de där tjänsterna som man borde köpa till för att producera en proffsig bok är väldigt dyra. Nu menar jag inte att de inte borde vara det. Självklart ska folk ta bra betalt för sina tjänster. Men när man sitter där med sitt bokmanus och räknar på vad lektör, korrekturläsare, bokomslagsdesign, tryck av böcker, osv kommer att kosta blir man lätt matt. Jag ska t.ex. försöka knåpa ihop ett hyfsat omslag själv, även om författaren i din artikel inte rekommenderade det. Kostnaden för bara den biten ligger på 9-12000 kr + moms. Och sedan behövs det ju så mycket mer!! Att bara lyckas gå jämnt upp på sin bokförsäljning känns nästan omöjligt....
 
Jag vet inte vem killen du tänker på är på rak arm, men Emelie Schepp är ett annat exempel, även om jag inte tror att hon sålde sin debut riktigt så billigt. Men hon gav ut sin första bok i serien om Jana Berzelius själv, i alla fall, och den blev ju en dundersuccé, tack vare god marknadsföring. Den snappades upp av ett av de stora förlagen och gavs ut på nytt, och sedan dess slåss förlagen om hennes böcker.

Här är en intressant intervju med henne!

Jag kände till henne, men tänkte att jag nämner inte Schepp eftersom hon verkar ha haft väldigt mycket egna pengar att lägga på marknadsföring... 😬 och själv från reklambranschen. Kommer tyvärr inte på författarens namn, tänker så det knakar, ser den framför mig med mörkt omslag.

@bettysmatte Ha inte bråttom, och anlita gärna en lektör i alla fall! :)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur 37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 937
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 450
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 644
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp