Läsglasögon - från optiker eller ICA...?

Otherside

Trådstartare
Jag måste ha "läs"glasögon som fungerar när jag jobbar vid datorn. Just nu har jag progressiva glasögon för vanliga livet, men de fungerar inte alls när jag jobbar vid datorn - jag får sitta med huvudet lite bakåtlutat och har fått hemska nackbesvär.

Men - är det värt att gå till en optiker och få dem inprovade specifikt till arbetet vid datorn eller duger det med vanliga från typ ICA? Som jag provar lite på ett ungefär. Optikerns kostar ju jättemycket men som det är nu kan jag knappt jobba alls, pga nacksmärtorna. Men fungerar billiga läsglasögon lika bra? Är det onödigt att lägga en massa tusen på optikerinprovade?
 
Jag måste ha "läs"glasögon som fungerar när jag jobbar vid datorn. Just nu har jag progressiva glasögon för vanliga livet, men de fungerar inte alls när jag jobbar vid datorn - jag får sitta med huvudet lite bakåtlutat och har fått hemska nackbesvär.

Men - är det värt att gå till en optiker och få dem inprovade specifikt till arbetet vid datorn eller duger det med vanliga från typ ICA? Som jag provar lite på ett ungefär. Optikerns kostar ju jättemycket men som det är nu kan jag knappt jobba alls, pga nacksmärtorna. Men fungerar billiga läsglasögon lika bra? Är det onödigt att lägga en massa tusen på optikerinprovade?
Ditt jobb kan ju mycket väl ha ett avtal med en optiker och kunna tänka sig betala en del av ett par terminalglasögon.

Läsglasögon från bokhandeln eller vad som verkar ju fungera alldeles utmärkt för att läsa just böcker på bokavstånd. Men ha lite kass hållbarhet när det gäller "glaset".

Men jag tror de är helt fel inställda för jobb vid dator. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Mitt jobb försåg med terminalglasögon för datorn, som även går att läsa med i nederkant. Men ofta har de titta i dörren avstånd uppe och terminalavstånd nere.
 
Mitt jobb bekostar också gratis terminalglasögon till alla som behöver och jag tror det är ganska standard? Jag skulle kolla med jobbet först.

Annars har min käre far kört med "Statoil-glasögon" i många år utan problem. Hittar man rätt är de helt ok, och gör man inte det kan man ju gå till optikern senare!
 
Jag har progressiva med dyra och bra glas. Det är väldigt stor skillnad på progressiva glas både i pris och hur de fungerar.
Märker inte ens att de är progressiva.
Har aldrig behövt terminal glasögon utan har de vanliga glasögonen jämt.
Jobbar 100% datorarbete, samma med min man som har samma optiker
Väldigt skönt att alltid ha samma glasögon.
 
Jag har progressiva med dyra och bra glas. Det är väldigt stor skillnad på progressiva glas både i pris och hur de fungerar.
Märker inte ens att de är progressiva.
Har aldrig behövt terminal glasögon utan har de vanliga glasögonen jämt.
Jobbar 100% datorarbete, samma med min man som har samma optiker
Väldigt skönt att alltid ha samma glasögon.
Jag har progressiva, men den "nära" biten ligger för långt ner. Om jag vill titta (nästan) rakt fram på skärmen så måste jag böja huvudet lite bakåt och får ont i nacken. Jag vet inte om det skulle fungera med progressiva glas för dagligt allmänt bruk då man ju vill ha avståndsbiten rakt fram?

Jag har eget företag så jag får väl isåfall dra av dem i deklarationen - det borde gå om det är glasögon jag enbart använder i arbetet?
 
Gå och kolla synen hos optiker i alla fall som start. Du måste ju inte köpa glasögon på samma ställe, utan får recept.
@Otherside

Mja tycker du frågar jobbet först. Jag gick på undersökning först, betalade 800 eller något. Behövde glasögon, gick till jobbet, som prompt skickade mig på en undersökning som de betalade och sedan fick jag viss summa till glasögon, varav jag fick betala liten summa till för att få önskade bågar.

Så 800 kr eller däromkring rakt i sjön, för att inte tala om den bortslösade timman.

(Att slingra sig ur den extra undersökningen var inte möjligt. Inte fick jag iofs recept med mig från den första heller, så om man faktiskt gör en måste man nog se till att be om ett recept.)
 
Jag måste ha "läs"glasögon som fungerar när jag jobbar vid datorn. Just nu har jag progressiva glasögon för vanliga livet, men de fungerar inte alls när jag jobbar vid datorn - jag får sitta med huvudet lite bakåtlutat och har fått hemska nackbesvär.

Men - är det värt att gå till en optiker och få dem inprovade specifikt till arbetet vid datorn eller duger det med vanliga från typ ICA? Som jag provar lite på ett ungefär. Optikerns kostar ju jättemycket men som det är nu kan jag knappt jobba alls, pga nacksmärtorna. Men fungerar billiga läsglasögon lika bra? Är det onödigt att lägga en massa tusen på optikerinprovade?
Jag köper läsglasögon på Apotea, har även sett att en del vanliga fysiska apotek har samma sort. Kostar väl runt 300:- och fungerar alldeles utmärkt både för att läsa böcker och sitta framför datorn. Har jobb som är nära 100% framför datorn. Har inte glasögon i "övriga livet" utan bara specifikt när jag jobbar eller läser.
 
Jag har progressiva, men den "nära" biten ligger för långt ner. Om jag vill titta (nästan) rakt fram på skärmen så måste jag böja huvudet lite bakåt och får ont i nacken. Jag vet inte om det skulle fungera med progressiva glas för dagligt allmänt bruk då man ju vill ha avståndsbiten rakt fram?

Jag har eget företag så jag får väl isåfall dra av dem i deklarationen - det borde gå om det är glasögon jag enbart använder i arbetet?
Om du har eget företag kanske du kan laborera lite med läsglasögon. Jag vet väldigt lite om glasögon men de har ju en viss styrka, hittar på lite här men om du tex skulle behöva en stark styrka för läsning i bok kanske en nivå svagare fungerar för skärm?

Kan du inte ta dig till Akademibokhandeln och prova dig igenom hela stället framför en av deras datorer som står för kunder i butiken?
 
@Otherside

Mja tycker du frågar jobbet först. Jag gick på undersökning först, betalade 800 eller något. Behövde glasögon, gick till jobbet, som prompt skickade mig på en undersökning som de betalade och sedan fick jag viss summa till glasögon, varav jag fick betala liten summa till för att få önskade bågar.

Så 800 kr eller däromkring rakt i sjön, för att inte tala om den bortslösade timman.
Hon är egenföretagare, men för någon annan kan det ju vara klokt att höra med jobbet innan.
Jag tänkte att det är vettigare att kolla upp synen hos optiker än testa sig fram med läsglasögon från någon butik (inte glasögonaffär).

800 kr för en synundersökning? Så mycket tar väl ingen av de vanliga kedjorna. När jag för en månad sedan kollade bokade tid, så låg de flesta kedjorna på 400-500 för synundersökning.
 
Hon är egenföretagare, men för någon annan kan det ju vara klokt att höra med jobbet innan.
Jag tänkte att det är vettigare att kolla upp synen hos optiker än testa sig fram med läsglasögon från någon butik (inte glasögonaffär).

800 kr för en synundersökning? Så mycket tar väl ingen av de vanliga kedjorna. När jag för en månad sedan kollade bokade tid, så låg de flesta kedjorna på 400-500 för synundersökning.
Jag såg den posten senare. Men tycker ändå det kan vara relevant information för någon annan nu.

Ja jag vet inte, är inte så insatt i optiker och annat eftersom jag inte använt glasögon normalt. Jag var lite förvånad över summan, men tror att andra kan komma undan billigare om man fått hem reklam med rabatt i brevlådan eller faktiskt köper ett par glasögon och undersökningen ingår.

Det kan ju ha varit 699,90 eller så, tänker inte ta gift på just 800 kr

Det var en "vanliga kedjorna" ngt Synsam Optihit eller Optidit eller dylikt.
 
Synsam här i stan tar 499 som ordinarie pris, 299:- som kampanj för vanlig synundersökning.

Ögonhälsoundersökning ser jag att det finns något som heter som verkar gå på 899:-
 
Jag har både läsglasögon plus andra som jag använder hela tiden förutom då när jag läser eller sitter vid datorn. Kostade inte en förmögenhet att göra ett speciellt par för läsning. Och då är det ju specifikt anpassade efter mig.
 
I åtminstone mitt fall är det stor skillnad mellan terminalglasögon och läsglasögon. De terminalglasögon jag använder för datorarbete är optimerade för just det avståndet (65-70 cm) och funkar bara hjälpligt på typiskt läs-/mobilavstånd (45-50 cm). Och vice versa, läsglasögonen funkar inget vidare på bildskärmsavstånd.
Terminalglasögonen får jag från jobbet men läsglasögon köper jag billiga på t ex Gekås eftersom jag har ett antal utspridda i hemmet, bilen etc. :)
 
I åtminstone mitt fall är det stor skillnad mellan terminalglasögon och läsglasögon. De terminalglasögon jag använder för datorarbete är optimerade för just det avståndet (65-70 cm) och funkar bara hjälpligt på typiskt läs-/mobilavstånd (45-50 cm). Och vice versa, läsglasögonen funkar inget vidare på bildskärmsavstånd.
Terminalglasögonen får jag från jobbet men läsglasögon köper jag billiga på t ex Gekås eftersom jag har ett antal utspridda i hemmet, bilen etc. :)
Då ska jag nog köpa sådana - jag kände inte ens till ordet "terminalglasögon" innan den här tråden :angel: ! Men då det påverkar mig såpass mycket, med nacksmärtor när jag har "fel" progressiva glasögon vid datorn, är det värt pengarna. Jag får ju dra av det på deklarationen sen.

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 411
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·
Skola & Jobb I höstas flyttade jag för mitt jobb. Jobbet älskar jag. Det är mitt/ ett av mina drömjobb men är väldigt specifikt och finns bara där...
2
Svar
37
· Visningar
3 378
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp