Läskiga smittor och allergier

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Får barn det av katter?
Jag har försökt lära Astrid att HUNDEN är människans bästa vän, gett henne hund-gosedjur, men till ingen nytta. Hon gillar katterna och de tycker om henne, fast det blir lite väl mycket och närgånget ibland. Med tre katter så är de precis överallt hela tiden och de är övertygade om att alla nya möbler och tillbehör är införskaffade åt dem och inte åt nån bebis. Sover Astrid middag, så visst ligger där en katt i hennes säng när jag vänt ryggen till. Parkerar jag vagnen två minuter för att fodra hästarna så ligger det en katt inne i sufletten osv. Har nu även kommit på bebisen med att smaka på kattkräken. De är visserligen avmaskade, men det är utekatter.
Finns det sånt som smittar från katt till småbarn eller är katterna lika hälsovådliga som den jord, sand och myror som bebisen kommer att sätta i sig i trädgården till sommaren?
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Det var inte förrän människan slutat med jordbruk och djurhållning som allergierna dök upp i massor. Jag tror stenhårt på att man ska ha i sig en viss mängd "skit" för att klara sig från allergier.
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Jag håller med och anser samma sak, katterna är inte farligare än allt de lyckas peta i sig ute så småning om... Det enda jag tyckte att elin skulle låta bli som liten var hundens märgben... ;) Åh ja några saker till men som sagt sunt förnuft kommer man långt med! ;)
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

var lite försiktig. vår grannes nya bebis låg och sov i vagnen när en av katterna tyckte att det såg mysigt ut och ville vara med. Katten lade på barnet och det blev till att åka ambulans eftersom den lilla tjejen inte fick någon luft...
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Varför skulle hund, jord etc vara mindre "smittande" än katt? Hur mycket äckel sätter inte hundar i sig om de får chansen?

Nä, jag tror definitivt att katterna (och andra djur) enbart är bra för barns hälsa (såvida de inte är allergiska förstås, men att undvika att ha djur för att ungarna inte ska bli allergiska är ju numera vetenskapligt motbevisat.)
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Tips för att få ha vagnen ifred. Lägg öppna papperspåsar i vagnen, när de hoppar upp låter det illa och de sjunker nerdå pappåsen ger efter. Har funkat för mig och flera jag känner. Har velat ha grejerna ifred så jag har även sjasat bort katterna från barnens sängar när de varit små och haft spjälsäng. Går ju att lägga pappåsar där också, om man vill. Annars med smittor har jag inte så mycket koll, vet ju att det finns något i kattbajset som inte är bra alls när man är gravid men barn och direktkontakt med djur har jag sämre koll på. Har dock hört att det ska vara bra att ta det försiktigt och öka kontakten gradvis.
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Att sjasa bort mina katter hjälper inte. Då dyker de bara upppå något annat ställe och det känns ibland som om det var 30 katter och inte 3. Fast de är ju snälla och detär vi glada för. Till och med den gamla, sura pälsbollen spinner när Astrid rycker henne i pälsen (fast vi vaktar faktiskt så att djuren inte ska bli luggade eller trängda). Vi trodde inte att surkattan kunde spinna alls.

Papperspåsar låter som en bra idé ifall bebisen inte ligger i vagnen/sängen/babysittern/bilstolen/matstolen/skötbordet. Annars har vi hittat ett bra användningsområde åt alla dessa hemska bebisleksaker som plingar, spelar och låter. De placerar vi ut där katterna inte får vara och de blir lika rädda varje gång :devil:
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Katterna är nog inte mer snuskiga än hundarna (själv har jag tusen gånger hellre en katt på mig än en hund!).

Mina barn sov också med katterna och de har aldrig fårr någon smitta.
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Åhh vad min ena katt skulle älska det! Han är tokig i att ligga i alla slags påsar, ju mer dom prasslar, desto bättre.
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Mina barn har överlevt stallkatter i vagnen. Det var det bästa kissarna visste när barnvagnen med en varm unge i, parkerades i stallet. De visste inte till sig av lycka när de kunde mysa intill barnen. Jag hade en gammal vagn och åkpåse i stallet och en finare till andra tillfällen, så det gjorde inget om det blev lite leriga spår och katthår. Jag hade faktiskt inte en tanke på att det kunde vara skadligt för barnen mer än att jag tittade så att kissen inte parkerat sig i ansiktet på sovande barn. Katterna var visserligen avmaskade regelbundet. Vi hade även hundar som slickade dem i ansiktet (speciellt efter måltid..) och hundar kan ju som bekant äta det mest läskiga de hittar.
Mina ungar har sedan de föddes utsatts för närkontakt med alla möjliga djur och de har säkert ätit ett och annat olämpligt i sin framfart i stall och ladugård med omnejd, men de har inte en enda allergi.
Jag tror också att "lite skit rensar magen" och gör att man blir lite mer motståndskraftig.
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Jag har läst att det är bra ur allergisynpunkt att låta sina barn "utsättas" för pälsdjur samt att vistas i stallmiljö. Visar däremot barnet någon tendens till allergi så ska det absolut inte utsättas för detta utan vara i djurfri miljö.
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Fästingar...inte så kul och någon gosig mask kan visst smitta. Men mina barn sover med katt i sängen.......
 
Sv: Läskiga smittor och allergier

Jag har själv växt upp med katt, haft dom bredvid mig sen jag kom hem ifrån bb och jag är kärnfrisk ;) Jag kommer ha katt även när jag får barn, så jag hoppas då att det ska gå komplikationsfritt, dock kommer jag nog inte låta dom sova i vagnen och så, har ju rätt 'fälliga' bestar, tycker själv inte det är så kul att lägga ner ansiktet i en kudde där katten legat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·
  • Låst
Övr. Barn Att man ska akta sig för kattlådan när man är gravid har nog alla fått höra? I alla fall ska man akta sig för att äta kattbajs om katten...
2
Svar
23
· Visningar
3 000
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp