Läsplatta - vilken ska jag ha?

bettysmatte

Trådstartare
Jag vill ha en läsplatta som fungerar till att låna och läsa böcker från bibliotek i första hand. Har förstått så mycket som att Amazons Kindle och Storytels läsplattor inte funkar, eftersom de är låsta till respektive företags utbud. Men vilken av de andra är bra? Jag behöver inga speciella finesser, så länge läsplattan är behaglig för ögonen och är så lik en "riktig" bok som möjligt.... :)
 
Jag vill ha en läsplatta som fungerar till att låna och läsa böcker från bibliotek i första hand. Har förstått så mycket som att Amazons Kindle och Storytels läsplattor inte funkar, eftersom de är låsta till respektive företags utbud. Men vilken av de andra är bra? Jag behöver inga speciella finesser, så länge läsplattan är behaglig för ögonen och är så lik en "riktig" bok som möjligt.... :)

Jag fick en pocketbook touch hd 3 i julklapp. Den stödjer flera olika format, jag har hittills bara lånat böcker från biblioteket. Fungerar väldigt smidigt och är väldigt behaglig för ögonen. Kan läsa i flera timmar utan att bli trött i ögonen det minsta. Så jag är supernöjd med den och kan verkligen rekommendera den.
 
Kobo, dyra men värt priset, hög upplösning, stor skärm, om man vill ta med sig den så finns den som är vattenfast. Den kan läsa både epub och kepub (Kobos version) och andra format som pdf. Epub till kepub kan man lätt konvertera med calibre. Tyvärr är pdf till kepub dålig, liksom de flesta formaten från pdf.
 
Jag läser mycket på min ipad och är väldigt nöjd med det. Finns många olika program som hanterar alla möjliga format. Finns relativt billigt begagnat med bra kvalitet också. Jag är en sån som egentligen föredrar redigt papper, så gillar "tyngden" och stadigheten i min ipad.
 
Jag fick en pocketbook touch hd 3 i julklapp. Den stödjer flera olika format, jag har hittills bara lånat böcker från biblioteket. Fungerar väldigt smidigt och är väldigt behaglig för ögonen. Kan läsa i flera timmar utan att bli trött i ögonen det minsta. Så jag är supernöjd med den och kan verkligen rekommendera den.

Kobo, dyra men värt priset, hög upplösning, stor skärm, om man vill ta med sig den så finns den som är vattenfast. Den kan läsa både epub och kepub (Kobos version) och andra format som pdf. Epub till kepub kan man lätt konvertera med calibre. Tyvärr är pdf till kepub dålig, liksom de flesta formaten från pdf.

Jag läser mycket på min ipad och är väldigt nöjd med det. Finns många olika program som hanterar alla möjliga format. Finns relativt billigt begagnat med bra kvalitet också. Jag är en sån som egentligen föredrar redigt papper, så gillar "tyngden" och stadigheten i min ipad.
Tack för tips :) ! Jag har sett både Pocketbook och Kobo rekommenderade av Stockholms bibliotek när jag googlade, så jag ska kika vidare på dessa.

Nej, vattentät behöver den inte vara. Jag har, förvisso, en förmåga att vilja ligga och läsa i badet, men jag tror att jag skippar att ta med läsplattan i badkaret :D !

Ipad - eller någon annan surfplatta - vill jag inte ha. Det är läsplatta jag är ute efter, just pga deras speciella egenskaper när man läser. Jag har inte heller nytta av en surfplatta, eftersom jag gör allt annat på min laptop.
 
Tack för tips :) ! Jag har sett både Pocketbook och Kobo rekommenderade av Stockholms bibliotek när jag googlade, så jag ska kika vidare på dessa.

Nej, vattentät behöver den inte vara. Jag har, förvisso, en förmåga att vilja ligga och läsa i badet, men jag tror att jag skippar att ta med läsplattan i badkaret :D !

Ipad - eller någon annan surfplatta - vill jag inte ha. Det är läsplatta jag är ute efter, just pga deras speciella egenskaper när man läser. Jag har inte heller nytta av en surfplatta, eftersom jag gör allt annat på min laptop.
Jag har både en samsung platta och en Kobo, just för att surfplattorna inte är anpassade för att läsa en längre tid. E-ink är ju framtaget just för att imitera vanligt bläck och är därför mycket skonsammare för ögonen. Plus att läsplattor generellt ligger skönare i händerna, väger mindre och känns som en riktig bok.

Suktar efter en Kobo Forma (8") skärm men eftersom min H2O fungerar perfekt efter fyra år så får den vänta tills den gamla måste bytas.
 
Jag har en Letto som jag är jättenöjd med, lånar i princip uteslutande e-böcker från biblioteket och det funkar fint. Väldigt lång batteritid, lagom stor och behaglig att läsa på.
 
Tack för tips :) ! Jag har sett både Pocketbook och Kobo rekommenderade av Stockholms bibliotek när jag googlade, så jag ska kika vidare på dessa.

Nej, vattentät behöver den inte vara. Jag har, förvisso, en förmåga att vilja ligga och läsa i badet, men jag tror att jag skippar att ta med läsplattan i badkaret :D !

Ipad - eller någon annan surfplatta - vill jag inte ha. Det är läsplatta jag är ute efter, just pga deras speciella egenskaper när man läser. Jag har inte heller nytta av en surfplatta, eftersom jag gör allt annat på min laptop.

Ja jag gillar verkligen läsplattans egenskaper för att man ska orka läsa en lång stund och de är anpassade för just det. Ska köpa ett fodral till min också så den blir lätt att ta med i väskan också! Hoppas du hittar något du gillar.
 
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att det antingen blir en Pocketbook Touch Lux 5 ELLER en Kobo Clara HD. Båda kostar 1290 kr hos näthandlare, och verkar hyfsat likvärdiga..... Jag har googlat och googlat men kan inte riktigt få grepp om huruvida den ena skulle vara bättre än den andra..... Beslutsångest...... ;) !
 

Skärmskydd gjort av härdat glas så du inte gör sönder eller repar skärmen.



1613237110600.png


Finns hur många som helst olika fodral, jag har ett brunt vadderat för att matcha min Samsung platta som också har ett brunt fodral :D
 
Skärmskydd gjort av härdat glas så du inte gör sönder eller repar skärmen.



Visa bifogad fil 64724

Finns hur många som helst olika fodral, jag har ett brunt vadderat för att matcha min Samsung platta som också har ett brunt fodral :D
Aha. Jag har inte ens skärmskydd på mobilen, så jag tror att jag klarar mig ändå..... ;) Men fodral hade nog varit lite praktiskt för att skydda mot damm och dylikt :) !
 
Kan meddela att det blev en Pocketbook Touch Lux 5. Vad som avgjorde i slutänden? Den fanns i en snygg röd färg...... :o De kändes verkligen likvärdiga, så utsidan fick avgöra....... :D
Skulle precis gå in här och säga att jag fick en Pocketbook Touch Lux 5 i julklapp och är supernöjd med den än så länge! Min är också röd, supersnygg :love:

Det enda jag hade svårt för var att fatta hur man egentligen får ner böcker till den, det tog lång tid innan jag lyckades lösa det eftersom instruktionerna var extremt knapphändiga (och då räknar jag mig ändå som hyfsat teknisk). Men med Dropbox gick det till slut!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag funderar över att skaffa läsplatta, men lyckas inte riktigt få svar på vissa frågor när jag googlar. Så jag hoppas någon här har...
2
Svar
24
· Visningar
1 555
Senast: Lavine
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Trasten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 072
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Jag vill önska mig en läsplatta i julklapp. Jag älskar egentligen riktiga böcker och har länge varit en motståndare, men fördelarna med...
Svar
8
· Visningar
654
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp