Läsplatta - vilken ska jag ha?

Skulle precis gå in här och säga att jag fick en Pocketbook Touch Lux 5 i julklapp och är supernöjd med den än så länge! Min är också röd, supersnygg :love:

Det enda jag hade svårt för var att fatta hur man egentligen får ner böcker till den, det tog lång tid innan jag lyckades lösa det eftersom instruktionerna var extremt knapphändiga (och då räknar jag mig ändå som hyfsat teknisk). Men med Dropbox gick det till slut!
Intressant.... I vanliga fall är det ju hyfsat enkelt när jag lånar e-böcker från biblioteket till datorn. Jag har Adobe Digital Editions installerat, och epub-filen laddar först ner. Sedan öppnar den automatiskt i Adobe Digital Editions när jag klickar en gång till på samma "knapp" på bibliotekets hemsida. I och med att läsplattan har wifi så trodde jag att jag bara skulle kunna surfa in på bibliotekets hemsida och ladda ner e-böcker direkt på ungefär samma sätt. Men så enkelt är det alltså inte??
 
Jag undrar samma som ovan. Mitt bibliotek har börjat med mer e-böcker och jag har lånat och läst ett par på surfplattan, men blev sugen på att testa en läsplatta eftersom de sägs vara bekvämare att läsa på än en surfplatta. Jag är inte intresserad av att köpa e-böcker utan kommer endast låna från biblioteket.

Jag brukar korrekturläsa en del också och får då en pdf skickad till mig via mail. Går det att spara ner den till en läsplatta på ett smidigt sätt? Behöver även kunna skriva kommentarer i pdf:en, vilket jag brukar använda Adobe Acrobat Reader till. Hade jag kunnat använda en läsplatta till detta också?
 
Intressant.... I vanliga fall är det ju hyfsat enkelt när jag lånar e-böcker från biblioteket till datorn. Jag har Adobe Digital Editions installerat, och epub-filen laddar först ner. Sedan öppnar den automatiskt i Adobe Digital Editions när jag klickar en gång till på samma "knapp" på bibliotekets hemsida. I och med att läsplattan har wifi så trodde jag att jag bara skulle kunna surfa in på bibliotekets hemsida och ladda ner e-böcker direkt på ungefär samma sätt. Men så enkelt är det alltså inte??

Jag laddar ner till adobe digital edition, ansluter läsplattan med USB-kabel till datorn. Kabeln kom med läsplattan. Sen högerklickar jag på filen i adobe och väljer läsplattan att skicka till. På läsplattan får jag välja om jag vill ha datorlänk eller ladda när jag ansluter. Jag klickar på datorlänk på plattan. När jag skickat filen så ligger den på läsplattan.
 
Du får kolla upp om läsplattan stödjer pdf @Ingela_S . Alla stödjer inte alla format. På min läsplatta ska man kunna göra anteckningar i texten men du får nog kolla hur din specifikt fungerar. Många lite billigare läsplattor stödjer inte alla format och har inte alla funktioner.
 
Tänkte bara lägga in en kommentar att i den nya Storytel Reader så kan man ladda ner ePub filer för att läsa på den :) jag har dock inte provat det själv än då jag nyss köpte den.
 
Intressant.... I vanliga fall är det ju hyfsat enkelt när jag lånar e-böcker från biblioteket till datorn. Jag har Adobe Digital Editions installerat, och epub-filen laddar först ner. Sedan öppnar den automatiskt i Adobe Digital Editions när jag klickar en gång till på samma "knapp" på bibliotekets hemsida. I och med att läsplattan har wifi så trodde jag att jag bara skulle kunna surfa in på bibliotekets hemsida och ladda ner e-böcker direkt på ungefär samma sätt. Men så enkelt är det alltså inte??
Det kanske går på det sättet också, det har jag faktiskt inte provat! Jag är helt ny på e-böcker överhuvudtaget. Hittills har jag bara köpt böcker (från Adlibris) och brukar då ladda ner epub-filen, lägga den i min Dropbox och sedan hämta boken via Dropbox-appen på läsplattan. I mitt fall komplicerades det ytterligare av att mitt existerande Dropbox-konto var fullt så jag var tvungen att skapa ett nytt, men det var ju knappast läsplattans fel ;)
 
Jag undrar samma som ovan. Mitt bibliotek har börjat med mer e-böcker och jag har lånat och läst ett par på surfplattan, men blev sugen på att testa en läsplatta eftersom de sägs vara bekvämare att läsa på än en surfplatta. Jag är inte intresserad av att köpa e-böcker utan kommer endast låna från biblioteket.

Jag brukar korrekturläsa en del också och får då en pdf skickad till mig via mail. Går det att spara ner den till en läsplatta på ett smidigt sätt? Behöver även kunna skriva kommentarer i pdf:en, vilket jag brukar använda Adobe Acrobat Reader till. Hade jag kunnat använda en läsplatta till detta också?
Här hade jag återigen använt mig av Dropbox för att få över filen på ett smidigt sätt. På min Pocketbook går det att göra anteckningar, kommentarer och markeringar i texten, men tangentbordet är trögare och mindre användarvänligt än på en surfplatta - det märks att den främst är till för att läsa på så att säga. Min stödjer PDF, men det är som sagt inte alla märken och modeller som gör det.
 
Här hade jag återigen använt mig av Dropbox för att få över filen på ett smidigt sätt. På min Pocketbook går det att göra anteckningar, kommentarer och markeringar i texten, men tangentbordet är trögare och mindre användarvänligt än på en surfplatta - det märks att den främst är till för att läsa på så att säga. Min stödjer PDF, men det är som sagt inte alla märken och modeller som gör det.

Tack för info, det verkar inte omöjligt i alla fall. Vilken läsplatta har du?


Jag har snöat in lite på Pocketbook touch hd 3, tror jag ska önska mig en sådan i födelsedagspresent. 🙂
 
Tänkte bara lägga in en kommentar att i den nya Storytel Reader så kan man ladda ner ePub filer för att läsa på den :) jag har dock inte provat det själv än då jag nyss köpte den.
Fast det står ju på Storytel att deras Storytel Reader är:

"Endast kompatibel med Storytels abonnemang"

Och det vill jag ju inte bli tvingad till att ha! (Inte för att det är något fel med Storytel, men jag vill helst låna böcker från biblioteket :) )
 
Tack för info, det verkar inte omöjligt i alla fall. Vilken läsplatta har du?


Jag har snöat in lite på Pocketbook touch hd 3, tror jag ska önska mig en sådan i födelsedagspresent. 🙂
Jag har en Pocketbook Touch Lux 5. Jag tror faktiskt att jag önskade mig den du nämner men fick den här istället, och hittills har jag inte märkt någon skillnad :D Blev alldeles yr av att försöka lista ut vad som egentligen skilde de olika modellerna åt och varför en kostade 600 kr mer än en annan, det verkar vara lite av en djungel det där. Men många sidor (t.ex. Kobo och Pocketbooks hemsida) har så att man kan jämföra de olika modellerna sida vid sida, det gjorde saken lite tydligare för mig.
 
Tack för info, det verkar inte omöjligt i alla fall. Vilken läsplatta har du?


Jag har snöat in lite på Pocketbook touch hd 3, tror jag ska önska mig en sådan i födelsedagspresent. 🙂

Jag har pocketbook touch hd 3 och jag är jättenöjd. Enkelt att föra över filer till genom att koppla den till datorn med usbsladden som kom med den. Bra att läsa på.
 
Fast det står ju på Storytel att deras Storytel Reader är:

"Endast kompatibel med Storytels abonnemang"

Och det vill jag ju inte bli tvingad till att ha! (Inte för att det är något fel med Storytel, men jag vill helst låna böcker från biblioteket :) )
Ja, alltså det är Storytel som gjort plattan så det är ju naturligt att den bara är kompatibel med Storytel abonnemang. Jag ville mest bara lägga till att har man en sån så går det att läsa böcker man köpt på andra ställen på den, om det är ePub filer :) den gamla storytel reader gick det inte på, men den nya gör det.
jag har själv fått komplettera någon serie ibland då storytel haft alla utom en, och då köpt den boken, och då är det ju bra att kunna få in den i plattan med.
IMG_20210216_105416.jpg
 
Jag har en Pocketbook Touch Lux 5. Jag tror faktiskt att jag önskade mig den du nämner men fick den här istället, och hittills har jag inte märkt någon skillnad :D Blev alldeles yr av att försöka lista ut vad som egentligen skilde de olika modellerna åt och varför en kostade 600 kr mer än en annan, det verkar vara lite av en djungel det där. Men många sidor (t.ex. Kobo och Pocketbooks hemsida) har så att man kan jämföra de olika modellerna sida vid sida, det gjorde saken lite tydligare för mig.
Alltså här kommer en fråga i stil med den berömda blå mikron..... :o :D Ska man pilla bort något slags skyddsplast??? Jag var helt övertygad om att bilden jag såg på skärmen när jag öppnade lådan var ett skyddsplast. Men jag hittade inget att pilla på, så jag satte på läsplattan istället. Och då försvinner ju bilden, och kommer tillbaka när jag stänger av den igen..... Ska det vara så.... :confused:O_o:o:D ????

Och - hjälp - så LITEN och söt den var.... :love:
 
Alltså här kommer en fråga i stil med den berömda blå mikron..... :o :D Ska man pilla bort något slags skyddsplast??? Jag var helt övertygad om att bilden jag såg på skärmen när jag öppnade lådan var ett skyddsplast. Men jag hittade inget att pilla på, så jag satte på läsplattan istället. Och då försvinner ju bilden, och kommer tillbaka när jag stänger av den igen..... Ska det vara så.... :confused:O_o:o:D ????

Och - hjälp - så LITEN och söt den var.... :love:
Hahahaha, underbar blå micro-referens! Tack för dagens skratt! :rofl: Men nej, det finns inget att pilla bort! Jag kan lugna dig med att jag slogs av samma tanke först, men insåg att det inte går bort. Jag tror bara att det är ett "smart" sätt för dem att få lite extra marknadsföring...
 
Hahahaha, underbar blå micro-referens! Tack för dagens skratt! :rofl: Men nej, det finns inget att pilla bort! Jag kan lugna dig med att jag slogs av samma tanke först, men insåg att det inte går bort. Jag tror bara att det är ett "smart" sätt för dem att få lite extra marknadsföring...
Tack :D ! ALLT sådant som jag har sett förut har varit något man skulle pilla bort, så jag blev väldigt konfunderad.... :D
 
Jag funderar lite på att köpa en läsplatta. Detta för att kunna läsa tex vetenskapliga artiklar, e-böcker och liknande på något annat än en skärm.
Ni som har Pocketbook Touch Lux 5, går det att göra anteckningar i texten där i en PDF? Kände att den prislappen var lite mer lockande än tex "remarkeble" och Kobo Elipsa.

Är pocketbooken vattentät?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag funderar över att skaffa läsplatta, men lyckas inte riktigt få svar på vissa frågor när jag googlar. Så jag hoppas någon här har...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: Lavine
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Trasten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 024
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Jag vill önska mig en läsplatta i julklapp. Jag älskar egentligen riktiga böcker och har länge varit en motståndare, men fördelarna med...
Svar
8
· Visningar
654
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp