Läsplatta

Silver Girl

Trådstartare
Jag funderar över att skaffa läsplatta, men lyckas inte riktigt få svar på vissa frågor när jag googlar. Så jag hoppas någon här har läsplatta och kan svara.

Kan man även läsa dagstidningar och andra tidskrifter, jag prenumererar t ex på the Economist och har tillfälligt gratisprenumeration på DN?

Vilken läsplatta ska man skaffa om man främst köper böcker på Adlibris/Bokus och lånar på bibliotek? (Har förstått att Amazons läsplatta inte funkar för det.)

Finns det någon där man t ex kan lösa korsord och sudoku (om det t ex finns i en tidning) eller går inte det?

Andra små smarta funktioner man ska tänka på ska finnas?
 
Jag är ingen expert på läsplattor, och min kan kanske göra sådant som jag inte vet att den kan.... ;) Min är en Pocketbook Touch Lux 5. Det jag gör är att läsa lånade böcker från biblioteket på den, och det är tveksamt om det går att göra så mycket mer (ja, köpa böcker och ladda in går säkert också). Jag laddar ner allt till datorn först och för sedan över till min läsplatta. Den ÄR uppkopplad till internet, men såpass seg att det i princip inte går att ladda ner direkt till den. För övrigt är jag helt nöjd med den. Den är behändig i storleken och behaglig att läsa ifrån.... :)
 
Jag är ingen expert på läsplattor, och min kan kanske göra sådant som jag inte vet att den kan.... ;) Min är en Pocketbook Touch Lux 5. Det jag gör är att läsa lånade böcker från biblioteket på den, och det är tveksamt om det går att göra så mycket mer (ja, köpa böcker och ladda in går säkert också). Jag laddar ner allt till datorn först och för sedan över till min läsplatta. Den ÄR uppkopplad till internet, men såpass seg att det i princip inte går att ladda ner direkt till den. För övrigt är jag helt nöjd med den. Den är behändig i storleken och behaglig att läsa ifrån.... :)
Ok, ladda ner direkt via wifi förutsatte jag att det gick med alla, så det är ju något att titta på. Jag vill inte behöva gå via min dator som är seg och gammal och som jag sällan använder.

Hur för du sedan över från datorn, med sladd?
 
Jag funderar över att skaffa läsplatta, men lyckas inte riktigt få svar på vissa frågor när jag googlar. Så jag hoppas någon här har läsplatta och kan svara.

Kan man även läsa dagstidningar och andra tidskrifter, jag prenumererar t ex på the Economist och har tillfälligt gratisprenumeration på DN?

Vilken läsplatta ska man skaffa om man främst köper böcker på Adlibris/Bokus och lånar på bibliotek? (Har förstått att Amazons läsplatta inte funkar för det.)

Finns det någon där man t ex kan lösa korsord och sudoku (om det t ex finns i en tidning) eller går inte det?

Andra små smarta funktioner man ska tänka på ska finnas?
Kobo har ett gäng läsplattor som fungerar för böcker åtminstone, syrran och farsan har sådana. Osäker på vilken modell dock.

Själv har jag Kindle Paperwhite, och det går att läsa böcker från bibliotek mm, men det kräver en del extra för att få det att fungera.
 
Jag har en Pocketbook-nånting (kan kolla exakt version när jag kommer hem ikväll) och lånar ofta e-böcker från biblioteket. Det är inga problem att ladda ner till plattan via wifi, men att navigera runt på hemsidor i webbläsaren går inte direkt snabbt.

Osäker på vad man mer kan ha plattan till, jag har bara använt den till böcker. Å andra sidan är den väldigt bra till det, bekväm att läsa på, lagom stor och lagom tung att hålla i.
 
Jag har en Pocketbook-nånting (kan kolla exakt version när jag kommer hem ikväll) och lånar ofta e-böcker från biblioteket. Det är inga problem att ladda ner till plattan via wifi, men att navigera runt på hemsidor i webbläsaren går inte direkt snabbt.

Osäker på vad man mer kan ha plattan till, jag har bara använt den till böcker. Å andra sidan är den väldigt bra till det, bekväm att läsa på, lagom stor och lagom tung att hålla i.
Låter ju bra vad gäller böcker, jag tänker att det enda jag behöver göra via webben är ju att ladda ner från bibliotek eller t ex adlibris, så det räcker ju att det fungerar.
 
Inser nu att jag inte alls vet hur det fungerar om man köper en e-bok. Får man en länk på mailen eller laddas boken ner på den dator/telefon/surfplatta man för tillfället använder? Samma fråga för låneböcker på bibliotek.

Och finns webbläsare på alla läsplattor? I så fall borde det ju gå att öppna och läsa e-tidningar via mailen eller deras hemsidor. Någon som testat det?
 
Inser nu att jag inte alls vet hur det fungerar om man köper en e-bok. Får man en länk på mailen eller laddas boken ner på den dator/telefon/surfplatta man för tillfället använder? Samma fråga för låneböcker på bibliotek.

Och finns webbläsare på alla läsplattor? I så fall borde det ju gå att öppna och läsa e-tidningar via mailen eller deras hemsidor. Någon som testat det?
Jag har Adobe Digital Editions på min dator. Laddar ner e-pub-böcker dit, och kopplar sedan ihop min läsplatta med datorn och för över böckerna från programmet.

Jag har testat min webläsare någon enstaka gång. Den är så långsam att den nästan inte fungerar. Det är väl också därför jag inte lånar direkt från biblioteket till läsplattan utan går via datorn.... :)
 
Jag har både Kindel och Adobe och båda deras webbläsare är så långsamma att det är bara att glömma tanken på att använda den som du är van vid på dator och mobil för att ladda ner en tidning. Nu har visserligen båda mina några år på nacken så det kanske har ändrats men jag är tveksam till det.
 
Så man måste alltså också ha en dator för att först kunna ladda ner böckerna dit? Känns väldigt omständligt och onödigt. Då kanske det är bättre att köpa en vanlig surfplatta och läsa på den.
 
Så man måste alltså också ha en dator för att först kunna ladda ner böckerna dit? Känns väldigt omständligt och onödigt. Då kanske det är bättre att köpa en vanlig surfplatta och läsa på den.
Åtminstone Kindle (som jag har egen erfarenhet av), klarar av utmärkt att skicka böcker direkt till plattan.

Ur ett läsperspektiv är renodlade e-boksläsare mycket bättre än iPad eller liknande, delvis tack vare skärmen, men även vikten.
 
Så man måste alltså också ha en dator för att först kunna ladda ner böckerna dit? Känns väldigt omständligt och onödigt. Då kanske det är bättre att köpa en vanlig surfplatta och läsa på den.
Det går inte att jämföra läsupplevelsen vanlig platta/läsplatta. En läsplatta är som en boksida, dvs du kan läsa ute i solen t ex.
 
Åtminstone Kindle (som jag har egen erfarenhet av), klarar av utmärkt att skicka böcker direkt till plattan.

Ur ett läsperspektiv är renodlade e-boksläsare mycket bättre än iPad eller liknande, delvis tack vare skärmen, men även vikten.
Är inte Kindle Amazons läsplatta? Jag har hört att den är låst så man bara kan köpa böcker från Amazon, men har jag fel låter ju den bra.
Jag vill ju kunna läsa biblioteksböcker också och kunna köpa från där jag vill (dvs helst inte stödja Amazon om de forsätter med sina dåliga arbetsvillkor).

Det går inte att jämföra läsupplevelsen vanlig platta/läsplatta. En läsplatta är som en boksida, dvs du kan läsa ute i solen t ex.
Jag vet, det är ju därför jag tänkt läsplatta. Men behöver jag dator också fortsätter jag hellre med vanliga böcker.
 
Är inte Kindle Amazons läsplatta? Jag har hört att den är låst så man bara kan köpa böcker från Amazon, men har jag fel låter ju den bra.
Jag vill ju kunna läsa biblioteksböcker också och kunna köpa från där jag vill (dvs helst inte stödja Amazon om de forsätter med sina dåliga arbetsvillkor).


Jag vet, det är ju därför jag tänkt läsplatta. Men behöver jag dator också fortsätter jag hellre med vanliga böcker.
Amazons läsplatta är låst till amazon, ja, så den funkar inte för biblioteksböcker.
 
Är inte Kindle Amazons läsplatta? Jag har hört att den är låst så man bara kan köpa böcker från Amazon, men har jag fel låter ju den bra.
Jag vill ju kunna läsa biblioteksböcker också och kunna köpa från där jag vill (dvs helst inte stödja Amazon om de forsätter med sina dåliga arbetsvillkor).


Jag vet, det är ju därför jag tänkt läsplatta. Men behöver jag dator också fortsätter jag hellre med vanliga böcker.
Det går att komma runt att man måste köpa via Amazon, men samtidigt gör ju den processen att man måste peta på e-böckerna på en dator, så då tappar man ju smidigheten. Köper främst engelskspråkig fantasy/sci-fi och då fungerar Amazon bra, så har inte riktigt behövt kolla på andra kanaler. Får se hur jag gör den dag jag av någon anledning behöver en ny.
 
Jag har en Kobo som har några år på nacken som jag är mycket nöjd med. Funderar på att uppgradera eftersom det finns nyare versioner med större skärm. Det är en helt annan upplevelse att läsa på en läsplatta (med e-ink) och en surfplatta. Fördelen med Kobo är att den läser i princip alla format och jag som föredrar epub skulle aldrig ha en Kindle som är låst till Amazon eftersom jag lånar och även köper from tex Bokus och Adlibris som båda är epub. Jag har även köpt från Amazon men då måste jag konvertera till epub - vilket jag gör även om Amazon inte gillar det men har jag köpt boken då är den min!

Calibre (kan laddas ner gratis) använder jag ofta, ffa för att föra över e-böcker. Men visst man kan också låna hem direkt från bibblan via wifi till Kobo.

https://biblioteket.stockholm.se/artikel/e-böcker-–-så-funkar-det

https://biblioteket.stockholm.se/vilken-läsplatta-ska-jag-välja
 
Jag har en Letto HD, där går det att ladda ner böcker från Adlibris via wifi men böcker från biblioteket måste gå via dator.

Teoretiskt går det att surfa på internet på den, men det kräver blocktryckssänkande först.

Jag gillar min läsplatta och tycker det är en skön skärm att läsa på innan man ska sova, men den är inte speciellt högkvalitativ och är inte hälften så användbar som en iPad eller liknande.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 839
Senast: warg
·
IT & mobiler Har av och till funderat på att skaffa en läsplatta, men i ärlighetens namn läser jag inte speciellt mycket skönlitteratur. När jag var...
2
Svar
22
· Visningar
4 104
Senast: krambanan
·
Relationer Man 1: (Bor i annat land, träffat genom gemensamma vänner på festlig tillställning i sagda land.) Jag: lägger upp bild på fb några dagar...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
32 933
Senast: tjenixen
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 295
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp