Läsplatta?

SiZo

Trådstartare
Jag har väldigt svårt för att läsa på skärm, min hjärna uppskattar inte kontraster alls. Jag funderar därför på att köpa en läsplatta för att kunna läsa vetenskapliga artiklar och andra PDFer. Just nu ligger jag 4 kap efter i boken för att jag helt enkelt inte klarar av att läsa långa texter med för mycket kontrast på datorn....

Men jag har aldrig provat en läsplatta. Hur stor skillnad gör det? Är det värt pengarna?
Helst skulle jag vilja kunna göra anteckningar också, väldigt smidigt att direkt bredvid ett ord som man inte kunde direkt skriva vad det betydde, eller skriva om aha upplevelser man fick på just det där stället.

Klarar den fukt bra så är det givetvis ett plus, och såklart, så billig som det bara är möjligt eftersom jag är student.

Har ni några tips?
 
Jag tycker att Kobo Libra är fantastisk! :) Går att göra anteckningar och den är väldigt behaglig att läsa på.
 
Jag tycker att Kobo Libra är fantastisk! :) Går att göra anteckningar och den är väldigt behaglig att läsa på.
Tack!
Hur gör man anteckningar?

(Ser framför mig hur jag sitter i halmen i stallet och läser medans Shazin (hästen) äter sitt hö, hur mysigt som helst!)
 
Tack!
Hur gör man anteckningar?

(Ser framför mig hur jag sitter i halmen i stallet och läser medans Shazin (hästen) äter sitt hö, hur mysigt som helst!)
Man håller fingret över stället där man vill skriva en anteckning och väljer add note. :)

EF263843-CDE8-4AE2-BAE9-7612F869833A.jpeg
 
Tänk på att de flesta läsplattor inte är gjorda för bilder och det kan nog vara svårt att läsa artiklar med t ex grafer då det kommer göra plattan extremt långsam. Finns modeller som är gjorda för att man ska kunna läsa serier på dem, men de är dyrare.

Jag gjorde lite koll i somras då jag hade tanken att utöver böcker kunna läsa digitala tidningar men jag gav upp om det. Vattentät är dock inte svårt att hitta, min är det. Det blev en Pocketbook Touch HD3 för min del. Ska gå att anteckna och stryka över men jag har aldrig använt det.
 
Tänk på att de flesta läsplattor inte är gjorda för bilder och det kan nog vara svårt att läsa artiklar med t ex grafer då det kommer göra plattan extremt långsam. Finns modeller som är gjorda för att man ska kunna läsa serier på dem, men de är dyrare.

Jag gjorde lite koll i somras då jag hade tanken att utöver böcker kunna läsa digitala tidningar men jag gav upp om det. Vattentät är dock inte svårt att hitta, min är det. Det blev en Pocketbook Touch HD3 för min del. Ska gå att anteckna och stryka över men jag har aldrig använt det.
Hm... Hur långsamt är extremt långsamt?
Just nu får jag skriva ut och det känns inte speciellt bra heller.
 
Blev tipsad om reMarkable 2 och blev sugen men har ännu inte provat själv. Dyrare men enligt utsago en slags revolution i gebitet med penna och elektroniskt papper för läsning och noteringar.
 
Blev tipsad om reMarkable 2 och blev sugen men har ännu inte provat själv. Dyrare men enligt utsago en slags revolution i gebitet med penna och elektroniskt papper för läsning och noteringar.
Ja jag har sett den, men den kostar 5500 kr. Ganska långt från min budget.
 
Hm... Hur långsamt är extremt långsamt?
Just nu får jag skriva ut och det känns inte speciellt bra heller.
Min går att koppla upp via wi-fi men jag använder det bara för att ladda ner e-böcker. Det kan ta 10-20 sek att ladda upp en hemsida, och vid varje skrollning blinkar sidan och måste liksom börja om. Gissar det skulle bli liknande med mycket bilder, men vet ju inte säkert.
 
Min går att koppla upp via wi-fi men jag använder det bara för att ladda ner e-böcker. Det kan ta 10-20 sek att ladda upp en hemsida, och vid varje skrollning blinkar sidan och måste liksom börja om. Gissar det skulle bli liknande med mycket bilder, men vet ju inte säkert.
Hemsida har jag inte tänkt vara ute på. Bara läsa nerladdade artiklar och böcker som laddas ner från datorn till läsplattan isf.
 
Jag har väldigt svårt för att läsa på skärm, min hjärna uppskattar inte kontraster alls. Jag funderar därför på att köpa en läsplatta för att kunna läsa vetenskapliga artiklar och andra PDFer. Just nu ligger jag 4 kap efter i boken för att jag helt enkelt inte klarar av att läsa långa texter med för mycket kontrast på datorn....

Men jag har aldrig provat en läsplatta. Hur stor skillnad gör det? Är det värt pengarna?
Helst skulle jag vilja kunna göra anteckningar också, väldigt smidigt att direkt bredvid ett ord som man inte kunde direkt skriva vad det betydde, eller skriva om aha upplevelser man fick på just det där stället.

Klarar den fukt bra så är det givetvis ett plus, och såklart, så billig som det bara är möjligt eftersom jag är student.

Har ni några tips?
Inga tips på vilken läsplatta, men de är ungefär som att läsa på papper och på min gamla mögliga kan man i alla fall anteckna. Det är mycket lugnare än att läsa på en dator tycker jag.

Men jag blir superfrustrerad av att bläddra hela tiden (små sidor) och av att inte kunna bläddra tillbaka lätt så jag föredrar papper. Men i jämförelsen dator föredrar jag absolut platta.

Men du måste köpa en som inte är låst till tex Amazons utbud om du vill kunna läsa artiklar osv.

Bilder ser ut som de gått genom en kass kopiator o svartvitt på min.
 
Jag blir också otroligt irriterad av att läsa längre texter på dator, så jag köpte en läsplatta i höst.
Köpte en enkel, en Lenovo.

Läser mycket böcker och artiklar.
Mina texter innehåller inga avancerade bilder, på sin höjd något diagram eller så.

Hittills är jag väldigt nöjd med mitt köp.

Vill tipsa om att logga in på nån bok och jämföra mellan olika plattor när du kommer så långt att du ska bestämma dig för en modell. Jag märkte i affären att jag gillade vissa läsplattor bättre än andra när jag faktiskt slog upp en bok och läste en verklig sida.
 
Jag lyckades få låna en kindle av en arbetskamrat till min sambo.

Tyvärr så upptäckte jag att den läser in hela sidan på PDFer, vilket gör att det är mycket yta som är marginal utan text, och texten blir för liten för att läsa. Jag tänker att det borde finnas läsplattor som anpassar sig till där texten är, eller? Jag provade att zooma, men då fick inte all text plats istället då zoom verkar ha rätt få steg. Och hålla på och köra texten fram och tillbaka kommer jag bli tokig av kände jag.

Är det någon som möjligtvis har en läsplatta som inte fungerar på detta sätt?
 
Jag lyckades få låna en kindle av en arbetskamrat till min sambo.

Tyvärr så upptäckte jag att den läser in hela sidan på PDFer, vilket gör att det är mycket yta som är marginal utan text, och texten blir för liten för att läsa. Jag tänker att det borde finnas läsplattor som anpassar sig till där texten är, eller? Jag provade att zooma, men då fick inte all text plats istället då zoom verkar ha rätt få steg. Och hålla på och köra texten fram och tillbaka kommer jag bli tokig av kände jag.

Är det någon som möjligtvis har en läsplatta som inte fungerar på detta sätt?
Tror att det som skulle behövas är att du inte använder PDF utan "riktiga" e-böcker, men antar att det är svårt att få fram.
 
Tror att det som skulle behövas är att du inte använder PDF utan "riktiga" e-böcker, men antar att det är svårt att få fram.
Vetenskapliga artiklar, som är det jag läser mest, finns tyvärr inte som e-böcker. Likaså när vi får tillgång till kurslitteratur online, då är det PDF och inte e-bok.
 
Jag lyckades få låna en kindle av en arbetskamrat till min sambo.

Tyvärr så upptäckte jag att den läser in hela sidan på PDFer, vilket gör att det är mycket yta som är marginal utan text, och texten blir för liten för att läsa. Jag tänker att det borde finnas läsplattor som anpassar sig till där texten är, eller? Jag provade att zooma, men då fick inte all text plats istället då zoom verkar ha rätt få steg. Och hålla på och köra texten fram och tillbaka kommer jag bli tokig av kände jag.

Är det någon som möjligtvis har en läsplatta som inte fungerar på detta sätt?

Remarkable är utmärkt för att läsa artiklar (och anteckna med penna). Lite annan prislapp dock...
 
Remarkable är utmärkt för att läsa artiklar (och anteckna med penna). Lite annan prislapp dock...
Ja även begagnad så är den ju riktigt pricey faktiskt. Och så har jag läst att den inte riktigt är så bra som prislappen gör att man förväntar sig. Plus att man måste betala 80 kr/månad för en molntjänst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På senare tid har det börjat knastra nåt alldeles orimligt i min nacke. Ligger jag t.ex. på rygg med lite höjd kudde i sängen och ska...
2
Svar
27
· Visningar
2 286
IT & mobiler Jag vill önska mig en läsplatta i julklapp. Jag älskar egentligen riktiga böcker och har länge varit en motståndare, men fördelarna med...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 408
Senast: manda
·
Kropp & Själ Som de flesta här vet så har jag haft ett gäng hjärnskakningar + utbrändhet, så min hjärna samarbetar inte alltid med mig. Just nu...
Svar
12
· Visningar
885
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp