Läsplatta?

SiZo

Trådstartare
Jag har väldigt svårt för att läsa på skärm, min hjärna uppskattar inte kontraster alls. Jag funderar därför på att köpa en läsplatta för att kunna läsa vetenskapliga artiklar och andra PDFer. Just nu ligger jag 4 kap efter i boken för att jag helt enkelt inte klarar av att läsa långa texter med för mycket kontrast på datorn....

Men jag har aldrig provat en läsplatta. Hur stor skillnad gör det? Är det värt pengarna?
Helst skulle jag vilja kunna göra anteckningar också, väldigt smidigt att direkt bredvid ett ord som man inte kunde direkt skriva vad det betydde, eller skriva om aha upplevelser man fick på just det där stället.

Klarar den fukt bra så är det givetvis ett plus, och såklart, så billig som det bara är möjligt eftersom jag är student.

Har ni några tips?
 
Jag tycker att Kobo Libra är fantastisk! :) Går att göra anteckningar och den är väldigt behaglig att läsa på.
 
Jag tycker att Kobo Libra är fantastisk! :) Går att göra anteckningar och den är väldigt behaglig att läsa på.
Tack!
Hur gör man anteckningar?

(Ser framför mig hur jag sitter i halmen i stallet och läser medans Shazin (hästen) äter sitt hö, hur mysigt som helst!)
 
Tack!
Hur gör man anteckningar?

(Ser framför mig hur jag sitter i halmen i stallet och läser medans Shazin (hästen) äter sitt hö, hur mysigt som helst!)
Man håller fingret över stället där man vill skriva en anteckning och väljer add note. :)

EF263843-CDE8-4AE2-BAE9-7612F869833A.jpeg
 
Tänk på att de flesta läsplattor inte är gjorda för bilder och det kan nog vara svårt att läsa artiklar med t ex grafer då det kommer göra plattan extremt långsam. Finns modeller som är gjorda för att man ska kunna läsa serier på dem, men de är dyrare.