Läste i ridsport om öppna dörrar pá boxen.....

P

Pirayan

Alltsá att halva dörren är öppen?
Är det bra för luften, cirkulationen, eller är det bara dragigt?
Vad tycker ni?
Erfarenheter/ásikter????
Läste även nágon stans om att hästar bör äta pá markplan.
Är det alltsá dáligt med högaller????
Har faktiskt inte hört det förut.... :smirk:
 
Det första har jag inte funderat över, så det ska jag väl inte säga något om än.
Det andra om högaller och äta från marken så är det ju en naturlig ställning för hästen att äta från marken. Därför tycker jag att man bör hålla sig till det, eftersom deras halsar är anpassade att nå ner till marken för att kunna äta därifrån.
 
Jo, det är ju givetvis bäst att äta frán marken, men är det skadligt att äta frán galler???
Det är ju väldigt bra pá sá vis att det tar mycket längre tid att äta upp höet under natten.
 
Är ute på lite hal is här, men har för mig att jag läste någonstans om att hästens framtänder kan slitas felaktigt om de äter från högaller. Låter lite skumt tycker jag själv faktiskt. Kanske någon annan hart hört samma sak?
 
Läste nyligen någonstans att hästars salivavsöndring påverkas negativt om de äter ur mankhöjd eller högre,samt att hästarna bygger upp spänningar i ryggmusklerna.
Så om jag tolkade texten rätt så var det skadligt i längden med höga högaller.

/TIGERHEART
 
Vad menar du exakt med "öppna dörrar"?
Vi håller på och ska bygga stall nu ett gäng och min kompis pappa jobbar med ventilering och de har kikat på dessa boxar där man lämnar en bit av boxdörren (en "strimma" på nån decimeter kanske) eller en bit av boxväggen bredvid dörren, där man istället har galler för att få bättre luftcirkulation inuti boxen. Jag tror absolut inte det blir dragigt, snarare att det kan bli väldigt instängt när en häst ligger ned i sin box om man inte gör detta. Tycker det verkar kalasbra, ju bättre cirkulation på luften i stallet desto bättre.
 
Cirkulation är bra - drag är dáligt.
Jag menar att halva boxdörren är öppen.
Stängde tidigare överdörren, men fick dá lite drag frán olika háll (stallet är inte 100% tätt) och rinnade hästögon.
När jag sedan öppnade luckorna igen, sá kom ju bara cirkulationen frán ett háll och pá samma sätt som när de är ute, sá nu fungerar det kanon. :D
Det är bara att det är kallare i stallet, men det dör de ju inte av....
Om man har cirkulationsgaller, sá ska man nog vara försiktig med att ha halvdörrar öppna samtidigt, i alla fall om de är pá olika háll i stallet - dá är ju risken att det blir korsdrag.

Lycka till med ditt stallbygge.

M V H Lotta
 
Om du är ute efter bättre ventilation så finns det en annan, underskattad sak. Att göra ventilation av något slag nertill på tex boxdörrarna eller boxväggarna ut mot gången! Det ventilerar ut ångorna från bädd/golvet och hästen slipper ligga i ammoniakångorna.
 
Anledningen till att jag undrar är artikeln i ridsport där de tog upp öppna dörrar.
Det stod att hästar vänder rumpan mot blásten ute och söker skydd i den mán det gár, men att i stallet har de ju inte alltid den möjligheten (nágot liknande).
 
Naturligtvis ska man undvika drag i stallet! Det låter logiskt det du skrev.

Jag ville bara påpeka något som många glömmer, nämligen ventilationen av gaser i boxarna. Ammoniaken håller sig ganska lågt ner vilket innebär att när hästen ligger ner andas den in ammoniaken. Det slipper man om man har ventilation nertill på tex boxdörrarna!
 
Om du vill ha lite bättre cirkulation så kan du borra några hål i boxväggen (ut mot stallgången o ganska lågt) så får man bort lite av gödselångorna.
 
Jag har såna boxar, och måste säga att skillnaden är enorm...förut så var det jättebra luft i stallet...ända tills man öppnade boxdörren :crazy:..nu är det lika bra luft inne i boxen som "ute" i stallet :)
 
Vi har uteboxar med övre halvan öppna (stängs vid extrem kyla) våra hästar trivs jättebra, O det är bara lill ponnyn som råkat ut för en liten förkylning.. När det plöstligt blev jättekallt O han inte hade på sig tillräckligt med täcken.
 
har man host-häst är det klart bäst om dom äter från marken, för om dom har slem i halsen kan det komma ut lättare och det är ju det som är meningen:)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 633
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp