Läste ni i Ridsport....

Sv: Läste ni i Ridsport....

orcide skrev:
Där har du en av anledningarna till att jag inte har skor på mina hästar !

Jag förstår men om jag skulle ha min oskodd så skulle jag inte kunna rida honom.
Frågade dessutom veterinären om hur det hade varit om hästarna hade varit oskodda och fick då svaret att det hade hänt ändå eftersom det tog så olyckligt. Så det hade inte hjälpt :(
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag skulle inte låta mina hästar få gå ensamma pga av att dom kan skada sig själv eller varandra. Som många skriver så kan olyckor alltid hända, hur man än gör.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Självklart är det hemskt när såna saker händer. Men själv tar jag den risken. Just nu går min häst tillsammans med en annan, min är skodd, den andra oskodd. I vanliga fall är det ett gäng på ca 4 hästar i samma hage, de flesta skodda.
Det är naturligt för hästar att gå tillsammans eftersom de är flockdjur. Jag tror inte en häst mår bra av att gå ensam. Dessutom kanske en oskodd häst kan träffa så illa att benet går av ialla fall. Vad vet jag? Skulle gärna ha min oskodd, men hon har haft skor hela sitt liv och skulle bli ömfotad utan!

/Fina
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Kanske har samma sak hänt med min kanske inte.
Hon ska röntgas så fort svullnaden i benet har gått ned, så då får vi se...

Lycka till med din och hoppas den blir friskförklarad!
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Min första häst fick en spark på framknäet i hagen, det slutade med avlivning. Olyckor kan alltid inträffa, tyvärr. Tycker det är lite elakt att inte låta hästar gå tillsammans, de har ju ett sånt enormt utbyte av det om de går bra ihop. Stog jag däremot i ett satll där hagkompisarna jämt skiftar skulle jag fundera lite extra.. Ofta är det ju mest ihopsläppet av nya hästar som kan orsaka skador..
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

pinky skrev:
Och om denna shettis får för sig att sparka, var träffar den då? :smirk:

Det har du faktiskt helt rätt i! Har jag inte ens tänkt på.. :o

Jag vet bara inte hur jag ska göra. Jag vill ju som sagt att hon ska få leva ett "hästliv" men om det är på bekostnad av att gå skadad?
Visst, risken är inte stor men när det händer är det förbannat tråkigt och jobbigt. Jag vill defenitivt inte uppleva det igen. :cry:

Men jag får fundera på det här, från alla håll och kanter.. Usch vad svårt det är.. :crazy:
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

min gick själv när hon tränade som galopphäst (hos mig)... hos tränaren gick hon oftast själv.. men sen började vi släppa henne å syrran ihop... syrran va lite sur mot henne, så hon ställde sig längst bort i hagen å pratade med pojkarna istället...
Nu går hon med världens snällaste quartersto som är 12år (min är 6år).. hon är lägst i rang... men de har blivit bra kompisar!
Hon fick även gå med en 3åring, men det blev väl lite tjuvnyp å så...

nu när hon ska vara ridhäst så ska hon gå med kompis/kompisar som är SNÄLLA...
när jag precis hade köpt henne så tog det 5 dagar för "elaka" stoet å sparka min.. .så det var därför hon inte fick ha kompis resten av galopptiden hos mig...

jag skulle LÄTT ha kunnat släppt ihop henne med min kompis häst... men... ingen av oss ville riskera att varken sin egen blev sparkad eller sparkade! :)

jag tycker itne att man ska ha de själva pga att de har skor...
å ja, jag har hittat en häst med avsparkat ben, sprungit upp till stallägarens hus, å sen mött hon som hade hand om hästen...
man kan ju se dte så här: om de får benet avsparkat så blir de iaf avlivade inom några timmar, tarmvred/kolik kan de ligga med halva natten innan någon kommer på morgonen och upptäcker det!
+ att hästen får ju som ett "smärtstillade" ämne som utsöndras i kroppen, så jag tror inte den lider så mkt...
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Whirlie skrev:
Men det måste väl ändå höra till ovanligheterna med benbrott i hagen?


Tyvärr är det oftast där de svårast skadorna uppkommer. Det är inte bara en av världens stjärnor som brutit benet i hagen. Milton är ett exempel.

Det viktigaste är att inte släppa ihop hästar som inte trivs ihop. Vi var tvunga att ta in det ena fullblodet eftersom de började att slåss. Nu går tyvärr han själv och de andra två ihop. Men det gick omöjligt att ha dem tillsammans.
 
Senast ändrad:
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag håller bara hingstar ensamma i hagen, jag tycker att valacker och ston skall ha minst en kamrat. Har 2 stycken hingstiga valacker hemma nu som får gå med en varsin vek valack, resten av hästarna ston och valacker har jag så många som möjligt för att det är trots allt flockdjur och dom ska kunna välja sina kompisar.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

*kl*
har ofta släppt unghingst med en äldre val. (naturligtvis med urskillning) många större stall gör oxå så. lite äldre val. brukar kunna "fostra" rätt bra, dessutom lär sig även hingsten att "umgås" med andra.dom olyckor med avsparkade ben jag upplevt har varit i sk. stohage. (en av oskodd häst)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

jag hade min första hingst ihop med den kamraten han går ihop med idag, som valack. Men äldre hingstar vill jag inte släppa ihop när man inte vet hur dom har gått innan hos tidigare ägare.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Tussilago skrev:
Olyckor kan alltid inträffa, tyvärr.
Tycker det är lite elakt att inte låta hästar gå tillsammans, de har ju ett sånt enormt utbyte av det om de går bra ihop. Stog jag däremot i ett satll där hagkompisarna jämt skiftar skulle jag fundera lite extra.. Ofta är det ju mest ihopsläppet av nya hästar som kan orsaka skador
.

Bra svar!
Man kan inte linda in hästarna i bomull o låta dem gå själv hela livet.
Det m¨åste finnas ngn som de kan gå med.

Visst finns det de som är värre än andra, hingstar undantaget.

De flesta hästarna hotar eller bits i första hand.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

håller med dig :bow: mitt halvblod gick med en äldre D-ponny val. från det han va halvåret tills han skars (vid nästan 4) dom gick ihop några år till efter det, fast ihop med alla dom andra.

tycker unghingstar som får gå med äldre val. blir mkt mer lätthanterade, inte så "tuppiga":D
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

olgaklara skrev:
Tyvärr är det oftast där de svårast skadorna uppkommer. Det är inte bara en av världens stjärnor som brutit benet i hagen. Milton är ett exempel.
QUOTE]

milton bröt väl inte benet i hagen heller?!?!?! :confused:
han skadade sig när de raka honom (när han var ung), å när han dog så var det av tarmvred...
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Njutningen och välbehaget min häst får av att vara tillsammans med andra hästar överväger skaderisker (jag vet dessutom två benbrott som skett när hästen gått ensam i hagen!).
Det man kan göra för att minska skaderisken är att ha tillräckligt stora hagar där hästarna kan komma undan från varandra, ihopsläpp bör ske med bakskorna borttagna och skorna sätts inte på förrän rangen är helt uppgjord. Att bara ha valacker tillsammans eller en valack och resten ston är att föredra skademässigt.
Jag har själv en tävlingshäst och anser att det är ett ytterst litet antal hästar som man på grund av tävlingsframgångar skulle förvägra möjligheten att gå i flock med hänvisning till skaderisken.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Molnskimmer - men hur ska du skydda dig mot allt det andra då? Jag höll på att förlora min valack pga att han trampade in en liten pinne i hoven.

Jag förstår att man blir rädd och nojig om det hänt ngt, och var och en får bestämma själv om de vill släppa ut igen eller ej. Men jag vill bara att man inte tror att det är 'lugnt' för de inte har sällskap, det finns så mycket annat som kan hända.

Ang små ponnyer så är jag faktiskt av åsikten att sparkande små ponnyer är VÄRRE än sparkande större hästar. Jag plockar ut sparkande hästar oavsett storlek, men är kvickare att slänga ut en liten ponny, just för att de små illbattingarna ofta träffar i 'benhöjd', en större får oftare in smällar på bog/mage/bakdel, där det förvisso kan gå åt skogen med, men oftare går bra.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

KL

Jag har sto inackat hos mig, hon är en sådan där som sparkar högt och lågt. Hon har till och med sparkat ner staketet och kommit in till de andra och fortsatt sparka där.

Hon får gå ensam.

Det kostar på tok för mycket tid, pengar och energi att satsa på sina hästar för att man ska offra dem för att det är synd om en annan att går själv.

Jag skulle hellre aldrig våga rekomendera någon att släppa in sin häst till henne.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Nu vet jag inte om du bara tog min knapp, eller om du riktade det som 'motsvar' till mitt inlägg?

Men som jag skrev, så jag plockar utan minsta betänkligheter direkt ut hästar som sparkar/bråkar/etc (efter de gjort upp om rangen då). Där snackar vi så pass stor riskökning, dessutom anser jag inte att en eller flera individer ska behöva riskera att bli 'mobbade' i hagen utan anledning.

Jag plockade ju t ex ut B-ponnystoet från valacken och K:s mamma. V & ponnystoet gick ihop innan, inga problem. Sen släpptes högdräktig WK (Keles mamma) in. Hon dängde upp ponnystoet och förklarade att hon var högre i rang. WK & V var rörande vänliga mot varann. Här borde det varit ett happy ending. Men det förbenade ponnystoet gick inte med att den där tjocka tanten skulle bestämma, utan gjorde små eleka blixtattacker. Ponnyn räknade liksom snabbt ut att ett högdräktigt sto har en vändradie som en pansarvagn ungefär. Så bäst stoet t ex stod och solade i godan ro, så kom en svart köttbulle flygandes, vände kvickt som örat upp ändan och placerade två små hovar i magen på dräktiga stoet och pep iväg fort som fan.

Hon åkte ut och tillbringade det närmsta halvåret (minus tre veckor) i egen hage. Hon försökte ideligen rymma in till de andra, men sköter man sig inte får man gå själv. (Det var en foderponny, hade det varit min hade jag nog skaffat annat sällskap åt henne dock)

Samma sak förra sommaren, här gick då min K och min V, samt ett fyraårigt islandshäststo som var här på inridning, och så kom kompisen med sitt sto P. Det gick utmärkt, P och isisen gillade inte riktigt varann, men de muckade inte speciellt utan höll sig undan, mest om de av en slump kom nära varandra de kunde mucka lite, dock räckte det med hot för att isisen skulle muttra och dra. P kunde dock med ojämna mellanrum få för sig att K skulle dö, och jaga upp henne helt utan anledning. Jag gav det lite tid men muttrade att om hon inte ger upp så åker hon ut. Sen spöade hon helt utan anledning K gul och blå inne på lösdriften. Där blev det isoleringshage.

Jag plockar aldrig ut den hästen som 'bråkmakaren' är arg på ( t ex hade jag ju kunnat ta ut dräktiga stoet, ponnyn & V var ju vänner), utan jag tar ut trubbelmakaren. Sen kanske den får en annan kompis om hstantalet räcker till och det finns lämplig kandidat. Men klarar de inte att gå ihop med annan häst utan att bråka, ja då får de skylla sig själv helt enkelt.

Så vill bara förtydliga att jag inte anser att alla hästar skagå ihop. Tvärtom, sparkande hästar ska UT ur hagen. Däremot tar jag risken att de under yster lek t ex sparkar av benen på varann. Men hästar som inte går ihop ska inte gå ihop, där är jag helt enig.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Kan knappt säga att jag får mig en tankeställare...
Att en häst sparkar av benet på en annan hör ju inte till vanligheten
och jag tror att hästen ifråga skadat sig illa även om den blivit sparkad av en häst utan skor.
Jag har två hästar som tävlas flitigt i hoppning. Dom går tillsammans i samma hage, för att jag tycker att nån gång måste de få vara hästar oxå. Det ligger inte i en hästs natur att sparka för att skada den andra (om du nu inte släpper ihop 2 hingstar, då skulle det ju kunna hända). Jag har två ston som går i samma hage, även på vintern, broddade. Det är två riktiga surpuppor som säger ifrån då det behövs. Hytter med benen och visar var gränsen går... Men de har ALDRIG sparkat varann. Däremot har de lite bitsår på rumpan då och då, men det är ju inte så farligt. De är bästisar och står och kliar varandra ena stunden , men när det serveras mat så bråkar de och jagar varann (helt naturligt tycker jag)...

Jag tror att det är viktigt att man använder sund förnuft bara och att man kan läsa sina hästar någorlunda väl...
Man kan undvika skador på så många fler och bättre sätt än att låta dem gå ensamma i en liten hage...bl a genom att se till att inte ha några trånga passager eller spetsiga hörn, där någon av hästarna kan känna sig trängd och därför sparkas /bli sparkad. Inte lägga hö-högarna så nära varandra, inte ställa vattenkaret eller lägga höet i ett hörn av hagen osv...

Sedan är det ju bra om man, första gången man släpper ihop sina hästar gör det på tex betet, i en stor gräshage och gärna utan bakskor i af första dagarna...

Mina hästar har som sagt inte skadat sig i hagen nån gång *peppar peppar* inte i af under det senaste 1,5 året, sedan de började gå tillsammans... Har faktiskt när jag tänker efter haft betydligt mer skador på mina hästar tidigare när de gått själva i en hage...
Samma gäller om jag tittar på andras hästar... Mina hästar är i princip de enda (förutom unghästarna) i vårt stall som går tilsammans. Och tittar man på "småskadorna" så är de fler och oftare på de hästar som går ensamma i hagen ... av nån konstig anledning :)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Helt ärligt så vet jag inte vad jag ska göra. Jag vill ju som sagt att hon ska gå med kompisar, mer än något annat. Hon är som sagt bara 3 år och ska få ha kompisar att leka och busa med. Men som det ser ut nu så finns det inte en häst i stallet jag vill släppa henne med. Vi har 7 hästar i stallet just nu, 6 om man räknar bort min. Två av valackerna betäcker ston, de har inte riktigt fattat att de inte har vad som krävs. ;) Så någon av dem kan hon inte gå med, 3 av de övriga är riktiga surtanter och sparkar högt och lågt, på allt som rör sig. Det vågar jag helt enkelt inte släppa henne med, den häst som är kvar är den jag kan tänka mig att släppa henne med men den hästen flyttar om någon månad. Hade jag bara vetat att det fanns en snäll häst (såklart måste de ju få göra upp rang och så) men jag vill inte släppa henne med någon som ger sig på henne utan anledning.

Jag vet att det kanske låter dumt att jag inte vill släppa ihop henne med någon men jaa.. Jag vet inte hur jag ska göra. Man kan ju aldrig garantera att hästarna inte sparkar varandra, och som ni sagt, det finns mkt annat som kan hända i hagen.

Men just nu, alldeles nyligen, fick min häst benet avsparkat så jag är fruktansvärt nojig. :crazy: Hade det inte hänt hade hon gått med en kompis i hagen just nu. Hade det varit så att jag varit nära att vara tvungen att ta bort henne pga att hon trampat in en liten pinne i hoven hade jag garanterat gått och plocket pinnar med pincett i hennes hage. ;)

Men just nu är det inte ens aktuellt att släppa ut hästen i en hage så jag har tid på mig att fundera över saken..
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vi är nya hundägare till en jättefin labrador tik. Skulle vilja ha nâgra râd. Jag är 31 âr men är van vid hund. Mina föräldrar skaffade...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Ulga
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 087
Senast: fnorr
·
F
Hästmänniskan Där mina hästar ska gâ har det varit âker med ngt sädesslag, korn,havre eller dylikt. Bonden har nu plöjt upp, kommer att sâ "hästgräs"...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: tgd
·
F
Träning Mânga av er fodrar och släpper ut hästarna tidigt....är det för det mesta för att ni har andra tider att passa ocksâ? Ni som inte har...
2
Svar
26
· Visningar
1 718
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp