Läste ni i Ridsport....

Sv: Läste ni i Ridsport....

Om det inte finns 'vettiga' kompisar att släppa med så förstår jag ju att du inte vill släppa ihop. Fast då kanske du i längden ska fundera på att byta stall, så att din kan få gå ihop med någon lämlig kompis/några lämpliga kompisar? Speciellt som hon är såpass ung så skulle jag prioritera det högt.

Men som sagt, hopsläpp med andra kräver ju att det finns lämplig individ att släppa med. MIN värsta mardröm är ju att jag skulle stå med egna hästar som inte tålde se varandra. Jag har ju två hästar (ska bli tre tänkte jag..) och om de skulle avsky varandra, då har jag ju problem. (Och skulle väl få skaffa två sällskapshästar typ, billigt och bra..). Och tanken har slagit mig att 'tänk om valacken inte kommer dra jämnt med stoets föl?' (om det blir något föl, men planen är ju så). Nu tror jag inte risken är så stor alls, han är sällan något probelem, dessutom är han otroligt bra med föl och unghästar, men visst har tanken slagit mig, för då har jag PROBLEM, eftersom gå själv längre tid tycker jag inte är en acceptabel lösning heller. Utan då skulle jag bli tvungen att skaffa en fjärde häst.. :crazy:
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

precis, jag prioriterar också högt att hon ska ha en kompis att gå med. Just nu så finns det ingen lämplig kandidat, men hästarna i stallet håller på att bytas ut (låter grymt men det är många ponnyryttare som ska byta till stor häst) och de är ju ute efter något yngre hästar. Och eftersom min pålla inte är bra än så avvaktar jag och ser vad det är för hästar som "flyttar in". Löser det sig inte sen, så får jag fundera på vad jag ska göra. Antingen får man väl låna en häst som sällskap, eller i värst fall, byta stall. Men drömscenariot är att någon av de andra också skaffar en snäll unghäst så min har någon att leka med. :)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Olyckor kan alltid hända, oavsett om hästarna råkar vaa skodda eller barfota, ensamma eller i flock.
Andra hästen i stallet krossade framknät i hagen i höstas, på egen hand..fick avlivas på plats där och då..
Min egen häst har blivit sparkad av skodd häst utan att benet gått av.., det är sånt som kan hända, helt enkelt!
Men aldrig att jag skulle drömma om att låta min häst gå ensam för att andra inte vill ha barfotahästar..
Då skulle han inte vara en glad häst längre, och defenitivt inte rolig att hantera..........
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Det har hänt i "mitt" stall också. Har man upplevt det så blir man försiktig med att ha dom tillsammans ja...
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Nej det var inte riktat till dig, jag skrev KL högst upp.

Jag vet att du är noga och att det är trubbelmakaren som ryker.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Detta är individ bundet... och det beror också på hur stor hagen är.
Jag sätter aldrig två vuxna hästar tillsammans i en liten rasthage.

Hos mig går hästar tillsammans i hagen om de kommer bra överens. Hagarna är stora och skulle osämja uppstå så kan de komma undan från varandra.

Hästar som visat att de gärna sparkar efter sina kamrater får finna sig i att gå för sig själva i en hage jämte de andra. Helt enkelt för att minimera risken för skador. Vissa individer sparkar efter andra mer gärna andra.

Dock har jag haft skodda hästar tillsammans i samma hage när det fungerar. Som mest har jag haft tre ston och en vallack tillsammans och alla skodda.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Min ponny fick oxå avlivas p.g.a en spark i hagen så benet gick av:cry: Min nuvarande häst går ensam och jag måste säga att det känns rätt skönt i mellanåt. han försökt ha han tillsammans med en annan häst med det funkar inte alls. Han vill bara leta om det är en valack han går ihop med o bara "leka hingst" om det är ett sto han går ihop med, så det känns säkrast för både min o andras del att ha hästen ensam, men han går alltid i en hage bredvid ngn annan häst.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Gick det inte alls för han ville leka (du skrev leta men jag antar du menade leka?) om det är en annan valack han går med?

Hmm, är jag den enda som VILL att mina hästar gärna ska leka och busa med varandra i hagen?
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jo men han är ung o den andra hästen som han då gick med är lite äldre och inte specielt lekig. Det bästa hade ju varit om han kunde gå med en jämnårig kompis men det är bara ett av stona som e lika gamal som han typ o som jag sa kan han ju inte gå med ston tyvärr. Men valackerna i stallet är runt 20 år. Men efter min ponny blev sparkad så känns det ändå lugnt att ha han själv även om jag skulle hitta en häst som han kunde gå tillsammans med.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Och hur gör man då med hästar som inte kan gå utan skor? Gör hamburgare av dem och skaffar en ny?
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

mina hästar går skodda i hagen de har inte sparkat av varandra benen. Tycker det är en självklarhet att hästar ska gå ihop och skulle aldrig dela på dem.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Vi har jämt haft hästar tillsammans. Dock är det ju lite oroande om dom är skodda bak men inget man tänker på.
Fast jag vill inte att hästarna som delar hage ska ha broddade bakhovar i hagen.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

vi släpper aldrig broddade hästar ihop. därimot skodda .
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

fnorr skrev:
Om 2 fälttävanshästar som blivit sparkade, den ena sâ illa att den mâste avlivas(benet av). Detta skedde tydligen hemma i deras hage, egna hästar tllsammans med skor pâ......det kan faktiskt gâ sâ här illa. Tänker pâ de ggr jag velat släppa ut mina 2 tillsammans men ej fâtt av vâr stallmanager.....han säger:-Om du nâgonsin tagit hand om en häst som fâtt benet avsparkat, väntat med den tills veterinären kommit, sett den lida...ja dâ släpper du inte ut hästar tillsammans som âr skodda. Hos oss gâr bara unghästar tillsammans, dom är dâ oskodda. Nu när jag blir "min egen "vill jag gärna kunna ha âtminstonde mina 2 tillsammans.......men det är ju inte utan att man fâr sig en tankeställare, eller vad tycker ni?


Min hingst bröt benet när han var ensam i hagen.........
Men jag släpper ändå ut hästar i hagar.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Ändrar du på flocken då?
Uppstår inte konflikter då?
Det blir ju större risk för sparkskador när man ändrar på flocken.

När det är snorhalt kan man ha låga broddar på.
Har alltid haft 4 brodd runtom, men har bara haft 2 hästar som gått många år tillsammans.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

hillevie skrev:
tycker unghingstar som får gå med äldre val. blir mkt mer lätthanterade, inte så "tuppiga":D


Håller jag med om. Jag hade en valack som var otroligt ranghög men snäll och rättvis (aldrig bråk i onödan). Han fick en jättebox och där satte vi in unghingstar första tiden efter det att de hade skilts från mamma. Då hade de sällskap och blev inte lika "ensamma" utan mamma i samma box.
Det gav många bra effekter. Den lilla hade en kompis som tog hand om honom (valacken var en mycket tuff men aldrig elak herre)
han fick uppfostran i hur man uppför sig och försökte aldlrig mucka med nån äldre. Tack vare det kunde unghingstarna gå i flock med de äldre hästarna till 2-3 år. Valacken höll dem kort, de fick inte för sig att bråka eller betäcka, men däremot fick de leka hur mycket de ville och valacken var själv väldigt lekfull och drog med dem på tuffa rundor i hagen. Bättre "barnvakt" har jag aldrig haft, varken förr eller senare. Tyvärr finns han inte längre.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

nej, jag ändrar inte i flocken.:smirk: jag broddar bara när jag rider. sen finns det "sulor" med "dubb" i som inte ger sparkskador, men tillräckligt fäste i hagen.

så vi har inte broddade hästar i hagen ihop. skulle det bli sparkskada så blir det så himla svårläkt.(har varit ute för det några gånger förr.)
tycker helt enkelt att det är onödigt....(när det finns bättre alternativ.)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

så har jag oxå upplevt det :bow:

tråkigt att han gått ur tiden.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag har haft hästar tillsammans i hagen i många år nu, har aldrig varit med om några sparkskador över huvud taget!! Hästar är flockdjur och behöver gå tillsammans!!! De är broddade runt om på vintern också, även i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Läste ni i Ridsport....

Det ärpga av såna risker som mina tävlingshästar går en och en (två och två omägarna vill det, under förutsättningen att där är en häst till meden ägare som tycker att dom kan gå två och två och är medvetna om riskerna). Dessutom har alla hästarna höga benskydd runt om i hagen
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vi är nya hundägare till en jättefin labrador tik. Skulle vilja ha nâgra râd. Jag är 31 âr men är van vid hund. Mina föräldrar skaffade...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Ulga
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 087
Senast: fnorr
·
F
Hästmänniskan Där mina hästar ska gâ har det varit âker med ngt sädesslag, korn,havre eller dylikt. Bonden har nu plöjt upp, kommer att sâ "hästgräs"...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: tgd
·
F
Träning Mânga av er fodrar och släpper ut hästarna tidigt....är det för det mesta för att ni har andra tider att passa ocksâ? Ni som inte har...
2
Svar
26
· Visningar
1 718
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp