Läste ni i Ridsport....

Sv: Läste ni i Ridsport....

Herregud, det är väl klart att 2 hästar ska få gå tillsammans.
Men om vi vill vara på den säkra sidan så kan vi ju ha dom i överströad box med skydd och täcken dygnet runt... :smirk:
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag har ALLTID alla hästar tillsammans. Skodda runt om och med 4 brodd på vintern. Har haft häst i 9 år och den värsta hag skadan hitils var en som fick en blödning i en sena när han skulle ha hål på isen i vattenkaret.

Känner bara till 2 hästar som brutit benet och de har blivit påkörda. Den ena av en idiot som inte "orkade" titta i backspegeln när han backade.:mad:

En häst måste få leva ett hästliv!
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Keep on Dreaming skrev:
Jag har ALLTID alla hästar tillsammans. Skodda runt om och med 4 brodd på vintern. Har haft häst i 9 år och den värsta hag skadan hitils var en som fick en blödning i en sena när han skulle ha hål på isen i vattenkaret.

Känner bara till 2 hästar som brutit benet och de har blivit påkörda. Den ena av en idiot som inte "orkade" titta i backspegeln när han backade.:mad:

En häst måste få leva ett hästliv!


Ja det är sant. Jag anser också att hästar måste få gå i hagar. Det är en risk man måste ta anser jag.
MEN jag förstår rädslan hos vissa. Det är en viss skillnad på hästar som är i halvdan kondition och hästar i full tävlingskondition, elit eller nästintill. De som är i full kondition är mer stissiga, och risken att något händer är större. Man har kämpat och tränat och hästen känns kanon, stark, vältränad, på topp. Och då komma ut och
hitta hästen med sparkskador, vrickningar pga vilda race i hagen, mm är inte kul.

Det kan vara svårt att förstå när man har hästar som mest går promenader och är nervarvade och relativt lugna.

Ändå anser jag att den risken får man ta, hästarna behöver vara ute, de behöver kompisar och att kunna röra sig fritt tillsammans. Leka om så är, trots att det innebär risker.
Man ska undvika små hagar med flera hästar, sparkskadorna är färre när de har yta att röra sig på. (Fast springa av sig skor fler i o f s men det får man ta.)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Knapplån. Nog har jag fått ta hand om ett antal fall där hästar brutit benet i hagen, i vissa fall har det stått ensamma, det är oftast svårt att veta säker om det verkligen är avsparkat.
Jag skulle dock inte se det som en anledning till att ha egna hästar ensamma om det inte är absolut nödvändigt.
PL
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

hästar är flockdjur och självklart ska dom gå med kompisar i hagen. kan ju gå lika illa även om dom går barfota. eller ska vi börja plocka av dom skorna varje morgon innan vi släpper ut dom och sen ta ut hovslagaren för att sätta på dom på kvällen innan man ska rida igen ? mina är nämligen ömfotade och måste ha skor även fast dom går i samma hage, dock utan sparkar och benbrott :)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Men snälla någon. Ska folk inte ens våga släppa ut sina skodda hästar tillsammans i hagarna längre? Chansen att hästar sparkar varandra så illa är itne så stor att man ej ska ha dem tillsammans.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Men herregud! Jag vet iaf fler hästar som har gått över bommen o transporten eller nåt annat o brutit benet, än att ha blivit sparkade i hagen! Vill du hellre att hästarna ska vara olyckliga hela livet, och bli halvt psykade? hästar är ju gjorda för att leva flock!
Vad är det med alla sk. hästmänniskor:confused:
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

olyckor händer, har själv varit med om 2 hästar som fått benet avsparkat i hagen och en som vred av det själv, men med tanke på antalet hästar samt alla år vi hållit på med detta, är det fortfarande så få att det är värt att ha dem ihop, i minsta hagen går de nu 6 st , betydligt fler i de andra hagarna, alla skodda och på vintern broddade.
Har tappat räkningen på alla de hästar som tagits bort av sina ägare på grund av ridrelaterade förslitningsskador, men inte rider folk annorlunda för det!
Att förvägra hästen utevistelse OCH hagompisar är att förvägra den ett grundläggande behov och inte ett alternativ för mig!
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Har alltid haft mina hästar tillsammans även på vintern med broddar.
Den svåraste grejen vi råkat ut för var med dotterns ponny. Han släpptes ut först i hagen och susade iväg i glad galopp men snubblade och föll så illa att han bröt nacken. Det var på en slät gräsmatta det hände så olyckor kan alltid hända. Jag är tacksam att dottern inte satt på hans rygg i alla fall. Kunde ju ha hänt på en ridtur också...
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Och om din andra häst sparkar shettisen då? Är det inte lika hemskt att se sin shettis med avsparkat ben som vilken annan häst som helst?
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Lånar knapp

För mig är det en självklarhet att min häst ska ha sällskap i hagen, MEN det ska vara BRA sällskap. Vi hade i vintras ett sto i stallet. Hon gick med mnin valack i hagen, och det gick bra till en början. Men sen började de gå varandra lite på nerverna, stoet vallade runt min häst, han fick springa ifrån, han fick inte dricka vatten ibland och irritationen bara växte. Även om stoet inte var direkt elakt (hon bet och sparkade inte) så tog vi självklart bort henne från hagen. Det visade sig gå likadant med ett annat sto som gick med henne. Alltså, man kan ju inte bara släppa ut hästar vind för våg och tro att det ska gå bra. Här har vi alltid odramatiska ihopsläpp, vi har noga koll på hästarna första dagarna osv. Den värsta skadan vi haft (Ja det finns olyckor här också, men de vi sett har varit olyckor. En sparkar fetr en broms och träöffar sin kompis typ....) har varit en sårskada på ett bakknä.
Självklart händer olyckor, vissa mer olyckliga än andra, men jag ställer då inte min häst i en sandpaddock med skyhöga stängsel, ensam med heltäckande benskydd och vadderat täcke IFALL att något skulle hända. Han ska leva ett hästliv så länge han lever, och det är jag som får göra det bästa av det vi har här.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

En olycka kan ju alltid hända. Du kan rida och bli påkörd, hästen kan bli skadad vid ett hinder och du kan trilla av och bryta nacken. Det är farligt att leva helt enkelt. Jag har alltid haft flera skodda hästar tillsammans och det har aldrig hänt något. De är vana att gå tillsammans, det är nästan aldrig något tjafs, kommer det en ny häst så gör de upp ganska snabbt. Jag tycker att det är taskigt att de inte får gå tillsammans och leka, äta och sova ihop. De kan ju lika gärna få kolik och dö, man kan inte skydda dem från allt.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Och en ryggsäck med nödproviant och en brandsläckare som hästen kan använda.

(Vi har helt klart spårat ur. :rofl: )
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Vi får inte glömma hjälmen till hästen så den inte slår i huvudet i stalltaket, eftersom det blir lite lågt i tak när man har så mycket halm i boxen för att den inte ska få ligg sår!!
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Russin8 skrev:
Vi får inte glömma hjälmen till hästen så den inte slår i huvudet i stalltaket, eftersom det blir lite lågt i tak när man har så mycket halm i boxen för att den inte ska få ligg sår!!

Precis! :rofl:
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vi är nya hundägare till en jättefin labrador tik. Skulle vilja ha nâgra râd. Jag är 31 âr men är van vid hund. Mina föräldrar skaffade...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Ulga
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 087
Senast: fnorr
·
F
Hästmänniskan Där mina hästar ska gâ har det varit âker med ngt sädesslag, korn,havre eller dylikt. Bonden har nu plöjt upp, kommer att sâ "hästgräs"...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: tgd
·
F
Träning Mânga av er fodrar och släpper ut hästarna tidigt....är det för det mesta för att ni har andra tider att passa ocksâ? Ni som inte har...
2
Svar
26
· Visningar
1 718
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp