Läste ni i Ridsport....

F

fnorr

Om 2 fälttävanshästar som blivit sparkade, den ena sâ illa att den mâste avlivas(benet av). Detta skedde tydligen hemma i deras hage, egna hästar tllsammans med skor pâ......det kan faktiskt gâ sâ här illa. Tänker pâ de ggr jag velat släppa ut mina 2 tillsammans men ej fâtt av vâr stallmanager.....han säger:-Om du nâgonsin tagit hand om en häst som fâtt benet avsparkat, väntat med den tills veterinären kommit, sett den lida...ja dâ släpper du inte ut hästar tillsammans som âr skodda. Hos oss gâr bara unghästar tillsammans, dom är dâ oskodda. Nu när jag blir "min egen "vill jag gärna kunna ha âtminstonde mina 2 tillsammans.......men det är ju inte utan att man fâr sig en tankeställare, eller vad tycker ni?
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Men det måste väl ändå höra till ovanligheterna med benbrott i hagen?

Jag kan ju få en istapp i huvudet när jag går till jobbet om vintern (det händer någon varje år), men jag stannar inte hemma för det. Jag kan bli påkörd när jag cyklar till jobbet på sommaren (det är det betydligt fler som blir), men jag tar mig till jobbet ändå. Jag kan bli rånad när jag tar ut pengar i bankomaten, men jag fortsätter göra det ändå. Om man dricker alkohol så riserkar man att bli alkoholist men jag dricker mitt vin till maten vid festliga tillfällen ändå. Livet är farligt och vi kan inte skydda varken oss själva eller de vi tycker om, människor som djur, från ALLT som kan tänkas hända i livet. Sedan ska man självklart inte ta onödiga risker, men att gå/cykla till jobbet, ha kontanter i plånboken, dricka vin eller låta hästar gå naturligt i flock tycker jag hör till livets glädjeämnen.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Pja, mina går ju tillsammans de två. Fast å andra sidan fungerar de otroligt bra tillsammans och de har rätt stort att röra sig på för att bara vara två stycken. Vill inte ha dem tillsammans med andra hästar.

Fungerar dina hästar bra tillsammans och du inte har en hage på 10x15 meter så skulle det väl kanske gå bra. Men om man har riktigt små hagar skulle jag aldrig ha hästarna tillsammans. De måste kunna gå undan från varandra.

Personligen tycker jag att man just i Norlings fall (det du nämner först) skulle ha tagit ut stoet som sparkades när den skadade den första hästen.

Jag kan tycka att din stallmanager har rätt, speciellt i ett större stall där det kommer och går en del hästar och man kanske aldrig får en ordentlig rangordning... Då skulle jag never ever ha hästarna tillsammans.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Ja du har rätt ,speciellt om hästens glädje i flock, det blir man ju glad av själv. Sâ är det. För övrigt, skâl pâ dig;)
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

En bekant till mig hade en häst som bröt benet i hagen när han skulle ställa sig upp (antagligen en medfödd försvagning) hur förhindrar man sånt? Olyckor kan hända när som helst... förövrigt... har han läst om alla dessa stackars terräng och hopphästar som förolyckats vid tävling och fått avlivas? Det om något kunde ju verkligen ha kunnat undvikits om man skall tänka så :crazy:
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

har varit med om olyckor där hästar fåttbenet avsparkat 3 gånger(och med tanke på hur många hästar som "passerat" då jag jobbat på stora stall är det lite.) en gång med oskodd häst...

det är ganska otäckt (särskilt när "benen" sticker igenom huden):eek: men som någon redan skrivit-olycker händer......
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Att de är oskodda är ingen garanti min vet fick sitt fölstos överarmsben avsparkat av stoets dotter som iofs var enorm men de var bägge oskodda,
Så är oturen framme så, själv går mina ihop broddade runt om och har aldrig haft ett märke på dem under 12 år så det är så olika, dock släpper jag aldrig ihop tre hästar utan fyra eller fler och aldrig valacker och ston ihop.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Det är ett val man måste göra, tyvärr.

Olyckor händer så lätt ändå förespråkar jag att man ska ha hästarna tsm. det är ändå det de mår bäst av. Dock ska det vara ordentligt med plats så att om det skulle uppstå bråk att det finns plats för dem att röra sig på, då brukar det oftast lösa sig. är det dock för trångt händer det ju lätt att någon blir intryckt i ett hörn.
Sen kan jag förstå att man inte vill trycka ut sin tävlingshäst för X antal kronor tsm. med en annan.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Det kan alltid hända olyckor! Och tyvärr kan man inte skydda sina hästar från dem alla ggr!
Visst, hästar kan i enstaka fall sparka av varandra benet. Men att beröva dem chansen till en eller flera hästkompisar i hagen pga det, det känns i min värld överbeskyddande! Så jag tar risken och har min häst ihop med andra!

Jag har varit med om flera benbrott på hästar. Inget av dem har varit pga en spark, men samtliga har hänt i hagen. Så med de erfarenheterna så borde jag ju inte ha hästen i hagen alls...
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

För att förhindra att hästar blir trängda i hörn, så kan man runda av hörnen genom att inte göra 90* vinkel.
Det blir heller inte samma belastning på " hörnstolparna"
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag har haft skodda och BRODDADE hästar tillsammans i mååånga år, och innan dess hade min far detsamma. Inte en enda skada *peppar peppar*

Däremot har jag varit NÄRA att förlora hästar i andra hagrelaterade grejer - som de gjort helt på egen hand.

Har man haft en häst somf ått benet avsparkat så är man säkert mer försiktig att släppa ut. Men för mig - som ser vilket utbyte hästarna har av varandras sällskap - så är det en risk jag utan tvekan tar. Händer det så händer det, men jag kommer släppa både skott och broddat tillsammans igen med.

DÄREMOT - jag är otroligt kinkig med att häst som sparkar får varken ha skor eller brodd, och om den inte snabbt slutar tramsa åker den i egen hage.

Mitt sto gick förresten i storflock med ston, 18 ston, alla skodda och/eller broddade. Lunch serverades i hagen. Inga sparkskador alls. En valack däremot fick benet avsparkar av en oskodd kompis. När valacken fått benet hoplappat (6 mån boxvila, flera mån i hängmatta etc) så fick han ändå gå ut med kompisar efter det. Och jag skulle göra likadant. Man kan inte skydda sig mot allt.

Ang ridsportsartikeln så det som står är att hästarna INTE får gå med det fbl soms parkade mer, INTE att de inte får gå med kompisar alls.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Min förra häst fick benet avsparkat, vill aldrig uppleva detta igen. Har mor och dotter som går ihop nu och det känns tryggt. De har gått med andra ston på bete under sommrarna. Men jag är nervös som f..n varje sommar när de släpps med andra hästar.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag tror att de mår såpass mycket bättre av att gå tillsammans att det gott och väl uppväger risken för att de ska skada varandra, om det är hästar som trivs ihop.

/Ida
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag har alltid varit för att hästarna ska få ha minst en hagkompis. Tills för 5 veckor sedan. Då fick min unghäst sitt griffelben avsparkat. Griffelbensbrott brkar inte vara så allvarligt men det här vara det. Brottet satt väldigt illa till och hon hade ett sår som hela tiden riskerade att bli infekterat. Så hon har stått på box i 5 veckor nu, fram tills igår har allting varit väldigt ovisst. Vi har inte vetat om hästen skulle kunna bli bra överhuvudtaget men igår så var veterinären mer positiv.

Hursomhelst, det har iaf fått mig att tänka om lite. Den här hästen är mycket värdefull för mig, dels så betyder hon otroligt mycket och dels verkar det vara en lovande häst. Så jag vet faktiskt inte om jag vågar riskera att det händer något liknande igen. Jag vill ju att hon ska få ett "hästliv" med kompisar men att stå med en skadad häst igen? Nää, så just nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Jag kommer nog tänka både en, två och tre gånger innan hon släpps ihop med någon. Ev. blir det väl en snäll shettis som sällskap..
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag har mina tre, ett sto och två valacker tillsammans året om. På vintern självklart broddade. Hon har även under tiden när hon tävlade (upp till 1,50) gått tillsammans med de andra. Även när jag hade fyra hästar med två ston och två valacker gick de ihop

Hon är väldigt rörlig :angel: i hagen, så många gånger har jag bara stått och hållt mig för huvudet. Men hon är GLAD och nöjd, och då tror jag att de presterar bättre.

Peppar, peppar.....
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Men hur vanligt är det att hästar sparkar av varandra benen?? Vilket otroligt korkat argument för att ha dem isär...:angel:

Man får väl se till att ha tillräckligt stora hagar så att de kommer undan varandra ibland och se till att flockarna är stabila, att hästarna är överens med varandra.

Det finns aldrig, aldrig några garantier för en helt skadefri häst, hur man än bär sig åt. Att ha dem uppstallade dygnet runt och bara rida i ridhus gör ju att de inte kan skada sig på det här sättet, men leder istället till olyckliga och frustrerade hästar som börjar krångla för det. Dåliga ben, olater, överskottsenergi, dålig mage osv är ju inte så kul det heller.

Och min stackars Pinky då, som skaffade sig sin till sist dödliga fraktur alldeles på egen hand, ensam i sin hage. Hur hade jag kunnat skydda henne?

Det är riskfyllt att leva, både för hästar och människor. Olyckor händer närsomhelst och varsomhelst, ville man vara helt säker på att aldrig råka ut för något skulle man ju aldrig kliva ur sängen, men hur bra mår man då?:smirk:

Nä, låt hästarna vara hästar! Skaffa mark så att det räcker till något större hagar och låt dem ha sällskap av varandra.:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Läste ni i Ridsport....

Ähh det där är ju bara löjligt tycker jag. Det är jätte ovanligt att sånt händer och skulle man tänkta så, så kan du ju inte göra någonting med din häst. Tänk om den brallar till när du galloperar och går omkull, då kan den få fina skador. Eller om du blir påkörd av en bil, gå aldrig ut igen.

Hästar är hästar, och bara för att man anser dom vara värdefulla och lovande så borde man inte ta bort det lilla naturliga beteende de har kvar från dom. Var ska man dra gränsen i så fall? Snart kanske alla hästar får stå inne i en vadderad box dygnet runt med skydd överallt för att dom kan skada sig..
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Ev. blir det väl en snäll shettis som sällskap..

Och om denna shettis får för sig att sparka, var träffar den då? :smirk:

Det finns folk som absolut inte har shettisar som sällskap, för när de väl sparkar, då är det just benen som träffas.
Nu är ju det bara en sida och ett argument bland alla, och jag säger inte att jag håller med, men kan vara värt att tänka på om man vill vara försiktig...:idea:
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Jag hade haft min häst i fyra månader när han fick en spricka på hasen pga en spark (troligtvis var det så).
De gick en flock på 8 hästar på enormt stor yta måste ha vartit flera hektar.
Han blev blockhalt och sedan följde boxvila i över fem månader och sedan sakta tillbaka till livet utanför boxen.
Detta hände för 1 1/2 år sedan och den 16/6 ska jag till klinik för att friskförklara.
Vi har fått en oerhörd kontakt i och med allt som hände men jag har fällt mången tår under det första halvåret då ingen trodde att han skulle komma tillbaka.

Nu är han en helt annan häst än den jag köpte på många sätt. Vi har båda mognat med allt som hänt.

Min häst får nu gå med andra både skodd och broddad men visst får man hjärtat i halsgropen i bland och om den kommer en ny häst till hagen så blir jag närvös.
Hur som helst så vill jag ha honom med andra för jag vill aldrig mer se den sorgsna blicken han hade när han stod på boxen.......

Håll tummarna för oss.
 
Sv: Läste ni i Ridsport....

Där har du en av anledningarna till att jag inte har skor på mina hästar !
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vi är nya hundägare till en jättefin labrador tik. Skulle vilja ha nâgra râd. Jag är 31 âr men är van vid hund. Mina föräldrar skaffade...
Svar
3
· Visningar
1 214
Senast: Ulga
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 084
Senast: fnorr
·
F
Hästmänniskan Där mina hästar ska gâ har det varit âker med ngt sädesslag, korn,havre eller dylikt. Bonden har nu plöjt upp, kommer att sâ "hästgräs"...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: tgd
·
F
Träning Mânga av er fodrar och släpper ut hästarna tidigt....är det för det mesta för att ni har andra tider att passa ocksâ? Ni som inte har...
2
Svar
26
· Visningar
1 718
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp