Lästips hovvård och skoning....

S

Stopek

Har läst Hovvård och hovbeslag av Lars-Erik Magnusson. Vad kan man mer läsa? Vill veta mer om benställningar och framförallt om åtgärder vid avvikande benställningar när det gäller både verkning och skoning. Även om hovvård när det gäller olika typer av användningsområden av hästar. Ovan nämnda bok känns bra tunn i ämnet.

Hälsning Maja
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Det finns tyvärr ingen bra litteratur på svenska inom hovslageri. Boken du nämner är den som används vid utbildningarna...

Finns en engelsk bok som heter "Farriery" eller nåt sånt, en tegelsten som säjs vara väldigt bra - OM man är bra på engelska...
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Engelska är inget problem. Lever i en halvamerikansk familj. Då får det bli på engelska, fast det lär man väl inte hitta på biblioteket. Tips om var?

Hälsning Maja
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

ameo skrev:
Boken du nämner är den som används vid utbildningarna...

Används den på hovslagarutbildningarna?? den är ju full av felaktigheter! tex. visar han upp sjuka hovben som friska, kontrakterade hovar på alla bilderna (som ka illustrera hovens rörelser, vilka blir förändrade på n kontrakterad hov=hans bilder blir helt fel!), de bilder som skall visa ledernas belastning, visar upp sjuka, deformerade hovben.

enl mig en bok full av felaktiga fakta och rent skitsnack!
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Så ser hovbenen (och hovarna) ut normalt i Sverige.
Det är inte roligt, men det är den krassa verkligheten.
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

emindy skrev:
Så ser hovbenen (och hovarna) ut normalt i Sverige.
Det är inte roligt, men det är den krassa verkligheten.

Ånej...skall det här bli en sådandär tråd. :( Lästips ville jag ha.

Hälsning Maja
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

På vilken sida då ?? Hittar ingenstans där det står: detta är ett friskt ben/hov utan bilderna visar ju enbart felaktigheter. Men ge mig sidnummret så är jag inte sämre än att jag kan bli överbevisad :smirk: Det enda friska jag hittade han skrivit var bredden mellan ballarna på en icke trång häst. Men hovbensbilderna visar ju bara hur det inte ska se ut...
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Sorry, det verkar inte bättre. Jag själv har ingen bra litteratur att bidraga med. Kanske slänga in en fråga på Hovslagarföreningens forum, dom kanske har boktips ?!
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Mynta2 skrev:
På vilken sida då ?? Hittar ingenstans där det står: detta är ett friskt ben/hov utan bilderna visar ju enbart felaktigheter. Men ge mig sidnummret så är jag inte sämre än att jag kan bli överbevisad :smirk: Det enda friska jag hittade han skrivit var bredden mellan ballarna på en icke trång häst. Men hovbensbilderna visar ju bara hur det inte ska se ut...

teckningen som illustrerar "hästens fot"(bild nr. 8) på si 10. visar en påbörjad hovbroskförbening. (teckning, så det är kanske inte helt rättvist) men man tycker ju att illustrationen som visar hur hovens ben ser ut, skulle eftersträva korekthet annars blir ju anatomikunskaperna fel? :cool:

sid 47, bld nr 119, 120 visar samma hovben(eg bilder ang. lederna.) där är hovbenet skadat och benförlust i tån. står inte att det är friskt, men finns heller INGA bilder i hela boken som säger sig påvisa ett friskt hovben.
(konstigt att läroboken inte visar upp hur det SKA vara, inte bara hur det INTE ska vara.)

bild 130 visar en undersucken hov.

sid 57, bild 142, längdsnitt av fång- resp. normal hov. den normala hovens hovben ligger för brant, och det är extremt tun sula under spetsen på hovbenet, INTE en frisk fullt användbar häst!

sid. 59 bild nr 146 samma sak som ovan. bilden är beskuren lite kepigt.

sid 59 bild 145, teckning ang. sömmtag, visar en på tok för brant hov med höga trakter(motsäger texten)

bilderna med hovsprickorna är bra exempel allihopa. vart enda hov har (äv. enl. hans egna texter) helt felaktig form(inga vinklar stämmer) men ist. för att påvisa hovformens del i sprickan, pratas det bara om hur man kan fixera dem :crazy:

sid. 70 bild nr 169 visar en åring med sk. bygelskor. Hovarna har en felaktig(äv. enl. hans texter) form, och istället för att påpeka detta och åtgärda problemet med hjälp av korrekt hovform (och då slippa sko en så pass ung häst) så spikar de på en sko och hoppas på det bästa :crazy: och ja, jag har sett en åring som har haft samma tendenser som vi klarade genom att hålla fötterna i rätt form!
 
Senast ändrad:
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Just den boken är gammal och inte den bästa, därför är det på väg en ny bok (har jag hört ryktas).

Men jag kan ju tipsa om Jamie Jackssons böcker, Pete Rameys bok samt KC la Pierres bok.
De behandlar mest verkning såklart, inte så mycket om skoning förutom Jacksons första bok.
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Jag läste en intressant bok som är från 50-60talet skriven av dv rektor på hovslagarskolan. Kommer inte ihåg vad den heter dock, men den fanns på universitetsbiblioteket här i Göteborg. Jag lånade hem alla böcker de hade som hade en titel som innehöll något med "hov" ;) har för mig den där boken även innehöll "klövar" på de sista sidorna.
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Lästips ville jag ha. Hälsning Maja[/QUOTE skrev:
Dyr och fin atlas Christopher Pollitt; Color Atlas of the Horse's Foot
C.V. Mosby; 2002

Hemsida med många artiklar och länkar /www.hoofcare.com/
HH
 
Sv: Lästips hovvård och skoning....

Tack för era tips då kan jag leta vidare.

Roade mig med att titta på alla "felaktiga" bilderna. Har sett flera teckningar av hovar och skoning i andra sammanhang där hovarna är osymmetriska och vinklarna fel. Inser att vara en duktig hovslagare och tecknare kanske inte alltid går hand i hand. Men jag tycker att boken Hovvård och hovbeslag är väldigt bra i det stora hela. Speciellt när man som jag startar på noll. Kan bra mycket mer nu. ;)

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 901
Senast: skuggi
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
3 949
Senast: tara
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
1 944
Senast: Balahé
·
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Daisy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp