lätt A rörelser?

M

mizz_perfect

Satt och tänkte på lätt a programmet. jag har ridit lätt a:1. det innehöll ju bara skänkelvikning, rygga och lite volter + förvänd galopp. är det andra saker i de övriga lätt a programmen?

det är ju igentligen saker som en vanlig häst brukar kunna. isåfall är ju lätt a inte speciellt högt uptbildat om man kollar på saluhästar. men det beror ju iofs på resultatet på tävling eller om den är tränad men det är ju inte så svåra rörelser direkt.. :confused:
 
Nej LA är inte särskilt högt utbildat. Det är vad 5 åringarna går i Breeders
 
mm men i annonserna skrivs nog det så man ska veta att den har kapasitet...tror jag iaf! :smirk:
 
Men att gå ett LA program har inget med kapacitet att göra ,det gör vilken ridskolehäst som helst.
 
mm iofs.. men de e ju iaf ingen oridbar galning om den har gått L:A iaf!! :rofl:
 
Svårigheterna ökar efterhand. LA1 är ganska enkelt. I LA4 ingår t.ex bakdelsvändning. I LA5 ingår samlad trav och galopp, öppna, sluta och enkelt byte.
/puppan
 
ja jag kollade lite på de senare lätt a programmen. vilken häst som helst kan ju nästan springa sig igenom lätt a :1 men det blir svårare de andra programen. men kollar man hästannonser så tror jag att de flesta går runt lätt a :1, men sen om dom får bra resulltat på tävling är ju en helt annan sak...
 
Om det står "utbildad LA" så behöver det inte betyda så mycket, men om hästen är tävlad och PLACERAD i LA så tycker jag ändå att det är rätt bra (beror ju alltid på vad man jämför med, förstås).
 
Som sagt, det är rätt stor skillnad på LA:1 och LA:5 tycker jag. När man läser annonser kan "utbildad LA" eller "Går LA" betyda så oerhört mycket. Ena hästen kan de rörelserna men går knappt i form, nästa har vinster i LA:5. Det är en himla skillnad med andra ord. Sånt får man ju kolla upp innan man ev åker och tittar på hästen. Folk bedömer så olika också. En mer ovan ryttare kanske skriver att hästen är utbildad LA bara för att den kan skänkelvikning och övriga rörelser i LA:1 medan nästa ryttare (som jag tex) inte skulle anse att denna häst är utbildad för LA eftersom form mm inte är korrekt.
En annan sak att betänka är att en vinst i LA kan betyda att det var mot 30 andra tävlanden eller mot 2 :smirk:
 
Därför är inte placeringen så intressant utan procenten dom red på. ;)
 
Rörelserna är inte det svåra, du ska ha samlingen också... Samlingskraven är MYCKET högre i LA:4-LA:5 än LA:1.
 
Jag vet inte hur det är med jämförelsen med LA4, men i LA5 är det ju tom samlade gångarter.
 
fast MYCKET högre är det ju inte då samlingsgraden i LA inte är särskilt stor.
 
Jag håller med dig, tittar man på ekipagen så är det ungefär samma som rider i LA1 och LA4, och med samma samlingsgra. LA5 tycker jag att det är lite skillnad
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 278
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 382
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 878
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp