Lätt svullen insida framben

Mikaelaros

Trådstartare
Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten värmeskillnad från det andra benet. Jag lät honom vila helt 1 vecka i samråd med veterinär. Hon tyckte inte jag behövde kolla upp det så länge han är inte är halt och gallan var mjuk. Han är totalt obrydd och inte öm alls när man klämmer eller böjer benet. Ohalt och fräsch i alla gångarter.

(Min gissning är att han antingen halkat i hagen eller slagit på sig själv)

Han fick laserbehandling idag i benet och equiterpeut (då svullnaden inte vill lägga sig helt) , equiterapeuten tycker också jag kan rida som vanligt så länge han känns fräsch, och att benet inte svullnar upp mer såklart. Även min tränare har kollat på honom i alla gångarter och anser att han ser helt normal ut.

Hade ni vågat fortsätta rida som vanligt så länge hästen inte verkar påverkad av det? (Trots att han är något fylld på insidan)
Någon som varit med om likande?

Tack på förhand :)
 
Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten värmeskillnad från det andra benet. Jag lät honom vila helt 1 vecka i samråd med veterinär. Hon tyckte inte jag behövde kolla upp det så länge han är inte är halt och gallan var mjuk. Han är totalt obrydd och inte öm alls när man klämmer eller böjer benet. Ohalt och fräsch i alla gångarter.

(Min gissning är att han antingen halkat i hagen eller slagit på sig själv)

Han fick laserbehandling idag i benet och equiterpeut (då svullnaden inte vill lägga sig helt) , equiterapeuten tycker också jag kan rida som vanligt så länge han känns fräsch, och att benet inte svullnar upp mer såklart. Även min tränare har kollat på honom i alla gångarter och anser att han ser helt normal ut.

Hade ni vågat fortsätta rida som vanligt så länge hästen inte verkar påverkad av det? (Trots att han är något fylld på insidan)
Någon som varit med om likande?

Tack på förhand :)
Är det över senfästet eller var sitter svullnaden?
 
Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten värmeskillnad från det andra benet. Jag lät honom vila helt 1 vecka i samråd med veterinär. Hon tyckte inte jag behövde kolla upp det så länge han är inte är halt och gallan var mjuk. Han är totalt obrydd och inte öm alls när man klämmer eller böjer benet. Ohalt och fräsch i alla gångarter.

(Min gissning är att han antingen halkat i hagen eller slagit på sig själv)

Han fick laserbehandling idag i benet och equiterpeut (då svullnaden inte vill lägga sig helt) , equiterapeuten tycker också jag kan rida som vanligt så länge han känns fräsch, och att benet inte svullnar upp mer såklart. Även min tränare har kollat på honom i alla gångarter och anser att han ser helt normal ut.

Hade ni vågat fortsätta rida som vanligt så länge hästen inte verkar påverkad av det? (Trots att han är något fylld på insidan)
Någon som varit med om likande?

Tack på förhand :)
Beroende på exakt vart och hur svullnad på insida framben ser ut och känns hade jag hanterat det olika. Misstänker jag senskada hade jag kylt, kylt och kylt och ultraljudat, vilat häst tills det är kollat. Hade annars kunnat avvakta en vecka, med vilande häst, och beroende på utvecklingen antingen satt igång eller bett veterinär kolla på det. Beror på magkänslan och hur svullnaden känns, så det är svårt att säga efter en beskrivning i text.. men hade nog inte bara fortsatt rida "som vanligt".

Tillägger: om häst fortfarande är svullen efter 14dgr hade jag velat kolla upp det hos vet :)
 
Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten värmeskillnad från det andra benet. Jag lät honom vila helt 1 vecka i samråd med veterinär. Hon tyckte inte jag behövde kolla upp det så länge han är inte är halt och gallan var mjuk. Han är totalt obrydd och inte öm alls när man klämmer eller böjer benet. Ohalt och fräsch i alla gångarter.

(Min gissning är att han antingen halkat i hagen eller slagit på sig själv)

Han fick laserbehandling idag i benet och equiterpeut (då svullnaden inte vill lägga sig helt) , equiterapeuten tycker också jag kan rida som vanligt så länge han känns fräsch, och att benet inte svullnar upp mer såklart. Även min tränare har kollat på honom i alla gångarter och anser att han ser helt normal ut.

Hade ni vågat fortsätta rida som vanligt så länge hästen inte verkar påverkad av det? (Trots att han är något fylld på insidan)
Någon som varit med om likande?

Tack på förhand :)
Hade inte vågat rida utan att ha kollat upp det. Sen hade jag inte litat på en ET som behandlar osv innan kontakt med veterinär.
 
Det beror helt på exakt var svullnaden är. Nu är det inte på insidan så inte relevant i ditt fall, men tar det bara som exempel. Min var svullen på tåsträckaren men ohalt, oöm och till synes opåverkad. Jag valde då till slut att inte ultraljuda eftersom man ändå inte skulle göra något direkt åt det mer än kyla och ta det lugnt ett tag. Jag behandlade det istället bara som man gör med en blödning på tåsträckaren, helt enkelt. Om det däremot är svullet på ett ställe där det är risk att tex gaffelband eller böjsenor är involverade hade jag ultraljudat.
 
Säger som andra att det beror på var svullnaden sitter. Om det finns minsta anledning att misstänka senskada hade jag absolut velat ultraljuda innan jag red. Senskador kan vara väldigt luriga och hästen behöver inte vara det minsta halt, men det kan få väldigt tråkiga konsekvenser om man belastar dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 715
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp