Lätta maträtter för kräsen 16åring

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag kommer få börja laga lite mat själv hädanefter och behöver lite tips på lätta maträtter. Jag kommer inte stå i 30min och laga mat utan typ 10min är där gränsen går. Jag kan det mesta såsom att göra köttfärssås, spagetti osv.
Så några lätta maträtter som inte innehåller
Lök (ingen sorts lök), sparris, spenat, varm paprika (äter kall), varm tomat (äter kall), bönor, fullkorn (såsom fullkornspasta, fullkornsbröd osv), lamm, kalv, stark mat...
Säkert något mer men kommer inte på det nu. Jag är inte allergisk mot något, äter gärna vegetariskt men då inte soja produkter utan korn eller annat. Men gärna så enkelt som möjligt då jag inte direkt är förtjust i "läskiga" saker haha... Alltså typ grytor och sådant...
Många tips tack!
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Ska det gå på tio minuter rekommenderar jag hel och halvfabrikat av olika slag. För på tio minuter har potatisvattnet precis börjat koka...
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Omelett är ju väldigt enkelt och du kan variera med olika innehåll vad du gillar.
Kyckling i ugn/grönsaker i ugn
Nudlar
Soppor (ev färdiga eller gör storkok)
Wokgrönsaker
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Tänkte också på att om maxgränsen är 10 min är nog heldabrikat en bra idé, alternativt storkok
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

På 10 minuter?

Nudlar.
Sallad.
Omelett.
Korv med bröd.

Annars rekommenderar jag McDonalds, Max, Burger King och Subway. :p
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Gröt går ju väldigt snabbt o enkelt också och kan varieras mycket. Billigt och mättar otroligt bra :laugh:
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Har du bara 10 minuter på dig kan du ju alltid sätta ett dropp annars :p
Nej, men allvarligt. Villket mål är det tänkt att du ska laga? Kvällsmat? I så fall hade jag nog satsat hela veckans tio-minutare på att göra en gryta på måndagen och sedan äta av den varje kväll resten av veckan... (Vad Jamie Oliver än säger så är tio minuter inte särskillt lånh tid i köket.)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Omelett är det enda jag direkt kan komma på.

Men jag hatar också att stå köket men gör mycket mat som jag inte behöver stå vid. Till exempel kött och klyftpotatis i ugnen, köttfärsröror med massa sånt man tycker om, folieknyten i ugnen (typ det godaste och bästa som finns! I med allt man tycker om i folie, olja och massa kryddor men det tar typ 40-50 min beroende på vad man har i men man behöver inte stå och vakta liksom)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Min favvosnabbis är makrill i tomatsås, blandat med creme fraise och lite salt. Värma i kastrull och koka pasta till.
Snabbt och hur gott som helst!
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Monifa har en bra poäng där Ts! Kan du tänka dig en förberedelsetid på typ 10-15 min, och därefter "lagning utan passning" under längre tid efteråt, så finns det ganska mycket fler rätter att laga än vad det hade gjort om du endast hade kunnat lägga 10 minuter per matlagning.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Igår tittade jag på ett tvprogram som gick ut på att familjens 16-åring skulle ansvara för budgeten en månad. Hon betedde sig väldigt omoget, och trodde världen skulle backa upp henne.


Jag tycker du påminner om henne, man gör inte riktig mat på 10 min. I alla fall inte flera olika rätter ;)
Helfabrikatslasagne?
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

På vilket sätt är gryta läskigt? Jag kan nästan garantera dig att den inte kommer hoppa upp och skada dig på något vis. När du lagar mat själv bestämmer du ju dessutom själv vad du ska ha i - du behöver inte ha i något som du tycker är "äckligt".

Tio minuter är för övrigt inte särskilt mycket om det handlar om total tillagningstid. Handlar det däremot om tiden som du måste göra något i köket så kan jag tänka mig något fler maträtter:
Ugnspannkaka (står och sköter sig själv i ugn)
Ugnspotatis (står och sköter sig själv i ugn)
Knyten i ugn
Wok (med färdig wokmix och nudlar. Kött hinner du nog inte steka på den tiden så du får nöja dig med att låta nudlarna stå och puttra med wokmixen och typ soja. Sjukt oekonomiskt och inte lika gott enligt mig, men ska det gå snabbt så ...)

Men okej, om vi då säger tio minuter:
Ärtsoppa på konserv eller tub
Bakad potatis i micro (ät med röra av något slag alt smör)
Stekt ägg
Sallad (given att du hackar i snabb takt)
Snabbmacaroner med micrade köttbullar
Mackor av olika slag.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Kanske inte på tio minuter, men ändå inte så himla lång tid:

Stuvade makaroner (enklast att göra makaronerna för sig och sen en sås av mjölk, lite vetemjöl, salt, peppar som du sen vänder ner makaronerna i när dom är klara). Kan kombineras med t.ex. bacon, falukorv och kassler.
Schnitzel med pasta (schnitzeln hittar du panerad och klar i affärens frysdisk, då tar det minimalt med tid att laga).
Stekt ägg och bacon.
Omelett.
Korvstroganoff med pasta/ris.
Couscous, kan matchas med mycket (ett exempel är färdigpanerade quornbitar som du hittar i frysdisken och sen bara steker på)
Stek grytbitar (fläsk eller kyckling), häll över en färdig uncle bens-sås, låt koka ihop och servera med exempelvis ris.
Våfflor.
Smoothie.

Annat som jag tycker går snabbt och lätt att förbereda, men som tar lite längre tid på sig i ugnen:
Ugnsstekt falukorv
Ugnspannkaka
Skinkstek/liknande
Potatisgratäng
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Kl.

Kom på att det borde gå att fixa lövbiff (steks bara några sekunder/sida) med pulvermos (koka vatten i vattenkokaren + mixa i pulver) och hackade gurkor/morötter/tomater/vadduvill på bara tio minuter :idea:
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Hur i hela världen skulle ett ointresse för mat ha något att göra med omognad och bortskämdhet? Då hade hon väl snarare krävt att någon annan skulle göra det åt henne?

TS, jag hatar också att laga mat och kan inte ens koka potatis själv, men jag tipsar också om att göra något i ugn. Förberedelserna går på under 10 minuter och sedan kan du göra annat medan maten blir klar i ugnen. Jag brukar steka kycklingfilé i ugnen, salta och peppra fryst filé och in på typ 250c, klart på ca 30 och kräver verkligen nada.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Ris, kyckling och curry- Du köper kycklingbröst, ett tips är att skiva dem så går det fortare att få köttet genomstekt. Koka ris (sköter ju sig själv men tar något längre tid är 10 min) sen färdig currysås till det.

Färdiga köttbullar och snabbmakaroner :idea:

Pyttipanna med ägg och rödbetor.

"kebabrulle" Pitabröd, strimlat kött eller kyckling grönsaker och en sås du föredrar.

Färdig potatisgratäng (tar 20 min i ungnen) med kyckling eller kött.

ravioli :crazy:

äggaröra

Jensens böfhus såser är:love: glöm inte grädde bara. Dem kan man ha till ALLT
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag vet inte, det blir väl någon kombination av okunskap och ointresse.

Vet man (så lite om mat som jag gör), så vet man också att mat inte tar 10 min att tillaga. Annars borde TS ha frågat om 10 min aktiv tid?
Och att säga "Jag kan det mesta såsom att göra köttfärssås, spagetti osv." känns bara... ja, bortskämt och omoget (läs:okunskap och ointresse).


Jag hatar också att laga mat, det brukar bli stora mängder 30 min-mat några kvällar i veckan.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

30 min är inte lång tid, ska du t ex göra potatis klyftor i ugn bara tar det ju minst 20 min att bli färdig(och då behöver det vara väldigt tunna bitar).

jag är också kräsen, väldigt kräsen + är allergisk mot 100 olika saker. mina favoriter är helt enkelt.
* stekt kycklinginnerfile, potatis i ugn och färdig bearnaisesås, lite grönsaker till det.
* kyckling gryta med papricka och purjulök (mycket fin hackat så man inte känner av konsistensen :p), är typ bara stekt kyckling, i med grädde, paprikan och purjon, redning och grönsaks buljong. behöver inte koka länge då kycklingen redan är stekt, blir som kyckling dränkt i sås. har pasta eller ris till.
*köttfärs röra och ris, helt enkelt köttfärssås med mindre vätska, brukar ha i ketchup och taco sås istället för krossade tomater.
*pasta sallad,
* varma mackor
* lövbiff med potatis i ugn och vinsås, lövbiff tar ingen tid alls att göra, potatisen är det ju bara att skiva upp och ställa in i ugnen(har bara oliv olja till potatisen), vinsås är också snor enkelt :p, ta en kastrull, ha i grädde, redning(typ majsena), brun färg(tror det heter colorit), grönsaks buljong salt och peppar och häll i vin efter behag :D låt koka och smaka av tills du är nöjd, går bra att ha i lite sky från köttet också.
svamp sås är lika enkelt, bara börja med att göra en svamp stuvning och skippa vinet( ha i svampen i grytan och tillsätt lite smör tills all vätskan är absorberad, sen på med grädde och resten).
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag hatar att laga mat, vilket grundar sig i att jag har noll fallenhet för det. Det handlar inte om att jag är bortskämd, eller att jag inte har försökt, för det har jag, och jag KAN verkligen inte. Pappa är likadan (där handlar det väl i och för sig om att vara bortskämd, farmor var hemmafru och hade all tid i världen att slå ihjäl och sen fortsatte mamma på samma bana eftersom hon i princip var föräldraledig från det att de träffades tills jag fyllde tio, jag är äldsta barnet).

Jag är dessutom sjukt kräsen, äter nästan bara "barnmat", vilket gör det hela väldigt mycket mer komplicerat. Släng till ätstörningsproblematik i ekvationen, jag slipper gärna äta om ingen står och jagar med blåslampa.

Jag reder i vilket fall som helst ut att koka makaroner med falukorv eller bacon, tar inte mycket mer än tio minuter. Varma mackor med bara ost och skinka tar väl inte mycket längre tid än så heller? Bakad potatis i micron funkar också. Våfflor räknas väl kanske inte riktigt som mat, men det finns ju "färdig" smet (pulver som man rör ut i vatten) och efter det går det rätt snabbt. Färdiga soppor på burk som man bara behöver värma?
 

Liknande trådar

Äldre Börjar skolan om en vecka och har insett att det inte blir några nådiga pendlingstider, kommer åka hemifrån 6.00 på morgonen och komma...
Svar
18
· Visningar
3 816
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänk att det ska vara så svårt att hitta på god, nyttig, enkel och snabblagad mat. När jag kommer hem från jobbet vid sexblecket så är...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 982
Senast: Sleepan
·
C
  • Låst
Övr. Barn Hej hopp! Min 1,5-åriga son har problem med att han ibland får ett väldigt elakt och frätande bajs. Det måste vara något som är för...
Svar
10
· Visningar
3 483
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp