Lättakut hälsocentral

Takire

Trådstartare
Är det någon som har varit på en sådan? Med vad för typ av åkomma?

Blev hänvisad från 1177 att besöka lättakuten på hälsocentralen på måndag, men det verkar inte riktigt rimligt med ett besvär som började för flera veckor sedan och bara inte vill gå över. Det känns inte som att det borde hamna under något som kallas akut 🤔.

Att överhuvudtaget uppsöka vården när man mår toppen större delen av tiden känns rätt tokigt :o.
 
Är det någon som har varit på en sådan? Med vad för typ av åkomma?

Blev hänvisad från 1177 att besöka lättakuten på hälsocentralen på måndag, men det verkar inte riktigt rimligt med ett besvär som började för flera veckor sedan och bara inte vill gå över. Det känns inte som att det borde hamna under något som kallas akut 🤔.

Att överhuvudtaget uppsöka vården när man mår toppen större delen av tiden känns rätt tokigt :o.
Jag tolkar det som att du ska ringa din hälsocentral på måndag och så bokar de en akuttid till dig, d v s samma dag, inte en tid om många veckor.
Hade det varit mer akut hade de hänvisat dig till jourmottagning imorn eller akuten ikväll.
Fullt normalt.
 
Oftast är det ju en sjuksköterska på lättakuten som gör en bedömning först, denne kommer bedöma om det är nödvändigt att träffa läkare. Så ja, knata dit på måndag och se vad de säger.
 
Jag tolkar det som att du ska ringa din hälsocentral på måndag och så bokar de en akuttid till dig, d v s samma dag, inte en tid om många veckor.
Hade det varit mer akut hade de hänvisat dig till jourmottagning imorn eller akuten ikväll.
Fullt normalt.

Det lät inte så :). Sköterskan kollade upp vilken hälsocentral jag tillhörde och berättade att den hade en lättakut och mellan vilka tider de hade lättakuten och så att jag kunde gå dit på måndag den tiden.

Jag hade annars trott att hon skulle säga som du trodde att hon menade. Jag får se hur jag gör på måndag, på ett sätt känns det säkrast att ringa ändå så att de inte blir sura på mig 🙈.
 
Lättakut kan vara vanliga vårdcentralen som har drop in vissa tider men kan också vara vårdcentral på jourtid för sådant som inte kan vänta till kontorstid. På drop in på vårdcentral tar vissa enbart emot mer brådskande ärenden som behöver vård nu medans på andra kan man söka för vad som helst den tiden, dvs. även sådant som inte behöver behandlas precis nu. Vad som kan behandlas varierar kraftig över landet och så även vilka som anses höra dit. En åkomma man har haft länge kan ju bli akut och kan behöva sökas vård för omgående istället för att vänta några veckor till för en vanlig tid på vårdcentral. På endel ställen söker man sig då till lättakut, på andra ställen till drop in på vårdcentral, andra har ett antal akuttider på vårdcentral samma dag som kan bokas och hos ytterligare andra finns det jourcentral.

Om du själv inte anser att din åkomma behöver behandlas omgående så ring till vårdcentralen och boka en vanlig tid. Om den åkomma du har behöver behandlas nu så följ sköterskans råd.
 
Det lät inte så :). Sköterskan kollade upp vilken hälsocentral jag tillhörde och berättade att den hade en lättakut och mellan vilka tider de hade lättakuten och så att jag kunde gå dit på måndag den tiden.

Jag hade annars trott att hon skulle säga som du trodde att hon menade. Jag får se hur jag gör på måndag, på ett sätt känns det säkrast att ringa ändå så att de inte blir sura på mig 🙈.
Aha. Så nån slags drop in. Då hade jag gått dit och hänvisat till att du blivit rådd att göra så av 1177.
 
Hos oss får man prata med en sköterska som bedömer om man behöver en tid idag, eller kan ta en tid till sin "ordinarie" läkare längre fram. Sedan finns primärvårdsjouren på kvällar och helger, dit man går om det inte kan vänta tills ens hälsocentral är öppen. Alltså "akut". :)
 
Vi har en lättakut på hälsocentralen jag jobbar på. Det är drop in och man kan komma med "enklare" sjukdomar som man haft i högst 7 dagar; uvi, förkylning och hosta, hudbesvär etc. En sköterska bedömer först och sedan går man vidare till läkaren. I vissa fall bedömer sköterskan att man behöver en "riktig" läkartid, för att läkaren inte kommer hinna utreda problemet på den korta tiden som är avsatt på lättakuten, och då får man en tid samma dag eller senare.
 
Får se hur jag gör imorgon, provade ringa 1177 igen för att höra om de verkligen tyckte jag skulle gå på drop-in på lättakuten, men jag blev inte jättemycket klokare :p. Lutar åt att jag ringer istället i alla fall och hoppas på att komma fram på telefonen :).
 

Jag ringde i morse då det kändes rimligare än att gå på drop-inen och det var nog tur för sköterskan jag pratade med tyckte inte alls att jag behövde komma dit 🙈. Jag undrar vad det var jag sa till sjukvårdsupplysningen som gjorde att de rekommenderade mig till hälsocentralen :o. Hur som helst bra att slippa gå dit :up:.
 
Jag ringde i morse då det kändes rimligare än att gå på drop-inen och det var nog tur för sköterskan jag pratade med tyckte inte alls att jag behövde komma dit 🙈. Jag undrar vad det var jag sa till sjukvårdsupplysningen som gjorde att de rekommenderade mig till hälsocentralen :o. Hur som helst bra att slippa gå dit :up:.
Vad skönt! :)
 
Jag ringde i morse då det kändes rimligare än att gå på drop-inen och det var nog tur för sköterskan jag pratade med tyckte inte alls att jag behövde komma dit 🙈. Jag undrar vad det var jag sa till sjukvårdsupplysningen som gjorde att de rekommenderade mig till hälsocentralen :o. Hur som helst bra att slippa gå dit :up:.
1177 är rätt försiktiga när jag ringt och vill gärna hellre att man kontaktar övrig vård för ytterligare en bedömning när det skulle kunna vara allvarligt tror jag. Kanske svårare för dem att bedöma och hellre skickat vidare vid eventuellt allvarligare problem?
 
Jag gick till vc på lättakuttid för ett EKG en gång. Det var inget ”akut-akut”-EKG, hade haft konstiga dubbla/trippla/kvadrupla hjärtslag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
860
Senast: Ninnurur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 657
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp