Lättare att rida mindre hästar?

Jag föredrar nog hästar på max 165cm. Dels för att jag är 163cm själv och har lite svårt att rida ihop de större hästarna. Jag red ofta en häst på 182cm på ridskola som jag inte kunde tränsa själv. Lite jobbigt att alltid behöva be om hjälp :bag: red bara en termin på denna ridskola eftersom alla hästarna var 168cm och uppåt. Jättefina och välridna hästar, men både hästarna och sadlarna var lite för stora för mig.
 
Just bockningar är nog helt andra saker som påverkar än mankhöjd. De har ju lite olika teknik🤪
Ja, jo, det har jag upptäckt! 🤣 Jag har ju ridit islandshästar i många år nu och alltid tyckt att deras små försök till bocksprång har varit rätt patetiska - inget man åker av för, liksom! Ända tills nuvarande häst drog av en riktig Mulle-serie förra sommaren och jag verkligen kände mig som Mulle-tjejen med en halvmeter luft mellan mig och sadeln :rofl: (lyckades hålla mig kvar, men drog av ett ledband i tummen). 145 cm hög och verkligen världens snällaste häst, men det var ju såååå kuuuul att springa med den där fjordhäst-tjejen! :laugh: Och ja, den här hästen har verkligen bock-teknik, han bockar en del i hagen också men lyckligtvis sällan med ryttare.
 
Vissa stora hästar är ju oväntat smidiga är de gör sina konster. Min häst brukar skapa väldigt förvånade kommentarer när folk ser henne få fnatt i hage tex, de tycker hon ser stor och lite ”klumpig” ut men jäklar vad det kan hända saker snabbt åt alla håll när hon flippar🫣
Ja, visst finns det stora som är kvickare, rörligare modell!
Men hittills har jag inte stött på en 175-häst som varit riktigt lika kvick som de snabbaste som är ca 163-165 med lite kort kropp och stor rörlighet. Men absolut har man fått kämpa för att sitta kvar många gånger även på större. 😅
 
Ja, jo, det har jag upptäckt! 🤣 Jag har ju ridit islandshästar i många år nu och alltid tyckt att deras små försök till bocksprång har varit rätt patetiska - inget man åker av för, liksom! Ända tills nuvarande häst drog av en riktig Mulle-serie förra sommaren och jag verkligen kände mig som Mulle-tjejen med en halvmeter luft mellan mig och sadeln :rofl: (lyckades hålla mig kvar, men drog av ett ledband i tummen). 145 cm hög och verkligen världens snällaste häst, men det var ju såååå kuuuul att springa med den där fjordhäst-tjejen! :laugh: Och ja, den här hästen har verkligen bock-teknik, han bockar en del i hagen också men lyckligtvis sällan med ryttare.
Sista hästen jag höll på att åka av var en islänning modell mindre. På den tiden red jag mest halvblod modell 165 och upp. När islänningen bockade lite otippat rejält fanns ju knappt någon häst framför sadeln och min tyngdpunkt som 172 blev så fel. :laugh:

Jag fick en ponny, islandskorsning, när jag var ung. Han var utdömd för lynnesfel och ja.. Han var som Mulle. Förutom att han efter några år var trevlig mot mig iaf. Han var inte svår att sitta kvar på öht när han försökte sticka, bocka, reste sig, kastade sig etc för mig då. Men när en av mina kompisar red lade han till lite turbo i allt och skickade av henne 5 ggr på en ridtur tex.
Det kan finnas en hel del kvar i registret som rätt "motivation" plockar fram. :laugh:
 
Sista hästen jag höll på att åka av var en islänning modell mindre. På den tiden red jag mest halvblod modell 165 och upp. När islänningen bockade lite otippat rejält fanns ju knappt någon häst framför sadeln och min tyngdpunkt som 172 blev så fel. :laugh:
Hahaha - I know the feeling! Enda anledningen till att jag klarade mig var nog att min häst ändå är rätt rejäl för att vara islandshäst och han är rätt högrest med mycket hals (och drog inte ner huvudet helt mellan benen), så jag hade något att "hålla mig i" (mycket man dessutom!). Därav den stukade tummen....

Jag fick en ponny, islandskorsning, när jag var ung. Han var utdömd för lynnesfel och ja.. Han var som Mulle. Förutom att han efter några år var trevlig mot mig iaf. Han var inte svår att sitta kvar på öht när han försökte sticka, bocka, reste sig, kastade sig etc för mig då. Men när en av mina kompisar red lade han till lite turbo i allt och skickade av henne 5 ggr på en ridtur tex.
Det kan finnas en hel del kvar i registret som rätt "motivation" plockar fram. :laugh:
Många islandshästar har en räv eller tre bakom örat, helt klart! Min erfarenhet är dock att de flesta gör andra saker än att bocka, så jag blev minst sagt förvånad av den där Mulle-serien :rofl: (på Island brukar de som beter sig som din bli mat, det har nog bidragit till ett rätt vettigt lynne på islandhshästen som ras)
 
Hahaha - I know the feeling! Enda anledningen till att jag klarade mig var nog att min häst ändå är rätt rejäl för att vara islandshäst och han är rätt högrest med mycket hals (och drog inte ner huvudet helt mellan benen), så jag hade något att "hålla mig i" (mycket man dessutom!). Därav den stukade tummen....


Många islandshästar har en räv eller tre bakom örat, helt klart! Min erfarenhet är dock att de flesta gör andra saker än att bocka, så jag blev minst sagt förvånad av den där Mulle-serien :rofl: (på Island brukar de som beter sig som din bli mat, det har nog bidragit till ett rätt vettigt lynne på islandhshästen som ras)
Håller med om att islandshästar sällan bockar. Har ridit väldigt många hästar under mina 20 år här och endast en gång suttit på en som bockat. Har ramlat av många gånger, men på grund av annat är bockningar. Där jag har min häst nu finns det över 30 hästar som rids och har aldrig sett någon av dem bocka eller stegra.

Annars föredrar jag helt klart mindre hästar. Min är 144 och är egentligen för stor för min smak. Trots att jag köpte henne på grund av temperament och personlighet har jag funderat på att sälja och hitta en mindre häst. I annonser skrivs numera storleken på de över 140 som något possitivt, men för mig är det snarare negativt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
  • Artikel
Dagbok Idag var det dags att kravla sig upp på hästryggen igen. Snälla Pelle tar väl hand om mig. Jag är riktigt förtjust i honom, vilken...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: nullo-modo
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 832
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp